Sunt trezit brusc din somn de un tunet. Este abia ora 06:00, iar peste centrul Budapestei s-a abătut o ploaie puternică. "O cursă pe ploaie? Ar fi prea frumos", îmi spun în gând. Până la plecarea spre circuit de peste patru ore lucrurile s-au schimbat radical: cerul s-a înseninat şi căldura devine deja deranjantă.
Şoferul taxiului preferă să meargă pe drumul cel vechi spre circuit care traversează o serie de localităţi limitrofe Budapestei, pentru că pe autostrada M3 s-a format o coloană de 3 km. Surprinzător, ajung la circuit în jurul orei 11:30 după o serie de neînţelegeri cu băieţii (şi fetele) de la securitate, care ne îndrumă iniţial spre un drum... înfundat.
PARADA PILOŢILOR
Profit de oportunitate şi merg pe jos peste 30 de minute în jurul circuitului, ocazie cu care observ că unele locuri de la General Admission oferă perspective foarte bune, cu condiţia să-ţi ocupi locul de la primele ore ale dimineţii. În cele din urmă, ajung în tribuna Super Gold la timp pentru parada piloţilor.
Urcaţi în remarca unui TIR, cei 24 de piloţi fac un tur al circuitului în care salută spectatorii, iar unul dintre ei nu uită că astăzi Fernando Alonso împlineşte 31 de ani. Dacă are şanse mici la victorie, măcar să primească un mesaj de "La mulţi ani" din partea unui fan.
După paradă, dau o fugă pe la Official Team Merchandising (OTM) şi observ apariţia fanilor Red Bull Racing şi Michael Schumacher în peisaj. Nu am timp să zăbovesc prea mult pentru simplul motiv că cel mai important eveniment al weekendului este pe cale să înceapă.
FORMULA 1 ÎN TRIBUNE, O EXPERIENŢĂ COMPLET DIFERITĂ
Cerul este senin şi ploaia care speram să-şi facă apariţia este practic exclusă. După turul de încălzire, luminile roşii se aprind şi... start! Ba nu. Luminile roşii s-au stins, dar s-au aprins în schimb cele care semnalizează amânarea startului. Acesta a fost primul moment în care nu am înţeles exact ce se întâmplă, motiv pentru care am apelat la comentariul live-text al cursei din cadrul aplicaţiei Autosport App pentru a afla că... Schumacher nu s-a poziţionat bine pe grilă. Hai măi Schumi, tocmai tu te-ai gândit să provoci amânarea startului pe care îl aştept cu atâta nerăbdare?După un nou tur de încălzire, cursa începe în sfârşit după stingerea luminilor roşii, iar sunetul, acel sunet care m-a fascinat şi sâmbătă, îşi face simţită prezenţa într-o puternică doză corespunzătoare tuturor celor 24 de piloţi.
Nu glumesc deloc. În momentul startului mi s-a făcut pielea de găină. Pur şi simplu nu ai cum să rămâi indiferent când 24 de monoposturi pornesc ca din tun spre primul viraj într-o formaţie care aduce mai degrabă cu o cursă de roboţi decât cu 24 de piloţi în carne şi oase.
Din înaltul tribunei este clar că Lewis Hamilton a avut un start excelent, reuşind să pună o distanţă de câteva lungimi de monopost în faţa lui Romain Grosjean după numai câteva sute de metri.
Aproape că simt din nou nevoia dopurilor de urechi. Acustica este pur şi simplu impresionantă, însă durează doar până când toţi piloţii ajung în primul viraj.
Din acest punct, urmează un minut de aşteptare pentru a auzi din nou sunetul inconfundabil al motorelor la trecerea în turul doi. Evident, îmi ocup timpul cu urmărirea transmisiei TV de pe ecranul gigant pe care îl am în faţă, dar după ce am văzut startul atât de rapid imaginile par să fie derulate în reluare. Treptat, pe măsură ce distanţele dintre piloţi se măresc, la fiecare câteva secunde există un pilot care trece de linia de start-sosire, asigurând un fundal sonor inedit pentru următoarele 90 de minute.
CUM ÎNŢELEGI STRATEGIILE ŞI OPRIRILE LA BOXE?
Una dintre dilemele pe care le-am avut înaintea cursei a fost cum voi înţelege opririle la boxe ale piloţilor. Este relativ simplu: fie urmăreşti ecranele TV sau echipele de mecanici la standuri, fie aştepţi să treacă pilotul pe linia de start-sosire. Din păcate, vizibilitatea la opririle la boxe este una relativ redusă, întrucât piloţii opresc monopostul chiar în dreptul pitwall-ului. Este însă mai uşor să identifici tipul de pneuri pe care le va utiliza în momentul în care trece pe pe linia de start-sosire, astfel că, în funcţie de poziţionarea în tribună, strategiile sunt mai simplu de intuit.
DEPĂŞIRILE, UNDE SUNT DEPĂŞIRILE?
Spectacolul Formulei 1 este asigurat de depăşirile care dau esenţa acestei competiţii. Hungaroring este însă un circuit care se pretează prea puţin pentru astfel de manevre din cauza configuraţiei lente, iar cursa de duminică a demonstrat din plin acest lucru.
În condiţiile în care nici măcar sistemul Drag Reduction System (DRS) nu reuşeşte să îmbunătăţească acest capitol, pentru fanii tribunei Super Gold spectacolul este reprezentat de două depăşiri fără miză, dar cu nume grele: Hamilton şi Romain Grosjean îl depăşesc cu un tur din urmă pe Michael Schumacher. Fără îndoială, cea mai interesantă faza văzută pe circuit a fost duelul dintre Kimi Raikkonen şi Romain Grosjean din primul viraj, petrecut la ieşirea de la boxe a finlandezului şi încheiat rapid cu victoria sa.
ÎNŢELEGI CURSA DOAR DACĂ CUNOŞTI REGULAMENTUL
Pentru a înţelege complexitatea Formulei 1 şi evenimentele care ţi se derulează prin faţa ochilor, este important să cunoşti cât mai bine regulamentul tehnic şi sportiv, în special cel referitor la pneuri.
Un inconvenient care nu poate fi însă surmontat este absenţa convorbirilor radio dintre piloţi şi echipe, care de multe ori oferă informaţii importante despre strategiile şi, eventual, defecţiunile tehnice întâmpinate de piloţi.Ce fac fanii din tribune? Pe scurt, îşi salută favoriţii când aceştia trec prin dreptul lor. Varianta lungă este că unii dintre ei pleacă temporar din tribune pentru a-şi reface stocurile de mâncare şi băutură, fiind îndrumaţi să aducă "premii" şi colegilor săi.
INVAZIA SUPORTERILOR
După ce Lewis Hamilton a trecut primul linia de sosire şi a câştigat Marele Premiu al Ungariei, a urmat festivitatea de premiere aflată însă la o distanţă apreciabilă de locul în care aflu. Agenţii de securitate deschid porţile, iar câteva mii de fani de toate vârstele dau navală pe circuit spre podiumul de premiere.
Este un moment unic pe care îl simte un fan al Formulei 1 când păşeşte cu paşi siguri pe bucata de asfalt pe care cu numai câteva minute înainte s-au duelat piloţii din Formula 1, mai ales că au ocazia să asculte câteva mini-interviuri cu protagoniştii direct pe podiumul de premiere.
MAI BINE PE CIRCUIT SAU LA TV?
Fără îndoială, vizionarea unei curse de Formula 1 în tribune merită trăită, mai ales că cele aproape două ore alocate cursei se evaporează rapid. Nici nu mi-am dat seama când au trecut cele 70 de tururi înainte ca Hamilton să vadă steagurile cu pătrăţele, asta şi pentru că este practic imposibil să rămâi la curent cu toate detaliile care au loc în cursă, fie şi cu ajutoul aplicaţiilor dedicate pentru smartphone-uri. Un lucru este sigur: o cursă care cel mai probabil a fost plictisitoare la TV a generat o doză puternică de adrenalină printre fanii prezenţi în tribune, semn că încă există o speranţă de mai bine.
Unul dintre puţinele lucruri negative este că de la tribuna Super Gold ai vizibilitate doar pentru linia dreaptă de start-sosire şi parţial pentru primul viraj. Restul circuitului se vede doar sporadic şi doar din ultimele rânduri ale tribunei, astfel că trebuie să te uiţi pe ecranele TV pentru a rămâne la curent cu evoluţia piloţilor.
În mod cu totul surprinzător, drumul care leagă circuitul de Autostradă M3 este destul de rarefiat, astfel că ajung la hotel într-un timp scurt. Analizez în gând experienţa celor trei zile petrecute în Budapesta cu ocazia Marelui Premiu al Ungariei, iar concluzia este una singură: Vizionarea unei curse de Formula 1 din tribune este unul dintre lucrurile care ar trebui incluse pe lista obiectivelor pe care nu trebuie să le ratezi în viaţă.
am fost si eu duminica acolo si nu poti sa compari o cursa live cu una la tv..este absolut fabulos si oricat ai incerca sa scrii despre asta..nu vei putea niciodata sa exprimi ceea ce simti
este FABULOS
felicitari pt reportaju de sambat si duminica...keep the good work
Merita, absolut!
La anul incercam Spa, in Belgia.