Niki Lauda, unul dintre cei mai apreciați piloți din istoria Formulei 1, a încetat din viață în noaptea de luni spre marți la vârsta de 70 de ani. Cu numai opt luni în urmă, austriacul a efectuat un transplant de plămâni, iar ulterior a mai fost internat sporadic în spital cu diverse probleme de sănătate.
"Cu mare tristețe, anunțăm că iubitul nostru Niki a încetat luni din viață alături de familia lui", a precizat familia într-un comunicat de presă.
Născut în 22 februarie 1949, Lauda a debutat în Formula 1 în 1971 pentru March Racing Team, iar în 1975 a cucerit primul titlu mondial în Formula 1 alături de Ferrari.
Un an mai târziu, în Marele Premiu al Germaniei din 1976, Lauda a suferit unul dintre cele mai grave accidente non-fatale din istoria Formulei 1, pe circuitul de la Nurburgring.
În primul tur al cursei, austriacul a pierdut controlul volanului înainte de virajul Bergwerk din cauza unei presupuse defecţiuni la suspensia spate, a lovit un terasament şi a revenit pe pista de concurs, moment în care monopostul Ferrari 312B2 a luat foc din cauza spargerii rezervorului de combustibil. După câteva secunde, pilotul austriac a fost lovit de Brett Lunger, care nu a putut evita impactul, iar Lauda a rămas blocat în monopost.
Pilotul Scuderiei Ferrari a scăpat cu viaţă în primul rând datorită intervenţiei salutare a piloţilor Arturo Merzario, Guy Edwards, Brett Lunger şi Harald Ertl, care au renunţat la cursă special pentru a se implica în salvarea colegului lor, întrucât comisarii de cursă au ajuns la locul accidentului după aproape 10 minute.
Lauda a suferit însă răni majore la nivelul feţei şi a inhalat gaze toxice, motiv pentru care a intrat în comă, chiar dacă imediat după accident a fost conştient.
În urma unei operaţii de reconstrucţie a feţei, austriacul şi-a recăpătat forma obişnuită a ochilor, însă şi-a pierdut o mare parte din urechea dreaptă.Lauda a revenit în activitatea competiţională după o pauză de numai şase săptămâni, cu ocazia Marelui Premiu al Italiei, și avea chiar șansa de a lupta pentru titlul mondial cu James Hunt, însă s-a retras benevol din cursă din cauza unei ploi torențiale. Povestea luptei pentru titlul mondial din 1976 a fost ecranizată în filmul Rush.
Lauda a cucerit însă un nou titlu cu Ferrari în 1977 și, după o retragere temporară în 1980 și 1981, a revenit în Formula 1 la McLaren, echipă pentru care a câștigat un nou titlu mondial în 1984.
În total, Lauda a obținut 3 titluri mondiale, 25 de victorii, 54 de podiumuri și 24 de pole position-uri în cele 171 de Mari Premii în care a luat startul.
Austriacul s-a retras din activitatea competițională la sfârșitul sezonului 1985, iar ulterior a fondat compania aeriană low-cost FlyNiki, care apoi a fost preluată de AirBerlin. În 2018, Lauda a achiziționat operatorul aviatic Amira Air, pe care l-a redenumit în LaudaMotion, însă compania a fost preluată în ianuarie 2019 de operatorul irlandez Ryanair.
În paralel, Lauda s-a implicat în activitatea de conducere a echipei Mercedes și a gestionat inclusiv negocierea contractelor cu campionul mondial Lewis Hamilton.Lauda a vizitat de două ori România. Prima oară în 2010, când a participat la lansarea FlyNiki pe piața din România, iar a doua oară în 2015, când a venit în calitate de invitat al unuia dintre sponsorii săi personali.
Via TheGuardian
Dumnezeu să-l odihnească!