Anul trecut, România a sărit de 3000 de mașini electrice vândute într-un interval de 12 luni. Anul acesta, numai Dacia promite 3500 de unități Spring. Prin urmare, piața mașinilor electrice a prins avânt și în România. I-am putea numi curajoși pe cei care decid să renunțe la o mașină convențională în favoarea uneia electrice. Dar, în acest caz, cum ne mai rămâne să le spunem românilor care își cumpărau electrică încă de acum 5 ani?
Domnul Dan Stoica este unul dintre temerari, pentru că el a făcut cunoștință cu liniștea din interiorul unei electrice de când a debutat pe piață actuala generație Nissan Leaf. Acum e la al doilea exemplar și se declară fericit că poate ține pasul cu transformarea pieței auto. Ba chiar a furat startul.
DIRECTORUL UNEI COMPANII DE INSTALAȚII DE CLIMATIZARE
MIT Clima este unul dintre cei mai mari jucători pe piața aparatelor de climatizare din România. Este importator oficial Hisense din 2019 și mai are în portofoliu nume mari precum Mitsubishi Electric și Climaveneta. Printre cele mai importante proiecte MIT Clima se numără: restaurantele KFC, sediile Banca Transilvania, fabrica Coca-Cola, fabrica Continental, Parcul Industrial Sema Park, benzinăriile MOL sau magazinele Mega Image.
Dan Stoica este director general și unul dintre cei trei utilizatori de mașini electrice din companie. Ne mărturisește că firma pe care o conduce se gândește serios și la alte mașini electrice în viitorul apropiat. Actualul Nissan Leaf pe care îl folosește, adică cel cu care am făcut cunoștință în cadrul interviului, a ajuns în posesia domnului Stoica în primăvara lui 2019. El înlocuia un alt Leaf, tot de generația a doua, cu care a parcurs aproximativ 30.000 de kilometri. Acum, mașina este în utilitatea unui alt angajat al companiei, care a ajuns deja pe la 60.000 de kilometri.
CUM E VIAȚA CU O MAȘINĂ ELECTRICĂ?
Am început destul de abrupt, cu o întrebare care stă pe buzele oricărui șofer care află că tu conduci o mașină cu zero emisii: „Cum e viața cu o electrică?”
„O folosesc la naveta zilnică, București-Ploiești,. un drum de 60 de kilometri. Ca mașină de oraș și pentru împrejurimile unui oraș este de premiul Oscar. Viața la bord, modul în care se conduce, faptul că pot să pornesc căldura de la distanță, sunt elemente care te cuceresc”, ne răspunde la fel de direct domnul Stoica. Și continuă spunând că atunci când conduce mașini convenționale, cu motor termic, își dă seama că există neajunsuri și că nu și-ar mai dori să se întoarcă acolo.
Inevitabil, l-am întrebat ce îl deranjează la o mașină cu motor cu ardere internă. Ne-a răspuns la fel de sigur: „Zgomotul, vibrațiile, timpul de încălzire al mașinii, dinamica inferioară. Știu că par doar vorbe. Pentru că sunt oameni care nu au condus mașini electrice și doar au auzit despre performanțe așa, din descrieri. Însă ar trebui să se facă niște teste pentru toți cei care se gândesc la o electrică. Diferența nu pare mare, dar există”, ne-a declarat domnul Stoica.
EXISTĂ ȘI MINUSURI?
După atâtea laude, ne-am gândit că ar trebui să existe și ceva minusuri. În fond, nici o mașină nu este perfectă. Și am aflat că „telemetria dă erori în trafic. Mașina frânează singură când nu ar fi cazul. Asistentul pentru frânările de urgență, precum și cel de urmărire a automobilului anterior, sunt, uneori, prea zeloase. Sunt chestii perfectibile, însă este o soluție extraordinară când e aglomerat”.
Deci, una caldă, una rece. Și mai avem una udă. Pentru că domnul Stoica semnalează o situație neplăcută atunci când plouă.
„Mi-aș fi dorit, eventual, tracțiune integrală, pentru că ea are cuplu generos și pe asfalt umed apare un fenomen de torque-steer”.Bineînțeles, unul dintre motivele pentru care decizi să îți cumperi o electrică este costul redus de întreținere. Însă, cu o infrastructură deficitară, unde încarci mașina? „O încarc la birou, o încarc și acasă, am și niște conturi la rețele din oraș. Dar rețeaua de încărcare este destul de slabă în România. Și mă refer chiar și la infrastructura din orașe”.
UTILIZAREA UNEI ELECTRICE PE DISTANȚE LUNGI
În acest context, era inevitabil să nu apară și peripeții în utilizarea unei mașini electrice pe distanțe lungi. Domnul Stoica deține un Nissan Leaf cu bateria de 40 kWh, deci o valoare netă de 37 kWh și o autonomie oficială WLTP de numai 270 de kilometri. Prin urmare, un drum de acasă (Ploiești) până pe litoral a fost bine planificat, cu opririle necesare pentru încărcare. Mașina se alimentează de la o priză rapidă cu maxim 46 kW.
„O singură dată m-am încumetat, de curiozitate, și am fost până pe litoral cu ea. Nu am mai mers a doua oară și nici nu voi merge pentru că petrecut foarte mult timp pe drum. Eu mi-am planificat foarte bine opririle pentru încărcare rapidă. Însă managementul termic al bateriei mi-a jucat feste. Mașina s-a încălzit. E drept, era cald afară, fiind vară, am forțat puțin accelerația, însă nu știam că bateria se va încălzi atât de repede. La punctul de încărcare rapidă s-a încărcat foarte lent. Apoi a intrat și într-un mod de protecție. Cert este că am pierdut foarte mult timp la stațiile de încărcare pentru că nu se răcea”, ne mărturisește posesorul.
Și tot el completează: „Este clar o mașină cu care nu este indicat să ieși din oraș. Eventual o navetă interurbană cum este cea Ploiești-București pe care o fac eu”.
VIAȚA CU NISSAN LEAF PE TIMP DE IARNĂ
Și dacă tot am ajuns într-o zonă sensibilă, cum este autonomia, am întrebat, inevitabil, cum este iarna cu o electrică. „Scade simțitor autonomia. Eu reușesc să merg cu 12-13 kwh consum la 100 de kilometri. Însă, iarna ajung și la 25-27 de kWh, mai ales dacă merg pe autostradă. Evident, evit autostrada pentru că se simte în consum. Iarna, fac 3 drumuri de 60-62 de kilometri. În condițiile în care sunt atent și circul regulamentar. În schimb, vara ajung la 4 drumuri Ploiești-București. Deci cam vreo 60 de kilometri în plus”.
CE AR ÎMBUNĂTĂȚI
După o utilizare atât de îndelungată, intervievatul nostru are și câteva recomandări pentru următoarea generație Nissan Leaf.
„Mi-aș dori ceva mai multă recuperare a energiei de frânare. De acolo s-ar putea recupera mult mai mult, însă tehnologia actuală mai are mult până să permită o eficiență mare. Folosesc funcția E-Pedal în oraș, tot timpul. E mai confortabilă în traficul din oraș. Plus că mi-am schimbat stilul de condus. Frânez progresiv, anticipez. E clar că o mașină electrică trebuie altfel condusă”.
„Spre exemplu, am mai ieșit odată și am fost până la Poiana Brașov. Din pasul Bratocea până în Poiana Brașov a regenerat 7-10 procente din baterie, asta și pentru că am avut grijă să merg încet”.
Au mai fost și câteva sugestii care țin de tehnologia disponibilă la bord. În fond, vorbim despre o mașină care se află pe piață de o bună bucată de timp, iar asta se vede. „În ceea ce privește sistemul multimedia mi-aș fi dorit Apple Carplay fără fir. Dar e ok și cu fir. Nu e un dezavantaj insurmontabil. E perfectibilă grafica, dar nu trebuie să uităm că e un brand cu o adresabilitate mare”, declară domnul Stoica.
PLUSURILE LUI NISSAN LEAF
Dan Stoica ne-a vorbit și despre avantajele pe care le-a observat în cei 60.000 de kilometri pe care i-a adunat la volanul mașinii actuale.
„Îmi plac accelerația, manevrabilitatea ei, răspunsul foarte prompt și disponibilitatea cuplului. Nu mai vorbesc de spațiu. De afară pare o mașină care ar fi cam micuță, însă la interior e altă poveste. Toată lumea se miră, pentru că spațiul este cel al unei mașini adevărate. În 90% din cazuri merg singur, însă au fost situații în care am mers patru persoane plus bagaje. Chiar și portbagajul s-a dovedit suficient”.DE CE AȚI ALES NISSAN LEAF?
Așa cum spunea și mai sus, intenția lui Dan Stoica și a companiei pe care o conduce a fost aceea de a influența costurile de exploatare. „Pe mine mă interesa să reduc costurile navetei. S-a văzut o diferență extraordinară. Suntem o firmă care activează într-o industrie a tehnologiei, pentru că și în domeniul climatizării progresele se fac rapid. Prin urmare, eram interesați să ținem pasul cu ce se întâmplă și în lumea auto. Ne plac lucrurile tehnice, sustenabile. Bineînțeles, a contat și suportul financiar oferit de organismele statului”.
Și nu s-a oprit aici. „În 99% din cazuri am satisfacții. Nu sunt fals. Văd diferențe dintre mașinile convenționale la tot pasul. Chestiunea costurilor este evidentă: eu la service nu merg decât să schimb anvelopele. Am fost la o revizie și mi-au schimbat doar filtrele. Prin urmare, cam acestea au fost ingredientele alegerii”.
Așa cum vă ziceam, compania cu 35 de angajați are deja în parc 3 mașini electrice. Sunt două Leaf-uri care au 60.000 de km. Și mai este una care are doar 5000 de kilometri. „Am parcurs 63.000 de kilometri cu mașina mea actuală. I-am făcut în doi ani și jumătate. E o valoare pe care o atingi destul de greu și cu o mașină convențională. Și constat că nu este depreciată bateria. Nu se descarcă mai repede, nu a scăzut autonomia. Constat că e absolut neschimbată. Și suspensia este neschimbată, nu au apărut zgomote neplăcute. Am oroare de gropile românești, așa că e foarte important”
URMĂTOAREA MAȘINĂ: RĂMÂNEȚI TOT PE O ELECTRICĂ?
Dacă ați citit până aici înțelegeți că Nissan Leaf, ca și alte mașini electrice, are multe aspecte pozitive în utilizare. Prin urmare, Dan Stoica ar merge în continuare pe varianta unei mașini cu zero emisii. „Mașinile plug-in hybrid nu mi se pare o variantă bună. Pe viitor, aș vrea să condus noul EQS de la Mercedes-Benz. Poate și o Tesla. M-aș orienta către o mașină care vine cu un management termic superior. Eventual o mașină 4x4, cu autonomie mai mare. Nu e o glumă. Au început să mă deranjeze emisiile celorlalte mașini, care scot fum în trafic, care sunt foarte vechi. Și nu doar pe mine. Să vă dau un exemplu: soția mea conduce un Audi A3. Și, atunci când se mai urcă în mașina mea electrică, este pur și simplu fascinată de cum se conduce. E foarte plăcută, direcția e ușoară, accelerația sensibilă”.
Am adus în discuție și surpriza pe care japonezii de la Nissan o pregătesc pentru noi europenii în anul 2022. „Nissan a lansat Aryia, un SUV mare. Nu exclud ideea. Această marcă, pentru mine, a crescut în percepție. O văd altfel decât în trecut. Mi-a câștigat încrederea cu acest model, așa că n-aș exclude un nou model Nissan, cu o tehnologie superioară”, ne-a declarat domnul Dan Stoica în încheierea interviului nostru.
SERIA ARTICOLELOR „VIAȚA CU NISSAN LEAF” ESTE SUSȚINUTĂ DE NISSAN ROMÂNIA
O mașină premium condusă în regim normal probabil are un zgomot infernal în habitaclu.
Domnul amator de Nissan să se orienteze mai repede. În curând Nissan s-ar putea să răposeze.
O poveste fardată despre un om dezinteresat de costul de achiziție, încântat că pornește căldura de la distanță, care probabil habar n-are cât l-au costat reviziile, unde le-a făcut angajatul pe care l-a trimis cu ea sau cât l-a costat curentul în plus.
M-ai dezamăgit Bogdane, într-un astfel de articol mă așteptam să citesc date esențiale ca sumele date real pe combustibil (măcar o medie, o estimare), întreținere și alte întâmplări cu mașina.
Nu să eviți taman subiectele sensibile ale costurilor. Și evident mențiunea: ce mașină aleargă dom' director în timpul liber? Nu cred că pleacă la munte cu A3-ul soției...
”Cum e viața cu o electrică”?
Ipocrită, rezultă din articol....
Apoi locuri din spate. La 1.82 ai mei, cu scaunul dat pentru poziția mea de condus, când am urcat în spate loveam cu genunchii partea superioară a spătarului scaunului șoferului. Adică genunchii nu-mi intrau în scobitura din spatele scaunului, ci stăteau deasupra ei. De ce? Pentru că bancheta spate e prea înaltă, iar persoanele mai înalte vor păți ca mine. Și să n-ai loc în spate dacă ai peste 1.8 m înălțime la o mașină de clasă compactă cu 4.49 m lungime, e cam nasol.
La subiect, fără exagerare, Leaf pare demodata moral față de multe modele cu ardere internă .
De aici toate problemele.
La o Tesla, VW, Audi,
Mercedes electrice, nu ai aceste probleme.
Mers cuminte făcut bine peste 400km din 80% de baterie cu ac și 4 adulți în mașină.
Daca mâine am trece toți pe GPL nu am avea de unde sa alimentam. Și ce, asta înseamnă că nu e viabil?
Am făcut drumuri de 300 km in tara cu 50% de baterie
Merge
Infrastructura urmează cererea și piata. Relax.
Cu GPL (ca și cu benzină sau motorină) indiferent de vremea extremă sau talpa grea consumul nu crește dramatic (așa cum se-ntâmplă la electrice, de ajunge și dublu), și după câteva sute de km de mers alert (nu de adormit cu 80 să nu se epuizeze bateria) se face plinul în 5 minute la orice stație și se continuă alte zeci sau sute de km, fără a adormi lângă o priză defectă, nepotrivită sau așteptând alt client neanunțat care a plecat la cafea în altă parte.
Infrastructura electrică e praf, electricele sunt mastodonți grei și scumpi cu tot cu subvenție, iar plăcerea programatului drumului și dormitului la prize e priceless.
Relax waiting to charge.
cu 80% din baterie 400km cu kona blana pe autostrada cu ac pornit si masina plina!!!!!!!!
Pai rad si curcile cand aud asa ceva.
Nici macar sa mintiti nu stiti.
Ia aici vezi cat face kona si apoi comenteaza:
https://ev-database.org/car/1423/Hyundai-Kona-Electric-64-kWh