20 de lucruri pe care nu le ştiai despre... MAŞINILE SECOND-HAND
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Automarket a participat la evaluarea profesionistă a unei maşini rulate. Modelul testat, un Opel Astra H, avea o vechime de un an, iar utilizatorul său a parcurs peste 40.000 de kilometri în perioada respectivă. Directorul de achiziţii al companiei AAA New Kopel ne-a permis să-l însoţim la un test de drum, după care am observat inspecţia automobilului în service. Toate procedurile de testare au cumulat 30 de minute.
1. Maşinile de flotă sunt principalele vehicule vândute dealerilor de maşini rulate
Majoritatea automobilelor vândute de dealerii de vehicule rulate provin de la companii care au apelat la leasing operaţional sau din flota proprie - în funcţie de dealer. Totodată, aproape toate vehiculele vândute de dealerii respectivi sunt înmatriculate în România, iar majoritatea unităţilor nu vor fi afectate de intrarea în vigoare a noii taxe auto, deoarece dealerii de automobile rulate preferă maşinile cu o vechime de trei sau patru ani. Automobilele recuperate de societăţile de leasing sunt comercializate în reţeaua proprie a respectivelor companii, cu mici excepţii.
2. Maşinile sunt mai scumpe în Germania şi Elveţia, iar rulajul este mai mare
Lipsa infrastructurii din România nu este neapărat un lucru rău. Practic, distanţele mai mici din ţara noastră şi lipsa autostrăzilor ne fac să mergem mai puţin cu automobilele noastre, iar acestea pot fi revândute la un preţ cu 10% mai mare pe piaţa din Germania, spre exemplu. În general, vehiculele vândute prin leasing operaţional iau calea exportului, dar numărul lor este mic, câteva sute de unităţi fiind exportate la nivel de ţară. Cu toate acestea, preţul unui automobil rulat în România poate să fie mai mare în Germania decât pe piaţa internă în unele cazuri, deci nu este cazul de generalizări.
3. Testerul de vopsea poate descoperi daca o piesa este vopsita în fabrică, revopsita sau nouă şi vopsita în cabină
Dacă un automobil a suferit un impact uşor şi a primit o piesă nouă, aceasta fiind vopsită într-un atelier specializat, într-o cabină de vopsire, aceasta nu poate fi observată cu ochiul liber, dar testerul de vopsea poate sesiza diferenţa faţă de valorile de fabrică. Motivul este simplu - automobilele sunt vopsite de roboţi, în condiţii controlate. Chiar şi aşa, există ateliere de vopsitorie cu un nivel ridicat de expertiză, care pot face o vopsire la norme apropiate de cele din fabrică, cu toate că nu pot imita perfecţiunea obţinută prin robotizare.
Testerul de vopsea este o unealtă cheie care nu ar trebui să lipsească niciunui service profesionist şi niciunei reprezentanţe care comercializează automobile rulate. Acesta măsoară densitatea vopselei aplicate pe un autoturism fără să lase nicio urmă, iar măsurătoarea este instant. Există abateri acceptate ale grosimii stratului de vopsea, dar prezenţa chitului sare în ochi imediat. Testarea unei suprafeţe durează câteva secunde şi nu necesită nicio altă unealtă. Singura necesitate - automobilul să fie curat.
4. Testerul de vopsea nu detectează aceleaşi probleme pe plastic sau aluminiu
Aripile din plastic şi piesele de caroserie din aluminiu nu oferă particularităţile oţelului, aşa că orice aliaj folosit la piesele de caroserie încurcă testerul de vopsea. Aşadar, aceste elemente pot fi revopsite fără ca dispozitivul respectiv să observe diferenţa, cu toate că un ochi antrenat ar putea observa diferenţa dintre două aripi - una vopsită în fabrică şi una revopsită.
5. Martorii de airbag şi de check-engine nu pot fi păcăliţi
Nu toţi clienţii de automobile second-hand ştiu că martorii din bord se sting într-o anumită ordine. În unele cazuri, martorul "Check Engine" rămâne aprins câteva secunde după ce motorul a fost pornit. În cazul în care acesta rămâne aprins mai mult de atât, ar putea exista anumite probleme. Aprinderea martorului in mers şi stingerea ulterioară poate prezenta o eroare pasageră, care trebuie totuşi verificată în service. Dat fiind numărul de parametri pe care îi măsoară unitatea ECU şi faptul că toate erorile sunt manifestate prin "Check Engine", aprinderea respectivului indicator poate să însemne multe lucruri. Dacă toţi martorii se sting simultan, sau nu se aprind la pornire, nu cumpăraţi maşina respectivă.
6. Kilometrajul poate fi măsluit, dar este dificil de dovedit în cazul tuturor maşinilor
Multitudinea sistemelor folosite de constructorii de automobile pentru a însemna numărul de kilometri parcurşi de o maşină fac imposibilă verificarea printr-o singură metodă care să nu dea greş. În cazul unor modele, este posibilă suprascrierea computerului de bord fără ca modificarea să fie observată. Dacă se încearcă măsluirea kilometrajului cu valori ridicole, cum ar fi afişarea unei valori de până la 100.000 kilometri deşi maşina a trecut de pragul respectiv, unele kilometraje afişează 0 înainte de valoarea nouă. Exemplu 077000. În acest caz, dar şi în cazul rulajelor suspect de mici împărţite la vârsta unui automobil, trebuie să inspectaţi cu atenţie starea volanului, a pedalelor, a manetei schimbătorului de viteze şi a manşonului, precum şi a scaunului şi a altor elemente atinse frecvent la condus.
Cu toate acestea, nici măcar experţii nu pot da cu certitudine verdictul măsluirii unui kilometraj în cazul anumitor modele, deci totul ţine de atenţia cu care este examinat vehicului.7. Un interior curat şi un exterior aranjat pot face o diferenta semnificativa, indiferent de maşină
Aşa cum fiecare om îşi îngrijeşte casa şi corpul după preferinţele personale, la fel îşi îngrijesc unii şoferi maşinile. Pe de o parte, se află cei care le curăţă şi le spală în mod obsesiv. Unii încă păstrează husele din plastic ale scaunelor şi aplică din prima zi o husă peste volan. Alţii îşi folosesc vehiculele în scop utilitar şi le tratează mai rău ca pe un coş de gunoi. Un vehicul curat va fi întotdeauna mai bine văzut decât un vehicul murdar. Pe lângă elementele estetice, nu uitaţi şi de factorul olfactiv. Nu fumaţi în automobil, evitaţi sucurile carbogazoase şi nu transportaţi obiecte ce ar putea să murdărească interiorul autoturismului. O şedinţă de detailing interior costă, în medie, 300 de lei. Cele mai scumpe oferte implică desfacerea tuturor componentelelor de la interior şi curăţarea fiecăreia în parte.
8. Comportamentul şoferului poate fi dedus din curăţenia interiorului şi uzura pieselor atinse frecvent
Fiecare şofer are cel puţin un obicei distructiv la volan. De la păstrarea piciorului pe pedala de ambreiaj la semafor, până la modul în care strânge volanul, fiecare persoană uzează automobilul în felul său. Chiar şi "stilul" de urcare la volan afectează uzura, modul în care îmbrăcămintea şoferului freacă suporţii laterali ai scaunului şi şezutul afectând materialul pe termen lung. În cazul tapiţeriei din piele de culoare deschisă, aceasta se murdăreşte foarte uşor de la blugi, spre exemplu şi necesită un tratament specializat. Materialul textil este predispus la rupere şi înlocuirea sa este costisitoare. Evitaţi lipirea de abţibild-uri la bord sau de orice alt element aftermarket care lasă urme la interior.
9. Reparaţiile la lonjeroane sunt imposibil de mascat
Nu toţi clienţii verifică automobilele pe rampă. Mulţi fac tranzacţia la prima vedere, fiind suficientă pornirea motorului şi o mică "tură de cartier". Nu şi companiile specializate. Degeaba arată bine la exterior un automobil dacă are lonjeroanele reparate în urma unui accident. Reparaţia este uşor de observat, masticul aplicat acestora pentru protecţie având o granulaţie specifică în cazul celui din fabrică, iar roboţii îl aplică cu precizie. Urmele de sudură sunt imposibil de mascat pentru ochii unui profesionist, indiferent cât de bine este aplicat stratul de mastic şi chiar dacă toată partea inferioară a vehiculului a fost reparată.
10. Fiecare marcă are problemele ei specifice, pe care le cunosc doar specialiştii
Din ce ne-au povestit cei de la New Kopel Group, unele mărci sunt predispuse la anumite tipuri de probleme tehnice. Fie că vorbim de un joc al casetei de direcţie, de probleme cu amortizoarele sau defecţiuni electrice, puţine modele au secrete faţă de mecanicii antrenaţi. Dacă alegeţi o maşină de la un vânzător privat, documentaţi-vă în avans la un service dedicat şi la posesorii respectivei mărci, prin intermediul forumurilor dedicate. Un lucru este cert: nu există maşina perfectă, care nu se strică niciodată, iar un rulaj mic nu asigură lipsa oricărui fel de problemă tehnică.
11. Problemele la planetare pot fi detectate prin virarea bruscă
Planetarele sunt printre piesele care pot prezenta defecţiuni în urma rulării pe drumuri proaste, cum sunt cele din România. O defecţiune este uşor de descoperit, aceasta manifestându-se printr-o bătaie sau un sunet metalic la abordarea unui viraj. Abordarea ceva mai bruscă a virajului ar putea arăta problema ascunsă la viteze mici. În unele cazuri, se poate accelera în viraj, dacă există suspiciunea unei probleme. Evitaţi să faceţi acest test cu maşina unui vânzător privat fără să îi cereţi permisiunea.
12. Deşi au scurgeri, unele amortizoare pot să ofere în continuare performanţe în parametri
Amortizoarele sunt şi ele pe primele poziţii în catalogul problemelor cauzate de drumurile mioritice. Acestea pot fi verificate corect doar pe stand, dar o verificare vizuală, cu maşina pe rampă, ne arată dacă există sau nu scurgeri. Prezenţa unei scurgeri nu înseamnă că respectivele amortizoare nu mai funcţionează în parametri, dar impune o verificare amănunţită.
13. Vânzarea unei maşini SH la un dealer durează 15-30 minute
Unii dintre noi au avut tangeţă cu piaţa auto second-hand din România. În unele cazuri, durează câteva zile până când vânzătorul se întâlneşte cu clientul şi până când cel din urmă ia o decizie finală privind automobilul. Până la plata bunului, tranzacţia nu este considerată ca fiind finalizată. În schimb, cei de la New Kopel spun că un automobil second-hand poate fi cumpărat în 15-30 de minute (într-un caz fericit), incluzând aici toate verificările necesare în vederea evaluării. Plata se face prin transfer bancar şi este realizată în termen de două zile.
14. Dealerii vând maşini rulate cu un preţ cu 5% mai mare faţă de piaţa privată, dar acestea sunt verificate în avans
Cei trei mari "jucători" ai pieţei auto-second hand fiscalizate sunt Weltauto, AAA New Kopel Group şi Ţiriac Auto Rulate. În cazul propriu, cei de la AAA New Kopel Group estimează că vând automobile rulate cu un preţ cu 5% mai mare decât cel al pieţei private.
Oficialii companiei spun că diferenţa este justificată prin faptul că fiecare automobil este verificat de personalul service-ului şi că se oferă o garanţie de 12 luni sau 20.000 de kilometri pentru respectivele vehicule.Acesta este principalul avantaj al companiilor care comercializează automobile rulate, pe lângă faptul că pot achiziţiona automobile de la flotele unor companii, unde întreţinerea este asigurată, iar rulajul nu este modificat. La fiecare achiziţie, compania notează în contract numărul de kilometri ai vehiculului achiziţionat, neexistând posibilitatea unei modificări a kilometrajului.
15. Există maşini de flotă fără carte service, deoarece aceasta se pierde frecvent
Indiferent de mărimea companiei din care provine vehiculul, pierderea cărţii de service nu este o întâmplare rară. Starea în care se prezintă un autovehicul contează mai mult decât o carte service. La finalul zilei, doar starea unui autovehicul este importantă, cartea de service având un rol informativ, nu de certificare. În cazul achiziţiei de la un vânzător privat, vă sugerăm să fiţi atenţi la eventualele falsuri.
16. Companiile specializate în tranzacţiile cu automobilele rulate acoperă doar 10% din piaţa din România
Oficialii AAA New Kopel Group estimează că piaţa de automobile second-hand din România este de 50.000 de unităţi în 2011. Din cele 50.000 de unităţi, doar 5.000 au fost vândute de companii specializate în asemenea tranzacţii. Până la finele anului, cei de la New Kopel estimează că vor comercializa 1200 de unităţi. În primele zece luni ale anului, aceştia au vândut 1.098 unităţi.
17. Maşinile mici, preferatele românilor
În România, cele mai bine vândute automobile second-hand aparţin segmentelor A, B şi C, iar preţul mediu al acestora este de 6.000 de euro. Dacia este cea mai populară marcă şi pentru vânzările second-hand, urmată de Skoda, Volkswagen şi Toyota. Marca Opel are şi ea o poziţie bună în clasament. Mai există încă o explicaţie a acestor rezultate: automobilele din respectivele segmente s-au devalorizat rapid în cei 3-4 ani de utilizare din cauza imaginii de marcă, iar, în unele cazuri preţul a ajuns la jumătate din valoarea de nou.
18. O maşină second-hand se vinde în termen de 30 de zile.
Un dealer de automobile second-hand poate să vândă un vehicul rulat în mai puţin de 30 de zile. Dacă totuşi nu se vinde modelul respectiv, aceştia fac o şedinţă şi stabilesc soarta automobilului. Acesta poate să fie mutat în altă reprezentanţă, să fie amplasat mai aproape de intrare şi chiar să fie mai ieftin. După 45 de zile, dealerul începe să-şi pună semne de întrebare privind soarta unui asemenea model şi şansele sale de vânzare. În cazul în care căutaţi un chilipir, aici este ocazia dumneavoastră. Singura problemă: trebuie să monitorizaţi constant stocul acestor dealeri.
19. Este mai avantajos sa vinzi o masina veche pe piaţa libera decât la un dealer
Dacă ai un autoturism ceva mai vechi, cu zece ani vechime sau chiar mai mult, vei obţine un preţ mai bun pe piaţa liberă. Practic, dealerii de automobile second-hand nu vor obţine suficient profit din revânzarea vehiculului pe care îl deţii şi s-ar putea să nu-l cumpere, sau să nu-ţi ofere întreaga sa valoare. În cel mai rău caz, poţi să-ţi casezi maşina sau să o vinzi unui parc de dezmembrări. Vehiculele mai dotate şi cu motorizări comune obţin preţuri bune la parcurile de dezmembrări. Sunt de evitat investiţiile în automobilele vechi în vederea creşterii valorii, cheltuiala nefiind justificată de diferenţa de preţ.
20. Piaţa auto din România este imatură şi preferă diesel-urile fără motiv
Ştim cu toţii că românii sunt speciali. Deşi trecem prin vremuri dificile, şoselele noastre văd mai multe maşini de lux decât vecinii noştri din Occident, iar turiştii rămân adesea cu gura căscată la situaţia materială aparentă a unor concetăţeni, posesori de Lamborghini sau Maybach. În ceea ce priveşte automobilele second-hand, românii au prins gustul diesel-urilor, deşi majoritatea automobilelor noi comercializate în ţara noastră au motoare pe benzină. Imaturitatea pieţei interne este pusă şi pe seama numărului mic de ani de existenţă ai dealerilor de automobile rulate. În Germania, spre exemplu, comerţul organizat cu vehicule rulate are o istorie de 50 de ani, nu de cinci, cum este cazul nostru. La achiziţia unui automobil diesel rulat, românii se gândesc doar la economia de carburant, nu şi la costurile mai ridicate ale consumabilelor şi la riscul ca acesta să se defecteze (în special în cazul rulajelor mari) şi uită că un diesel este rentabil doar pentru un rulaj mai mare de 25.000 de kilometri pe an.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din STIATI CA...
-
Cea de-a treia generaţie Audi TT va fi lansată pe pieţele europene în acest an. Automarket a mers la Ingolstadt pentru a afla câteva dintre secretele unuia dintre cele mai iubite modele din gama mărcii germane. (24.03)
-
BMW se pregăteşte să lanseze primul model din noua gamă ”i”. Până la lansarea efectivă, nemţii au publicat specificaţiile tehnice ale lui i3, un automobil electric premium, echipat cu sistem de extindere a autonomiei. (12.07)
-
Automobilele rulate reprezintă jumătate din piaţa auto din România anului 2011. Pentru consumatorul de rând, acestea au secretele lor. Iată 20 de lucruri pe care nu le ştiai despre maşinile second-hand şi cum sunt ele vândute. (10.11)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- STUDIU: Doar 1% din proprietarii de mașini electrice ar reveni la termice
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- BMW: Toate modelele diesel, produse în Germania, alimentate inițial cu ulei vegetal hidrotratat
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
varianta 1 - iti cumperi o masina second hand de 15k euro (probabil ca daca esti roman si faci asta, alegi BMW, Audi sau Mercedes). dupa 7 ani si 150k km cred ca e imposibil sa scoti mai mult de 8k euro pe ea deci in toata perioada asta ai pierdut 7k euro pe masina si inca destui bani pe piesele care in mod normal s-ar schimba pe garantie la o masina noua
varianta 2 - iti cumperi masina noua de 15k euro (probabil Opel, Renault, Hyundai, Seat, Skoda etc.) iar dupa aceeasi perioada de 7 ani si 150k km o vinzi... eu cred ca scoti pe ea cel putin 7k euro, deci in toata perioada asta ai pierdut 8k euro insa ai garantie si nu esti tocmai stresat la volan
situatia asta ma face sa ma intreb - merita sa-ti cumperi masina second hand in conditiile in care bugetul alocat autoturismului este de minimum 15k euro!?
repet, asta e valabil doar in acest caz, nu si in situatiile in care vine gicu din varful muntelui cu 5k euro si vrea BMW din anul 1900 pe care sa-l "tuneze" cum stie el (desi, eu si acestui tip de personaj i-as recomanda Dacia Logan)...
Dupa 7 ani o masina care noua a costat 15000 valoreaza vreo 4000-5000 de euro iar o masina bmw luata cu 15000 dupa 7 ani va valora in jur de 7000e, dar, probabil mai bagi 2000 in piese in aceasta perioada.
1.sa mor ca un fraier cand merg regulamentar pe banda mea poate vine vreunu ca huidu sau sa am un minim de siguranta si confort cu un bmw,audi,etc de prin 2000,2001.....sau
2.cand merg eu cu cazanu pe drumurile patriei pe varfu muntelui, sau in mijlocul campului si.vreau sa depasesc ca na sa mergi 3 ore in spatele unui tir nu e placut si apas acceleratia iar tehnologia ultra moderna de pe logan din 1100 primavara nu ma ajuta cand sunt pe la jumatatea tirului, iar buton de spermegaultra POWER nu am ca au uitat sa ii puna....se intreaba gicu"wtf......ce dracu fac acu' ca din fata vine tiru si nu prea schiteaza frana" sau
3.imi iau o masina mai veche o bag pe bg. Si fac abia fac mai repede boc & co + toti gusterii atac cerebral ca le poluez aeru iar ei sunt 1000% eco.
iti cumperi in leasing o masina noua (O**L) care in 5 ani de la achizitie pierde peste 50% din valoare. (ex: o**l cumparat in 2008 cu 12k E valoreaza acum 4,5k E - plata totala la sf leasingului este de 14.7k E)
Concluzie?
in cel mai rau caz se imprumuta o suma MULT mai mica de la banca care se completeaza cu economii personale si se cumpara cu MULTA atentie un auto SH.
Masinile noi sunt pentru o societate care are o clasa mijlocie (forta motrice a societatii). din pacate, in aceasta tara nu (mai) avem asa ceva, dar asta e alta discutie.
Masina second hand ramane una second hand, nu poti avea pretentia sa fie mai buna ca una noua, care pana si luata din magazin se strica in garantie.
Neamtul nu vinde o masina de prost, nu mai visati, parerea mea...
80% ai dreptate in ceea ce zici, dar poti sa ai noroc si sa dai peste "o masina de colectie" asa cum zici tu....esential e sa fii la locul potrivit in momentul potrivit si sa pui mana pe ea.
Din punctul meu de vedere e ca la loterie atunci cand iti cumperi un SH.
Eu spre exemplu am un Leon din 2008 in care-am bagat o gramada de bani pe ingrijire, tuning de toate felurile si n-am mers decat 20.000 km....si imaginativa ce stil de condus am daca niciodata n-am facut cu masina o liniuta sau vreun drift. Pur si simplu mi-a placut sa o ingrijesc si sa arate asa cum imi doream eu.
Dar degeaba...ca daca o fi vreodata sa o vand si asta peste cel putin 3-4 ani sigur nu mi-as lua cu mai mult de 500 de euro fata de o masina utilizata in regim normal....ca din contra....daca ar vedea-o asa tunata si cu km putini ar zice ca i-am dat forja iar acum am spalat-o frumos si am scos-o la vanzare..
Am o multime de amici care tin la masinile lor si le respecta.....dar asta tine de felul fiecaruia de a fi...
Asta pentru ca o masina noua se va devaloriza cel mai mult in primii ani.
In concluzie eu consider ca nu se merita sa cumperi o masina noua, mai ales daca ai de gand sa o pastrezi mai putin de 5-6 ani.
va salut si va doresc iarna usoara
- la airbag e de ajuns sa pui o anumita siguranta la nufa care merge spre airbag si ai airbagul dezavtivat , fara ca martorul sa stie ....
- cat despre alegerea diesel fata de benzinar inca nu am avut un diesel in care sa bag bani la altceva decat consumabile si consumul e mai mic ca la benzinar !
- iar dealari de care voi vb . au preturi cu 10-15 % cel putin peste piata si de multe ori masinile nu sunt verificate !
In cele din urma daca iti dadeau in scris ca masina nu a fost implicata in accidente si din punct de vedere tehnic corespunde cu prevederile din legislatia in vigoare, nu prezinta un pericol, ei bine tu pe baza respectiva puteai sa-i actionezi in instanta.Asa pe vorbe... cam greu.
Din punctul meu de vedere ai putine solutii sa iesi "pe plus" din afacerea asta.Singura sansa poate ar fi sa o vinzi la un pret mai mic si sa recuperezi o parte din bani.Poate cineva cu mai multa experienta in domeniul juridic te poate sfatui mai bine.Totusi daca ei te-au asigurat ca masina este buna, poti sa-i ameninti cu protectia consumatorului si sa fii ferm si sa faci taraboi, eu de multe ori am obtinut rezultate.Acuma tu stii exact cum a decurs procesul de vanzare.Oricum, mai multa atentie data viitoare.Bafta
SIGURANTA PUTERE CONFORT DE TOATE AVEN NEVOIE
De ce nu diesel ? Un ALH by VW pe o Oktavia super multumit si ieftin la intretinere.Mai trebuie sa ne gandim si la siguranta in trafic nu numai la consum sau cat dam si cat pierdem peste nu stiu cati ani.Banii ii facem in timp la loc dar pe noi nimeni nu ne mai face la fel cum an fost.
de alergat la 150km la ora are 3000 rpm, poti sa mergi cu ce viteza vrei fara niciun stres, trage de rupe.
POVESTI.... am vazut o masina cu calculatorul de airbag stricat, iar smecherii au scos led-ul din bord (asa ca nu se mai aprindea) - deci totul parea normal.
Si eu mi-am cumparat SH in 2014 o octavia 2 greenline Euro 5 1.6tdi cu DPF din 2012 de la o firma de leasing si sunt multumit de ea. in decursul celor 3 ani si jumatate de utilizare intensiva ( 40000km/an ) nu am avut probleme cu ea. Mentenanta a fost mai ieftina decat m-ar fi costat la o masina noua asa ca se poate si SH .
Evident reviziile facute cu strictete, ulei/filtre de calitate.
Cred ca depinde mult si de modul in care iti ingrijesti si exploatezi masina. Ca si daca iei una noua si te crezi in NFS sa mergi cu 700km/h prin toate hartoapele , o faci praf .
Masina noua e frumoasa si e ok dar daca pui optiuni pe ea ajungi la sapa de lemn .
Daca ar fi fost sa-mi cumpar o octavia noua cu aceleasi dotari m-ar fi ajuns 25k euro lejer . Deci in cazul meu alegerea a fost cea potrivita.
Spor.
Problema noastra a romanilor este ca de regula nu stim sa ne facem calculele atunci cand achizitionam o masina:
- intretinere
- taxe
- combustibili.
ptr ca de banii pe care i-am dat pe octavia imi luam BMW din 1995 cu esspresor in torpedou , si imi ramaneau si bani . pana cand se strica ceva , apoi veneam de la service cu portofelul gaurit.