12 ponturi pentru şofatul în sezonul rece
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
În fiecare an, sosirea anotimpului rece aduce de la sine blocarea drumurilor, încetinirea circulaţiei rutiere şi o serie de accidente. O bună parte dintre acestea pot fi evitate, deşi unele situaţii sunt fără scăpare. Nu trebuie să uitaţi că nu sunteţi singuri pe şosea şi că puteţi avea probleme chiar dacă vă pregătiţi corespunzător.
Iată câteva ponturi pentru supravieţuirea la volan în sezonul rece:
- Înainte de a pleca la drum, eliberaţi toată gheaţa şi zăpada de pe maşină. Altfel, veţi arunca zăpadă pe şosea şi pe maşinile celorlalţi participanţi la trafic. Nu uitaţi să nu blocaţi locul de parcare adiacent sau şoseaua cu zăpada pe care aţi eliberat-o de pe maşină.
- Utilizaţi în permanenţă luminile de întâlnire. Nu rulaţi niciodată doar cu luminile de poziţie sau cu luminile de poziţie şi proiectoarele! Sunt şanse să nu vă vadă nimeni. Curăţaţi blocurile optice cu o cârpă curată înainte să porniţi la drum. Asiguraţi-vă că toate luminile funcţionează înainte de a porni la drum.
- Conducerea în sezonul rece este mai obositoare, iar metabolismul corpului este oricum încetinit. Acordaţi-vă mai mult timp pentru parcurgerea unei distanţe pe timp de iarnă. Nu încălcaţi limita de viteză recomandată pentru vreme proastă, riscaţi să produceţi un accident de proporţii. Măriţi distanţa faţă de autovehiculul din faţă pentru a evita orice situaţie neprevăzută. Încercaţi să priviţi "înainte cu 30 secunde" şi să preîntâmpinaţi ce va fi în locul în care veţi ajunge peste 30 de secunde şi să vă dozaţi reacţiile cu calm, dar să gândiţi rapid pentru a gestiona situaţia cu uşurinţă.
- Nu uitaţi să le faceţi loc autovehiculelor de deszăpezire. Fie că împrăştie material antiderapant sau dau zăpada la o parte, vehiculele respective trebuiesc lăsate să treacă.
Păstraţi o distanţă mai mare faţă de acestea deoarece ar putea opri aparent fără niciun motiv, şoferii fiind concentraţi mai mult pe eliberarea drumului decât de obstacolele din faţă.- Chiar dacă suprafaţa drumului pare să fie în stare bună, reduceţi viteza în apropierea unui pod sau a unei intersecţii, s-ar putea să întâlniţi suprafeţe cu gheaţă.
- Nu folosiţi sistemul de cruise control, în special atunci când plouă şi temperaturile sunt aproape de punctul de îngheţ al apei.
- Autovehiculele cu tracţiune integrală nu frânează mai bine decât vehiculele cu tracţiune pe o singură punte. În schimb, demarajul este înlesnit.
- Dacă anvelopele cu care este echipat vehiculul dumneavoastră pierd aderenţa, priviţi şi viraţi înspre direcţia în care vreţi să mergeţi. Dacă nu observaţi nicio corecţie a traiectoriei, viraţi în direcţia în care derapaţi şi eliberaţi acceleraţia. Nu bruscaţi nici frâna şi nici direcţia. Nu priviţi înspre direcţia în care derapaţi. Dacă roţile motoare încep să piardă aderenţa la urcarea unei pante, eliberaţi uşor acceleraţia şi apoi reveniţi la nivelul anterior de apăsare.
- Majoritatea autovehiculelor beneficiază de ABS. Din păcate, puţini şoferi ştiu să folosească acest sistem la întreaga lui capacitate. Fie că aveţi sau nu ABS, nu bruscaţi frânele. Apăsaţi constant pedala de frână cu fermitate şi folosiţi cu precădere frâna de motor. Reduceţi pe cât posibil utilizarea frânei de serviciu (nu apăsaţi pedala de frână de fiecare dată când veţi să încetiniţi).
- Nu schimbaţi banda de mers brusc sau fără să semnalizaţi. Circulaţi cu atenţie sporită în preajma autocamioanelor şi autovehiculelor de tonaj mare, deoarece acestea vor opri mai greu decât un autoturism.
- Dacă rămâneţi blocaţi în zăpadă, păstraţi-vă calmul şi nu bruscaţi comenzile autovehiculului. Îndreptaţi roţile şi acceleraţi încet.
Nu patinaţi ambreiajul vreme îndelungată, deoarece îi veţi creşte uzura şi îi veţi reduce eficienţa (atenţie mare la manevrele de balans pentru scoaterea maşinii din zăpadă, dacă nu reuşiţi din primele încercări, e indicat să împingeţi autoturismul). Dacă tot nu reuşiţi să vă deblocaţi, aplicaţi sare, nisip sau mixtură antiderapantă sub roţile motoare (în faţa lor) . Fiţi atenţi să nu răniţi persoanele care vin să vă împingă maşina, răspunderea vă aparţine.- Păstraţi provizii de urgenţă în autovehicul. Este indicat să aveţi mânuşi, fular, o căciulă, o racletă de parbriz, o perie de zăpadă, o lanternă, o lopată, chibrituri, o lumânare, un triunghi reflectorizant (oricum este obligatoriu) , un telefon mobil, apă, alimente, o pătură. Nu circulaţi cu carburant puţin în rezervor (nu puteţi ştii niciodată când veţi fi înţepenit în zăpadă) şi asiguraţi-vă că antigelul are concentraţia potrivită şi aveţi lichid de spălat parbrziul în concentraţie de iarnă.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din General
-
Aston Martin Valkyrie a stabilit un nou record pe circuitul de la Silverstone. Hypercar-ul britanic este oficial cel mai rapid model de serie pe acest circuit. (20.11)
-
Hyundai a anunțat oficial că va avea un nou CEO începând din 2025. Noul CEO al constructorului sud-coreean va fi Jose Munoz, actualul șef al filialelor nord-americane ale mărcilor Hyundai și Genesis. (19.11)
-
Uniunea Europeană și China ar fi ajuns mai aproape de finalizarea unui acord cu privire la situația taxelor vamale pentru mașinile electrice chineze, potrivit unei surse chineze. Negocierile între cele două părți vor fi reluate în această săptămână. (18.11)
- Aceștia sunt finaliștii pentru titlul de Mașina Anului 2025 în Europa: Dacia Duster pe listă
- Noul Audi A5L debutează în China: ampatament lung și formă de sedan clasic
- Prima imagine cu interiorul noului Hyundai Ioniq 9
- Noul Hyundai Elantra N TCR Edition: versiune inspirată de cursele de turisme
- Noul BMW iX3 Neue Klasse, dezvăluit într-o serie de imagini patent
De ce?
Nu circulti cu pozitiile si cu proiectoare aprinse! Circulati cu lumnile de intalnire (faza scurta - se aprinde pe bord e un cerc si 3 linii paralele in stanga orientate in partea de jos; nu alea ondulate de la proiectoare) !
Conduceti prudent!
Foloseşte limitatorul de viteză, dacă ai.
Dacă nu, metoda clasică.
Limitatorul nu stiu cum functioneaza, eu am doar un sistem acustic care ma avertizeaza cand depasesc viteza care o setez eu.
bune recomandarile, si nu neaparat pont-uri.
NU circulati DOAR cu pozitiile w/o proiectoarele sau FARA lumini, cum sunt destule vite. folositi FAZA SCURTA. daca e ceata atunci sa folositi proiectoarele, si nu cu xenoane albastre. proiectoarele de ceata tre sa fie cat mai galbene. au logica.
Si daca mai ai si ghinionul sa mergi in spatele unuia din asta la drum lung, care sta cu pozitia de ceata aprinsa permanent devine si obositor...
Deci pe vreme buna poti sa incalci limitele de viteza, nu? Bravo! Tineti-o tot asa!
intr-adevar, daca iti derapeaza fata, si mai ai si tractiune fata, poate poti sa te inscrii pe o oarecare traiectorie care ocoleste copacii de pe marginea drumului ( eterna si fascinanta romanie... )
interesant ar fi ca primul "pont" sa fie " DOBITOCULE MERGI INCET CA S-AR PUTEA SA NU AJUNGI ..."
Chiar şi cu sistemul de control al tracţiunii, vei avea o uşoară alunecare a roţilor, pentru că totul funcţionează în baza senzorilor şi este controlat prin înfrânarea roţii respective.
Cât despre avatar, încearcă puţin mai târziu. Nu uita să utilizezi formatul recomandat de utilitar. Merge cel mai bine cu JPEG.
@Ray in articol zice "limita de viteză recomandată pentru vreme proastă" adica limita aia mai mica decat limita normala de viteza.
sau o pereche de 2 roti cu crampoane, ca sa poti iesi din impas daca ramai impotmolit pe undeva :-j =)))
in continuare am dat de vite care merg fara lumini. la ora 14 era ploaie torentiala prin pipera si o vita cu toyota corrola generatia prcedenta mergea fara nici o lumina. un hyundai ix35 condus de donsoara mergea pe str. turda nonsalant pe liniile de tramvai. am ajuns-o din urma la infiniti center, mers normal. de asemena nu catadicsea sa foloseasca luminile dar hlizeala la telefon era obligatorie. pe o vreme nemernica ca asta de azi. si muulte altele
Corect?
Un alt sfat ar fi pt cei care au AC, sa il tina activat chiar daca este setat pe cald, ca sa nu se abureasca interiorul geamurilor.
Sa nu te aventurezi pe partile necuratate ale drumului, pentru ca pot ascunde gropi, borduri, santuri tipice tarii noastre, iar cand se coboara o panta inzapezita/poleita/inghetata, sa se lase spatiu mai mare intre masini, in caz de franare, sa ai loc unde sa aluneci.
Am intalnit o gramada de prosti care merg cu AC-ul iarna-vara nonstop.
Mergeam cu cineva in dreapta, in spatele unui camion afumator, am pornit recircularea ca sa nu ma intoxic si dupa ce am trecut de el au inceput sa abureasca geamurile pt ca uitasem recircularea, "desteptul" din dreapta s-a gandit sa porneasca AC-ul ca sa dezabureasca, am deconectat AC-ul si recircularea si imediat geamurile s-au dezaburit.
Iarna il pornesti odata de doua ori pe luna si gata.
Dragi cititori, apreciez toate comentariile care completeaza un asemenea articol. Avem multe de invatzat unii de la altii... si poate redactorii Automarket, de la noi.
Pe curand !
Nu stiu ce masina ai, dar daca tu zici ca ramai fara putere si iti consuma mai mult masina, avand in vedere ca AC-ul iti ia maxim 2 CP din puterea motorului, atunci mai bne lipeste butonul de AC sa nu il mai vezi.
La Volvo-ul meu, in momentul in care setez ventilarea sa dea pe parbriz, se porneste AC singur si nu poate fi decuplat numai daca se modifica pozitia ventilarii spre alte zone . Banuiesc ca cei care au gandit acest aspect au facut niste studii care sa le confirme ca este mai bine asa.
Ar mai fi ceva util de mentionat: Cu tractiune integrala, frana de motor e ... mult mai eficienta. :d
Ati omorat o lume cu acel ESP ABS so toate elementele de siguranta
Si daca nu ai ce faci numai iesi cu masina ?
Problema e ca s-au dat permisele fff usor si sunt o groaza de copii pe sosele care cred ca daca au o masina de ultima generatie pot merge cu 400 Km/h in orice conditii asta e problema