Secția de reanimare a Grupului Volkswagen a făcut minuni cu brandul SEAT, aflat la limita supraviețuirii în urmă cu trei ani. De la problemele financiare, spaniolii au trecut în foarte scurt timp la debutul unor modele care vor scrie istorie la Martorell, uzina mamă Seat.
Unul dintre ele este și Ateca, primul SUV al mărcii, prezentat deja în cadrul unui eveniment special, desfășurat la Barcelona. Automarket a luat parte alături de cei aproape 150 de jurnaliști la dezvăluirea SUV-ului într-una dintre halele concesionate de constructorul auto în portul din Barcelona. Printre containerele special amenajate regăsim intrarea către un nou capitol în istoria Seat.
1. De ce SUV?
Prin 2007, când vedeam pentru prima dată conceptul Tribu în cadrul serii Volkswagen, cei de la Seat erau ușor nesiguri privind reușita unui asemenea model. Ideea unui SUV a dispărut însă definitiv atunci când a apărut criza. Lucrurile se îndreaptă acum, când segmentul SUV-urilor manifestă o creștere incredibilă, 2015 fiind anul în care această categorie a fost în topul preferințelor publicului european.
Nissan Qashqai este întruchiparea rețetei de succes în segmentul SUV-urilor compacte, fiind cea mai vândută mașină în Europa în 2015 în acest segment. Pe locul doi s-a aflat Tiguan, urmat de Sportage. Prin urmare, noul Seat Ateca pică la fix pentru a profita de apetitul publicului. Modelul ar urma să ajute constructorul spaniol să ajungă la performanțele din anul 2007: 431.000 de mașini vândute. În 2015, spaniolii au vândut puțin peste 400.000 de mașini.
2. De unde vine numele Ateca?
Seat a făcut un obicei din botezarea modelelor sale după orașe spaniole. Ibiza și Leon sunt modelele cele mai populare din gamă, ambele purtând numele unor localități devenite astfel celebre peste noapte. Ateca se pregătește de un succes similar. SUV-ul a fost botezat după un orășel din nordul Spaniei.
Ateca este o localitate situată în vestul orașului Zaragoza. A devenit populară pentru activitățile în aer liber și pentru parcurile sale naturale cu cascade. Exact habitatul în care se va simți bine un SUV. Tot în Ateca ia naștere un vin roșu, botezat după numele localității, devenit destul de popular în Spania.
3. Legătura cu părintele Volkswagen
Noul Seat Ateca este dezvoltat pe aceeași platformă MQB cu fratele de concern Volkswagen Tiguan. Înrudirea se simte încă de la exterior, unde dimensiunile sunt foarte apropiate de cele ale noului Tiguan. Lungimea este de 4.36 metri, ceea ce îl face cu 2 centimetri mai scurt decât principalul rival, Nissan Qashqai. Ampatamentul măsoară însă 2.64 metri și este similară cu cea a lui Leon, și el dezvoltat pe platforma MQB.
Dimensiunile permit oferirea unui portbagaj cu o capacitate de 510 litri pentru versiunea 4x2 și de 485 de litri pentru cea 4x4.
Este una dintre cele mai mari capacități din segment, după Tiguan și RAV4. Înrudirea este evidentă și dacă pășim în interior, unde vom observa aceleași linii de design pentru centrul de comandă al climatizării sau pentru volan și instrumentele de bord. Chiar și în aceste condiții, Seat susține că mașina a fost dezvoltată 100% în Barcelona.4. O față cu lumini inteligente
Noul Seat Ateca împrumută fața modelului Leon, folosind aceeași filosofie de design. Împrumutul se face și la nivel tehnologic, blocurile optice fiind similare cu cele ale lui Leon. Ele folosesc iluminare completă de tip LED și garantează cu 15% mai multă vizibilitate decât cele convenționale. În plus, semnătura luminoasă LED pentru rularea pe timp de zi se transformă în semnalizare.
Tot semnalizare cu LED regăsim și la nivelul oglinzilor laterale. Aici, Seat oferă și posibilitatea iluminării asfaltului cu un oval în centrul căruia stă scris Ateca. Este o idee pe care o întâlnim tot mai des, dar cu precădere în segmentul premium.
5. Noutăți tehnologice
Pentru că vine într-un moment în care publicul este avid de tehnologie, Seat Ateca trebuia să preia cam tot ce are grupul Volkswagen mai bun la acest capitol. Versiunea de top beneficiază de un ecran tactil de 8 inch. După cele câteva minute pe care le-am petrecut în mașină, butonând prin sistemul multimedia, funcțiile sunt intuitive. Procesarea datelor se face rapid, iar iconițele care ilustrează fiecare meniu sunt bine alese și fac interfața mai prietenoasă.
În plus, sistemul multimedia oferă suport pentru aproape orice telefon mobil inteligent: Mirror Link, Android Auto și Apple CarPlay. Computerul de bord color este și el destul de complex și desenat în așa fel încât să fie ușor lizibil. O noutate absolută pentru Seat o reprezintă zona de încărcare wireless a telefoanelor mobile. Mai sunt și câteva aplicații speciale Seat, pe care n-am apucat să le aprofundăm.
O funcție extrem de utilă pentru familiști sau pentru cei care au mereu mâinile ocupate este deschiderea și închiderea electrică a portbagajului prin simpla trecere a piciorului pe sub posteriorul mașinii.
6. Lecție de siguranță
Seat s-a asigurat că noul Ateca nu va face vreo surpriză neplăcută în cadrul testelor EuroNCAP. Mai mult, spaniolii sunt siguri că mașina lor va obține cinci stele. Motiv pentru care a echipat mașina cu o mulțime de tehnologii de siguranță activă. Pe lângă sisteme deja cunoscute, ca ABS, ESP, monitorizarea unghiului mort, asistent la menținerea benzii de rulare, cameră la 360 de grade, avertizare la ieșirea cu spatele din parcare, frânare automată și recunoașterea semnelor de circulație, Ateca vine și cu câteva noutăți.
Prima dintre ele ar fi Traffic Jam Assist, o funcție întâlnită și la colegii de concern, Volkswagen și Seat. Aceasta asigură accelerație, direcție și frânare independente aunci când te afli în trafic aglomerat. Tot o noutate este și funcția Emergency Assist. Ea monitorizează activitatea șoferului și, dacă acesta a fost inactiv pentru o perioadă, folosește un semnal acustic, urmat de o frână scurtă. Dacă nu intervine nici o reacție din partea acestuia, mașina se poate chiar opri singură.
7. Motor cu trei cilindri pe un SUV compact
Noul Seat Ateca este unul dintre puținele SUV-uri compacte care este oferit alături de un motor cu trei cilindri. Asta pentru că masa totală este printre cele mai scăzute din segment. Ateca poate fi pus în mișcare de o unitate de un litru cu 115 cai putere. A doua unitate pe benzină este un TSI de 1.4 litri, care are și funcție de dezactivare a cilindrilor și care oferă 150 de cai. Consumul mediu este de 5.3 litri/100 de km pentru cel cu trei cilindri și de 6.2 litri pentru cel cu patru.
Pentru cei care își doresc un consum ceva mai mic, există și versiunea diesel de bază, 1.6 TDI de 115 cai putere, care garantează 4.3 litri/100 de km și emisii de 112 g/km. Există și opțiuni mai puternice pentru fanii dieselului, ambele asigurate de unitatea de 2.0 litri, disponibilă cu 150 și 190 de cai putere.
Motorul turbo de un litru este disponibil în standard cu o transmisie manuală cu șase trepte, ca de altfel și celelalte versiuni. Clienții pot opta pentru tracțiune integrală doar în cazul versiunilor diesel.
8. Viitoarele SUV-uri Seat
Seat Ateca va avea și o versiune FR, confirmată de oficialii mărci prezenți la evenimentul de la Barcelona. Despre un potențial Cupra există discuții, însă nimic nu este concret.
Cât privește extinderea produselor 4x4 din ofertă, Seat nu evită să vorbească despre un SUV mic, bazat pe noua generație Ibiza. Acesta ar urma să fie dezvăluit în anul 2018, fiind o evoluție a subcompactei și un produs nou dezvoltat pe platforma MQB în varianta scurtă A0.
Nu este ocolit nici subiectul unui SUV mai mare, cu șapte locuri, care ar urma să fie prezentat până la finalul acestui deceniu.
Citez din minunatul BM " Evenimentul a avut loc la Barcelona, în cadrul unui eveniment exclusivist." Parol,mon cher ...???? Halal grammaire !!
Am avut 5 ani LC 120...a fost super, am facut turul Europei, am fost pe varful Omul cu ea, in Grind, la Cimitirul Eroilor (vama Buzau), peste tot. M-am bucurat enorm de ea...dar in OFF Road.
Acum ca am revenit la masini de strada (golf 7, seria 5) si dupa o scurta experienta cu un X3, va pot spune o parere:
Daca mergi pe asfalt, i-ati o masina de asfalt. Daca mergi peste 20 % pe drumuri desfundate, ia un SUV. Daca mergi 50-50 gandeste-te si la un OFF road-er. Restul e marketing, cheltuila iuntila si handicap pe sosea. multumesc.
Repet ..nu puneti la inima, puneti ...la minte, daca vreti.