20 de ponturi pentru a fi siguri pe şosea în sezonul rece
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Sezonul rece se apropie cu paşi repezi, dar nu toţi automobiliştii sunt pregătiţi pentru el. Unii dintre ei au multe ierni la activ, în timp ce alţii sunt la prima înfruntare tete-a-tete cu iarna pe şoselele din România. Cei de la Michelin ne-au invitat la o conferinţă privind siguranţa rutieră şi anvelopele de iarnă, în cadrul căreia am discutat o serie de aspecte privind conduita în sezonul rece.
1. Suprafaţa de contact anvelopă/asfalt este egală cu cea a unei palme
Anvelopa reprezintă singurul contact al vehiculului cu asfaltul. În medie, suprafaţa efectivă de contact este apropiată de cea a unei palme pentru fiecare anvelopă în parte. Pe măsură ce viteza creşte, suprafaţa de contact se micşorează. Din acest motiv, este crucial să aveţi anvelopele umflate la presiunea indicată de constructor, pentru a oferi nivelul maxim de aderenţă disponibil.
2. Şapte grade Celsius, momentul în care "M+S" face diferenţa
Odată ce temperatura de afară scade sub şapte grade Celsius, este indicat să aveţi anvelope potrivite sezonului rece. De la 1 noiembrie 2011, riscaţi să fiţi amendaţi dacă circulaţi pe un drum cu zăpadă şi/sau polei cu anvelope care nu poartă inscripţia M+S. Este recomandat să păstraţi anvelopele potrivite pentru sezonul rece până când temperaturile de zece grade Celsius se menţin mai multe zile la rând.
3. Fulgul de nea şi muntele stilizat, semn al siguranţei sporite
Dacă anvelopele de iarnă pe care le-aţi cumpărat poartă, pe lângă inscripţia M+S, unul sau două desene ce prezintă un fulg de nea şi un munte stilizat (denumirea oficială este "Three Peaks Mountain"), sunteţi posesorii unui set de anvelope ce oferă performanţe mai bune în condiţii de iarnă decât pneurile care prezintă doar inscripţia M+S, sau, mai rău, anvelopele de vară, contraindicate acestui sezon.
4. Anvelopele second-hand şi anvelopele prea vechi, risc inutil
În cazul în care vă gândeaţi să cumpăraţi anvelope de iarnă second-hand sau să le păstraţi pe cele care au trecut de patru milimetri uzură, mai bine trageţi maşina pe dreapta pe perioada iernii. În general, anvelopele second-hand sunt prea uzate pentru a mai oferi nivelul de aderenţă optim în sezonul rece, deşi legea îţi permite să circuli cu ele până când banda lor de rulare a ajuns la trei milimetri. Titi Aur, multiplu campion de raliuri, le recomandă şoferilor să nu folosească anvelope care au un profil de doar patru milimetri. Cei de la Michelin nu le recomandă şoferilor să folosească anvelope mai vechi de cinci ani, deoarece acestea îşi pierd proprietăţile în timp, chiar dacă nu au fost rulate.
5. Presiunea din anvelope, factor cheie pentru siguranţa ta
Presiunea din anvelope scade odată cu temperatura de afară. Verificaţi periodic presiunea din anvelope, indiferent dacă este vară sau iarnă şi corectaţi îndată ce găsiţi o valoare greşită. Recomandarea este valabilă indiferent de anotimp. Nu cădeţi în cealaltă extremă – umflarea excesivă a anvelopelor. Aceasta duce la uzura accentuată a suprafeţei de rulare şi la reducerea aderenţei. Totodată, riscul de explozie se măreşte. Dacă aveţi anvelopele umflate sub nivelul recomandat de constructor, uzura flancurilor creşte dramatic, consumul de carburant creşte şi el (din cauza creşterii rezistenţei la rulare), iar stabilitatea vehiculului este redusă, fenomenul de derivă apărând în unele viraje. De asemenea, creşte riscul de desjantare.
6. Manevrează comenzile cu grijă
Degeaba ai anvelope corespunzătoare, ABS+EBD+AFU şi ESP dacă bruschezi comenzile automobilului de parcă te-ai juca pe PlayStation. Nu brusca volanul, nu accelera brutal, schimbă cu atenţie treptele de viteză şi acţionează frânele cu atenţie maximă. Fiecare manevră pe care o faci se traduce printr-un transfer de mase, care afectează echilibrul vehiculului tău, care era oricum precar într-un sezon caracterizat de aderenţă scăzută. Pe scurt, gândeşte repede, acţionează moderat.
7. Frânează din timp, accelerează după ce treci de viraj
Păstrează o distanţă mai mare între tine şi vehiculul din faţă şi încearcă să anticipezi ce vor face pietonii şi ceilalţi participanţi la trafic. Experţii Michelin îţi recomandă să măreşti de 3.5 ori distanţa dintre tine şi vehiculul din faţă. Pentru că eşti român şi ai deja obiceiuri proaste în acest sens, Automarket îţi recomandă să măreşti de patru ori distanţa dintre tine şi şoferul din faţă. Evită situaţiile care se lasă cu o frânare de urgenţă prin planificarea mintală a traseului pe care vrei să îl urmezi şi paşii prin care trebuie să treci ca să îl parcurgi în singuranţă.
Frânează cu mult înainte de un viraj, cât încă eşti în liniedreaptă. Menţine o viteză constantă în curbe şi nu frâna în timp ce virezi. Aşteaptă ieşirea din viraj pentru a accelera din nou, nu accelera la apex.8. Controlul derapajului
Dacă roţile din faţă au derapat, ridică piciorul de pe acceleraţie. Dacă este necesar, apasă uşor frâna, fără să o blochezi şi fără mişcări bruşte. Dacă au derapat roţile din spate, dar ai în continuare controlul roţilor din faţă, accelerezi uşor pentru a prelua controlul – dacă ai o maşină cu tracţiune faţă. În cazul în care ai o maşină cu tracţiune spate, ridică piciorul de pe acceleraţie până simţi că roţile din spate şi-au recăpătat controlul, după care accelerezi uşor pentru a menţine viteza. În niciun caz să nu frânezi, deoarece rişti să amplifici dezechilibrul maşinii.
9. Planifică-ţi drumul
Prognoza meteo şi informaţiile despre starea drumului (oricât de puţine ar fi) te pot ajuta să eviţi situaţiile periculoase şi să reduci durata călătoriei. Fii la curent cu starea vremii în zona pe care o vei traversa, în special dacă vei parcurge distanţe mai lungi. La o călătorie pe mai multe zile, urmăreşte zilnic prognoza meteo pe traseul tău, situţia se mai poate schimba. În cazul în care e prima zi de ninsoare în oraşul tău şi vrei doar să mergi până la birou, ia în considerare transportul în comun, ai şanse mari să ajungi mai repede şi cu mai puţine bătăi de cap.
10. Pregăteşte-ţi maşina pentru orice situaţie
Pe lângă trusa de prim ajutor, extinctorul, vesta florescentă şi triunghiul reflectorizant – obligatorii prin lege, este important să mai ai câteva elemente la bord. În primul rând, trebuie să ai roata de rezervă umflată şi haine călduroase. Pentru că nu poţi să ştii niciodată dacă rămâi blocat în zăpadă, este bine să ai şi o listă de provizii la bord în cazul în care pregăteşti o călătorie (alimente, pături, apă, lanternă ş.a.md.). Chiar dacă circuli doar prin oraş, nu strică niciodată o lopată în portbagaj, alături de un mic săculeţ de nisip. Puteţi să achiziţionaţi şi un set de "şosete" de iarnă pentru roţile de tracţiune, în caz că situaţia este prea alunecoasă pentru a putea demara.
11. Nu uita de antigel şi lichid de parbriz
Prinşi în vâltoarea anvelopelor de iarnă, mulţi şoferi au uitat să verifice şi să schimbe concentraţia lichidului de răcire. Vă recomandăm un mix care să reziste la -30 de grade Celsius. Nu uitaţi să verificaţi dacă respectivul antigel este potrivit pentru sistemul de răcire al maşinii. Lichidul de spălare a parbrizului trebuie şi el schimbat, altfel riscaţi crăparea vasului (dacă este plin) şi blocarea instalaţiei. Dacă totuşi a îngheţat, nu turnaţi apă fierbinte, ci parcaţi vehiculul câteva ore într-un garaj călduros.
12. Frigul, duşmanul bateriilor
Ştim cu toţii că bateriile au probleme la temperaturi sub zero grade. Tocmai de aceea, este bine să verifici dacă funcţionează corect instalaţia electrică a autovehiculului pe care îl conduci şi dacă alternatorul îţi încarcă bateria în parametri. Verifică şi starea bateriei, dar nu te baza exclusiv pe indicatorul amplasat pe carcasă – acesta monitorizează mai puţin de 50% din numărul total de elemenţi. Verifică starea de funcţionare a tuturor elementelor electrice de la bord, de la climatizare până la dezgivrare şi geamuri electrice.
13. Uleiul şi bujiile, prietenii motorului
Verifică nivelul uleiului periodic şi completează dacă este cazul. Înainte să porneşti motorul, lasă contactul pe poziţia 2 până când se sting toţi martorii din bord. Astfel, bujiile incandescente au timp să se încălzească. Dacă ai un automobil cu pornire cu buton, sistemul gestionează automat situaţia. În cazul în care suspectezi că ai probleme cu aprinderea sau mai ai câteva sute de kilometri până la schimbul de ulei, mergi la service şi rezolvă-ţi problemele. Nu uita să nu apeşi prea tare acceleraţia până nu se încălzeşte bine motorul. Doar fiindcă lichidul de răcire a ajuns la temperatura optimă, nu înseamnă că şi motorul tău este pregătit – uleiul se încălzeşte mai greu şi se răceşte mai greu. Temperatura uleiului contează cu adevărat. În caz contrar, rişti să-i provoci avarii costisitoare motorului tău.
14. Zero grade Celsius, mai periculos decât credeaţi
Mulţi şoferi se tem de momentele în care temperaturile exterioare au scăzut mult sub pragul de zero grade Celsius. Din ce am aflat în urma discuţiilor purtate cu Titi Aur, nu este cazul. Cel mai puţin aderent moment este atunci când temperatura exterioară este apropiată de zero grade Celsius.
Vorbim de prima zi cu ninsoare, prima zi cu 2-3 grade Celsius din toamnă/iarnă, prima zi cu soare după mai multe zile de îngheţ. În momentul respectiv, gheaţa formată pe şosea fie se topeşte, fie abia se formează, iar aderenţa este la cel mai scăzut nivel posibil. În situaţii de acest gen, deplasaţi-vă cu atenţie sporită.15. Anticipează tot
Unul dintre elementele importante ale condusului defensiv vizează anticiparea manevrelor pe care le vor face ceilalţi participanţi la trafic. Majoritatea şoferilor au nevoie de multe mii de kilometri şi ani de zile pentru a avea capacitatea de a anticipa manevrele celor din jur. Cu cât anticipezi mai multe posibilităţi şi te pregăteşti pentru ele, cu atât îţi va fi mai uşor să gestionezi situaţiile respective – dacă apar şi starea normală, dacă totul merge ca pe roate. Nu uita să te asiguri înainte să intri în trafic, nu toţi şoferii vor fi la fel de atenţi. În alte cuvinte, imaginează-ţi că fiecare pieton pe care îl vezi pe lângă trecere vrea să traverseze şi că fiecare şofer din jur vrea să vină pe banda ta. Gândeşte-te ce ai putea face ca să eviţi accidentul şi ia măsuri preventive ca să nu fie necesară o frânare de urgenţă. La abordarea virajelor, imaginează-ţi că te vei întâlni cu un vehicul de dimensiuni egale, care vine din direcţia opusă şi îţi imită manevrele "în oglindă". Aţi avea loc pe şosea?
16. Ia maşina doar dacă trebuie
Multe drumuri se blochează pe timp de iarnă (şi nu numai) din cauza şoferilor care fac naveta de acasă până la serviciu fără să aibă adevărată nevoie de automobil. Gândeşte-te ce variante ai cu mijloacele de transport în comun şi cât de complicat va fi să găseşţi un loc de parcare printre troienii formaţi la deszăpezirea arterelor principale. Sigur îţi trebuie maşina şi nu e doar un moft?
17. Deszăpezeşte-ţi maşina cu bun simţ
Dacă totuşi decizi să iei maşina cu tine şi este plină de zăpadă şi gheaţă, înlătură toată zăpada şi gheaţa de pe maşină ÎNAINTE SĂ PLECI LA DRUM. Zăpada de pe plafon îţi sare pe parbriz la prima frână, iar ce rămâne zboară la accelerare în faţa şoferilor din spate, care ar putea să derapeze şi să te tamponeze la următorul semafor. Neplăcut, nu-i aşa? Evită soluţiile extreme de deszăpezire, rişti să-ţi avariezi maşina. Lucrează metodic cu o racletă pentru geamuri şi o mătură cu perii moi pentru restul caroseriei. Nu arunca zăpada pe şosea şi nici pe maşina parcată lângă tine.
18. Spală maşina des
Ai trecut prin iarnă fără să speli maşina o singură dată? Foarte rău. În cazul în care societăţile de salubritate îşi fac treaba, acestea vor împrăştia amestec antiderapant pe şosea. Acest amestec de sodiu şi nisip este dăunător vopselei şi caroseriei. Spală maşina periodic, deşi o vei murdări din nou până la următoarea intersecţie. Astfel, te bucuri mai mult timp de automobilul tău.
19. Păstrează suficient carburant în rezervor
Consumul de carburant creşte în sezonul rece, atât din cauza temperaturilor scăzute, cât şi din cauza ritmului mai lent în care se circulă. Fii sigur că ai suficient carburant în rezervor ca să nu rămâi in pană. În cazul în care ai plecat la drum cu carburantul la limită, îţi rişti chiar şi viaţa. Imaginează-ţi ce se întâmplă dacă rămâi blocat în zăpadă şi nu mai poţi înainta vreme de câteva ore. Un motor obişnuit are nevoie, în medie, de până la doi litri de carburant pe oră pentru a funcţiona. Păstrează suficient carburant în rezervor pentru cinci ore, plus încă pe atât peste nivelul la care se aprinde becul de avertizare, pe lângă cantitatea necesară parcurgerii drumului.
20. Nu toate anvelopele de iarnă sunt la fel
La fel ca în cazul multor altor produse, marca, preţul şi denumirea comercială nu sunt singurele diferenţe între anvelopele de iarnă. Diferă compoziţia efectivă, comportamentul pe asfalt umed, comportamentul pe asfalt acoperit cu zăpadă şi gheaţă, comportamentul pe asfalt uscat şi alte criterii de acest gen. De-a lungul ultimilor trei ani, ADAC a testat aproape 100 de anvelope de iarnă. CLICK AICI pentru a vedea care sunt punctajele primite de acestea la testul germanilor pentru a vă face o imagine asupra produsului care vă este potrivit.
Ai nevoie de pneuri de iarnă? Intră în MAGAZINUL ONLINE AUTOMARKET.
CLICK AICI pentru alte sfaturi pentru iarnă de la echipa Automarket.ro.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Sfaturi si idei auto
-
Pe lângă kilometrajele date înapoi sau accidente neraportate de câtre vânzători, cei care intenționează să cumpere o mașină second-hand trebuie să se ferească acum și de mașinile care au suferit avarii de la inundații sau apă. (23.06)
-
Vi s-a întâmplat să faceţi mai multe pene într-un an? Anvelopele automobilului pe care îl conduci se uzează prea rapid sau inegal? Automarket îţi prezintă cinci greşeli de întreţinere care ar putea cauza această problemă. (21.11)
-
Din moment ce sezonul rece se apropie cu paşi repezi şi inevitabili, Automarket vă prezintă o listă de zece sfaturi pentru menţinerea siguranţei rutiere în condiţii de iarnă. (15.11)
- Aceștia sunt finaliștii pentru titlul de Mașina Anului 2025 în Europa: Dacia Duster pe listă
- Noul Audi A5L debutează în China: ampatament lung și formă de sedan clasic
- Prima imagine cu interiorul noului Hyundai Ioniq 9
- Noul Hyundai Elantra N TCR Edition: versiune inspirată de cursele de turisme
- Noul BMW iX3 Neue Klasse, dezvăluit într-o serie de imagini patent
parerea mea ca un set de anvelope sh de frima sunt mai bune decat unele re... de ... srl
;)
Degeaba ai rulat doar 1000 de kilometri cu un set de anvelope de 7-8 ani, să zicem, dacă a îmbătrânit cauciucul din care sunt făcute acestea şi şi-a pierdut proprietăţile.
Data de 1 noiembrie 2011 este momentul in care intra in vigoare legea.
Daca ninge in iulie 2012 si ai anvelope de vara si te opreste politia, esti amendat.
Daca ninge in octombrie 2012 si circuli pe zapada cu anvelope de vara, la fel.
Legea stipuleaza utilizarea anvelopelor de iarna pe asfalt acoperit cu zapada/zapada si gheata. Nu exista niciun interval in care este obligatoriu acest lucru.
Până la pragul ăsta, se uzează la fel ca o anvelopă de vară în sezon.
După ce temperaturile cresc, anvelopele de iarnă sunt predispuse la uzură accelerată. De asemenea, consumul de carburant va fi mai mare, iar aderenţa s-ar putea să nu fie la un nivel optim.
Ideea principală din spatele acestui proiect de lege este să nu circuli cu anvelope de vară pe zăpadă, nu să mergi tot anul cu anvelope de iarnă.
Ninsorile din iulie sunt excepţii şi nu justifică utilizarea anvelopelor de iarnă pe tot parcursul anului.
"Nu exista niciun interval in care este obligatoriu acest lucru."
Vad ca inca nu va lasati cu imbecilitatea aia de 7grade ...
Chiar nu vreti sa intelegeti ca anvelopele de vara n-au fost proiectate, gandite si analizate de un "Gigi de la scularie"?????
Chiar nu vreti sa intelegeti ca aia care au gandit anvelopele de vara, le-au gadit sa poata fi folosite si in desert, unde ziua temperaturile pot fi de peste 35 de grade cu + si noaptea pot scadea la -20 de grade celsius???? Sau aia conduc cu anvelope de iarna???
Sau soferii nu pot pleca din ... Sicilia cu masina, pentru a ajunge pe Mont Blanc, cand in Sicilia termometrul indica +30 de grade si pe Mont Blanc indica -15?!?
Cand o sa va intre-n cap ca toata duda asta este o alta forma de-ai prosti pe prosti si ca anvelopele de iarna sunt mai bune ca alea de vara NUMAI PE ZAPADA si atat!!!
"Ei", au de facut niste bani, statu' are de incasat estimativ 450mil de euro din impozitele si taxele rezultate din comercializarea anvelopelor de iarna; administratorii drumurilor nu mai sunt obligati prin lege sa asigure conditii de desfasurare a traficului in deplina siguranta, inclusiv nu mai sunt obligati sa inlature zapda de pe carosabil si nici sa imprastie material antiderapant!!!! Soferi, vreti sa circulati iarna, pe zapada ... o faceti pe riscu' vostru, regii asfaltului se imbogatesc cu fiecare fulg de nea care cade pe carosabil!!!, iar voi, soferi, platiti ca imbecilii accize, rovignete, impozite, taxe, rca-uri, tva-uri si altele, tocmai ca zapada si gheata sa nu mai fie pe carosabil ...
Care se baga la o demonstratie publica, anvelope de vara vs anvelope de iarna, pe bune, pe carosabil???
Unele ponturi sunt valabile tot timpul, altele sunt constatari ale unor fapte evidente:
1,4, 5, 6, 7, 8, 9,10, 13, 15, 16, 18, 19 sunt valabile tot timpul.
Unele tin si de felul de om al soferului (15, 16), altele tin si de buget (4, 19).
Pacat ca regula 15 este asa de des uitata, iar ceea ce ar trebui sa fie regula numarul ZERO nu apare si anume: Fii atent si mai lasa telefonul, casetofonul, blonda/bruneta din drepata sau de pe trotuar, etc
De 4 ierni merg cu anvelope de vara si pe zapada si polei (toate conditiile de iarna) si nu am avut nici cel mai mic incident, dar am cascat ochii bine si fara distractii la volan sau teribilism.