Romanian Roads Luxury Edition, ziua 4: Cea mai deprimantă zi, înseninată de un gulaș și de bucuria că avem autostrăzi

de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Luni, 26.10.2020
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
George Bacovia ar fi fost invidios pe vremea care ne-a însoțit azi. A plouat ca-n Scoția și doar un gulaș secuiesc ne-a mai adus zâmbetul pe buze. La pachet cu bucățile de autostradă dintre Cluj și Timișoara.

A turnat toată noaptea. De parcă însuși Bacovia ar fi vărsat versurile lui de plumb peste hotelul nostru, cocoțat pe una din crestele care mărginesc Clujul. Nici vorbă de golf pe iarba care mustea a toamnă. Iar în SPA-ul de 1800 de metri pătrați ne-am proiectat doar virtual, pentru că SunGarden Resort traversează aceeași perioadă grea ca toți hotelierii în vremea pandemiei.

Cu grija anvelopelor de iarnă Michelin, care încalță mașinile din turul nostru, am coborât ușor, dârdâind sub cele aproape 7 grade din termometru. Știam noi că o să ne folosească bocancii de iarnă (pentru cei care nu știu, după ce temperatura de afară scade sub 7 grade, este recomandat să treceți la anvelope invernale). Toamna poate fi, uneori, nemiloasă cu drumeții. Nu-mi pot imagina ce frig și umezeală îndurau călăreții acum o sută de ani, dacă aveau de făcut o călătorie la mijloc de octombrie.

EVOLUȚIA CAILOR

Cei 2498 de cai putere (erau 2538 până ca Macan GTS să fie înlocuit de Cayenne Coupe) din caravana noastră sunt ceva mai darnici cu drumeții. Nu doar că galopează mult mai rapid ca armăsarii de altădată, dar și oferă adăpost, căldură, piele fină cum nici pe șeile cele mai scumpe nu găsești, lumini ambientale și instalații de sunet cu peste o duzină de boxe. Ne-a fost bine. Aproape că ne guduram ca o pisică zgribulită pe lângă sobă, deși, dincolo de parbriz turna mocănește peste șoseaua din plăci de beton.

Oamenii din Volvo XC90 și Lexus RX au fost cei mai răsfățați. Suspensiile au înghițit cuminți aceste torturi rutiere. Nici Audi Q8 nu a avut comentarii, fiind mai degrabă un SUV sportivo-confortabil. BMW Seria 8, Mercedes-AMG G63 și Porsche Cayenne Coupe au încercat să facă rai din ce au avut, așa că imediat ce au găsit porțiuni de asfalt mai zdravene au trezit la viață caii de sub capotă, pe care i-au biciut fără teamă de Poliția Animalelor. Când am ajuns în Rimetea am calmat caii și am contemplat satul ardelenesc declarat zonă arhitecturală și urbană protejată, pentru că locuitorii au ales să restaureze cu atenție casele medievale.

UN GULAȘ ȘI UN PERETE DE STÂNCĂ

Contemplând magia „oamenilor care sfințesc locul” am tras la Conacul Secuiesc, deciși să prânzim cu bucate autentice din Transilvania. Am priponit caii în curtea conacului pe care se luptă să-l cucerească o iederă ambițioasă. Apoi am căscat gura cu toții. Nu ca să prindem stropii de ploaie, așa cum o făceam în copilărie, ci ca să contemplăm simplu și autentic culmea stâncoasă a Pietrei Secuiului, înfășurată într-o mantie cețoasă. Un perete de 1128 de metri, de care vegetația se lipește la fel de greu precum apa de penele rațelor sălbatice.

E un peisaj din care te smulge doar mirosul de gulaș autentic. Fix ca în reclamele alea cu mirosul de cafea care atrage sania lui Moș Crăciun. Și ce-am mai înfulecat. Uneori nemestecat. Alteori pișcați de o pastă de ardei strașnici, pe care cei mai curajoși dintre noi au întins-o pe pâinea de casă. Pântecele noastre au cântat Corul Vânătorilor și chiar au ieșit la bis. Așa că n-au lipsit papanșii, gomboții cu gem de prune și crochetele de cașcaval, stropite cu gem de afine.

AUTOSTRADA, CEL MAI BUN PRIETEN AL ROMÂNULUI

Dacă noi ne-am pus burțile la cale, era cazul să ne gândim și la bidivii noștri. Așa că, după ce am lăsat să se micșoreze în oglinzile retrovizoare Piatra Secuiului, am căutat niște otavă. Adică fân. Adică benzina aia bună, furnizată de prietenii noștri de la Mol România. Am găsit o stație provizorie pe autostradă. Am ostoit nevoile fiecăruia și apoi duși am fost.

Autostrada a fost un alt prieten bun astăzi. Ne-ar fi obosit îngrozitor drumurile naționale, camioanele sau șoferii kamikaze. Cu puținii kilometri pe care îi are, autostrada ne-a purtat în zgomotul repetitiv al ștergătoarelor către o veche cetate din Câmpia de Vest, care a servit pentru scurt timp drept capitală a regatului ungar. Apoi, sub ocupația Imperiul Habsburgic devine Capitala Banatului și câștigă dreptul de fi numită „Mica Vienă”. Timișoara este întotdeauna un punct important în călătoriile noastre prin țară, fie că e vorba de Electric România sau Romanian Roads.

Și de această dată am gustat din opulența hotelului Tresor Le Palais, care ne-a răsfățat tălpile cu mochetă groasă, ori marmură rece. După preferințe. Iar în farfurie, tradiția s-a împletit cu inovația pentru a ne oferi o tratare inedită a papilelor.

După o săpuneală zdravănă, eroii zilei de astăzi, cei șase cai premium care au mai sădit onomatopee bucuroase în posomorârea apăsătoare, au răsuflat ușurați în parcarea hotelului. Și-au odihnit ștergătoarele, în speranța că nu se vor mai lupta cu șuvoaiele și în ziua următoare.

Iată cum s-a văzut ziua aceasta dincolo de parbrizul fiecărei mașini.

BOGDAN MIRICĂ (EMISIUNEA LA VOLAN/DIGI24 ȘI AUTOMARKET.RO) și VOLVO XC90 PHEV

Nici că puteam primi o cheie care să mă facă mai bucuros într-o zi ca asta.

Volvo XC90 este acea oază de liniște și răsfăț pe care ți-o dorești într-o zi mohorâtă. Pentru că, oricât de tare ai fi scufundat în butoiul cu melancolie, imediat ce ai trecut de portieră retina ta o să se relaxeze iremediabil. Culorile calde, planșa de bord aerisită și spațiul uriaș. Fix ce ar recomanda și Nietzsche ca antidot la o zi depresivă ca asta. Nu mai vorbesc despre pielea moale, de lemnul minunat de pe porteire și de butoanele cu margini cromate, pe care nu te saturi să le pipăi.

Sistemul multimedia este intuitiv, dar mai face unele mofturi când trebuie să se împerecheze cu telefoanele iOS. Suspensia ar fi bine să fie pneumatică sau jantele să nu fie atât de impozante pentru ca ținuta de drum să fie demnă de caleștile regale. Suita completă de sisteme de siguranță, oferită chiar de pe primul nivel de echipare, are rolul unui înger păzitor într-o zi ca asta, cu vizibilitate redusă, condiții de drum obositoare, carosabil umed și autostradă. Condițiile nefavorabile sapă încet, încet în încrederea ta, așa că e bine să știi că te poți baza pe tehnologia de siguranță a unui constructor care se laudă că a salvat deja un milion de oameni prin invetarea centurii de siguranță.

Cât despre ce bidivii ascunde sub capotă, Volvo XC90 PHEV este o surpriză plăcută. Poți fi un domn respectabil, dar și un golan cu 390 de cai putere, care accelerează mai repede decât un Cayenne Coupe standard și poate fugi de el pe autostradă. Nu că aș fi putut proba asta azi.

Volvo XC90 a parcurs azi o distanță totală de 364 kilometri, cu o viteză medie de 81 de km/h și un consum de 12 litri la 100 de kilometri. Pe o scară de la 1 la 5, ritmul de condus a fost 4.

DRAGOȘ BĂLTĂȚEANU (AUTOEXPERT ȘI AUTOTEST) și AUDI Q8 55 TFSI

Ziua patru mi-a adus în față nava amiral de la Audi. SUV-ul coupe al mărcii din Ingolstadt în versiune 55 TFSI este echipat cu motorul V6 de 3.0 mild hybrid ce oferă 340 CP. Azi am putut profita din plin de propulsorul modelului german pe un traseu care a însumat cei mai mulți kilometri parcurși într-o zi. Iar un mare procent dintre aceștia au fost pe autostradă, unde Q8 se simte ca peștele în apă.

Marele SUV coupe este un cruiser excelent, este mare, confortabil și foarte silențios, iar sistemul audio este o plăcere. Mai mult, integrarea comenzilor pe cele două ecrane tactile cu răspuns haptic este un exemplu de ergonomie în era digitală. Un sistem pe care l-am experimentat în premieră este feedback-ul din pedala de accelerație pe care îl transmite asistentul inteligent pentru condus eficient. Pedala vibrează când în față este un indicator rutier important în dreptul căruia trebuie să reduci viteza. Dacă ar fi să scot în evidență și un minus, acesta este direcția cu feeling artificial, mai ales la viteze ridicate.

Audi Q8 55 TFSI a parcurs astăzi o distanță de 360.5 kilometri cu o viteză medie de 70 km/h și cu un consum de 11.6 litri/100 de kilometri. Pe o scară de la 1 la 5, ritmul de condus a fost 2.

 

PETRE BARAC (AUTOMARKET și REVISTA THE DIPLOMAT) și MERCEDES-AMG G63

Am petrecut ziua a patra din turul nostru cu mașini luxury-premium în compania excentricului G63, opera de artă a diviziei Mercedes-AMG. Cea mai scumpă mașină din Romanian Roads Luxury Edition by Michelin, la aproape 185.000 de euro, G-ul atrage toate privirile în locurile superbe unde poposim pentru pauzele de masă. Nuanța metalizată Designo Blue Ocean și jantele AMG de 21 de inch contribuie din plin la acest aspect. Cele 5 ore de astăzi, în care am fost fie la volan, fie pe scaunul din dreapta, mi-au arătat că G63 poate să fie și o mașină destul de confortabilă, în ciuda aparențelor și a abilităților sale în off-road, dar și în contextul ploii sâcâitoare care ne-a însoțit în a doua parte a zilei, respectiv de la prânz până la Timișoara.

G63 de la AMG beneficiază de un încântător V8 biturbo de 4.0 litri ce dezvoltă 585 de cai și un cuplu de 850 Nm. În puținele momente în care ploaia nu și-a făcut de cap, am reușit să strecor câteva reprize de plăcere pură cu ajutorul generosului V8. "Ghe-ul" este un vehicul cu o istorie impresionantă, un design inconfundabil, materiale de înaltă calitate la interior, o personalitate puternică și reușește să definească luxul într-o manieră unică.

Mercedes-AMG G63 a parcurs astăzi o distanță de 374 de kilometri, cu o viteză medie de 75 km/h și cu un consum de 16.5 litri/100 de kilometri. Pe o scară de la 1 la 5, ritmul de condus a fost 3.

CORNEL ȘOCARICIU (AUTOMARKET) și LEXUS RX 450h

Mi-am petrecut a patra zi a Romanian Roads Luxury Edition la volanul lui Lexus RX 450h. Și pot să spun că am tras lozul câștigător. Astăzi am avut de parcurs 360 de kilometri, iar SUV-ul japonezilor este unul extrem de confortabil. Am apreciat scaunele moi, bine profilate și atent finisate, în care te afunzi cu plăcere.

Am apreciat și restul finisajelor, atent lucrate de niponi și integrate la nivelul consolei centrale. Soluția cu touchpad pentru controlul sistemului de infotainment nu pare cea mai simplu de utilizat, însă japonezii compensează cu un ecran tactil. Sistemul multimedia e destul de stufos și necesită timp de acomodare.

În ceea ce privește motorizarea, Lexus propune un sistem hibrid cu 313 cai putere. Nu sunt resurse care să miște munții din loc, dar nici nu le poți trece ușor cu vederea în condițiile în care SUV-ul se mișcă cu agilitate, mai ales în modurile Sport și Sport+. Totuși, transmisia cu raport variabil continuu și suspensia orientată către confort temperează calitățile de atlet ale lui RX 450h. Deși sub capotă există un V6 aspirat natural, sistemul hibrid din care face parte promite să fie gingaș cu buzunarul. Și spun asta pentru că la finalul unei zile cu peste 200 de kilometri rulați la viteze de autostradă, consumul a fost de numai 9.5 litri/100 de kilometri.

Lexus RX 450h a parcurs astăzi 360 de kilometri, cu o viteză medie de 71 km/h și un consum de 9.5 litri/100 de kilometri. Pe o scară de la 1 la 5, ritmul de condus a fost 3.

ALIN IONESCU (MAȘINISTUL și AUTO MOTOR ȘI SPORT) și PORSCHE CAYENNE COUPE

Cayenne Coupé este mai mult decât răspunsul Porsche la un trend. Este o demonstrație că, indiferent ce caroserie ar avea, când un automobil poartă sigla Porsche, chiar se conduce ca unul. Deși vorbim doar de motorizarea de bază, cei 340 CP dezvoltați de motorul V6 de 2.9 litri fac SUV-ul de 2105 kg să se simtă agil și rapid în reacții. Un aport important îl are și transmisia automată cu 8 rapoarte, care schimbă imperceptibil în tipul rulării normale, civilizate, dar poate fi și fulgerătoare în reacții, retrogradând câte patru trepte la kickdown.

Poate că 0-100 km/h în 6.0 secunde nu mai înseamnă mare lucru astăzi, însă sportivitatea lui Cayenne Coupé este definită și de modul în care frânează sau virează și, mai ales, de cum se simte asta de la volan. Pentru că sigla aceea din mijloc nu poate dezamăgi, indiferent despre ce motorizare vorbim. Iar pe lângă latura sportivă, Cayenne Coupé este și un all-rounder impecabil, o mașina spațioasă, confortabilă, dotată cu cele mai noi sisteme de asistență și, bineînțeles, impecabil lucrată în interior.

În plus, silueta aceea de SUV-Coupé parcă nu este la fel de vulgară ca la alte modele rivale. Însă, viitorii posesori ar fi bine să nu vadă vreodată cum arată mașina lor din spate când își ridică eleronul.

Porsche Cayenne Coupe a parcurs astăzi o distanță de 368 de kilometri, cu o viteză medie de 68 km/h și cu un consum de 12.5 litri/100 de kilometri. Pe o scară de la 1 la 5, ritmul de condus a fost 3.

DAN SCARLAT (AUTO MOTOR ȘI SPORT) ȘI BMW SERIA 8 CABRIOLET M850i

A patra zi din Romanian Roads a fost și cea mai tristă din punct de vedere al vremii de afară. Am pornit de dimineață pe ceață și o temperatură mai mică decât până acum, iar în scurt timp ne-a făcut și ploaia o vizită. Nu-i cel mai bun moment pentru un cabriolet, dar hei! Avem căciuli! Și oricum este un timp mai bun decât o caniculă de august. Așa că lăsați miturile deoparte, nu vara este "sezonul cabrioletelor".

BMW Seria 8 Cabrio este foarte bine gândit aerodinamic, așa încât turbulenţele sunt reduse chiar și la viteze mari mari, dacă se rulează cu paravântul instalat și cu toate geamurile ridicate. Este adevărat, în această configurație se transformă practic într-un roadster, pentru ca locurile din spate nu mai pot fi ocupate de nimeni. Stropii de ploaie nu te deranjează decât sub 50-60 km/h, dar oricum, în caz că drumul te duce prin vreo localitate și nu mai poți menține un ritm mai alert, plafonul se poate ridica și în mers, până la 50 km/h.

O dată ce mașina este închisă, devine și mult mai silențioasă. Culmea, abia atunci se aude mai bine V8-ul de sub capotă, care-și aleargă pistoanele într-un ritm nebunesc pentru a livra la piciorul șoferului peste 500 CP. E greu să nu-ți placă ceva la această mașină, care poate fi, de fapt, un "2 în 1": GT rafinat cu 4 locuri sau roadster cu poftă de viață. Poate despre parbrizul un pic prea plonjat, care ajunge prea aproape de capetele pasagerilor, ai putea comenta că taie ușor din experiența "cabrio". Dar nu trebuie decât să apeși un pic pedala de accelerație ca să-ți treacă orice chef de critici.

BMW Seria 8 Cabriolet M850i a parcurs astăzi o distanță de 363 de kilometri, cu o viteză medie de 79 km/h și cu un consum de 12.3 litri/100 de kilometri. Pe o scară de la 1 la 5, ritmul de condus a fost 3.

Comentarii (9)

  • tribun-datsun
    Şi de data asta am nimerit-o încă din titlu: “N-are cum să nu fie Bogdan”. Iar parcurgerea articolului, desigur, a confirmat facila mea “intuiţie”.

    Apropo, pe lângă competenţe tehnice, ai putea încerca şi oarece…beletristică, Bogdan. Ar fi păcat să nu-ţi valorifici acest har într-un mod mai cuprinzător.

    Piatra Secuiului…Am trecut pe acolo (prin satul Rimetea). Într-adevăr, priveliştea te frapează. Eram robul unor preconcepţii despre (relieful din) Ardeal, dar, după ce am rămas cu ochii încremeniţi pe Piatra Secuiului şi după ce am brăzdat Apusenii, nu mai cred la fel.

    Revenind la articol, m-ar pasiona o experienţă similară, dar efectuată cu sedanuri de lux, anume cu “sextetul” momentului: Mercedes-Benz Clasa S, BMW Seria 7, Audi A8, Cadillac CT6, Lexus LS 500 şi Genesis G90. Aş savura din plin o asemenea provocare, care ar releva, cu mai multă expresivitate, “întretăierea” (macro)culturilor auto. Şi mai ales m-ar interesa interpretarea de tip “ceva al lui”, adică al fiecărui exemplar în parte.

    Ştiu, gusturile şi cerinţele mele sunt excentrice, dar…nu mă pot lepăda de mine însumi.

    PS. Acest “serial” ar merita mai multă atenţie din partea cititorilor (mă rog, nu de-alde vianu). Magnum argumentum? Oamenii aceia (care conduc maşinile în speţă) se străduiesc să ne împărtăşească un modus pensandi/operandi/vivendi în nişte vremi (contul dvs., d-le kiro) destul de…vide (prefixul “co” are menirea de a sublinia complicitatea noastră cu ele, din motive de ignoranţă, nepăsare sau pur şi simplu lene).
    9 6
  • Zilele astea jurnalistii auto au jobul de vis, felicitari ! Ce poate fi mai frumos pentru pasionati auto decat masini noi, luxoase si puternice, hoteluri scumpe si mancaruri fine ?
    Ma bucur sa vad si cifrele de consum dezvaluite: daca e o oarecare logica in cei 16-21 l/100 km ai Mercedesului G, nu pot intelege pacaleala cu hibridele care consuma 9,5-12 % in regim preponderant extraurban. In timp ce fisele lor tehnice arata cu totul altfel ...
    5 4
  • A, si sa nu uit: doresc atat jurnalistilor implicati cat si cat mai multor cititori ai acestui site sa ajunga sa-si permita un astfel de mod de viata, prin fortele proprii, din propriul buzunar, cat mai curand ! N-ar mai fi doar o butaforie publicitara ...
    6 3
  • Andrei
    Mult prea devreme puse anvelopele de iarna, nicaieri nu au fost temperaturi scazute si nici nu vor fi prea curand. Sunt inutile.
    5 3
  • tribun-datsun
    @Snow, oare n-ai auzit că “celui ce are i se va da, dar de la cel ce nu are şi ce are i se va lua” (Marcu 4:25) ? Nu te speria: nu în sens material.

    Apropo, te roade invidia?...Bravo la măciuca lor! Păi, fraţilor, când treceţi şi pe la mine, ca să vă îndop eu straşnic? Iar dumneata, Zăpadă (mai degrabă Gheaţă…metaforic vorbind), nici nu-ţi dai seama cât te asemeni “binevoitorilor” postbelici (instruiţi, în prealabil, prin saloanele Illuminati), care doreau să ne scape de “vampirii care sug sângele poporului”. Instituind, în schimb, “munca”, plină de privilegii (felicitări de la Partid şi…cam atât; aaa, eventual propunerea galeşă, candidă, de a deveni informator al Securităţii pe frontul ocupaţional) pentru “performanţele” de tip stahanovist.

    De fapt, nu ne-am eliberat de năravurile şi angoasele trecutului…În traducere liberă, 1989 reprezintă un an oarecare din viaţa omenirii, operându-se doar niscaiva “rotiri de cadre” – au ieşit “dictatorii” şi au intrat “democraţii” (“diseminaţi” inclusiv în PSD, nu-i bai). Fără regula U21. Sau cu, dar musai nimeriţi sub tirul lunetiştilor, ca să priceapă tot prostul cât de “sângeroşi” au fost cei programatic pensionaţi.
    11 6
  • netam-nissan
    frumos altruizmu dvs dle Snow dar un asemenea stil de viata il pot avea doar unu din zece mii cred.
    pe carca alorlalti 9999 clar.
    si daca prin absurd l-am avea toti s-ar duce de ripa planeta mai abitir ca acuma.

    alfel e frumos sa citim turul asta ca pe un basm dar nu de Ispirescu, poate de fratii Grimm daca tot nu e romanesc vreun castel de pe traseu.
    18 1
  • @Snow
    consumurile din fisa sunt la fel de realiste pe cat sunt si la restul masinilor. In alta ordine de idei domediul in care sistemele hibride exceleaza este urbanul, unde motoarele electrice ajuta la pornire si recupereaza energia pe franare.
    Overall cele doua hibride din caravana au aratat in mod constant consumuri sub 12% considerabil sub media concurentilor. Un carcotas ar putea sustine totusi ca un consum mai scazut vine din cauza atmosferei zen a interioarelor care te indeamna mai mult la contemplare decat la sportivitate.
    Cred totusi ca era mult mai potrivit ca in test sa fi fost un X5 (phev sau normal) in loc de M8. Chiar sunt curios cum se compara (cu restul) un hibrid produs de o marca orientata spre sportivitate.
    9 3
  • @netam-nissan "un asemenea stil de viata il pot avea doar unu din zece mii cred.
    pe carca alorlalti 9999 clar." Imi permit sa am o opinie diferita: sunt sute de Romani in strainatate in companii de top si functii inalte cu salarii de zeci de mii de Euro pe luna. Nu exploateaza pe nimeni (cel mult pe ei insisi). Sunt mii de Romani in tara in functii de Management cu salarii de mii de Euro pe luna. Sunt mii de IT-sti in tara pe salarii de mii de Euro pe luna. Sunt mii de antreprenori in tara milionari in Euro pe munca, viziune, asumare de riscuri, investitii inspirate. (Nu pun la socoteala zecile de mii de mafioti, proxeneti, borfasi, combinatori, bugetari imbogatiti din furturi, taietori de paduri, 'destepti' din energie, capusari ai achizitiilor publice etc pe care as vrea sa nu-i vad, aud sau intalnesc vreodata). Toti cei de mai sus ajung la apogeul carierei sa-si permita o masina de 100.000 de Euro daca chiar isi doresc (si multi nu-si doresc, nu sunt pasionati ca noi, pt ei masina e doar un vehicul care transporta persoane). Oameni cu scoala multa, cu educatie inalta, care au luptat cu sute de altii ca ei pt joburi de mare raspundere sau oameni cu energie, viziune si perseverenta care au reusit in afaceri. Atat. Studiu si munca, perseverenta, valoare adaugata.
    2 7
  • Salut
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru