8 sisteme şi gadget-uri ale maşinilor "de mâine"
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
În episodul de astăzi al rubricii noastre Auto Tech, dedicată celor mai nou gadget-uri din industria auto, facem o călătorie până în Las Vegas, unde a avut loc zilele acestea Consumer Electronics Show, un salon al celor mai noi tehnologii electronice din lume. Nu puteau lipsi nici aplicaţiile dedicate constructorilor auto, care îşi vor găsi rapid utilitatea pe modelele de mâine. Să facem aşadar cunoştinţă cu gadget-urile care vor guverna maşinile viitorului.
1. Cel mai mare ecran tactil de bord din lume
Cunoscuţi de cei mai mulţi dintre noi pentru plăcile grafice dedicate computerelor noastre de acasă, cei de la Nvidia îşi extind aria de activitate şi în lumea auto. Compania americană se va afla în spatele celui mai mare ecran tactil introdus vreodată în interiorul unui automobil.
Nvidia a colaborat cu Tesla pentru a introduce pe viitorul Model S un ecran gigant, care măsoară 17 inch şi ţine practic locul întregii console centrale. Procesorul Tegra, dezvoltat de compania americană, va asigura suportul pentru funcţii generale cum sunt navigaţia, sistemul multimedia şi instrumentarul de bord. Ecranul tactil gigant va lua locul actualelor butoane, ceea ce înseamnă că funcţiile de reglare ale sistemelor de climatizare şi audio vor fi încorporate tot de inovaţia Nvidia.
Tesla Model S va primi şi un LCD ceva mai mic, de numai 12.3 inch, care va ţine locul instrumentarului de bord analog. Acesta va folosi proiecţii 3D pentru a oferi şoferului informaţii despre maşină.
2. Încărcare wireless pentru telefonul mobil
General Motors a acordat o atenţie deosebită ediţiei de anul acesta a CES, expunând la standul său un sistem foarte util în interiorul unui automobil. Dezvoltat împreună cu Powermat, gadget-ul încearcă să satisfacă o nevoie universală a omului contemporan: încărcarea telefonului mobil în maşină.
Cum toţi avem probleme cu găsirea unui încărcător potrivit şi mai apoi cu descurcarea firelor care împânzesc consola centrală, GM a venit cu o soluţie simplă. Încărcarea wireless a telefonului mobil. Pare o utopie, dar soluţia este realizabilă şi încă foarte devreme.
GM intenţionează să introducă casete de încărcare Powermat pe noul Chevrolet Volt, atât pentru pasagerii faţă cât şi pentru cei spate. Încărcarea inductivă va fi posibilă prin simpla amplasare a telefonului în casetă. Din păcate foarte puţine telefoane mobile disponibile în prezent pe piaţă dispun de capacitatea de a fi încărcate wireless, ceea ce înseamnă că unii utilizatori vor avea nevoie de adaptoare speciale.
Vestea bună este că tehnologia prezentată de GM şi Powermat va putea încărca wireless şi sisteme GPS, console, tablete sau cititoare MP3. Aşadar, adio adaptoarelor pentru priză şi cablurilor.
GM intenţionează să introducă sistemul de încărcare wireless pe cele mai noi modele Chevrolet, Buick, Cadillac şi GMC începând cu a doua jumătate a anului 2012.
3. Oglindă retrovizoare cu sistem OnStar
Tot în cadrul CES, General Motors a decis să răspundă publicului care îşi doreşte sistemul OnStar instalat pe automobilele produse de alt constructor sau ceva mai vechi. Gigantul american a anunţat că va scoate la vânzare o oglindă retrovizoare echipată cu toate funcţiile sistemului OnStar începând cu această primăvară.
Accesoriul va fi compatibil cu 99% din cele mai vândute 20 de modele de pe piaţa din Statele Unite, în ultimii 10 ani.
Această compatibilitate face ca oglinda OnStar să poată fi montată pe un număr total de 55 de milioane de maşini.Asemeni opţionalului instalat pe cele mai noi modele GM, oglinda OnStar înglobează funcţii ca Automatic Crash Response (un senzor detectează iminenţa impactului şi apelează la ajutorul unui operator OnStar), Link to Emergency Services (apăsarea unui buton de culoare roşie apelează un asistent OnStar, instruit să ofere informaţii despre diverse probleme tehnice), Stolen Vehicle Location (oferă detalii de localizare pentru vehiculele furate, echipate cu sistem OnStar), Turn by turn Navigation (indicarea adresei corecte de către un asistent), Roadside Assistance (asistenţă rutieră pentru cei care rămân fără combustibil sau au defecţiuni tehnice) şi nu în ultimul rând Hands Free Calling (sistem care permite folosirea telefonului mobil cu ajutorul unei conexiuuni Bluetooth sau cu ajutorul unui pachet preplătit).
GM a anunţat că oglinda retrovizoare "minune" va putea fi cumpărată din magazinele partenere cu un preţ de 299 de dolari.
4. Mini oferă radio prin internet
Mini nu putea lipsi de la CES. Constructorul britanic a expus publicului o a treia aplicaţie disponibilă pentru sistemul Mini Connected, deja popular în rândul fanilor de gadget-uri auto. Aplicaţia permite accesarea radioului prin intermediul internetului, dezvoltarea sa fiind realizată cu ajutorul celor de la Pandora, care au şi botezat de altfel sistemul.
Utilizatorii Mini Connected vor putea astfel să asculte frecvenţele Pandora cu ajutorul internetului şi să beneficieze de acces uşor la toate posturile preferate. De asemenea, aplicaţia poate oferi posibilitatea de a asculta posturi radio personalizate şi de a se bucura de un afişaj color a albumelor selectate. Utilizatorii vor putea descărca gratuit aplicaţia Pandora, aceasta urmând să funcţioneze instant cu sistemele Mini Connected.
5. Noua generaţie a sistemului multimedia Audi MMI
Agitaţie mare şi la standul Audi, unde constructorul german a expus noua generaţie a sistemului său multimedia, botezat MMI sau Human-Machine Interface. Evoluţia sistemului pe care îl vedem în prezent pe toate modelele produse în Ingolstadt promite folosirea la scară largă a tehnologiei regăsite deja pe noua generaţie a limuzinei A8.
Este vorba despre sistemul de recunoaştere a scrisului de mână, foarte util atunci când şoferul introduce adresa viitoarei sale destinaţii. Noua generaţie a ansamblului MMI va oferi o interfaţă de contact direct pe joystick-ul sistemului multimedia, ceea ce înseamnă economie de spaţiu pe consola centrală şi implicit regăsirea aplicaţiei şi pe modelele mai mici din gamă.
Oficialii germani au anunţat că noul sistem multimedia cu interfaţă de recunoaştere a scrisului de mână, amplasat pe joystick, va putea fi comandat opţional începând cu viitoarea generaţie a modelului compact A3.
Totodată, Audi a anunţat că noul MMI, expus la CES, vine cu cel mai nou procesor Nvidia, botezat Tegra, capabil să încarce mult mai rapid hărţile şi informaţiile sistemului de navigaţie. Este vorba despre acelaşi procesor pe care îl foloseşte şi ecranul gigant ce va fi instalat pe Tesla Model S.
6. BMW iDrive încarcă hărţile mai repede
Şi fiindcă tot a venit vorba despre procesorul Tegra al celor de la Nvidia, trebuie să menţionăm că el se va regăsi şi pe viitoarele sisteme multimedia ale unui alt constructor premium: BMW. Vom întâlni astfel procesorul şi pe actualul sistem de navigaţie iDrive.
Acesta dispune în prezent de hărţi 3D, însă cu ajutorul noului Tegra va putea să redea informaţiile mai rapid şi la o rezoluţie mai mare, de 1280x600.Versiunea îmbunătăţită a sistemului iDrive va debuta pe noile generaţii ale modelelor Seria 1 şi Seria 3, însă parteneriatul încheiat de BMW şi Nvidia va oferi germanilor posibilitatea de a folosi procesorul Tegra şi pe sistemele de navigaţie ale modelelor subsidiare, Rolls Royce şi Mini.
7. Navigaţia Pioneer citeşte mesajele de pe Facebook
Pioneer demonstrează tuturor că poate performa şi în domeniul sistemelor de navigaţie. Producătorul a colaborat cu Aha Internet Radio pentru a aduce publicului un sistem multimedia capabil să redea informaţiile navigaţiei, dar şi să citească cele mai noi mesaje din trafic sau din reţele sociale, cum sunt Facebook şi Twitter.
Sistemul include un ecran de 7 inch, ce poate fi înglobat usor în bordul oricărui automobil de serie, tehnologia care stă la baza funcţionării sale fiind destul de accesibilă. Preţul unui asemenea sistem va fi cuprins între 999 şi 1499 de dolari.
Pioneer a prezentat la CES şi un suport inovativ pentru smartphone-uri. Acesta include un accelerometru, un GPS şi un giroscop, responsabile pentru amplificarea performanţelor unui smartphone obişnuit. Suportul include o conexiune Bluetooth pentru apelurile hands-free, funcţie de încărcare a telefonului şi un sistem automat de reglare a sunetului în funcţie de zgomotul rulării. Conexiunile cu telefonul permit de asemenea redarea suportului audio în boxele maşinii.
8. Hyundai Blue Link - câinele de pază coreean
Hyundai încearcă să răspundă popularului OnStar de la General Motors cu un sistem propriu de asistenţă şi îndrumare, botezat Blue Link. Noua platformă telematică inclusă în sistemul multimedia oferă celui de la volan o mulţime de aplicaţii utile.
Printre acestea, cele mai importante vor fi: calendarul reviziilor, asistentul pentru un şofat ecologic, comenzile pentru blocarea şi deblocarea uşilor, sistemul de încălzire sau răcire a maşinii din telecomandă, în funcţie de anotimp. O funcţie interesantă este şi cea de informare permanentă a proprietarului, atunci când maşina este împrumutată. Mai exact, posesorul maşinii poate stabili doar o anumită zona în care automobilul are voie să circule. Dacă cel de la volan se va abate de la traseu, maşina va trimite instant un mesaj text posesorului.
Tot o măsură de siguranţă poate fi considerată şi funcţia care încetineşte maşina atunci când ea a fost furată. Nu lipsesc nici serviciile de asistenţă non-stop, de navigaţie pas cu pas şi de alertare în caz de accident. Toate acestea fac din Blue Link un concurent serios pentru OnStar.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Auto Tech
-
Mio a lansat recent în România o serie de camere de bord entry-level pe care am avut curiozitatea de a le analiza. În versiunea MiVue C330, Mio oferă o soluție excelentă pentru șoferii care nu vor multă bătaie de cap cu noul lor gadget (07.10)
-
BMW a lansat o nouă generaţie a sistemului de navigaţie BMW Professional. Acesta vine acum cu o funcţie tactilă, cu sistem de dictare a SMS-urilor şi internet 4G. (16.07)
-
Odată cu anunţarea noului sistem mobil de operare iOS 6, Apple renunţă la Google Maps. Locul său va fi luat de o aplicaţie nouă, botezată Maps, care foloseşte hărţi TomTom şi poate fi accesată prin Siri. (12.06)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
- BMW: Toate modelele diesel, produse în Germania, alimentate inițial cu ulei vegetal hidrotratat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
Cred ca toate aceste "inovatii" nu sunt altceva decat sisteme care sa nu ne lase sa ne plictisim in blocajele de trafic imense in care usor usor ne vom afunda...
As vrea sa pun o intrebare: cand mai avem timp de familie, copii, oricealtceva daca noi suntem din ce in ce mai mult tintuiti in automobilele pe care ni le dorim asa de mult?
Oare poate cineva sa imi spuna la ce ma ajuta pe mine ca am primit un mesaj pe Facebook si il pot citi pe ecranul computerului de bord? oare nu poate astepta? Oare viata personala nu este afectata?
Gata! Ma opresc si astept cu nerabdare o masina cu adevarat inovatoare.
ASta nu inseamna neaparat ca e un lucru bun. Depinde de cumparator si de fiecare din noi ce credem ca este ok sau nu. Spre exemplu tie nu ti se pare ok sa vezi un mesaj facebook in masina dar poate unei pustoaice de 18 ani lucrul asta reprezinta ceva vital sa vada cine si cand a cautat-o, pentru ca asa e crescuta generatia tanara acum, intrend cu tehologia si ma refer aici mai ales la tarile foarte dezvoltate.
In fine de aici s-ar ramifica si alte discutii de la educatia unora pana la nivelul IQ-ului altora. Totusi important e ca se intampla si depinde de noi cat si cum sa ne afecteze sau daca vrem cumva sa ne afecteze.
Totusi unele inovatii sunt chiar foarte ok. Spre exemplu sistemul de la audi pe mine m-a impresionat ( si nu ca ar fi pe un audi, putea fi oricare alta masina). Adica iti dadea in format 3d informatii despre absolut orice, presiune roti, temperatura apa, ulei, toate prostiile. Ceea ce mie personal mi se pare ok. La fel m-a impresionat cu ce au venit cei de la Hyundai - arata pe zi ce trece ca incep sa faca masini spre clasa Premium
AAA si nu poate trece neobservata "implicarea" Nvidia in mia toate gadgeturile:))))
un studiu in Germania arata ca interesul pentru detinerea unui model nou este in scadere. In sensul in care detinerea unui gadget de asta (gen tableta, smartphone, etc) e mai cool decat a fi proprietar de masina. Cu alte cuvinte automobilul isi pierde usor usor din menirea sa de "uite ce cojones am" si se tranforma intr-un obiect folositor dar lipsit de incarcatura sociala.
So, ce sa faca si constructorii. Pentru a-si vinde marfa vor ajunge sa puna accent mai mult pe optionalele high-tech decat pe caracteristicile definitorii ale unui automobil. De altfel un lucru cat se poate de explicabil.
Astept sa apara masina electrica cu autonomie de cel putin 600km si acumulator mai ieftin de 500 euro sa scapam odata de jugul petrolistilor.
De bine de rau curent putem produce si in casa cu niste pile si ceva improvizatii, benzina nu.
deja sa intrecut masura si o masina pur si simplu nu mai este o masina......
ai telefon,televizor,home-cinema,minifrigider,incalzire centrala,A.C.,fotolii,masaj.........
sunt total de acord cu tehnologia insa pe viitor as vrea sa-mi conduc masina nu sa fiu condus de nu stiu ce entietate artificeala.....
nVIDIA a adus la CES procesorul TEGRA2 ( care-i un dual core ARM11 ) , si a anuntat planuri pentru un procesor bazat pe unitatile paralele din GPU-urile actuale si setul de intructiuni ARM15. Toate astea pot insemna nimic ... sau totul pentru o masina. Puterea de procesare a unui astfel de procesor este enorma dat fiind faptul ca intr-o masina nu trebuie sa ai grija de consumul de curent sau de caldura degajata de procesor.
Ceea ce ar trebui sa se intample ( si intarzie din cauza ca mai marii industriei pur si simplu nu vor sa investeasca ) este mutarea de pe analogic pe digital ... si asta inca de acum cativa ani. Ecranele tactile de genul celul de pe iPhone ( primul... ) se produc acum in masa, cu costuri care se indreapta spre 0 ( zero ). Procesoarele si memoriile se dubleaza ca putere/capacitate la 2-3 ani. . . . . si totusi marea optiune de "navi" la o masina premium, care costa 3-4mii de euro, vine echipata cu cativa giga de memorie si un procesor din anii 2000 ... si asta pentru ca NU SE VREA!
Daca Mercedes poate sa puna un bord digital in locul cesurilor clasice de turometru si vitezometru ... il pune numai pe S .. si acolo ca optional ... dar ar putea sa il puna gratis incepand de la clasa A, standard. Si asta doar pentru ca tehnologia a innaintat atat de mult incat un ecran LCD IPS de 10" este "gratuit" in comparatie cu pretul transportului, iar procesoare care ar putea controla fluxul de date de la sute de senzori costa ... exact.. zero ... .
Dar de ce sa dam omului tot ce se poate cand putem da ceceva ce cu siguranta il va atrage la un "upgrade" si sa-i cerem bani pentru o dotare optinala ce a devenit banala ca tehnologie pentru mileniul / secolul / deceniul in care traim.
Nu demult se laudau unii ca or sa faca nush ce sistem de navigatie cu TEGRA . . . pana il scot ei pe piata se ajunge la TEGRA3 . . . si tot asa, producatorii de masini raman in urma cu tehnologia ... si cand apare cate o chestie mai rasarita se grabesc sa se dea mari cu ea . . . .
si, sa fim seriosi .. un PSP are capacitatea de a produce imagini 3D... de a procesa diferite lucruri ... de a memora altele... si nu costa 3000 de euro cat un sistem de navigatie de la Audi/BMW/Mercedes.
Ma mir ca nimeni nu a introdus comenzile vocale astfel incat sa nu mai fie nevoie de nici un display sau buton.