Soluţia lui Mosley pentru salvarea echipelor: împărţirea egală a banilor din drepturile TV

de Daniel Popescu
Marti, 28.10.2014
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Max Mosley, fost preşedinte al FIA, consideră că echipele trebuie să împartă în mod egal banii obţinuţi din drepturile TV, pentru a evita situaţiile în care se află în prezent Caterham şi Marussia.

Din punct de vedere sportiv, F1 ar trebui să împartă banii în mod egal şi apoi să lase echipele să obţină cât de mulţi bani pot din sponsorizări.

Max Mosley
Fost presedinte FIA
Caterham şi Marussia nu vor concura în următoarele două curse de Formula 1 după ce au intrat în insolvenţă din cauza gravelor probleme financiare cu care se confruntă.

Un astfel de dezvnodamant era aşteptat de mai mult timp în condiţiile în care cele două echipe au bugete de numai 50-60 de milioane de euro anual, în timp ce echipele de top care luptă pentru victorii îşi permit să aloce chiar şi peste 200 de milioane de euro.

În opinia lui Max Mosley, fost preşedinte al FIA, o soluţie ar fi ca banii din drepturile TV să se împartă în mod egal tuturor echipelor.

"Din punct de vedere sportiv, F1 ar trebui să împartă banii în mod egal şi apoi să lase echipele să obţină cât de mulţi bani pot din sponsorizări. O echipă precum Ferrari va obţine întotdeauna mai mulţi bani de la sponsori decât Marussia, dar dacă toate echipele vor avea o sumă de bază vor lua startul de la acelaşi nivel, în special dacă ai o limită de buget pe care foecare echipa îl poate folosi", a declarat britanicul pentru postul de radio BBC Radio 5 live.

Echipele sunt sortite să fie eliminate şi s-ar putea ca Marussia şi Caterham să nu fie ultimele.

Max Mosley
Fost presedinte FIA
În caz contrar, Mosley anticipează că şi alte echipe sunt în pericol să aibă soarta celor de la Caterham şi Marussia, mai ales că Sauber, Lotus sau Force India întâmpina de asemenea probleme de natură financiară.

"Nu mai este o competiţie corectă.

Marea problemă este că marile echipe au mult mai mulţi bani decât Caterham şi Marussia. Până la urmă, echipele sunt sortite să fie eliminate şi s-ar putea ca Marussia şi Caterham să nu fie ultimele", a adăugat el.

Insolvenţele celor de la Caterham şi Marussia au venit exact în sezonul în care Formula 1 a trecut la motoare turbo V6 de 1.6 litri, care au generat costuri semnificativ mai mari pentru echipe. Mosley a admis că acest lucru explică parţial problemele echipelor mici, mai ales că şi cei de la Force India s-au confruntat cu datorii către Mercedes.

"Sunt în favoarea noilor motoare. Greşeala a fost că producătorii nu au fost informaţi că pot cheltui câţi bani vor pe cercetare, dar că suma maximă pe care o pot solicita de la o echipă pentru un sezon este ceva de genul 4-5 milioane de euro, nu 20-25 de milioane de euro, cât cred că este acum", a adăugat el.

Via BBC Sport

Comentarii (9)

  • asa poate ca toate uzinele vor vrea sa fie in F1. Au un buget minim garantat, apoi daca fac si performanta foarte bine, daca nu macar figuratie.
    9 3
  • Si mie mi se par solutiile bune.
    Fata de suma maxima pe care producatorii ar putea-o solicita, nu cred ca ar fi acceptata usor, dar si cheltuielile de cercetare ar trebui intinse in timp... mai ales ca din cate am inteles se marseaza cu ele minim pana in 2020.
    3 3
  • Ar fi o solutie buna. Impartirea banilor din TV in mod egal. Sa vedeti atunci Ferrari cum se dezumfla ca o gogoasa expirata fara privilegiile financiare de care beneficiaza.
    5 4
  • Ar fi o solutie buna. Impartirea banilor din TV in mod egal. De ce Ferrari, Mclaren si Red Bull sa ia asa multi bani comparativ cu alte echipe. Si retineti am spus si Mclaren, a caror intelegeri pe baza de palmares-traditie le aduce mai multi bani decat primeste o echipa dominanta si harnica precum Mercedes. Nu ma cramponez de avantajele lui Mclaren si de binele lui Mclaren. Trebuie starpita odata diferenta asta majora. Ceea ce este injust si incorect si in La Liga. Real Madrid frate are datorie de peste 600 de milioane cu o crestere a datoriei cu 11% doar in ultimul an, dar ei sunt privilegiati, pasuiti si creditati si iau enorm de multi bani doar pentru ca sunt Real Madrid. Exact cum sta treaba in F1 cu Ferrari. Daca chiar ar lua mai multi bani ca echipele de mijloc sa nu fie diferenta enorma, colosala, o prapastie de neajuns. Lasa-i si pe altii sa progreseze. Stiti bine ca sunt cel mai nebun si mai inimos fan Mclaren, dar spuns clar si tare ca Mclaren ia prea multi bani comparativ cu alte echipe mai bune decat ei cu mult in ultimii ani, doar pentru ca ei sunt Mclaren, a doua cea mai veche si mai galonata echipa din F1. Daca pot sa fie suficient de determinati, creativi si muncitori si sa traga pe coate si sa ajunga pe locul 1, sa ia atunci bani la greu, dar nu este corect si nu suport chiar daca e vorba si de Mclaren ca brandurile istorice sa ia 80% din "tort" iar restul doar 20%.
    SItutia este identica cu fotbalul european, am mai spus-o. De aceea Premier League si Bundesliga au crescut foarte mult pentru ca chiar daca Manchester si Bayern iau mai multi bani decat Bolton sau Ausburg diferenta nu este colosala cum este in Spania de la locul 2 in jos. De aceea in Germania si Anglia echipele mici si mijlocii sunt mult mai sanatoase financiar, spre diferenta de Spania unde de la Barcelona si Real in jos toti au probleme fie ca este vorba de Sevilla, Valencia, Bilbao. Doar pentru ca domnii de la Real trebuie sa se imbuibe si in banii celorlalti pentru ca deh ei sunt Real Madrid. Lasa-i si pe ceilalti sa creasca sa aibe sanse. Repet, Mclaren ia prea multi bani pentru forma din ultimii ani. Daca vor sa creasca inapoi sa bage Honda bani sau seicii de la Mumtakalat Company din Bahrain nu sa ia din portia lui Force India sau Torro Rosso. Puteti sa spuneti ca sunt socialist, dar nu sunt, accept ca brandurile istorice sa ia ceva mai mult, dar nu sa fie o prapastie in cat iau gresii si in cat iau micutii. Greii sa isi face strategii de marketing, comericiale, sa bage proprietarii mana mai adanc in buzunar, sa se chinuie sa atraga sponsori nu sa ia de la altu.

    Uitati James Allen a calculat raportul cat iau greii si micutii in Premier League si cat iau in F1. In PL raportul este de 1.5 la 1, in F1 de 4.5 la 1, si la acest 4.5 sunt bagati si Mclaren si Red Bull ce iau ceva mai putin. Ganditiva ce pozitie are Ferrari.
    http://www.jamesallenonf1.com/2014/10/do-the-big-teams-have-a-responsibility-to-the-rest-of-the-f1-field/
    "The F1 teams now share a prize fund of over $750 million a year, which would equate to $68 million to each team, if it were divided equally between the 11 outfits, but sport doesn’t work like that, especially F1. There is a graduated fall in most sports leagues where the winning team earns the most and the bottom team the least. It is the ratio that is the key.
    In the Premier League the difference from top to bottom is 1.5 to 1, according to colleagues in the industry. In F1 it is more like 4.5 to 1, thanks to the bonus payments that teams like Ferrari and Red Bull receive off the top, as part of the bilateral deals struck with Bernie Ecclestone soon after they quit the F1 teams’ association (FOTA)."
    3 4
  • * An revenit cu al 2 post pentru ca daca ma limitam doar la Ferrari ati fi zis ca sunt subiectiv si hater Ferrari. Nu neg, sunt, dar in situatia de fatza spun ca nu doar Ferrari ci nici Red Bull si Mclaren sa nu beneficieze de privilegiile acestea colosale. Repet si Mclaren ii inclusa in respectarea acestui principiu, lucru pe care fanii Ferrari nu il vor face si recunoaste niciodata, aratandu-ne pisica ca daca la Ferrari nu le convine cat iau, isi iau jucariile si pleaca iar F1 moare sportiv si financiar fara ei. Saracii. Sa vedeti cum vin inapoi cu coada intre picioare cand economistii lor vor calcula castiguri si pierderi al expunerii in F1 si celelalte avantaje ale existentei in F1.
    5 2
  • Comunistilor, peste tot valoarea se plateste. Important este sa castigi nu sa participi. Nu ai bani stai acasa, nu face figuratie pe grila. Sa imparta banii in mod egal si sa scoata suma maxima care poate fi investita, de asemenea sa permita testarea in timpul competitiei, numar nelimitat de motoare, alimentare in timpul cursei etc.
    7 0
  • neinteresant.
    0 0
  • égalité, fraternité...
    Sa se imparta banii din drepturi TV in mod egal, sa se concureze cu exact aceleasi monoposturi, sa se intre la boxe in acelasi tur, pilotii sa aibe exct aceleasi salarii, sa se foloseasca acelasi carburant, si foarte important sa fie sponsori comuni. Doar culoarea monoposturilor sa fie diferita! Asta este solutia ca marcile Tata Motors, Volga, Latvia si alte mari nume in F1 sa aibe sanse egale de lupta cu cei mai mici cum ar fi Mercedes, Ferr, Mc....
    1 0
  • Interesanta solutia dar nu se poate pune in practica. Si nu pentru ca nu ar vrea cei de la Ferrari sau cei de la Mercedes, Red Bull si McLaren ci pentru ca asa a negociat Bernie. Pe Bernie nu il intereseaza egalitatea intre echipe, nu il intereseaza nici pe circuite se concureaza atata timp cat el isi face calculele si da cu ++++++++. Oricum in Formula 1 se aplica banalul principiu numit "Capitalism" care se bazeaza pe monopol, interese si cat mai putina egalitate. Asta inseamna implicit ca Bernie le ofera celor interesati cat doresc atata timp cat aduc ceva in schimb. Ferrari aduc multi fani, o pasiune puternica pentru niste masini mult mult prea departe de nivelul la care ar trebui sa fie, si multa expunere. Mercedes, Red Bull si McLaren nu aduc acelasi lucru si probabil sunt platite un pic mai slab. Se poate ca diferenta sa fie foarte mica, sau un pic mai mare, dar atata timp cat nimeni nu arata cifrele reale, toata discutia este pur si simplu irelevanta. In acelasi timp, frustrarea unor fani este usor de inteles atata timp cat Ron Dennis recunostea ca nu intelege cum Ferrari transmite atata pasiune fanilor si nu stie cum s-o copieze. De fapt asa se explica ura unor fani, care nu pot sa simta acelasi sentiment pe care il simt fanii altor echipe. Este usor de inteles de ce Dennis nu intelege cum se poate ca un britanic sa tina (iubeasca) atat de mult o echipa latina ca Ferrari, si sunt destule exemple ale fanilor britanici. Asa se explica ura pe care anumiti fani o au fata de anumite echipe. Cand vezi ca fanii altei echipe se bucura, se entuziasmeaza si tu, acel cineva nu esti capabil de acelasi sentiment... nu ramane decat frustrarea si ura. Toata neputinta se tranforma integral in ura, fata de aceea echipa.
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru