TT era atât de avansat pentru anul respectiv, încât inginerii au fost nevoiţi să amâne cu 4 ani lansarea efectivă a modelului de serie pentru a perfecta tehnologia sudurii cu laser, o noutate absolută în acel moment în industria auto. Cât despre formă, TT a dărâmat miturile care spuneau că modelele iconice s-au născut doar în anii '60-'70-'80. Odată cu TT, Audi a rearanjat cărţile în segmentul compact sportiv şi a construit o maşină de o greutate (metaforică) atât de mare, încât concurenţii au rămas fără replică până astăzi: TT nu are efectiv niciun concurent real de sine stătător pe piaţă în zona premium (doar Seria 2 Coupe s-ar putea califica eventual în zona asta), iar încercările concurenţilor din zona modelelor de volum s-au dovedit simple focuri de paie.
În acest context, după două generaţii foarte apreciate (a doua a fost lansată în 2006), noul TT vine să schimbe din nou percepţii şi să anime industria auto printr-un design evoluat, masculin, dinamic şi prin soluţii tehnice şi tehnologice care-şi fac loc în premieră în lumea maşinilor. Iar pentru a vă ajuta să vă faceţi o imagine completă a noului TT, Automarket a mers la Ingolstadt, locul în care s-a născut Audi, şi am adus de acolo o serie de informaţii şi detalii pe care fiecare fan al modelului (şi nu numai) trebuie să le ştie.
1. Inspiraţie din Le Mans. Pentru a crea noul Audi TT, inginerii și designerii mărcii germane au luat ca sursă de inspirație prototipurile cu ajutorul cărora brandul din Ingolstadt au intrat în istorie în ultimul deceniu, dominând fără drept de apel cea mai cunoscută cursă de anduranță a lumii. "Le Mans este cel mai bun teren de încercare pentru noi", spune Marco Weigel, managerul de proiect al lui TT.
2. Detaliile se văd noaptea. Indiciile care duc noul TT înspre Le Mans se regăsesc atât în unele dintre soluțiile tehnice abodate de ingineri, cât și în zona estetică: luminile LED frontale verticale seamănă foarte mult cu stilul abordat pe prototipul R18 de Le Mans.
3. Cură de slăbire. Între prima și a treia generație a lui TT, oamenii care se ocupă de concepția structurii sportivei compacte au reușit să taie din masa proprie a modelului nu mai puțin de 140 de kilograme. Astfel, după ce a doua generație a folosit foarte mult aluminiu și a reușit să economisească 90 de kilograme, noul model vine cu alte 50 de kilograme în minus. E ca şi cum doi bărbați de constituție medie ar fi "coborât" din mașină între primul şi al treilea TT.
4. Aluminiu, my love. 50% din structura și caroseria noii generații Audi TT se bazează pe diferite tipuri de aluminiu. De exemplu, 6% din părțile metalice ale mașinii sunt construite din aluminiu extrudat, o variantă foarte rezistentă a acestui metal. Dacă șasiul și structura de rezistență sunt construite în continuare din oțel, multe părți componente care foloseau materale grele până acum au fost adaptate pentru a putea fi fabricate din aluminiu.
5. Un corp mai uşor e un corp mai atletic. Utilizarea extinsă a aluminiului în structura lui TT nu are efecte doar asupra maselor. De exemplu, ținuta de drum și comportamentul pe șosea sunt îmbunătățite și ele, inginerii Audi reușind să coboare centrul de greutate al mașinii cu 10 milimetri. În plus, rigiditatea torsională a noului TT este cu 25% mai mare, iar rigiditatea locală (în zona pedalierului sau a conexiunilor coloanei de direcție) a fost și ea îmbunătățită față de generația anterioară.
6. Construit în vecini. Noul TT este produs la fabrica maghiară de la Gyor, acolo unde Audi a construit o matrice completă pentru asamblarea sportivei sale. Este primul TT al cărui proces de producţie are loc 100% în aceeași fabrică, de la zona de presaj a panourilor caroseriei și până la vopsitorie, montaj și prinderea ultimei piuliţe înainte ca mașina să iasă pe șosea.
7. Matematică pură. Apropo de șuruburi, nimic din ceea ce înseamnă TT nu e lăsat la voia întâmplării. De exemplu, aflați că fiecare exemplar al noii generații TT este asezonat cu fix 1113 nituri pentru prindere, cu 128 de șuruburi cu autofixare și de 49 de metri de sudură laser, un proces foarte fin care lasă urme minime pe "corpul" atletului din Ingolstadt şi care a fost lansat în lume tot de TT acum 16 ani, odată cu prima generaţie.
8. În S stă adevărul. Audi TTS, versiunea de top a lui TT până la sosirea viitorului TT RS, vine cu un nivel de putere cu 14% mai ridicat decât cel al generației precedente.
Sunt 310 CP și 380 Nm, dar consumul scade simțitor, până la o medie mixtă de 7.1 litri/100 km. La capitolul performanțe, TTS reuşeşte să coboare sub 5 secunde (4.7, mai exact).9. De toate pentru toţi. Celelalte două motoare disponibile pe TT sunt 2.0 TFSI de 230 CP și 2.0 TDI de 184 CP. Primul face 0-100 km/h în 5.3 secunde, al doilea reușește un consum mediu mixt de doar 4.2 litri/100 km.
10. Viitorul sună bine. Viitoarea versiunea TT-RS a fost introdusă de un concept prezentat la Salonul Auto de la Geneva, la începutul lunii martie 2014. Acesta s-a numit oficial TT Quattro Sport Concept şi avea sub capotă un motor fantastic, de 420 de cai putere. Plus, evident, tracţiune integrală quattro.
11. Şi prezentul sună bine. Pentru ca cei care se află în TT să beneficieze de un sunet cu adevărat nervos" al motoarelor turbo de sub capota sportivei germane, inginerii Audi au așezat în zona finală a sistemului de evacuare așa-numitele Sound Flaps, două supape acționate exclusiv mecanic care au rolul de a potența feeling-ul sportiv transmis de motor la sarcină.
12. Pe toate gusturile. Audi Drive Select, sistemul prin care îți "transformi" mașina în funcţie de nevoi dintr-una docilă și economă într-una sportivă, primește noi îmbunătățiri odată cu lansarea noului TT. Sunt disponibile aceleași patru moduri de rulare (Confort, Auto, Dynamic și Efficiency), dar pe lângă schimbarea răspunsului accelerației, direcției, frânelor, a sistemului de climatizare și a Cruise Control-ului, noua versiune adaptează și modul de funcționare al sistemului de tracțiune integrală quattro.
13. Cu un quattro toţi suntem datori. Dacă sistemul 4x4 quattro este o opțiune pe versiunile de bază (cu tracțiune față) ale lui TT, noul TTS vine cu quattro în standard. Asta înseamnă că tracțiunea este împărțită între axe în funcție de modul de rulare ales de cel de la volan: pe modul Dynamic, până la 100% din tracțiune merge la roțile dn spate. În schimb, pe modul Efficiency, până la 100% din tracțiune merge la roțile din față. Două mașini complet diferite într-una singură.
14. Bine aţi venit în viitor. Una dintre principalele apariții pe noul TT este cea a noului Audi Virtual Cockpit, o soluție tehnologică pe care o vom vedea pe toate modelele sportive ale gamei Audi în următorii ani. Acesta are la bază un display imens, cu diagonala de 12.3 inch, care înlocuiește ceasurile de bord clasice. Mai mult, înlocuiește și display-ul central de pe bord cu care ne-au obișnuit constructorii în ultimii ani. Asta înseamnă o soluție cu adevărat "driver oriented" pentru o mașină dedicată aproape integral celui de la volan. Cu un bord mult mai simplu și "compartimentat" inteligent.
15. 99% inspiraţie, 1% design. De exemplu, pentru că pasagerul din dreapta nu mai poate avea control asupra climatizării printr-un display sau prin butoane, inginerii și designerii Audi au ales o soluție inteligentă: centrul celor cinci guri de aerisire care imită designul unui motor de avion nu e o bucată de plastic plictisitoare, ci un touch screen care schimbă temperatura în cele două zone ale mașinii sau pornește căldura în scaune. O soluție atât de reușită stilistic și practic, încât probabil că totți constructorii o vor adopta în următorii ani.
16. Aproape Retina Display. Display-ul lui Audi Vortual Cockpit are o rezoluție de 1440x540 de pixeli și o rată de refresh de 60 de frame-uri pe secundă, ceea ce face ca imaginile să pară, de la distanța normală la care se află un șofer, pur și simplu impecabile. Pentru a realiza unul dintre cele mai bune display-uri pe care le poți întâlni în lumea auto, cei de la Audi au apelat la ajutorul specialiștilor video de la Nvidia.
17. Spectacol la tine acasă. Audi Virtual Cockpit poate afișa informațiile în două moduri, denumite Classic și Infotainment. Primul pare o versiune evoluată și digitală a unor ceasuri de bord normale, al doilea este o explozie fantastică de imagine (de exemplu, harta Google a navigației este spectaculoasă văzută full-size pe tot display-ul), iar cele două cadrane de bord sunt micșorate. Cei care își vor cumpăra TTS vor avea la dispoziție încă un mod de afișare, care seamănă cu cel de pe motocicletele sport: un cadran imens în centru, cu vitezometrul digital încadrat de un turometru rotativ de efect.
18. Căutăm şi noi mai cu talent? Prin meniurile sistemului navighezi cu ajutorul butonului rotativ MMI, care se simplifică cu ocazia lansării pe TT.
Noutatea este însă funcția inteligentă de căutare: în orice funcție a sistemului de afli, fie că vorbim de navigație, de radio, de telefon sau de internet, intri în modul Search împingând butonul MMI în sus și introduci termenii pe care-i cauți "desenându-i" cu degetul pe același buton, care are și funcție touch. Iar căutarea este proactivă: dacă introduci câteva caractere din ceea ce cauți, sistemul îți afișează toate cuvintele care conțin acele caractere. Ca pe Google.19. Sună-l pe Daniel aşa cum vrei tu. Dacă sunteți fanii comenzilor vocale, veți fi foarte fericiți să aflați că de acum nu va mai trebui să memorați fraze standard pentru comenzi. De exemplu, apelarea unui contact din agenda telefonului se poate face aproape prin orice frază care induce ideea de apel. Iar dacă știi limba engleză e floare la ureche: "I have to call Daniel", "Please call Daniel", "Dial Daniel's number", "Bring me Daniel on the phone" sau "I'd like to call Daniel" se termină cu un apel rapid către Daniel. E un soi de Siri în mașină.
20. (Ne)deranjant de evoluat. Pentru a fi siguri că respectă toate regulile legate de siguranţă, cei de la Audi au analizat şi testat cu ajutorul autorităţilor germane şi al unor experţi în ergonomie modul în care noul Virtual Cockpit - o soluţie animată mult mai colorată decât clasicele ceasuri de bord obişnuite - poate să distragă atenţia de şoferului de la condus. Concluziile Audi: "Noul Virtual Cockpit nu atrage atenţia mai mult decât sistemele obişnuite, deci nu vor exista probleme de acest tip". În aceste teste au fost implicaţi 400 de şoferi.
21. Matrix 4. Acum, cu LED. Audi TT este primul model de segment compact din lume care primeşte sistemul de lumini denumit de Audi Matrix LED. Acesta se bazează pe 12 segmente individuale (pe A8 sunt 25 de astfel de segmente) care se închid şi deschid individual electronic atunci când detectează un alt vehicul care vine din sens opus sau care circulă pe acelaşi sens. Astfel, şoferul celeilalte maşini nu este "orbit" de fascicul, dar şoferul lui TT continuă să vadă departe pe faza lungă pe segmentele care nu detectează alte maşini în faţa lor. Totul se desfăşoară cu ajutorul unei camere centrale fotosensibile, activarea şi dezactivarea segmentelor Matrix fiind realizate la detecţia farurilor sau stopurilor celorlalte vehicule. Altfel spus, dacă "obstacolul" nu emite lumină, el va fi luminat. "96% dintre informaţiile venite către şofer sunt percepute vizual, iar 25% dintre accidente au loc pe timp de noapte", îşi justifică inginerii Audi atenţia către acest aspect tehnologic.
22. Lumină din lumină. Spre deosebire de alte sisteme asemănătoare, Matrix LED nu apelează la părţi mecanice care obstrucţionează parţial lumina emisă de far, întreaga trecere între fază lungă şi scurtă pe fiecare dintre cele 12 segmente de iluminare fiind realizată 100% electronic. Apropo de pachet electronic, semnalizatoarele dinamice progresive care şi-au făcut şi ele debutul pe A8 intră şi pe TT. Audi TT are trei tipuri de lumini pe care le poţi comanda. În standard ai faruri Xenon, varianta de mijloc este reprezentată de lumini LED simple, iar farurile Matrix LED reprezintă alternativa opţională de top. Şi cea mai scumpă, chiar dacă Audi nu a oferit încă preţurile pentru noul său model sau pentru opţionalele sale.
23. Juniorul şi seniorul. Designerii lui Audi TT au avut în minte cinci repere când au desenat noul model: sportivitate, design iconic, sex-appeal, bucuria utilizării şi caracterul puternic. "Dacă analizezi acum în paralel primul şi al treilea TT, diferenţa percepută este precum cea dintre un tânăr sportiv gata să bată la porţile afirmării şi un atlet gata pentru a alerga pentru aurul olimpic", ne-a spus Dany Garand, cel care s-a ocupat de designul exterior al modelului german.
24. Maşini şi avioane. Interiorul vine cu câteva indicii care ne arată că sursa de inspiraţie pentru nou TT a fost zona aviaţiei: aeratoarele par motoare de avion în miniatură, iar bordul privit de sus este foarte asemănător cu o aripă de avion.
25. Pentru mai mult, apasă tasta RS. Pentru a dezvolta o maşină cu adevărat dinamică, designer-ul de exterior al noului TT a avut ca reper versiunea TT-RS a generaţiei anterioare. "Am plecat la drum cu gândul că noul TT de bază trebuie să arate la fel de agresiv precum actualul TT-RS", spune Dany Garand. Cum va arăta atunci viitorul TT-RS de generaţie 3, introdus de conceptul Audi TT Quattro Sport la Geneva? "Nu pot să vă dau detalii, dar pot să vă promit că nu veţi fi deloc dezamăgiţi", spune acelaşi designer.
"Odată cu TT, Audi a rearanjat cărţile în segmentul compact sportiv şi a construit o maşină de o greutate (metaforică) atât de mare, încât concurenţii au rămas fără replică până astăzi"
Audi TT avea greutatea intre 1280kg (1.8 t -150cp) si (3.2 quattro) 1520 kg, in timp ce Z3 Coupe avea greutatea intre 1300 kg (2.8i - 193CP) si modelul M - 1320 kg! Daca scoatem motoarele, caroseria lui Z3 Coupe este mai usoara decat cea de TT!
"În acest context, după două generaţii foarte apreciate " - a 2-a generatie da, dar prima in afara de design a fost praf atat ca fiabilitate cat si ca stabilitate. Sa nu uitam ca au fost obligatie sa bage ESP-ul standard din cauza problemelor de stabilitate!
Acum s-a ajuns la un nivel unde fizica cuantica a ramas departe ca si evolutie.
citeam saptamana trecuta ca suntem cam nespalati ca natie (includ pe toti cand tragi linia) dar daca ai nevoie de un specialist in orice il gasesti pe meleaguri.
Prin 96-97 cand a aparut TT-ul pe strazile noastre, nu cred ca era om care sa nu intoarca capul dupa el, indiferent ca auzise sau nu de Audi. Tocmai de acceea consider ca raportat la modelele auto ale vremii, prima generatie a TT-ului a fost mult mai reusita decat urmatoarele.
Probabil că ar trebui să mai citeşti o dată. Măcar titlul :)
@C-G-C - Probabil ai probleme cu intelesul limbii romane!!!
Am scris asa: "dar prima in afara de design a fost praf atat ca fiabilitate cat si ca stabilitate."
Deci designul foarte de apreciat, dar cam atat la primul model de TT.
Generatia a 2- este foarte frumoasa si ok si la fel mi se pare si noua generatie.
f bine