Aşa stau lucrurile şi în cazul celor de la Napoca Rally Academy, una dintre echipele participante în Campionatul Naţional de Raliuri (CNR). Chiar dacă prima etapă de CNR va avea loc abia în luna martie, Napoca Rally Academy turează deja motoarele la maxim datorită participării în cele mai importante competiţii de raliuri la nivel global.
Prin urmare, când am fost invitat să particip la o sesiune de teste de două zile la Tulcea alături de echipa fondată de pilotul italian Marco Tempestini, am fost curios să aflu modul în care decurg pregătirile pentru provocările noului sezon, cu atât mai mult cu cât sesiunea urma să aibă loc la Tulcea, pe două dintre problele speciale ale Raliului Deltei, una dintre cele mai apreciate etape de CNR.
▶ Reportaj: Raliul Deltei, spectacol printre eoliene
Viteză, vânt şi emoţii lângă eoliene
Sâmbătă dimineaţă, ora 12:00. După aproximativ patru ore petrecute pe Autostrada A2 şi DN 22 E87, ajungem în locul în care Napoca Rally Academy efectuează prima zi de teste: proba specială Eoliene din cadrul Raliului Deltei, situată în apropiere de Valea Nucărilor şi de localitatea Iazurile, la aproape 30 de kilometri sud-est de Tulcea.
În zona parcului de service este o forfotă specifică: mai mulţi mecanici lucrează la Citroen DS3 R3, maşina cu care Simone Tempestini, fiul în vârstă de numai 20 de ani al lui Marco Tempestini, va concura în acest an în WRC Junior. Aceştia sunt pe lângă maşină, pe sub maşină, în faţă şi în spatele maşinii şi fac verificări de rutină ale diverselor componente şi sisteme pentru ca pilotul italian, care vorbeşte foarte bine în limba româna, să aibă la dispoziţie o unealtă bine pusă la punct.
Pentru Simone Tempestini, aceasta este prima experienţă cu un Citroen DS3 R3, motiv pentru care a apelat la serviciile unui pilot italian, Simone Campedelli, care are misiunea de a-i dezvălui câteva dintre secretele maşinii pe baza raliurilor în care a concurat în ţara sa natală.
Undeva în spate, desfăşurarea activităţii este supravegheată de o ambulanţă şi de un echipaj de pompieri, pregătiţi să intervină în cazul producerii unui eveniment nedorit. În plus, pe lungimea traseului ales pentru teste, şi anume pe primii patru kilometri ai probei speciale Eoliene cu întoarcere la punctul de plecare, există trei zone în care au fost amplasaţi observatori care să transmită imediat punctului de control apariţia unor incidente.
Între timp, mecanicii şi-au încheiat pregătirile, astfel că din cortul echipei îşi face apariţia Simone Tempestini.
Îmbrăcat în combinezonul regulamentar, îşi pune casca pe cap şi mănuşile şi intră în maşina alături de Campedelli, care joacă temporar rolul de copilot îndeplinit în mod obişnuit de Dorin Pulpea. Cei doi demarează în trombă în linie dreaptă şi se îndreaptă spre primul viraj, moment care ne oferă ocazia să vedem în plan îndepărtat deja celebrele eoliene.Elicele lor se rotesc destul de repede, pentru că vântul bate cu viteză moderată, însă nu la fel de tare ca în primele ore ale dimineţii, când au produs probabil mai multă energie electrică.
Simone Tempestini revine pe traseu, de data aceasta alături de Pulpea, în timp ce noi ne pregătim pentru ceea ce avea să devină elementul central al zilei: o experienţă de copilot alături de Simone Tempestini. Ne echipăm în combinezoane cu gândul că avem noroc că suntem în ianuarie şi că nu ne vom încălzi foarte mult, iar eu îmi aştept cuminte rândul la "coadă".
Pe măsură ce mai mulţi colegi trec prin experienţa de a fi copilot, entuziasmul meu creşte, la fel ca şi nerăbdarea. M-am cam săturat să aud exclamaţii de bucurie şi vreau să trăiesc şi eu asta, doar că, atunci când urma să-mi vină rândul, se întâmplă ceva complet neprevăzut...
O experienţă rară
"S-a rupt servodirecţia!", strigă unul dintre mecanici în momentul în care Simone Tempestini revine în parcul de service. Simt cum totul se năruie ca un castel din cărţi de joc şi mă uit la ceas. Este trecut bine de ora 14:00, iar ziua de teste se termină la 16:30. Vor avea timp băieţii să repere maşina? Un lucru este cert: timpul începe să se scurgă foarte repede, pe măsură ce mecanicii lucrează de zor la remedierea defecţiunii.
După circa 90 de minute, undeva spre ora 16:00, apar primele semne bune: mecanicii au remediat problemele, iar DS3 R3-ul este din nou gata de drum. Oarecum grăbit de timpul scurt rămas la dispoziţie, îmi pun casca pe cap şi urc în maşină. Sunt blindat de centuri atât de puternic, încât îmi este imposibil să mă mişc în orice direcţie, însă asta nu mă împiedică să dau mâna cu Simone Tempestini înaintea unei experienţe unice: copilot într-o maşină de raliuri!
Senzaţia este una puternică: simt schimbarea bruscă a direcţiei şi, mai ales, zonele de frânare puternice înainte de virajele strânse, dar faptul că rămân ţintuit pe loc în scaun ajută mult la senzaţia de neegalat. Poziţia în scaun este însă un pic prea joasă, întrucât în multe momente mă chunui să văd drumul, lucru care are însă şi un aspect pozitiv prin faptul că nu ştiu la ce să mă aştept în continuare. Iar după două secunde... "Gata, ne întoarcem!", îmi spune Simone Tempestini în cască.
De fapt, nu au trecut doar două secunde, pentru că am parcurs toţi cei patru kilometri ai traseului şi trebuie să ne întoarcem. Nu ştiu cum a trecut timpul, dar ştiu că m-am bucurat de fiecare clipă trăită în Citroen DS3 R3 şi că am coborât din maşina cu un zâmbet larg pe fată... şi un pic dezechilibrat.
Nici a doua oară nu se uită niciodată
Ştii cum se spune: prima oară nu se uită niciodată. Prin urmare. ce putea fi mai frumos într-un weekend oarecare de ianuarie decât o experienţă de copilot pe lângă eoliene? Vă spun eu: o experienţă de copilot pe un drum forestier! Asta pentru că duminică am lăsat eolienele pentru Babadag, o altă proba specială din Raliul Deltei, amplasată în imediata apropiere a localităţii cu acelaşi nume, în Pădurea Babadag, la circa 36 de kilometri sud de Tulcea.
Echipa a ales tot un traseu de circa patru kilometri cu puncte intermediare, însă pe ultima parte a probei speciale, iar Simone Tempestini a fost acompaniat de Florin Tincescu.
În vârstă de 21 de ani, Tincescu va concura în acest an în şase etape din Campionatul European de Raliuri la categoria ERC Junior cu un Citroen C2 R2 Max.Traseul probei este însă cel care face diferenţa: începem cu un ac de păr în coborâre în care Citroenul se ţine foarte bine pe trasă şi continuăm în viteză cu o serie de viraje largi stânga - dreapta pe un traseu forestier care pe alocuri este precum un drum pietruit, pentru că pietrele s-au "integrat" perfect în pământ.
Sunt surprins de comportamentul maşinii şi de senzaţia trăită în momentul întoarcerii la 360 de grade pentru revenirea la punctul de plecare, iar totul se termină la fel de repede ca şi experienţa de ieri. Tincescu este dezinvolt şi prietenos, ca şi cum ne-am cunoaşte de ani de zile, şi ne luăm rămas bun urându-i mult succes în campania din ERC.
Pentru el însă, prioritatea este să capete experienţă în această competiţie, potrivit lui Marco Tempestini. "Florin are voie să forţeze, să meargă la maxim, doar în Campionatul Naţional de Raliuri. În Campionatul European de Raliuri trebuie să fie precaut, să nu facă accidente, pentru că este important să parcurgă cât mai mulţi kilometri. Apoi, anul viitor, vom putea spera la obţinerea unor rezultate cât mai bune în ERC", ne spune el.
La pas pe probă
În parcul de service, atmosfera a devenit deja încinsă: apropierea de Babadag a atras numeroşi curioşi la faţa locului. Unii dintre ei nu se pricep prea bine la raliuri, iar alţii au cunoştinţe destul de vaste, dar toţi se simt bine în acest cadru general al sporturilor cu motor.
Pentru mine, surprinzător este însă că foarte puţini fani de conjunctură au ales să meargă un pic pe traseul probei speciale, preferând să rămână în zona corturilor Napoca Rally Academy. Şi au avut de pierdut, pentru că traseul este unul frumos, iar zonele din acul de păr sau de pe aşa-zisa linie dreaptă oferă perspective speciale, chiar dacă DS3 R3-ul lui Tempestini şi C2 R2-ul lui Tincescu ridică mult praf.
Ziua trece atât de repede încât nici nu-mi dau seama când mecanicii împachetează echipamentele, ocazie cu care realizez că trebuie să plecăm spre casă. Au fost două zile intense, două zile în care am trăit de două ori experienţa de a fi copilot şi două zile în care am urmărit îndeaproape modul în care decurg testele pentru un nou sezon plin în lumea sporturilor cu motor.
Nu ne rămâne decât să sperăm că Simone Tempestini şi Florin Tincescu ne vor reprezenta cu succes în Campionatul Mondial de Raliuri şi, respectiv, Campionatul European de Raliuri în campaniile care vor începe în perioada următoare.
Comentarii (2)