20 de lucruri pe care nu le stiai despre... TATA NANO

De Mircea Meșter
Publicat Luni, 23.03.2009
Stiati ca cel mai ieftin model din lume a fost desenat in Italia? Dar ca acesta costa cat trei scutere in India? Tata Nano continua sa ne surprinda.

Constructorul indian Tata a lansat astazi, la Mumbai, dupa o jumatate de an de asteptare, cel mai ieftin model din lume. Este vorba de Nano, cel care in doar un an de la prezentarea oficiala a devenit o curiozitate si un punct de interes pentru intreaga lume. Miscarea celor de la Tata are, pe langa un aspect economic, si unul social: nano este vazut ca modelul care va schimba total piata auto din India, a doua tara ca populatie de pe Glob.

Desi Nano a fost prezentat oficial in luna ianuarie a anului trecut si trebuia pus in vanzare inca de la sfarsitul lui 2008, constructorul a amanat lansarea din cauza faptului ca fabrica principala de productie a modelului a fost ridicata in proportie de 90% si apoi lasata in acest stadiu din cauza unor probleme cu proprietarii pamanturilor din jurul acesteia. In aceste conditii, compania indiana a fost nevoita sa construiasca alta uzina, aceasta aflandu-se inca in constructie.

1. Unde a fost prezentat tata Nano pentru prima data?
Modelul indian a fost dezvaluit in fata presei din toata lumea in New Delhi, in 10 ianuarie 2008.

2. Ce inseamna Nano?
Denumirea modelului vine din prefixul "nano-", derivat din cuvantul grec nanos, care inseamna "pitic". De asemenea, Nano inseamna "mic" in limbajul Gujarati, vorbit de membrii familiei Tata, detinatorii imperiului Tata Motors.

3. Cat va costa Tata Nano?
Pretul la iesirea din fabrica este de 100.000 de rupii (1450 de euro). Insa, pentru a o putea ridica din showroom, clientii vor fi nevoiti sa plateasca cu 30% mai mult, in acest pret fiind incluse taxele si comisionul dealerului. Evident, vorbim de versiunea de baza. Pentru elemente de confort sau siguranta aditionale, clientul va plati in plus.

4. Ce inseamna acest pret?
In primul rand, pretul sau scazut a dus modelul Nano in Cartea Recordurilor la categoria "Cea mai ieftina masina din lume". In al doilea rand, pretul scazut inseamna publicitate. Toate publicatiile auto, economice, financiare sau generaliste au scris despre Tata Nano de la lansarea sa. Incercati sa numiti un alt model construit in India. 99% dintre dumneavoastra nu vor sti sa nominalizeze un model.

5. Au indienii bani sa cumpere Nano?
Conform specialistilor, intrarea lui Nano pe piata indiana va aduce o crestere cu 65% a vanzarilor auto din aceasta tara. In concluzie, indienii vor face rost de bani pentru a-si schimba scuterele si motoretele.

6. Apropo, cat costa un scuter sau o motoreta in India?
Preturile unui astfel de vehicul pornesc de la 30.000 de rupii si ajung pana la 1.2 milioane de rupii.

Tata spera ca Nano sa le transforme indienilor gusturile si preferintele printr-un pret foarte scazut.

7. Cum a fost creat designul lui Nano?
Tata Nano a fost desenat in Italia, de catre institutul IDEA (Institute of Development in Automotive Engineering). Una dintre cererile clare ale sefului Tata a fost pastrarea unui singur stergator de parbriz.

8. Cand va putea fi vazut Nano pe soselele din India?
Desi exista preturi si s-a dat drumul la comenzi, dealerii indieni sustin ca modelul va fi ridicat de clienti de abia in vara acestui an.

9. Cate exemplare Nano va produce Tata?
Productia la scara mare a fost amanata din cauza problemelor cu uzina de productie. Constructorul indian a luat astfel o masura de compromis, producand Nano in uzinele deja existente in India. Analistii estimeaza ca in primul an se vor produce circa 50.000 de exemplare Nano. Incepand cu 2010, cand va fi terminata uzina principala de la Gujarat, productia modelului va intra in ritm sustinut, ajungand la 250.000 de exemplare/an.

10. Cate persoane intra intr-un Nano?
Nano dispune de patru locuri pentru pasageri, incluzandu-l pe sofer. Seful companiei, Ratan Tata, a spus anterior ca sursa de inspiratie pentru Nano a fost familia clasica indiana, obisnuita sa circule in corpore pe o singura motocicleta. Vorbim de un peisaj extrem de des intalnit in India.

11. Este Nano o masina sigura?
Conform producatorului, nivelul de siguranta al lui Nano depaseste actualele norme existente in India. Sasiul modelului este fabricat din otel iar sistemele de siguranta includ zone de deformare controlata, usi rezistente la impact lateral, centuri si puncte de ancorare. Nano dispune de pneuri tubeless. Versiunea europeana a modelului va fi mult mai sigura, urmand sa dispuna de sisteme ca ABS, ESP, sau de airbaguri.

12. Este Nano un model care respecta normele de poluare?
Tata afirma ca nivelul emisiilor lui Nano este sub cel al unei motorete sau al unui scuter, principalele solutii de transport existente in India la ora actuala. Versiunea Nano Europa - cea destinata Batranului Continent - va emite sub 100 de grame CO2/km si se va incadra in normele Euro 5.

13. Ce motor are Nano?
Este vorba de un propulsor asezat posterior. Are doi cilindri si o cilindree de 623 centimetri cubi. Dezvolta 33 de cai putere si consuma 5 litri/100 km in oras si 3.8 litri in regim extraurban. Volumul rezervorului lui Tata Nano este de 15 litri. Sistemul de injectie este semnat de Bosch.

14. Alte motoare?
Tata dezvolta in acest moment si un motor diesel pentru Nano.

Acesta va avea 684 de centimetri cubi si va deveni cel mai mic motor diesel Common Rail din lume. Pretul versiunii diesel a lui Nano va fi de 200.000 de rupii.

15. Vor exista si versiuni (si mai) ecologice?
Da. Tata lucreaza la o versiune propulsata de un motor care functioneaza pe aer comprimat. Indienii lucreaza la dezvoltarea acestuia impreuna cu francezii de la MDI (Moteur Development International). Mai tarziu va fi disponibila si o varianta electrica, denumita E-Nano. Aceasta va fi construita in colaborare cu specialistii norvegieni de la Miløbil Grenland AS.

16. Ce versuni de echipare are Tata Nano?
Exista trei variante de echipare pentru Nano: Standard, Deluxe si Luxury. In versiunea de baza, Tata Nano are scaune fixe (cu exceptia celui pentru sofer) si aer conditionat. Versiunile superioare primesc spoilere in culoarea caroseriei, jante din aliaj, proiectoare de ceata sau geamuri electrice.

17. Cum a ajuns Tata sa construiasca si sa vanda un model atat de ieftin?
Jantele lui Nano sunt facute din otel presat, costurile de productie fiind mult mai mici decat in cazul celor din aliaj. Pozitionarea motorului - in spatele scaunelor posterioare - este un alt element care taie costurile. Apropo de motor, acesta este construit in-house de Tata Motors. Unul dintre pionii principali in crearea lui Nano este compania germana Krug, care a reusit sa reduca la minimum alte costuri de productie, cum sunt cel al vopselei sau cel al uneltelor necesare pentru constructia lui Nano. Cu toate acestea, Ratan Tata a afirmat ca pretul de start al modelului - 100.000 de rupii - va fi disponibil pentru o perioada limitata.

18. Cati indieni dispun de o masina in acest moment?
Proportia este de 9 masini/1000 de persoane, cu mult sub media din tarile civilizate. Daca aceasta proportie s-ar mentine in Bucuresti, in capitala ar circula 18.000 de masini. Intr-un oras ca Bistrita (80.000 de locuitori), numarul masinilor ar ajunge la 720.

19. Cand vine Tata Nano in Europa?
In 2012. Desi oficialii Tata spun ca modelul destinat Europei va fi in mare acelasi, exceptie facand elementele de siguranta, unele voci spun ca Tata va aduce pe Batranul Continent a doua generatie a lui Nano, care va fi lansata exact peste patru ani.

20. Cat va costa la noi?
Tata Nano Europa este estimat deocamdata la 4500-5000 de euro. Pretul final nu a fost insa stabilit pana acum.

Taguri: Nano, Tata

Comentarii (34)

  • decat tata nano mai bine pe jos
    Tata nano e un "harb" urat rau.
    Daca nu am bani de o masina mai bine merg pe jos.
    1 1
  • iulian
    @Mircea Mester
    tradu te rog ce-ai vrut sa scrii la pct.18.
    1 3
  • Mda...
    Deci,tot mai bine este cu Loganul.care, din punctul meu de vedere nu se compara cu acest "nano" de 33 caluti ,si 5 cosum in oras.

    P.S.Sunt chiar din Bistrita,si nici nu poate fi vorba de 720 de masini..:)) Sunt mai multe decati oameni:)),
    si masini, in sensul de lor adevarat:X6,Maseratti,Corvette,S-klasse AMG cate vrei,nissan 350 Z...
    2 1
  • da,si eu vreau sa aflu ce e la pct.18.hehehe...iaca,a corectat!
    cine da 4500~5000euro pe "...." ...(nu tiu cum sa-i zic)
    1 0
  • e buna, dar electrica
    pana la urma nu arata asa de rau, dar sincer rezervorul de 15litrii lasa mult de dorit, macar daca il faceau de 20..asa puteai sa mergi mai linistit macar 500km. toate ca toate, dar la "gabaritul" si motoru mic ~600cc si 2 cilindrii, nu credea ca o sa sara de 2.5l/100km extraurban, chiar si cu 70-80km/h. Banuiesc ca varianta electrica o sa deschida mai bine drumul decat benzina, de motorina nu poate fi vb...mai bine nu o scoate...dupa ce ca motorul e in spate si e bagat, din ce inteleg, in spatele canapelei, se va auzi ingrozitor, mai rau ca la tractor...bine ca teava de esapament e afara!
    0 0
  • ...
    15. Vor exista si versiuni (si mai) ecologice?
    Da. tata lucreaza la o versiune propulsata...

    "Tata" nu "tata"... pt a evita eventualele confuzii...
    1 0
  • sunshine64sm
    21. Din ce este facuta masina
    Caroseia este realizata din fibre de carton, intarite pe ici pe colo, dupa necesitati, cu clei, vopsitorie cu straturi multiple cu Vinarom, suspensii independe pentru fiecare pasager (dupa inspiratie, fiecare poate sa faca cite bataturi doreste pe partea posterioara), directie servo-asistata de racnetele necesare pentru ca lumea sa stie in ce directie va merge masina, instalatie de climatizare 100% naturala (ce-i si afara e si inauntru), sistem de frinare preluat tip Flinstone. Toate acestea la un pret estimat in Romania de 5.000 de euro, o suma care ma face sa zimbesc, pentru ca o alta masina la fel a fost anuntata cu surlete si trimbite ca va costa atita, si de fapt pretul a fost mult umflat. Va puteti inchipui exagerata cresterea de pret de la 1.450 euro (!!) in India si pina in Romania sa fie de 5.000 ???
    0 0
  • .marius.
    pfoai ...
    On topic: beton articolul mai ales pct`18. Off topic:is grei aia din Bistrita frate...am trecut o data pe acolo ...am crezut ca sunt in Detroit :))
    0 0
  • Didianu
    Arata mai bine ca un LOGAN
    Oricum arata mult mai bine ca un Logan ...sa nu mai vb. de Sandero. Decat dulap pe roti (dacia) mai bine Tata.
    0 0
  • thereauristu
    multi frustrati p-aicea frate
    cum poti sa spui k aceasta pseudomasina e mai tare k loganu. nush c aveti voi toti specialistii lu peste cu loganu. loganu e o masina f frumoasa pt pretul ei
    0 0
  • xx
    @Didianu: Mai bine te duci tu dra**lui cu cazanele tale indiene.
    0 1
  • tata
    didianu .. dute frate in lanul de porumb si culcate .. te rog io .. esti trist rau . u creka ai masina sub 3000 de euro cu siguranta..conform coeficientului de inteligenta .. ma bucur , sincer.
    0 0
  • De Vito
    Fratilor o sa facem fabrici de Tata Nano in toata lumea ca sa satisfacem piata indiana cu acest model, vai de pretul petrolului de acum...
    0 0
  • masina ?
    cam mult 5.000 de euro.........cu aer-ul ei cu tot si cu toate dotarile de siguranta disponibile la pretul asta.....................nici nu se pune
    problema compararii cu Logan, ar merita cel mult varianata electrica sau cu aer comprimat...... pt oras
    0 0
  • I-auzi, ia
    Nivelul de siguranta al lui Nano depaseste actualele norme existente in India. - se refera la scutere? :D

    Exista Nano: Standard, Deluxe si Luxury. - Luxury are bricheta?

    Tata Nano Europa este estimat deocamdata la 4500-5000 de euro - WHAT?!?!?!
    0 0
  • Flaviu C
    respectele mele
    au reusit oamenii sa faca ceva potrivit pt tara lor, masina de 1500e, f.bine. Ca vor sa ne f. pe noi, adica sa ne dea masina la un pret de 3 ori mai mare , doar pt un esp, abs si 2 airbag-uri mi se pare motivat, datorita faptului ca la nivelul nostru economic n-avem nevoie de asa ceva. Avem deja...logan
    0 0
  • Poftim cultura
    Nu inteleg de ce va luati in halul asta de masina asta. Dati-i pace... ii facut pt cei care nu isi permit altceva, la fel cum a fost facut si Loganul. Cum numai cei care nu-si permit altceva cumpara Logan in Europa, la fel si in India o sa cumpere Nano.

    Cele doua modele nu-s chiar atat de departe unul de celalalt, numai dimensiunile difera si motorizarea, ceea ce se si reflecta in diferenta de pret. Cat despre bricheta... nici la Logan nu primesti nici macar bricheta in versiunea de baza.

    Am devenit un popor arogant si ignorat. Acuma 20 de ani daca avea cineva in tara asta un Lastun sau un Fiat 500, sau Topolino, era ala mai tare... dar acuma nu mai... suntem tari cu jeepanuri straine si morti cu sutele pe sosele si ne uitam cu dispret la alte popoare care incerc si ei sa faca ceva sa aiba o masina.
    0 0
  • erata
    *ignorant mai sus
    0 0
  • matematica clasa a II a
    Mai copii, ce anume nu intelegeti voi la pct.18?!!?!?!?!?
    E foarte simplu, daca in Romania s-ar mentine proportia de 9 masini la 1000 locuitori in orasul xxx din tara noastra cu o populatie de 80000 de locuitori ar fi 9x80 = 720 masini.
    Adica dragi matematicieni si experti in masini, atatea masini am vedea pe strazile orasului xxxxx din Romania daca s ar pastra proportia aceea!!!!.
    Puneti mana pe matematica clasa a II a !!!
    0 0
  • adeziune
    De acord cu tine Ray, si as mai aduga ca in loc sa ne vedem lungul nasului si saracia din propria curte, ne erijam in mari cunoscatori de masini si de te miri ce dizertatii filosofice , emitem teze dar de fapt suntem jalnici si neputinciosi in a ne pastra identitatea nationala, scuipam si aruncam cu noroi in valorile care incearca sa ne reprezinte, ne bucuram din suflet de raul celui de langa noi, razand zgomotos de cel care incearca sa munceasca cinstit si sa duca o paine amara familiei. Cred ca ar trebui sa ne fie rusine sa radem de o masina facut de europeni ptr o piata saraca ptr ca daca ar fi mers loganul pe acea piata sigur ar fi intrat pana acum dar la pretul loganului de acum aceasta e prea scumpa deci sunt chiar mai saraci decat noi. Dar noi greii Europei radem de ei si de masinile lor si suntem foarte deranjati daca cei din vest rad de loganul nostru si de tiganii nostrii si ne ridicam din noroiul de zi cu zi si ne invartosim putin cat sa ne vada poporul ca suntem eroi dar de fapt nu facem nimik ci ne complacem in propria mizerie. Asa ca in concluzie mai bine sa tacem!!!
    0 0
  • AndreiRN
    Bravo Tata
    Treaba buna a facut Tata cu acest model. Au aratat si vor arata care este valoarea reala a unei masini. Lumea sa invatat sa plateasca 40 - 60% mai mult pe o masina decat face in realitate. Mare parte este profituri adaugate si impozite de stat si municipale si ascunse. Cum Mercedes a ajuns sa vanda masini noi la preturi de Toyota vom vedea cum TOTI or sa coboare pretul cand acest model va aparea pe piata.
    0 0
  • Gigel80
    POZE ERONATE
    Asta din poze arata bine dar NU E varianta finala de serie!!! Sunt diferente destul de mari dintre conceptul de mai sus si versiunea finala de serie!
    0 0
  • iulian
    @dan
    ...nu te caca pe tine...cand faci observatii sa citesti si ora la care a s-a facut precizarea....articolul s-a modificat ulterior....si cum ziceai la urma....mai bine sa tacem!!!
    0 0
  • Tata Nano
    O mini masina .Dar la5000 Euro nu cred ca se v-a vinde in Europa .Cu 7000-8000 poti cumpara o masina din clasa mini de la o firma de marca .
    0 0
  • mai bine taceai
    asa e iulian, mai bine taceai!!
    0 0
  • AndreiRN
    TOTI or sa coboare pretul cand acest model va aparea pe piata....de unde esti asa sigur? Masina asta este exemplul suprem al mimimului plus valorii. Sau cum s-ar zice este cea mai scumpa ieftina masina. La pretul asta, de 1850Eu, in India nu e decat o bucata de tabla cu un motor. Restul accesoriilor si minimul de conditii de securitate sunt un vis pentru care tre' s decartezi frate ca doar vrei lux: o bricheta, un scaun reglabil sau culmea nesimtirii indicator de nivel combustibil. Pentru a fi o masina conform standardelor (securitate, design, accesorii) ajungem sa platim, in Europa, 5000 de COCO. Daca asta este o afacere eu imi tai mana. Pentru un motor cu raport putere/consum sub orice critica, cumpararea unei astfel de carute se numeste FURT. Si nu inteleg cum poti spune "valoarea reala" a unei masini. Tre' sa-ti aduc aminte care este nivelul de salarizare in India? Nenea Tata vinde ieftin pentru ca are forta de munca ieftina, iar asta nu da valoarea reala a unei masini. Logic o masina facuta in germania va avea un pret mai ridicat, si btw, rata profitului, taxele si impozitele va trebui sa le platesti indiferent ca te numesti Rolls sau Tata. So, care este referinta in a identifica "valoarea reala"? Pe de alta parte este ok cand zici ca masinile in general sunt supraevaluate la vanzare, dar Nano este cel mai prost exemplu de a demonstra acest lucru.
    0 0
  • albunegru
    o masina pentru firme
    In sfarsit o masina ideala pentru firmele care nu au bani de sedii si se inghesuie in garsoniere sau apartamente la parter de bloc.
    0 0
  • cristi
    Fereasca Dumnezeu de un accident cu masinuta asta... mai bine merg pe jos sau cu RATB-ul...
    0 0
  • spiritu
    pt ioio
    la ce nivel de trai au aia pe acolo cred si eu ca se va cumpara la pretu asta precum painea calda.si chiar ca este chiar buna pt firme,mai ales la delivery,sa nu-i mai ploua pe scooteristi:P
    0 0
  • MARIUS
    E BINE
    POATE AR AVEA MAI MULTA LUME MASINI DIN ACESTEA POATE AR SCADEA NUMARUL ACCIDENTELOR SOLDATE CU DECESE. ESTE LESNE DE INTELES CA NU VOM SCAPA DE NENOROCITII CARE ISI MERITA SOARTA RULAND CU VITEZE IMENSE DAR TOTUSI....CINE STIE. IN PLUS SUNT SI FOARTE ECOLOGICE.....ASA CA CRED CA MERITA O SANSA NU? DOAR AM DAT O SANSA LOGANULUI SI S-A DOVEDIT UN ESEC PRIVIND RAPORTUL CONFORT = CALITATE / PRET
    0 0
  • MARIUS
    TOT MARIUS
    SI SE POATE VEDEA CAT DE TIGAN ESTE ROMANUL. MASINA IN INDIA VA AVEA UN PRET DE PORNIRE DE LA 1500 DE EURO....IN ROMANIA DE LA 5000. CEILALTI 3500 REPREZINTA TAXA DE SMECHER. NISTE SCARBE
    0 0
  • george
    TU DE UNDE STII VALOAREA REALA ?
    @ AndreiRN

    Tu chiar nu esti in stare sa verifici chestiile pe care le spui? In afara de Land Cruiser care pe hartie e mai scump decat GL (la dotare echivalenta si ala e mai ieftin) toate modelele Mercedes sunt mai/mult mai scumpe decat modelele echivalente de la Toyota.

    In alta ordine de idei, valoarea masinilor in America este nereala din cauza producatorilor authtoni care vand in pierdere dupa care iau bani de la stat. Iar ceilalti, unii dintre ei, ca sa poata sa concureze, vand cu marja minima sau chiar in pierdere. Bine, dupa aia isi scot ei parleala, dar la vanzare merg pe minim.

    Abia astept sa dea faliment cei 3 ca sa vedeti si voi ce inseamna preturi reale la masini. Ca v-ati cam invatat comunisti ...sa va dea statul subventii si sa traiti pe credite fara garantie pe care tot statul le va acoperi...din banii celor care muncesc si-si platesc impozitele...Bolsevism de ultima speta...
    0 0
  • cineva
    totusi
    sunt impotriva acestei masini dar totusi cred ca te simti mai sigur decat pe un scooter,
    0 0
  • anssel
    UE 4 prezoane?
    Scriu la repezeala pt ca nu am chef si nici timp sa caut.. dar.. din cate imi aduc eu aminte UE avea o regula pt. ca masinile sa aiba rotile prinse in 4 prezoane.. NU?
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru