Romanian Roads Luxury Edition, ziua 6: Am traversat Mica Elveție din județul Alba în drum spre templul tradiționalului de la Conacul Maldăr

de Dragoș Băltățeanu, Foto: Ciprian Mihai. Video: Marius Dobrescu
Miercuri, 28.10.2020
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Penultima zi din Romanian Roads Luxury Edition by Michelin ne-a adus mai aproape de casă după un drum superb prin județele Alba și Sibiu. Pentru ca apoi să dăm piept cu traficul dificil de pe Valea Oltului.

În mod normal, astăzi ar fi trebuit să fie ziua dedicată șoselei Transalpina. Un drum pe care l-am parcurs cu mult nesaț și în ediția de anul trecut Romanian Roads. Toată echipa aștepta cu nerăbdare peisajele de toamnă de pe Transalpina, dar nu am putut parcurge drumul montan.

Cu o săptămână înainte de plecare condițiile meteo s-au stricat, iar toamna târzie a adus vreme rea la altitudine. Transalpina și Transfăgărășan s-au închis pentru circulația publică până la primăvara anului viitor, așa că a trebuit să regândim traseul pentru a șasea zi din Romanian Roads Luxury Edition by Michelin. Și bine am făcut. Pentru că așa am descoperit o nouă zonă superbă.

MICA ELVEȚIE DIN JUDEȚELE ALBA ȘI SIBIU

Din oaza de Occident de la Theodora Golf Club, cu vilele sale din sticlă și gazonul impecabil al terenului de golf, am pornit spre Sibiu. Dar de data aceasta nu am mai folosit autostrada, ci o serie de drumuri județene din județele Alba și Sibiu. Ne-am despărțit cu greu de impecabilul resort de lângă Alba Iulia, dar după o cafea și mic dejun îndestulător, ne-am pus în mișcare.

BMW-ul a plecat curajos la drum cu soft-top-ul pliat în portbagaj, în ciuda celor 9 grade din atmosferă și a umezelii aduse de ceață. Sunetul motorului V8 a putut fi astfel mai bine savurat de cel de la volan, dar după câțiva zeci de kilometri plafonul textil și-a regăsit locul. SUV-urile mai sportive s-au simțit în largul lor pe traseul de azi, iar hibrizii au scos din nou cifre de consum excelente.

Caravana celor 2500 de cai putere a pornit din Teleac, localitatea unde este localizat superbul resort de golf Theodora, și s-a îndreptat prin ceața lăptoasă a dimineții către Hăpria și Ghirbom pe drumul județean 107 și apoi 106L. Drumul secundar șerpuiește pe o serie de mici dealuri, trece prin câteva sate adormite numite Vingrad și Șpring, pentru ca apoi să intre într-o superbă pădure colorată în ruginiu. Drumul este presărat cu ace de păr, iar motoarele au fost turate cu moderație, pentru că ceața deasă încă punea probleme de vizibilitate.

După Roșia de Secaș, perspectiva se deschide, dealurile sunt animate de văcuțe în țarcuri, iar senzația este că ai ajuns în Elveția. Prin stațiile prin care comunicăm între mașini au curs astăzi multe exclamații de uimire și admirație. Pentru câteva zeci de minute, toată lumea a uitat de probleme, iar cei de la volan s-au bucurat de șosea. Am valsat pe această șosea ascunsă până la intersecția cu drumul 14B, drum ce ne-a dus paralel cu calea ferată către Valea Lungă și Copșa Mică.

Am trecut prin faimosul oraș celebru pentru combinatul său care cândva îneca zona în tone de praf negru rezultat din producția de negru de fum. Copșa Mică a fost cel mai poluat oraș din Europa pe perioada când a funcționat uzina Carbosin. Aceasta a funcționat între 1936 și 1993 și a distrus natura din zonă. Astăzi, natura a renăscut, dar urmele poluării de altă dată sunt încă vizibile pe câteva dintre acoperișurile caselor din Copșa Mică.

De la Copșa Mică am parcurs DN14, un superb drum din județul Sibiu, ce trece pe lângă cetatea de la Slimnic, o fortificație impresionantă. Punctul de la jumătatea zilei a fost Sibiul, pe care, de această dată, l-am ocolit pe centura autostrăzii A1, în drum spre Valea Oltului.

Dar, nu am părăsit județul Sibiu înainte să facem o pauză la stația MOL de la Veștem, unde am fost așteptați din nou cu bunătăți de la Fresh Corner și deja celebrii hotdogi, consumați în cantități impresioanante de toți participanții la Romanian Roads Luxury Edition by Michelin. 

TRAFIC INFERNAL ȘI VALEA OLTULUI 

Chiar înainte de a intra pe E81, drumul care face legătura între Sibiu și Râmnicu Vâlcea, am dat de o coloană imensă cauzată de lucrările de lărgire a sensului giratoriu de la Veștem, acolo unde se separă drumurile de Râmnicu Vâlcea și cel de Făgăraș-Brașov. Am avut nevoie de mai bine de 45 minute să parcurgem 2 kilometri. Avem, însă, și o veste bună. Se lucrează la lărgirea pe patru benzi a DN7/E81, cel puțin în județul Sibiu, o lărgire atât de necesară acestui drum circulat, până la construcția autostrăzii care să lege orașul Pitești de Sibiu.

Valea Oltului a trecut lent, în ritmul sutelor de camioane care bat zilnic acest drum, în lipsa autostrăzii. O nouă oprire la MOL, de data aceasta la intrarea în Râmnicu Vâlcea, ne-a ajutat să umplem rezervoarele și să facem plinul cu cafea de la Fresh Corner. Capitala județului Vâlcea ne aștepta cu o surpriză. Pentru un prânz târziu am ales restaurantul Simfonia, unde ne-a așteptat o adevărată simfonie a papilelor.

Cu feluri de mâncare impresionante atât vizual, cât și gustativ, am plecat impresionați de nivelul de calitate oferit de Simfonia. Prin fața noastră s-au perindat feluri de mâncare ca terina de fois gras cu dulceață de ceapă și chutney de ananas, mușchi de vită Black Angus cu sos morilles, supă marocană de năut, lup de mare cu sparanghel și sos de homar, iar la desert o Alaska cu sos de vanilie, caramel și zmeură. Totul finisat cu un espresso și o vedere panoramică asupra orașului Râmnicu Vâlcea.

CĂTRE CONACUL MALDĂR

După masă nu ne-a mai rămas decât să parcurgem cei 40 kilometri care ne separau de locul în care vom înnopta în ultima seară de Romanian Roads Luxury Edition by Michelin.

Cunoscut ca un loc aparte, unde tradiția este pus la rang de artă, Conacul Maldăr din Măldărești, județul Vâlcea, ne aștepta la ceas de seară cu porțile deschise.

Conacul lui Maldăr este o veche culă oltenească ce păstrează intacte toate detaliile arhitectonice ale acestora: zidurile groase, exteriorul văruit în alb maiestuos, turnul înalt și scările interioare, ieșirile “de taină” și mai ales cerdacul cu arcade, aflat pe toată fațada catului superior.

Cu un istoric de peste trei secole, culele erau inițial locuințe boierești fortificate, construite pentru apărarea în fața invaziile turcești.

Culele sunt răspândite în întreaga Peninsulă Balcanică, iar în România cele mai cunoscute sunt situate în zonele Vâlcea – Măldărești, Gorj și Mehedinti.

Legenda capitanului Maldăr

Fiecare cula are legenda sa, iar dintre cele de la Măldărești, cea mai emoționantă poveste este cea a capitanului Maldăr – fiul paharnicului Nan. Tudor Maldăr era unul dintre căpitanii lui Mihai Viteazu, iar legenda spune că, fiind prins de tătari, a cucerit inima frumoasei fiice a hanului tătar și astfel și-a recăpătat libertatea. Cei doi îndragostiți s-au refugiat apoi într-o culă din Măldărești – cunoscută astăzi drept Cula Greceanu.

Conacul Maldăr nu este locul original unde s-au petrecut aceste întâmplări, dar a luat numele căpitanului pentru a onora povestea viteazului și a iubirii sale.

Conacul păstrează azi un aer deosebit, deplin tradițional. Totul este amenajat în stil brâncovenesc, iar camerele sunt decorate cu mobilier clasic în stil Biedermayer, Alt Deutsch sau Empire pentru a reda atmosfera din secolul 18.

BOGDAN MIRICĂ (EMISIUNEA LA VOLAN/DIGI24 ȘI AUTOMARKET.RO) ȘI Audi Q8 55 TFSI

A spune că Audi Q8 este o mașină fără sclipire poate fi o blasfemie. Și, totuși, e inevitabil să nu spui asta după ce o conduci. Totul e corect, la dungă, fără excese, fără explozii, fără imprevizibil. Și acum vă întreb: de ce căutăm dincolo de normalitate și decență? Pentru că există și clienți care caută scântei dincolo de pragul de 100.000 de euro.
Acum, dacă vorbim strict despre bilele albe, pot spune că interiorul are o calitate greu de egalat. Și chiar ai spațiu generos într-un SUV coupe. Iubesc farurile Matrix LED și semnătura dinamică spate. Motorul e suficient pentru o dinamică faină, suspensia te așterne bine pe șosea, quattro e divin, însă direcția e departe de cea a lui BMW X6 și Porsche Cayenne Coupe.
L-aș lua acasă pe Audi Q8, însă numai dacă îi găsim o culoare cu mai multă personalitate.

Audi Q8 55 TFSI a parcurs astăzi 267 de kilometri, cu o viteză medie de 49 km/h și un consum de 12.7 litri/100 de km. Ritmul de condus a fost 3.

CONSTANTIN CIOBANU (ADEVĂRUL ȘI ADEVĂRUL AUTO) ȘI BMW M850i CABRIOLET

Dacă Mercedes-AMG G 63 este cel mai exotic model din tur, BMW M850i xDrive Cabriolet este cel mai rafinat și elegant exemplar. 

Deși BMW nu are o tradiție bogată în această zonă, cea a GT-urilor care pun în mojar atât sportivitatea cât și luxul... acest 8 este o creație fabuloasă. Estetic are toate ingredientele... este un model cu o înălțime extrem de mică, este cu 38 mm mai scund decât un Ferrari GTC4Lusso. Are acel cocktail de agresivitate dat design dar și de dimensiuni. 
Astăzi am rulat pe ceva secțiuni de drum care nu-i erau favorabile, cu denivelări mici și dese. Cu toate acestea, rigiditatea structurii este incredibilă, nu am simțit nicio secundă că vreun volum al mașinii nu ar fi pe aceeași frecvență cu restul ansamblului. 
Un alt detaliu pe care BMW a reușit să-l camufleze extrem de eficient este masa mașinii. Un cabriolet de peste 2 tone care are aceeași bucurie și agerime în a schimba direcția precum un hothatch de segment B. Aici își aduce aportul și puntea spate care virează.
Nu te interesează că viteza maximă este 250 km/h, te interesează că mașina asta de 2 tone ajunge la 100 km/h în 3,9 secunde... și nu este ultima declinare a Seriei 8.Poate nu ești pe aceeași lungime cu design-ul, poate ți-ai dori ceva mai mult sânge albastru, dar un lucru este cert, din punct de vedere tehnic, BMW M850i xDrive este o creație impresionantă.
BMW M850i Cabriolet a parcurs astăzi 272.9 de kilometri, cu o medie de 53.5 km/oră și un consum de 15.2 litri/100 km. Pe o scară de la 1 la 5, ritmul de condus a fost 3.

DAN SCARLAT (AUTO MOTOR ȘI SPORT) ȘI LEXUS RX 450H

Pentru grila fiecărui model Lexus, există un designer care gândește, modelează, desenează și redesenează câteva luni până să fie mulțumit de rezultat. Apoi, un artizan („takumi” pe tărâmuri japoneze) mai muncește singurel până face o matriță din metal pentru ca designul dorit să se poată reproduce pe zecile sau sutele de mii de exemplare ale acelui model care urmează a fi produse. Iar ăsta este doar unul din nenumăratele detalii care fac din Lexus o mașină unică în felul ei. Pentru că, indiferent cât de agresivă i-a ieșit grila acelui designer (și, fie vorba între noi, cam ies din ce în ce mai agresive grilele astea noi), la un Lexus este vorba de confort, serenitate și atenție la detalii, și nicidecum adrenalină și sportivitate.

Am prins Lexusul pe perioada a două zile și la final ne-a relaxat complet. RX450h este cea mai lentă mașină din testul nostru (mă rog, în măsura în care 313 cai putere pot fi considerați lenți) dar și cea mai economică (Volvo poate consuma mai puțin doar dacă este încărcat în prealabil la priză).

Faptul că e hibrid îl ajută să parcurgă zonele foarte aglomerate în mod full electric, așa că parcă nu te mai deranjează când traficul se blochează. Cu mici excepții, este și foarte silențios. Stilul habitaclui urmează tema de la exterior și este foarte încărcat, așa că îți trebuie ceva timp până să te dumirești unde sunt distribuite toate comenzile. Ulterior însă, totul pare la locul lui, devine natural. Cumva, Lexus RX450h pare o mașină a contrastelor, până în momentul în care o înțelegi cu adevărat și are toate șansele să te cucerească.

Lexus RX 450h a parcurs azi 273 de kilometri, cu o medie de 51 km/oră și un consum mediu de 8.9 litri/100 km. Pe o scară de la 1 la 5, ritmul de condus a fost 2.

CORNEL ȘOCARICIU (AUTOMARKET.RO) ȘI MERCEDES-AMG G63

Ziua a șasea a Romanian Roads Luxury Edition a fost tot despre Mercedes-AMG G63. N-am mai schimbat mașina, motiv pentru care am avut timp și mai mult să mă bucur de serviciile modelului german și să ne împrietenim cu adevărat. 

Dacă în ziua precedentă am stat mai mult pe autostrăzi, azi am șerpuit pe drumuri naționale și județene. Șoselele înguste nu sunt chiar pe placul lui AMG G63 și a transpirat ca un elefant pe picioroange. Pe viraje, AMG G63 se înclină, dar până la un punct. Trebuie să ai răbdare, să-l simți și să-l asculți. Pentru că după acel moment, sorții se vor înclina în favoarea ta, iar suspensiile vor da totul pentru ca modelul german să rămână pe trasă și să-ți provoace tot fel de plăceri. 

Motorul V8 rămâne la fel de alert, indiferent de situație, iar bolborositul gutural îți trezește emoții cu fiecare apăsare brutală a accelerației.

Mercedes-AMG G63 a parcurs astăzi o distanță de 279 kilometri, cu o viteză medie de 54 km/oră și un consum mediu de 15.9 litri/100 km. Pe o scară de la 1 la 5, ritmul e condus a fost 3.

PETRE BARAC (AUTOMARKET.RO) ȘI PORSCHE CAYENNE COUPE

O zi cu Taycan la #ElectricRomânia și două alături de Cayenne Coupe la #RomanianRoads sunt prea puține atunci când te bucuri de experiența Porsche. 

Indiferent de caroseria ce poartă sigla constructorului din Stuttgart, că vorbim despre 911, Taycan sau Cayenne Coupe, ai garanția că Porsche îți oferă un model aproape de perfecțiune și experiența de a sta într-un habitaclu de o calitate ireproșabilă. 

În motorizarea de bază, un V6 de 3 litri care dezvoltă 340 de cai putere, SUV-ul german poate parcurge repriza 0-100 km/h în 6 secunde, chiar dacă are o masă proprie de peste două tone. 

Este un model complet și foarte bine echilibrat, care își merită locul în turul celor mai frumoase conace și castele din România.

Finalul celor două zile în care am savurat experiența Cayenne Coupe a născut o întrebare inevitabilă: Cum naiba fac să îmi cumpăr și eu un Porsche care să mă ungă pe suflet? 

Porsche Cayenne Coupe a parcurs astăzi o distanță de 273 de kilometri, cu o viteză medie de 54 km/h și cu un consum de 13.7 litri/100 de kilometri. Pe o scară de la 1 la 5, ritmul de condus a fost 3.

CRISTIANA OPREA (PILOT DE RALIU ȘI JURNALIST EMOTICAR.RO) ȘI VOLVO XC90 T8 TWIN-ENGINE

În momentul în care am pășit în Volvo XC90 T8 am remarcat interiorul din piele moale cu detalii de lemn poros, superb în această combinație de culori care crează o atmosferă călduroasă și confortabilă în habitaclu, oarecum complementară designului curat, aș zice aproape minimalist al caroseriei. După o zi de condus, pot spune că XC90 respectă întocmai filosofia brandului suedez: cea mai sigură experiență auto. 
Nu îi place condusul sportiv și nici nu o face prea bine: are o dinamică imprecisă pe viraje, frâna e prea elastică iar sistemele electronice de asistență sunt precaute. Nu sunt neapărat dezavantaje, dar sunt lucruri pe care eu nu le caut prioritar când sunt la volan. Volvo XC90 T8 e genul de mașină care te face să te simți în siguranță și nu te îmbie să calci accelerația pe viraje - îți poate intra ușor pe sub piele pentru că habitaclul e prietenos și funcțional, iar versiunea plug-in hybrid se potrivește perfect cu o rutină urbană, de familie. Cu toate astea, sistemul hibrid îți aduce la pedale 390 CP și 640 Nm, din care 88 CP și 240 Nm doar din motorul electric, ceea ce înseamnă accelerație aproape instant și feeling-ul de condus lin pe care îl găsești pe vehiculele electrice. E o soluție potrivită pentru șoferii care nu caută neapărat un zâmbet spontan atunci când sunt la volan, ci mai degrabă un partener de încredere pentru orice fel de drum.
Volvo XC90 T8 a parcurs astăzi o distanță de 270.2 kilometri, cu o viteză medie 48 km/oră de și un consum de 12.5 litri/100 km. Pe o scară de la 1 la 5, ritmul de condus a fost 4.

***

Romanian Roads Luxury Edition este turul premium-luxury al conacelor, castelelor și restaurantelor de top din România

22-28 octombrie 2020
Un proiect Automarket.ro

Proiect prezentat de:

MICHELIN

Parteneri:

MOL România

VARTA

ORANGE

HUAWEI

SARTO BESPOKE

SERVER CONFIG

SYNLAB

A24 ASSISTANCE

Comentarii (4)

  • Ca să fim marketingo-corecți e ”lacșări edișăn bai mișlan”, maestre @inexo.
    Dar, în ciuda zvârcolirilor regretatului George Pruteanu-n copârșeu, turul ăsta mi-a plăcut dincolo de targetul lui clar (dar și scuzabil-explicabil) publicitar.

    Fiindcă nu doar excursurile istorico-legendare produse mă fac să constat că auto-acțiuni de o asemenea amploare (și f. complicat de organizat, b.t.w.) stimulează o emulație cu rezultate chiar artistice deseori.

    Păcat doar că meșterul Mircea nu prea mai scrie-n ultima vreme, dar tot e bine că strânge la un loc mai multe Mării cu talent, dar și cu diverse pălării.

    Presa auto nu-i deci moartă... de tot și asta mă bucură. Normal că-i loc mereu de și mai bine, dar pe tema asta o să galopez (aberez? :-)) mai încolo.
    15 1
  • Mi se pare amuzant - glumesc, incepe sa devina penibil - cum presa auto din Romania repeta obsesiv ca Volvo construieste cele mai sigure masini din lume cand topurile IIHS si Euro NCAP spun cu totul si cu totul altceva.
    Dar, bineinteles, presa auto din Romania stie mai bine.
    11 3
  • @nume: Adevăru-i că cea mai tare din parcarea Euro îN.CAP rămâne o anonim-banală Mazda:
    https://www.autoexpress.co.uk/mazda/cx-30/108396/mazda-cx-30-gets-best-ever-euro-ncap-crash-test-rating

    Se poate deci și fără structuri de +două tone, pedigree luxury sau prețuri cu șase zerouri.
    Back ontopic însă, mi-ar fi plăcut să citesc un mega-tur mai ”excentric” = comparativo-contrastant, cu perechi luxo/normale gen BMW M850i xDrive Cabriolet / Mazda MX5 2.0.
    Detalii, în episodul aviator -- poate s-o și concretiza cândva ideea.
    13 1
  • Elitistilor, masinile, cazarile si mancarurile prezentate de voi si le pot permite 0,01% din români, politicienii si cei care fac combinatii cu ei. Sunteti penibili! Sprijiniti impostura si jaful. Lasa ca vine criza si o sa dea falimentul in producatorii auto. Si odata cu ei, si in voi, asa-zisa presa auto, care functioneaza doar pe pomeni. Penibililor...
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru