20 de lucruri pe care nu le stiai despre... BMW
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Seria "Stiati ca" trece astazi prin Bavaria, locul in care se afla una dintre cele mai apreciate marci auto din lume: BMW. Am ales 20 dintre cele mai interesante si necunoscute date si fapte din istoria BMW, insa ne-ar fi trebuit, probabil, inca pe atatea puncte pentru a diseca o evolutie extrem de interesanta a unui brand care acum 50 de ani a fost aproape de colaps, insa care astazi reuseste sa se impuna pe o multime de piete ale lumii in segmentul Premium.
1. BMW este acronimul utilizat pentru "Bayerische Motoren Werke". Englezii au tradus BMW prin "Bavarian motor Works".
2. Printre sensurile "populare" ale acronimul BMW se numara Bankcard/Mastercard Welcome, Be My Wife, Beautiful Mechanical Wonders, Best Man Wins, Best Motorsport Weapon, Big Monthly Wage, Boobs Made Welcome, Bring Me Women. Si altele.
3. Fanii principalilor adversari de piata ai celor de la BMW nu au stat cu mainile in san: Beyond My Wages, Barely Moving Wreck, Big Metal Wastage, Bunch Money Wasted, Bavarian Marriage Wrecker. Si altele.
4. Inainte sa faca masini, BMW a facut motoare de avion si motociclete. Compania a fost infiintata in 1913, denumirea ei initiala fiind Bayerishe Flugzeug-Werke.
5. BMW s-a oprit din productia de motoare de avion abia in anii '60. La inceputul anilor '90, dupa stabilirea unui joint-venture cu Rolls-Royce, BMW a reinceput productia acestui tip de propulsoare.
6. Cand au inceput sa construiasca motociclete, inginerii companiei au facut o greseala: s-au concentrat prea mult pe puterea motoarelor, astfel ca primele produse finale au fost interzise. Ele au reusit insa, intre timp, sa stabileasca multe recorduri de viteza.
7. Prima masina produsa de BMW s-a numit Dixi. Aceasta a iesit pe portile fabricii din Eisenach in 1927.
Nu a fost vorba de o creatie 100% bavareza, modelul fiind produs sub licenta cumparata de la marca britanica Austin.8. Nu se cunoaste originea formei duble a grilei BMW. Singura "regula" nescrisa in legatura cu aceasta este ca fiecare noua generatie a unui model are "rinichii" grilei mai mari. Prima aparitie a acestui tip de grila a avut loc in 1933, pe modelul sport 303.
9. Daca in Romania se foloseste, simplu, expresia "un BMW", americanii utilizeaza porecla "Bimmer" pentru a numi un model produs de costructorul bavarez. A nu se confunda cu "Beamer", denumirea motocicletelor BMW.
10. Dupa al doilea Razboi Mondial, BMW a inceput sa faca unelte de gradina si de bucatarie.
11. Familia Quandt, detinatoarea imperiului BMW, a avut legaturi cu regimul nazist incepand cu 1933, cand Guenther Quandt a devenit membru al acestui partid. In timpul lui Hitler, Quandt a fost numit sef al departamentului de Economie si Armament.
12. Cea mai grava invinuire care le este adusa celor de la BMW este utilizarea muncitorilor din lagarele de concentrare in unele din fabricile germane care alimentau cu armament, artilerie si munitie trupele naziste. Aceste acuze nu au putut fi niciodata probate, insa actualii descendenti ai familiei Quandt cerceteaza datele istorice in cadrul unui studiu finantat chiar de ei.
13. La sfarsitul anilor 1950 vanzarile BMW erau atat de scazute, incat producatorul bavarez a fost foarte aproape sa fie cumparat de Daimler-Benz. Mutarea nu s-a efectuat din cauza protestelor sindicatelor si a presedintelui de atunci, Kurt Gorda. Principalul actionar era atunci, ca si acum, familia Quandt.
14. Compania a fost salvata la inceputul anilor '60 de modelul 700, desenat de italianul Giovanni Michelotti.
Acesta a castigat numeroase competitii in motorsport si a dat startul erei sport sedan pentru BMW.15. Numele de cod al noii generatii Seria 7 este F01. Este pentru prima data dupa 1968 cand BMW renunta la celebrele denumiri de cod "E".
16. "E" vine de la Entwicklung, termenul german pentru "Evolutie". O alta litera cunoscuta din nomenclatura BMW, "M", este initiala termenului "Motorsport".
17. BMW i-a depasit pentru prima data pe rivalii de la Mercedes in vanzarile europene in 1992.
18. Cel mai vandut model din istoria BMW este Seria 3. In 2005, 40% din vanzarile totale ale celor de la BMW au fost reprezentate de versiuni diferite ale Seriei 3. Modelul se afla astazi la a cincea generatie, fiind produs in premiera in 1975.
19. Ati auzit de Hofmeister kink? Este unul dintre elementele care individualizeaza modelele BMW: linia franta si indoita inspre fata a geamului posterior la imbinarea acesteia cu montantul C. Aceasta a aparut in premiera pe BMW 1500, in anul 1961, si a fost denumita dupa directorul de design de atunci, Wilhelm Hofmeister.
20. In afara de elementul sau estetic, Hofmeister kink este o trimitere subtila la un alt element propriu modelelor BMW: tractiunea spate.
BONUS: Cele trei dungi in nuante albastru, violet si rosu ale siglei M au o origine interesanta. Albastru este culoarea regiunii Bavaria si predomina pe sigla BMW. Rosul ii apartine unuia dintre partenerii legendari ai celor de la BMW, Texaco. Iar violetul reprezinta un mix intre cele doua nuante si simbolul colaborarii dintre cele doua companii. Dupa ce Texaco a incheiat colaborarea cu BMW iar germanii au inceput sa utilizeze Castrol, BMW a cumparat drepturile de utilizare a nuantei rosii.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Modele BMW in Romania
-
BMW i3 facelift Preţ: 38.199 - 42.780 €
-
BMW i3S Preţ: 41.769 - 46.410 €
-
BMW i8 facelift Preţ: 142.502 €
-
BMW i8 Roadster Preţ: 158.032 €
-
BMW M4 CS Preţ: 124.950 €
-
BMW Seria 1 (3 usi) facelift (2015-2017) Preţ: 23.880 - 48.195 €
-
BMW Seria 1 (5 usi) facelift Preţ: n/a - 49.028 €
-
BMW Seria 2 Active Tourer facelift Preţ: 26.537 - 38.234 €
-
BMW Seria 2 Cabriolet facelift Preţ: 35.522 - 57.775 €
-
BMW Seria 2 Coupe facelift Preţ: 30.643 - 70.042 €
-
BMW Seria 2 Gran Tourer facelift Preţ: 27.846 - 39.781 €
-
BMW Seria 3 facelift Preţ: n/a - 85.750 €
-
BMW Seria 3 Gran Turismo facelift Preţ: 39.865 - 60.065 €
-
BMW Seria 3 Touring facelift Preţ: 33.180 - 58.025 €
-
BMW Seria 4 Cabriolet facelift Preţ: 45.339 - 93.069 €
-
BMW Seria 4 Coupe facelift Preţ: 39.330 - 123.998 €
-
BMW Seria 4 Gran Coupe facelift Preţ: 39.032 - 58.072 €
-
BMW Seria 5 Preţ: n/a - 120.012 €
-
BMW Seria 5 Touring Preţ: 51.825 - 64.498 €
-
BMW Seria 6 GT Preţ: 63.250 - 71.698 €
-
BMW Seria 7 Preţ: 92.404 - 178.976 €
-
BMW Seria 8 Preţ: 102.400 - 127.985 €
-
BMW X1 Preţ: 31.860 - 45.180 €
-
BMW X2 Preţ: 39.270 - 43.649 €
-
BMW X3 Preţ: 42.602 - 67.057 €
-
BMW X4 Preţ: 48.850 - 69.734 €
-
BMW X5 Preţ: 68.842 - 92.582 €
-
BMW X6 Preţ: 72.947 - 124.772 €
Ultimele stiri din STIATI CA...
-
Cea de-a treia generaţie Audi TT va fi lansată pe pieţele europene în acest an. Automarket a mers la Ingolstadt pentru a afla câteva dintre secretele unuia dintre cele mai iubite modele din gama mărcii germane. (24.03)
-
BMW se pregăteşte să lanseze primul model din noua gamă ”i”. Până la lansarea efectivă, nemţii au publicat specificaţiile tehnice ale lui i3, un automobil electric premium, echipat cu sistem de extindere a autonomiei. (12.07)
-
Automobilele rulate reprezintă jumătate din piaţa auto din România anului 2011. Pentru consumatorul de rând, acestea au secretele lor. Iată 20 de lucruri pe care nu le ştiai despre maşinile second-hand şi cum sunt ele vândute. (10.11)
- Aceștia sunt finaliștii pentru titlul de Mașina Anului 2025 în Europa: Dacia Duster pe listă
- Noul Audi A5L debutează în China: ampatament lung și formă de sedan clasic
- Prima imagine cu interiorul noului Hyundai Ioniq 9
- Noul Hyundai Elantra N TCR Edition: versiune inspirată de cursele de turisme
- Noul BMW iX3 Neue Klasse, dezvăluit într-o serie de imagini patent
De abia astept sa vad ceva asemanator pentru Mercedes-Benz (MB)
Mai adaug si eu cateva mai recente. BMW X6 M si BMW X5 M sunt primele "M"-uri cu tractiune integrala si motor turbo. In acelasi timp sunt cele mai recente M-uri construite vreodata.
Despre legatura familiei Goebbels cu Al Treilea Reich - Magda, fosta sotie a lui Günther Quandt, s-a recastorit cu Joseph Goebbels. Fiul lui Magda si al lui Günther Quandt, Herbert Quandt (deci fiul vitreg al lui Goebbels, ministrul propagandei in Al Treilea Reich), avea sa salveze marca BMW de la o achizitie Mercedes Benz. In acea perioada MB a fost la un pasa sa detina rivalii Audi si BMW. Herbert Quandt intra in istorie ca cel care a salvat marca BMW atat de la achizitia din partea concurentului MB, cat si de la faliment. Baza renasterii marcii bavareze a fost o serie noua de modele initiata de 1500 care avea sa fie supranumita "Noua Clasa". Din acceasi serie de modele avea sa apara mai tarziu celebrul 2002, probabil unul dintre modelele care avea sa intareasca definitiv imaginea sportiva a marcii.
Un lucru foarte drag mie despre marca BMW este seria BMW Art Cars, cu mari artisti care transformat masini clasice BMW in opere de arta, opere de arta care ulterior participau in competitii gen Cursa de 24h de la Le Mans. Cea mai celebra masina este probabil BMW M1 pictat de Andy Warhol. Preferatele mele sunt Frank Stella, Herve Paulin si Jenny Holzer. Merita sa le descoperiti!
Gata, ca m-am incins!
ce as dori sa stiu, poate stie cineva, ce reprezinta cele 3 culori atat de cunoscute in istoria bmw si anume albastru deschis, albastru si rosu?nu gasesc pe net o explicatie.
@alex sunt de acord cu tine, modelul 2002 este un model care a consacrat bmw, un model foarte frumos la fel ca si legendarul bmw 3000csl aka batmobil.
mai trebuie adaugat de asemenea ca bmw a produs cel mai puternic motor in f1, un propulsor de 4 cilindrii si 1500cmc care dezvolta intre 1200 si 1500 de cai putere, blocul a stat la baza modelelor e30 m daca bine stiu.
http://www.research-racing.de/bmwturbo.htm
http://www.race-cars.com/carsold/other/benx86/benx86pe.htm
inca un lucru de stiut este ca faimoasa masina Mclaren F1, cea mai rapid "production car" la vremea aceea, era echipata cu un motor bmw.
Primul McLaren, cel cu 3 locuri, cu motorul izolat termic cu aur si trusa de scule din titan inclusa avea, intradevar, motor de BMW. Dupa aceea McLaren a colaborat cu Mercdes (la fel ca in F1).
Felicitari Automarket pentru articolele din seria "Stiati ca..."
Astept cu nerabdare un articol despre Mercedes-Benz...sper sa reusiti sa ma surprindeti cu ceva ce nu stiu. Numai bine.
Dar sunteti un drum bun :)
Este adevarat ca timpurile se schimba. Nimeni nu ar fi crezut acum 50-60 de ani ca BMW va deveni unul dintre cei mai respectati constructori din industria auto. Nu traiesc cu nostaligia trecutului, insa consider ca o marca fara istorie este o marca incompleta.
patratelele albe si albastre sunt din steagul bavariei (declaratia unui reprezentatnt bmw la discovery parca).
Saltul facut de ei a fost urias
In timp ce Mercedes si Auto Union concurau in clasa motoarelor mari, pana la 16 cilindri, BMW s-a concentrat cu 328 in clasa motoarelor de sub 2 litri. In ´40 castiga Mille Miglia cu o viteza medie de aproape 170 km/h, performanta care nu a mai fost egalta pana la inchiderea competitiei in 1957. Primul automobil BMW a fost construit cu licenta Austin ´23, in timp ce BMW 303 a fost primul automobil de concept BMW in ´33.
Dar performantele motoarelor de avioane nu trebuie neglijate. In 1919 un avion propulsat de un motor BMW reusea recordul de atitudine de peste 9700 m. Condiitile de functionare la atitudini atat de mari spun multe despre calitatile acestui motor.
Si in ceea ce priveste motocicletele, BMW a fost unul dintre mari deschizatori de drumuri in domeniu. Aici nu ma prea pricep, dar stiu ca e o lista lunga de invoatii pe care BMW le-a intordus in productia de serie, cum ar fi ABS-ul.
Cat despre Isetta, ea nu a fost cu adevarat un succes fenomenal. S-au vandut cam 150 000 modele in 7 ani de productie, dar era un produs foarte ieftin si nu putea fi el motorul revenirii economice a marcii. De fapt, atunci cand ultimul Isetta iesia dupa liniile de fabricatie, BMW era in plina criza si pe punctul de a fi cumparat de Mercedes. Doar interventia lui Herbert Quandt a salvat marca.
Imaginea marcii a fost marcata profund de noile modele, incepand cu perioada anilor ´70. Acestea incep cu 2002 si 2002ti si continua cu Seria 3 care a fost pe departe cel mai de succes Touring Car din istorie. Cred ca, la fel si ca Porsche, imaginea sportiva BMW a construit-o printr-o serie de modele accesibile pentru echipele private care au facut ca marca sa fie foarte prezenta pe multe circuite. Si la fel ca Porsche, e absurd sa spui ca e o marca incompleta, doar pentru ca nu are o istorie foarte consistenta in perioada interbelica.
Apropo, singurele modele care au purtat marca Auto Union, de care pomeneai, au fost modelele de competitie Auto Union Type A-D, restul erau produse ca Audi, Horck, DKW si Wanderer.
Dintre toate marcile germane Mercedes are, cu siguranta, cea mai bogata istorie si traditie, iar familia Porsche a avut cel mai mare impact din istoria automobilului. Asta nu inseamna ca marci ca Volkswagen, Audi sau BMW nu au si ele o traditie buternica, desi construita intr-o istorie mai scurta.
Pe de alta parte, hai sa nu ne referin la motociclete si avioane cand vorbim de BMW, pentru ca de exemplu si SAAB face avioane de vanatoare foarte perfomante, insa in domeniul auto au cam ramas in urma nemtilor. Esti si cazul lui Volvo. Nu stiu cati dintre voi stiti ca Volvo face inclusiv motoare de avioane, rachete, vapoare si unele dintre cele mai bune escavatoare, insa asta e cu totul alta treaba.
BMW nu a produs avioane, a produs motoare de avioane, si in perioada interbelica a facut-o cu mare succes. In afara de asta a putut folosi experienta de producator de motoare de avioane in industria auto. Despre SAAB de exemplu, din pacate nu mai exista decat o legatura de nume intre producatorul de auto si avioane din anii 90, de cand GM a cumparat divzia de automobile.
Cat despre productia de motociclete, exista o traditie germana foarte mare in domeniu, de care pot sa pun pariu ca nu multi stiua. De exemplu in anii 30-50 Auto Union, cu DKW si Wanderer, si NSU (care in anii 70, parca, era cumparata de Audi) au fost, pe rand, cei mai mari producatori de motociclete din lume.
Cat despre culori, ele reproduc stegul Bavariei, format din romburi alb-albastre.
Forma rotunda cu textul de-al ungul cercului a fost preluata de la sigla initiala RAPP Motorwerke.
oricum interesant, da ati uitat la pct. 3 Bayerische Mist Werke ;)
da parca is plamani nu rinichi
SUNT FAN BMW CHIAR AM SI UN ID DE MES "FANBMWX6M@YAHOO.COM"
ESTE FOARTE BUNA INTENTIA VOASTRA CU ACEST STIATI CA.
MULTUMESC AUTOMARKET.
DEOARECE AU CELE MAI BUNE MASINI DIN LUME .
4 ani consecutiv BEST ENGINE OF THE YEAR CASTIGA BMW.
Mda sunt frumoase BMW ... dar tot nu dau Audiul pe un BMW
Ce mi se pare exceptional pentru BMW este ca BMW X3 a fost desemnat in Germania cea mai fiabila masina in ultimii doi ani. Si asta nu e parerea unui juriu, a unui grup de experti sau posesori - se bazeaza pe datele concrete ale numarului de defectiuni la mia de masini raportate in Germania. E un "hard fact" care nu poate fi contastat si reflecta situatia pe cea mai mare piata de automobile din Europa.
E absurd sa sustii ca o marca este "cea mai buna din lume". In primul rand totul e relativ, fiecare prefera altceva - limo, suv, super-sport. Nu exista un criteriu suficeint pentru desemnarea "cel mai bun din lume", indiferent ca e fiablitate, design, performante, raport pret/calitate. Exista criterii pentru "cea mai buna masina pentru mine". (Mircea, am dat-o prea mult in slogane?)
Bmw e o masina pentru soferul care vrea ceva mai mult de la o masina decat un simplu mijloc de transport.Pentru mine e un mod de viata, absorb fiecare stire ca si cum ar fi vorba de viata mea, intorc capul dupa orice model, si petrec ore in sir pentru a afla tot ce pot stii despre bmw.Am prins microbul de la tatal meu care avea un seria 5 rechin, nu mai stiu anul, apoi dupa multe masini un e34, si din toate masinilie bmw parca era facuta la comanda speciala, exact dupa specificatiile mele.Am si un caracter sportiv si stabilitate si frane si confort.Dar cel mai mult caut caracterul sportiv la o masina si feedbackul care mi-l ofera, conexiunea man and machine care la multe masini lipseste.
Iar povestea cu tractiune spate iarna, e un mit total, daca eu fara dsc si cauciucuri de vara m-am descurcat, nici nu vreau sa ma gandesc ce faci cu un seria 5 cu dsc si traction control.Problema e ca multi trec de la tractiune fata la bmw, si au impresia ca e acelasi lucru, multi cad intr-o capcana.Bmw sunt masini care ofera foarte mult feedback soferului, iar daca ai urechi so asculti si coloana vertebrala sa o simti, poti preintampina toata situatiile si sa iesi mai bine din situatii de criza decat o masina cu tractiune fata.Sa dau un exemplu, am trecut prin situatii in care daca eram cu fwd, nu mai scriam astazi pe automarket.
Admir si respect pentru cei care iubesc aceasta marca cu adevarat, am facut si un thread pe forumul automarket pentru fanii marci, feel free to join.
Inca odata, sunt curios ce reprezinta cele trei culori ce imbodobesc modelele "m"
Mircea te-as ruga sa nu ne uiti cu Mercedes, Volvo si SAAB :p
haideti sa populam si forumul automarker, nu degeaba e pus acolo si nu cred ca sunt singurul care a cerut infiintarea unui forum.
In rest,toata stima pt. articol si pt. comentarii.
BMW FOREVER!
mie nu prea imi plac modelele M3 2008
Așteptând răspunsul dvs. ... ..
Toate cele bune….
Dr. Anthony Craig