Indiferent de tipul său sau chiar de vehiculul pe care îl echipează, o anvelopă spune o poveste. Această poveste este spusă fără cuvinte, într-o limbă pe care doar unii o înţeleg. Vestea bună este că "expresiile" sunt comune pentru toate anvelopele de autoturisme, indiferent de ţara din care provine fabricantul lor. Ne vom concentra pe acestea într-un mic ghid care să vă ajute la interpretarea anvelopelor de pe maşina proprie, dar şi de pe maşina pe care vă gândeaţi să o cumpăraţi.
Uzura anvelopelor trebuie să fie egală, de pe o parte pe alta, fără tăieturi, elemente lipsă şi alte defecte. Fiindcă este vorba despre singura parte a maşinii care ne ţine efectiv pe drum, trebuie să ale acordăm pneurilor atenţia cuvenită. Se recomandă o inspecţie vizuală lunară a anvelopelor, în cadrul căreia să monitorizaţi atât presiunea din acestea, cât şi starea efectivă a fiecărui pneu în parte. Nu trebuie să uitaţi nici de verificarea anvelopei de rezervă, dacă există, pentru a asigura mobilitatea în cazul unei pene.
SEMNELE CARE VĂ POT ADUCE PROBLEME:
1. AMBELE MARGINI ALE SUPRAFEŢEI DE RULARE SUNT UZATE
Deşi este posibil ca vehiculul să nu aibă niciun defect propriu-zis, anvelopele respective ar putea fi compromise prin rularea pe distanţe îndelungate cu o presiune necorespunzătoare. În cazul în care nu au fost umflate la nivelul recomandat de constructor, acestea s-au uzat pe ambele margini, prezentând urme atât pe partea dinspre drum, cât şi pe partea dinspre şasiul vehiculului. În majoritatea cazurilor, s-ar putea să observaţi uzura când va fi prea târziu, fiind necesară înlocuirea anvelopei.
2.
UZURĂ PE MIJLOCUL SUPRAFEŢEI DE RULARE3. UZURĂ PE MARGINEA INTERIOARĂ A ANVELOPEI
Dacă anvelopa este uzată la partea dinspre şasiul vehiculului, vorbim despre o potenţială probleme de aliniere ale roţii. Problema poate fi rezolvată doar printr-o vizită la service pentru verificarea suspensiei, a bieletelor de direcţie şi a unghiului de cădere a roţilor. În cazuri extreme, problema poate duce la derapaje necontrolate în momente dificile sau pe supfrafeţe umede, ca să nu mai vorbim despre pene şi alte riscuri.
4. UZURA PE MARGINEA EXTERIOARĂ A ANVELOPEI
5. UZURĂ INEGALĂ SAU GÂLME
Dacă o anvelopă manifestă puncte în care uzura este mai accentuată, care arată ca un fel de ştersături ale suprafeţei de rulare, ar putea fi un simptom al roţilor echilibrate prost sau al amortizoarelor defecte sau necorespunzătoare. Dacă roata prezintă bătăi în timpul mersului, ar putea fi vorba despre o echilibrare defectuoasă, piederea unui plumb de pe jantă sau producerea unor "gâlme" pe fondul imperfecţiunilor de pe drum. În multe dintre aceste cazuri, anvelopele respective sunt atât un pericol pentru cel care le foloseşte, cât şi pentru cei din jur.
Mai ai șansa asta dacă dai într-o groapa cu viteza mare