Un nou scandalul de spionaj în Formula 1: Un inginer Mercedes a vrut să fure date pentru Ferrari

de Daniel Popescu
Marti, 08.12.2015
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Mercedes a descoperit că un inginer intenţiona să fure date confidenţiale despre motor pe care să le furnizeze Scuderiei Ferrari, viitorul său angajator.

Hoyle şi, posibil, Ferrari au obţinut un avantaj ilegal.

Mercedes
La opt ani de la celebrul scandal Spygate, Formula 1 este pe punctul de a intra într-un nou proces de spionaj. Mercedes a descoperit că Benjamin Hoyle, unul dintre inginerii care ocupă un post de Team Leader în cadrul diviziei de motoare, intenţiona să sustragă documente confidenţiale pentru rivalii de la Ferrari.

Potrivit echipei germane, datele confidenţiale includeau "un raport de cursă al Marelui Premiu al Ungariei din 2015 şi date referitoare la kilometrajul şi uzura motoarelor Mercedes de Formula 1".

Hoyle a anunţat anterior că va părăsi Mercedes la sfârşitul acestui an cu intenţia de a se alătura Scuderiei Ferrari începând din sezonul 2016.

Chiar dacă datele confidenţiale nu au ajuns în cele din urmă în posesia celor de la Ferrari, Mercedes consideră că principala sa rivală în lupta pentru titlurile mondiale a obţinut un avantaj incorect. "Hoyle şi, posibil, Ferrari au obţinut un avantaj ilegal", precizează echipa germană.

În prezent nu este cert dacă Ferrari va avea de suferit în mod direct de pe urmă acestui scandal, întrucât plângerea în justiţie a fost formulată doar pe numele angajatului Hoyle.

În 2007, Ferrari a fost victima unui amplu scandal de spionaj, după ce inginerul Nigel Stepney a furnizat echipei McLaren un dosar de 780 de pagini cu designul monopostului Scuderiei.

Via Motorsport

Comentarii (22)

  • "Potrivit echipei germane, datele confidenţiale includeau "un raport de cursă al Marelui Premiu al Ungariei din 2015 şi date referitoare la kilometrajul şi uzura motoarelor Mercedes de Formula 1"."

    Nu mi se pare informatie foarte valoroasa cea din raportul de mai sus, se poate "fura" mult mai mult angajand oameni importanti de la echipele rivale, cele mai valoroase informatii le porti in cap
    23 9
  • Mi se pare o gluma de prost gust, sa spui ca pe Ferrai ii intereseaza nr-ul de km din marele premiul al Ungariei...pai o fi si greu sa aflii cati km au facut cu motoarele alea. Mai degraba, aia se temeau de nr-ul de km pe care ii aveau in bord, teste ilegale din nou, ii prindeau pe Mercedes cu mata in sac din nou, asa cum s-a intamplat si cu pneurile din 2013.
    24 12
  • mecanicul vesel
    al dracu *neamt* ...Benjamin... astia au spionajul in sange !!!
    12 6
  • serban
    Cred că mai degrabă băieții veseli de la Mercedes se simt încolțiți rău de rivali, dacă au ajuns să incrimineze, prima dată, ceva de genul "colaborarea inteligentă" Ferrari-Haas, iar acum să vină cu glumița asta ! Adică Stepney a plecat de la Ferrari cu aerodinamica mașinii în dosărel, cea mai bună în acei ani și în anul următor "beneficiara" McLaren a luat titlul la piloți, iar Hoyle pleacă de la Mercedes cu kilometrajul din Ungaria !!! Curat afacere de spionaj ...
    25 12
  • ia lasati-i pe ei sa stie mai bine daca le foloseau datele sau nu. Sunt multe lucruri care influenteaza performanta de care nu aveti cum sa aveti habar.
    15 0
  • Laurentiu
    Ideea e ca l-au prins cu maruntisuri, da cu siguranta omul nu era la prima "livrare" de material. Iar cei de la Mercedes nu sunt prosti. Nici pe Al Capone nu l-au legat pentru crimele lui. L-au prins cu notele contabile.
    17 3
  • Andrei
    Fum fara foc nu prea e. Ce si cat de mult a spionat o sa stabileasca ancheta in curs.
    17 1
  • eh, Ferrari a admirat intotdeauna tehnologia Mercedes ...
    23 2
  • Jos Iliescu!!!
    16 10
  • @serban
    Probabil esti singurul la care nu i sa parut suspect ca HAAS sa testeze in tunelul de vant Ferrari odata ce el are prorpiu tunel de vant construit in America...
    15 3
  • iceman
    @Kyro se numeste calibrare :))
    14 0
  • Probabil acest benjamin este piulita care a contribuit la o oarecare performanta a celor de la ferrari in 2015.un raport de cursa poate detine informatii foarte pretioase prin care aceasta este gestionata iar nr de km si uzura motoarelor chiar este o informatie care livrata la timp poate avantaja echipa in favoarea careia se scurge informatia. Cei ce vedeti in aceasta stire o banalitate sunteti limitati in a gandi catusi de putin ce se intampla dincolo de fantezia curselor ce le vizionati simplu la tv mai ales cand le inchideti datorita contra-performantelor ferrari.
    18 9
  • GTS FZR 2000
    Interesant articol dar din pacate este foarte... pe langa. Plus nu sunt prezentate nici macar datele problemei. Nu se spune nici in ce perioada s-a intamplat aceste incident, cum s-a petrecut si asa mai departe. Evident fanii mai putin dotati din pct de vedere intelectual carora le este greu sa caute articole despre acest subiect... vor ramane blocati la "de ce nu testeaza Haas in tunelul lor din America ca este la scara 100%, in timp ce in F1 se testeaza la scara 60%" Din pacate, este usor a scrie un articol, daca nu te stresezi in a cauta datele problemei, sau mai ales de a intelege care este problema.

    Va recomand articolul de aici: http://www.motorsport.com/f1/news/analysis-mercedes-vs-ben-hoyle-a-new-spygate/. Baietii astia macar stiu sa scrie articole... plus macar ei mai cauta si detaliile care conteaza, nu doar scriu asa la misto, ca sa ocupe o pagina.

    P.S. Cei de la Ferrari nu au avut acces la aceste informatii, de fapt cei de la Mercedes sunt disperati ca le pleaca inginerii la Ferrari si pentru ca nu au putut sa fie mai destepti decat ei la faza cu "cooperarea cu Haas" acuma... fac si ei ce pot... si cat pot. Se numeste disperare.... Eu daca eram seful celor de la HPP, ma intrebam cum a facut rost de acele date, daca nu avea acess la ele, nu ce vroia sa faca cu acele date, pe care acest inginer le studia, fara sa le dea mai departe...
    10 12
  • GTS FZR 2000
    Cat despre Haas... cam cate masini de F1 au produs ei pana acuma? Si cate masini au testat in tunelor de vant? Probabil ca zero zic eu. Diferenta dintre un om inteligent si unul prost, este ca cel prost testeaza in tunelul lui de vant, in timp ce, cel inteligent lucreaza cei cei care fac acest lucru de macar 10 ani, ca sa invete. Poate cel inteligent nu vrea sa testeze asa la misto la scara 100%, cand va trebui sa testeze numai la 60%, plus diferentele sunt enorme, nici macar nu va dati seama cat de mare este diferenta... ah... dar ce zic eu aici... omul prost nici nu stie cum arata un tunel de vant sau ce face...
    12 14
  • serban
    Gata, s-a lămurit, verdict fără drept de apel, Ferrari a beneficiat anul acesta, ca și performanță, de pe urma "afacerii de spionaj" a tipului ăla !!! Voi știți să citiți ? Citat : "intenționa să sustragă documente confidențlale", o spun cei de la Mercedes ! INTENȚIONA !
    Și Kyro dragule, mai mult decât să fii șef la o echipă și să ai nevasta pilot de încercare la unul dintre principalii rivali ...
    8 8
  • serban
    @$$$ Bați câmpii ca orice McLadist care se respectă și fabulezi la greu în ce privește ceea ce se întâmplă în spatele cortinei ! Păi tu crezi că o echipă nu are date la orice moment despre rivali, că nu știu câte motoare au folosit ceilalți, câți km au făcut cu acele motoare și cam ce uzură prezintă ele ? Crezi că au nevoie de "spioni" pentru asta ? Numărul de motoare folosite și datele schimbării lor sunt oficiale și PUBLICE ! Restul este floare la ureche, cred că cei de la Ferrari știu la fel de bine ca și cei de la Mercedes câți km a făcut, de exemplu, Hamilton ! De telemetrie și GPS ai auzit ? Păi cu ele poți urmări lejer orice fac pe pistă adversarii !
    Și fii sincer cu tine însuți, recunoaște că frustrarea și numărul televizoarelor aruncate pe geam anul acesta de McLadiști nu pot fi egalate chiar de nimic !
    10 11
  • @GTS FZR 2000
    OK, sa zicem ca ai dreptate. Dar de ce a ales fix cel detinut de Ferrari? De ce nu a inchiriat tunelul privat (in care alte echipe nu au acces la datele tale de test) folosit si de Force India, ca si exemplu, tot de 60%?

    PS: Chestia cu " cel inteligent lucreaza cei cei care fac acest lucru de macar 10 ani, ca sa invete" incalca din orice punct de vedere regulamentul legat de timpul de utilizare a tunelului de vant (odata ce pentru HAAS nu exista aceasta limita inca)

    Dar mna, cam greu de inteles pentru tine si "serban"
    9 8
  • GTS FZR 2000
    @Kyro: Scuze mane dar daca tu erai Haas, la cine te duceai, daca vroiai sa cooperezi cu ei? La Mercedes? Nu foloseai tunelul de vant Mercedes? Sau poate McLaren, eh este mai greu, ei folosesc tunelul de vant Toyota pentru moment, pana il repara pe al lor. Mai ramane Renault, care nu are tunel de vant, pentru ca de abia si-au recuperat echipa... de F1. Haas putea sa foloseasca tunelul de vant al celor de la Toyota, care este foarte bun. Dar ei s-au reorientat catre cei de la Ferrari. Cumpara o gramada de bucati de la Ferrari (parti scuze), nu stiu cat de important este dar cei de la Haas no vor sa fie ca cei de la Manor.

    Sper sa nu te superi pe mine dar ca sa fi o persoana inteligenta trebuie sa te nasti cu ceva neuroni activi si sa iti doresti sa inveti cat de mult poti. Si asta presupune o capacitate cat de cat buna de a analiza o situatie, oricare ar fi aceea situatie.

    Despre Haas, tu tot o dai cu tunelul lor de 100%. Nimeni nu-i opreste sa-l foloseasca, dar la ce-i ajuta? Vorbesc cat se poate de serios, daca in F1 se testeaza doar la scara 60%, la ce-i ajuta daca pregatesc monopostul la 100% si dupa cateva luni, nu mai pot sa-l testeze la 100% si trebuie sa invete, testeze si asa mai departe la scara 60%. Eu inteleg ca tu esti inteligent dar, imi pare rau, nu-i asa. Un inginer care lucreaza la aripa fata a unui monopost de F1, are nevoie de cel putin 60-80-100 de ore de diferite teste in CAD, diferite machete mici, la scare 10%, dupa care echipa din care face parte, daca desenul este cat de cat bun, il testeaza o ora in tuneul de vant, pe o aripa deja produsa la scara 60%. Adica o aripa nu din carbon, ci din metal + diferite chestii lipite pe ea nici macar sudate. Ca sa vada cum se imparte aerul si ce comportament are aceea aripa. Dupa care, se studieaza datele, intr-o ora se strang o gramada de date, trebuie sa le studiezi, prelucrezi si asa mai departe. Dupa care daca este cat de cat buna, se construieste din fibra de carbon aripa fata, cum ar arata dupa desenul de mai sus... si se testeaza iarasi in tuneul de vant. Pentru tine tot ce am spus eu pare o prostie, pentru ca te crezi prea inteligent, dar poti sa cauti pe net sa vezi ca tot ce am spus eu... este din pacate adevarat. Si... am discutat doar despre aripa fata...
    8 9
  • GTS FZR 2000
    @Kyro: Sa stii ca nu-i nimic rau in a comenta pe aici, sunt destui prosti care comenteaza fara sa stie ceva, dar nu-i rau, n-ai ce sa le ceri. Fanii din trecut erau ceva mai inteligenti, studiau mai mult, dar la fel ca in orice domeniu... oamenii inteligent comenteaza mai putin si isi vad de treaba lor. Vin cei mai prostuti, care in singuratatea lor nu stiu sa faca altceva, si comenteaza pana se plictisesc. Cam asa fac multi de pe aici, dar atata pot. Multi nu stiu nici cate trepte are cutia de viteze a monopostului, sau ce fac anumite butoane de pe volan... si tu crezi ca stiu cum se lucreaza intr-un tunel de vant? Nici macar nu au avut/auzit de asa, nu vor avea niciodata sansa de vizita sau de a lucra in asa ceva, de aia este usor de discutat. Oricine poate comenta la orice articol, dar poate 5% vor intelege si ce trebuie discutat la acel articol. Acuma depinde daca tu vrei sa faci parte din cei 5% sau din restul nu?
    8 8
  • @GTS
    intr-adevar titlul acestei stiri este complet gresit!
    ai dreptate cu articolul sursa, l-am citit

    @Automarket

    de cand folositi si voi mizerille media din RO cu "sitre bomba, senzational, kkt kkt" ???

    toata striea e specualtie MB, "noi credem ca ... etc etc"
    de la ce cred ei pana la ce s-a intmaplat este mult
    12 1
  • @GTS FZR 2000
    Eu ma refeream din punctu de vedere a ce face Ferrari. Partea cu HAAS mis e pare normala.
    Normal ar fi sa fie o reglementare clara in regulamente despre aspectele astea.

    PS: Controlul FIA oricum a fost o gluma oricum ai luao...
    5 1
  • @GTS FZR 2000
    Faza cu Manor mi se apre din aceeasi categori. Metode de a fenta regulamentul pentru testare suplimentara.

    Chiar Proudmoore cand a plecat la McLaren zicea ca Torro Rosso in anumite curse termina ianfara punctelor ca masinile sa nu fie verificate in amanunt de FIA pentru ca testau piese pentru RB. Intradevar, paote fi doar o speculatie, dar fum fara foc nu iese...
    12 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru