Centura de siguranță salvează milioane de vieți anual pe șoselele din toată lumea, însă acest simplu accesoriu obligatoriu în mașină este încă văzut de mulți șoferi din România ca un impediment în calea confortului la volan chiar și la aproape 60 de ani de la inventarea sa.
Evident, cultura populară a dezvoltat chiar și argumente care mai de care mai idioate legate de efectele negative pe care centura de siguranță le-ar putea avea asupra pasagerilor în cazul unui accident, iar americanii de la Consumer Reports au făcut o scurtă listă pe care o preluăm integral și în care sunt demontate toate motivele pe care le-ai putea avea pentru a evita cuplarea centurii atunci când urci în mașină ca șofer sau ca pasager, indiferent dacă stai pe scaunele din față sau pe cele din spate.
Argumentul cretin numărul 1: "Dacă voi fi implicat într-un accident, am mai multe șanse să supraviețuiesc fără centură, pentru că voi fi aruncat în afara mașinii".
Răspuns: Dacă vei fi aruncat din mașină într-un accident, șansele de a fi rănit grav sau de a muri sunt majore. În 2014, 80% dintre pasagerii care au fost ejectați din mașină în timpul accidentului au murit. Centurile de siguranță sunt construite special pentru a te fixa de scaun în siguranță în timpul unui accident.
Argumentul cretin numărul 2: "Nu am nevoie să-mi pun centura când conduc câteva sute de metri. Când ajung pe șosea o voi face, pentru că accidentele au loc la viteze mari".
Răspuns: Cele mai multe accidente au loc la viteze de sub 60 de kilometri pe oră, iar cele mai multe accidente soldate cu decese au loc la mai puțin de 40 de kilometri de casa victimelor. Centura trebuie purtată indiferent de distanța pe care o parcurgi cu mașina și indiferent de viteză. Chiar și dacă te afli pe străzile din jurul casei tale și nu ai viteză mare, dacă lovești cu mașina un obiect solid la 50 km/h, pasagerii și obiectele neancorate vor continua să se miște prin mașină până când se vor lovi de o parte solidă a mașinii.
Argumentul cretin numărul 3: "Mașina mea are airbag-uri, deci nu am nevoie (și) de centură".
Răspuns: Airbag-urile sunt construite pentru a funcționa în combinație cu centurile, nu să le înlocuiască. Acestea se umflă într-o fracțiune de secundă și îți pot lovi fața și corpul cu viteze de până la 350 de kilometri pe oră.
Argumentul cretin numărul 4: "Dacă voi cădea cu mașina într-un lac, nu vreau să mă înec prins în centură".
Răspuns: Acest tip de incident are loc în mai puțin de 0.5% din totalul accidentelot rutiere. Posibilitatea de a fi blocat pe scaun de o centură care nu se poate desface este mult mai mică decât cea de a fi rănit grav pentru că nu erai ancorat și ai zburat prin mașină (sau în afara ei).
Argumentul cretin numărul 5: "Sunt îndeajuns de puternic încât să mă țin de volan sau să mă proptesc în bord în cazul unei coliziuni".
Răspuns: Nu, nu ești. Decelerația bruscă a unei mașini la o viteză de doar 50 de km/h va transforma pentru câteva fracțiuni de secundă forța care apasă asupra unei persoane de 70 de kilograme în 12 tone. În plus, nu poți să prezici dinamica unui accident în care de cele mai multe ori ai la dispoziție mai puțin de o secundă pentru a acționa.
via Consumer Reports
În contextul ăsta vorbim de cel mai cuminte termen pe care îl puteam alege. De eficiența cuvintelor moi pe subiectul centurilor ne-am lămurit.
Ramane in schimb o foarte mare problema cu purtarea centurilor la locurile din spate. Foarte multe persoane nu o fac. Am prieteni care se uita la mine crucis cand ii rog sa isi puna centurile in spate.
Cand am circulat cu taxiul, de multe ori am gasit centurile de siguranta din spate ascunse, iar de alte ori taximetistii se minunau ca imi pun centura si imi spuneau ca nu e nevoie, ca nu ne opreste nimeni.
Este vorba in primul rand de recunoasterea vulnerabilitatii noastre in fata pericolelor din jurul nostru. Cunosc un caz, in care o cunostinta de-a mea nu a purtat centura, a avut un accident foarte grav, a fost aruncat din masina si a supravietuit, desi a ajuns in coma la spital si mai apoi a suferit multe operatii. El spune ca daca avea centura murea iar de atunci nu si-a mai pus niciodata centura. Eu nu sunt de acord cu logica asta si cred ca este iresponsabil, dar poate ca experienta traita l-a facut sa aiba convingerea asta.
Oricum, un alt subiect interesant legat de centuri. Ce ne facem ca sunt magazine (si online) unde se gasesc "centuri false". Cat de legale sunt acestea? Doar o simpla cautare pe google si gasim imediat. Oare nu pot fi ele confiscate de autoritati?
- grea fizica asta !!!
http://www.servicetutorials.com/ro/2016/05/01/brelocul-2-in-1-care-va-poate-salva-viata/
Păi hai să vedem.
If not wearing seatbelt, stopping distance determined by nature of collision with windshield, steering column, etc. : stopping distance 0.2 ft.
Deceleration = 4836 ft/s2 = 1474 m/s2 = 150 g's
Force = 24068 lb = 107059 N = 12 tons!!
Multi nu-si pun centura din comoditate, pentru imagine.. ca au pile la politie, ca-s prea smecheri ca sa o poarte..
Practic tu nu ești de acord cu fizica. Not bad.
acum 2 zile in presa locala (Arad ) a fost prezentat un accident , in care a murit o femeie care statea pe locul din spate . nu purta centura , a zburat prin geam si a decedat. Langa ea era fetita de 5 ani in scaun de copil, cu centura, care a avut doar leziuni minore , desi din masina s-a ales praful.
AM, observ la voi tendința (pardon, trendul) de a insera niște titluri demne de bloggeri ofuscați de viață și dornici de “imagine” cu orice preț – ce s-o fi ȋntâmplat cu acea conduită temperată și cu acea atitudine rezonabilă a jurnalistului de odinioară? Oare mai putem vorbi despre obiectivitate și deontologie? “Ups, eroare!” – ce-i cu fandoseala asta “de efect”, ȋn manieră Click, Libertatea etc. ? Să ȋnțeleg că ȋncercați să le inoculați cititorilor modul “corect” de a reacționa? Mă rog, acum sunt ȋn vogă curentul “life coaching” și generația “woops!”. Mai aveți să adoptați ticul verbal “Uite…”, caracteristic presei tabloidizate.
Nu vreau să vă dau eu sfaturi, dar puteți să treceți drept “spumoși” fără să vă străduiți a vă pune de acord cu “noile vremuri” (ȋn fond, ce mi-e cretin, ce mi-e “nașpa”). Arătați-vă personalitatea și afirmați-vă voi ȋnșivă prin conservarea…verticalității, ținând la distanță novlimba atât de dragă Noii Ordini Mondiale, așa cum reușește, de pildă, maestrul Ovidiu Ioanițoaia – și nu numai.
La urma urmei, dacă ați iubi adevărul, atunci ați preciza – măcar o dată – că centura de siguranță cu prindere ȋn trei puncte este o invenție…americană, pe care suedezii s-au grăbit s-o aplice “primii”. Dar, din păcate, nu mă aștept de la voi, așa cum credeam, ȋn urmă cu doi ani, că veți consacra un articol omagial ȋmplinirii a 75 de ani de la introducerea primei transmisii integral automate (pe Oldsmobile – Hydramatic, mai ales că evenimentul a fost unul remarcabil, pilduitor, Oldsmobile acceptând riscul și chiar sacrificiul de a se expune unui eventual fiasco ȋn ochii opiniei publice, pentru a proteja marca de superlux, Cadillac, vizată inițial pentru experimentare), ceea ce chiar eu vă sugerasem dinainte – ȋn mod expres, nu aluziv. Totuși, nu emit pretenții ȋn privința multora dintre concetățenii mei – ador patria mea natală, dar, strict d.p.d.v. automobilistic, m-am născut pe tărâmul nepotrivit…
Ȋmi pare rău pentru tonul critic, dar trebuie să vă obișnuiți cu mine, așa cum și eu m-am obișnuit cu faptul că, uneori, pe negândite, băgați (moto)coasa prin iarba textelor mele – măcar de-ar fi niște motive “strong” (hă-hă-hă, m-am aliniat și eu), dar ele ȋmi par puerile…
Hm, ce zici, Mircea? "Not bad".
Ai observat tu ceva, dar nu foarte corect. O schimbare există, dar e departe de a fi în stilul publicațiilor pe care le-ai amintit aici, ci în stilul magazine, care relaxează titlurile și le scoate din cămașa de forță a platitudinii - vezi revistele americane sau orice altă abordare de acest tip din online-ul european de calitate. Vremurile se schimbă, răbdarea cititorilor la fel, iar mesajul trebuie să ajungă în continuare în mintea oamenilor. Că altfel strigăm în gol către nimeni, iar scopul e departe de a fi ăsta. De exemplu, acest articol trebuie să ajungă nu la cei care poartă deja centurile, ci la cei care nu o fac. Iar academicienii și profesorii (sper că) o fac deja. Nu mă interesează Ioanițoaia, mă adoarme. Deși am fost și sunt un fan al hârtiei, vremurile în care oamenii citesc articolele lungi așezați relaxați cu ziarul în mână pe o bancă din parc au dispărut. Și când astea dispar, ai două variante: te relaxezi și transmiți mesajul diferit (evitând în continuare clickbait ordinar și titluri eliptice care nu-ți spun nimic) sau dispari. Așa că relaxează-te, privește cerul, citește informația și observă diferențele, că-s majore.
Deci da, not bad. Fizica rămâne fizică și în vremuri rapide, dar trebuie predată diferit.
Pe mine, de exemplu, nu trebuie să mă abordezi “la ordinea zilei”, armonizat cu lumea “ȋn schimbare” – exprimă-te cu “platitudini” și vei constata că…old fashion-ul “prinde” la taica inexo, fixându-i ideile semnificative. Deci, nu-l invoc pe “vino-ncoa’ ”; ȋmi sunt suficiente chintesențele, alias nucile tari ale spiritului, nepieritoare prin definiție…
Văd și eu că trăim ȋn secolul “supervitezei”, dar unde vom ajunge astfel…nimeni nu se ȋncumetă să ne explice. Dacă este ca, din sens “invers”, să se apropie ceva de noi cu aceeași repeziciune, atunci…mulți preferă instantaneu atitudinea care li se pare cea mai la ȋndemână și care, desigur, “nu-i costă nimic” : să-și acopere ochii minții, având oroare (din naștere?) să afle despre ce este vorba…ȋnțelegi tu la ce mă refer, căci te consider destul de isteț.
A, și…atunci când numeralul cardinal propriu-zis ȋndeplinește funcția sintactică de atribut adjectival, se scrie ca cifre doar ȋn cazul ȋn care determină unități de măsură. Așadar, 5 metri și…cinci argumente.
“Mai greșește omul”…da, plebeul; jurnalistului nu-i este admis, din moment ce se ȋnchipuie un demiurg al conștiinței publice, dar și un poli-exemplu, deși acum el este doar o noțiune…vandabilă (companii străine au cumpărat redacții cu tot cu “conținut”). Excepțiile…ȋncearcă și ele să supraviețuiască online, semnând pactul cu…Zeus Publicitarius, căci ziarul / revista de hârtie…o tempora!
Stai liniștit, Mircea, căci nu veți “dispărea” (din peisajul mediatic); sunteți și voi cuprinși de panica zilei de mâine, ca noi toți, de altfel – splendidele ȋntrebări “fundamentale” (drace, de-a dreptul “filosofice”…dar n-am zis ȋntâmplător “drac”, căci astea sunt atuurile lui minunate, pe care, cu inegalabilă măiestrie, le ȋntoarce ȋmpotriva noastră…fiindcă ȋi permitem!!!) ce mâncăm? cu ce ne ȋmbrăcăm? unde dormim? cu ce ne creștem copiii? ce cred ceilalți despre noi? au dominat dintotdeauna (rezistând…Potopului, focului Sodomei, ȋntrupării Domnului și epocii Bisericii, deci iată niște diamante neprețuite!) și vor muri doar odată cu omenirea.
Toate cele bune!
Unde dai și unde crapă!
am avut accidente, bine ca n-am purtat-o! n-am avut nici macar praf de airbag pe mine(ca nu se deschide fara centura!!!).
cine stie, cunoaste! :/
Sa dau un exemplu F.F 2002 turnir centurile spate ies din scaun iar la inaltimea mea 1.73 si 90kg centura imi vine jumatate pe gat ceea ce la un accident mi se pare foarte periculor chiar fatal daca centura atinge carotida...