PREVIEW Spania: Cine incepe cu dreptul sezonul european?
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Dupa ce a vizitat Orientul Mijlociu, Australia, Malaezia si Asia, Formula 1 ajunge in cele din urma pe continentul european.
Asa cum ne-am obisnuit in ultimii ani, circuitul Catalunya din apropiere de Barcelona gazduieste prima cursa europena a sezonului, privita de echipe ca pe un nou inceput al sezonului. Motivul este legat de update-urile semnificative introduse de aproape toate echipele, progresul in clasament fiind singura optiune pentru acestea.
La ora startului acestui Mare Premiu, Jenson Button este liderul clasamentului general cu 60 de puncte, urmat de Nico Rosberg si Lewis Hamilton cu 50 si, respectiv, 49 de puncte. Tot McLaren ocupa pozitia de top si in clasamentul constructorilor cu 109 puncte, britanicii fiind urmati de Scuderia Ferrari si Red Bull Racing.
LUPTA PENTRU CEL MAI IMPORTANT UPGRADE
Intrucat toate echipele pregatesc update-uri semnificative pentru acest weekend, amploarea exacta a beneficiilor a capatat o importanta majora.
Capul de afis in aceasta privinta este detinut de Scuderia Ferrari, care a primit recent acordul FIA pentru a-si imbunatati motorul din punct de vedere al fiabilitatii, in urma numeroaselor defectiuni suferite pe parcursul primelor patru curse. Noua configuratie a motorului se adauga update-urilor mecanice si aerodinamice pregatite pentru acest Grand Prix, completand astfel noul pachet al monopostului F10. In plus, echipa va lua o decizie in privinta utilizarii noului sistem de ventilatie inovat in 2010 de McLaren.
Considerata drept echipa cu cel mai rapid monopost de pe grila de start prin prisma celor 4 pole position-uri realizate in 2010, Red Bull Racing estimeaza un spor de 0.3 secunde pe turul de circuit, insa nu este inca pregatita sa concureze cu noul sistem de ventilatie. Alte update-uri semnificative sunt asteptate din partea celor de la McLaren, in timp ce Mercedes GP a minimalizat importanta acestora, considerand ca acestea nu vor fi suficiente pentru ca germanii sa lupte pentru prima pozitie.
In plutonul de mijloc, Renault continua programul agresiv de dezvoltare, impulsionata de rezultatele bune din prima parte a sezonului, in timp ce Williams a amanat noul update pentru cursa de la Monaco. Force India mizeaza pe mentinerea in fruntrea plutonului de mijloc, in timp ce Lotus spera sa inregistreze un progres de pana la doua secunde pe tur in acest weekend printr-un prim update major al monopostului T127.
CIRCUITUL DE LA BARCELONA
In mod traditional, cursele desfasurate la Barcelona nu au fost spectaculoase, principalul motiv fiind legat de sansele reduse de depasire.
Cea mai buna oportunitate in acest sens este la capatul liniei drepte de start-sosire care are o lungime considerabila. In rest, circuitul abunda in viraje lente unde manevrele de depasire sunt extrem de reduse, motiv pentru care claificarile vor juca un rol esential in acest weekend.O alta problema pentru piloti este lungimea destul de mica a circuitului, care ar putea provoca neplaceri pentru pilotii de top in timpul calificarilor, in contextul celor trei noi echipe din competitie aflate inca la o diferenta destul de mare comparativ cu rivalii.
Iata un tur virtual de pista pe circuitul de la Barcelona la bordul unui monopost Williams:
VREMEA
Informatiile meteo referitoare la Marele Premiu al Spaniei sunt in acest moment contradictorii. Initial, s-a speculat ca exista sanse de 55% ca ploaia sa-si faca aparitia in timpul cursei de duminica, insa intre timp prognozele meteo s-au modificat. In prezent, exista sanse de ploaie in timpul antrenamentelor libere de vineri, in timp ce pentru duminica se anticipeaza o absenta a stropilor de apa.
Aparitia ploii ar garanta spectacolul in Marele Premiu al Spaniei, asa cum s-a intamplat si in ultimele trei curse, insa pilotul care va pleca din pole position va spera cu siguranta intr-o cursa fara influente din partea naturii.
DATE CIRCUIT
Lungime tur | 4.655 km |
Tururi parcurse | 66 |
Distanta totala | 307.104 km |
DATE TEHNICE
Consum de combustibil | 2.3 kg / 5 km |
Timp pierdut din cauza benzinei | 0.08 secunde pe tur |
Viteza maxima | 306 km/h |
Viteza medie | 210 km/h |
Temperatura ambientala | 24 grade |
Temperatura pistei | 36 grade |
Timp pierdut pe linia boxelor | 18.6 secunde |
Lungimea liniei boxelor | 370 m |
Safety Car (medie/cursa) | 0.6 |
REZULTATE IN ULTIMII 5 ANI
Doua dintre ultimele 5 editii ale Marelui Premiu al Spaniei au fost castigate de Kimi Raikkonen cu McLaren si Ferrari, insa finlandezul a ales sa concureze in WRC in acest an. Ferrari pare insa sa fie avantajata in Spania gratie celor doua victorii obtinute in 2007 si 2008, mai ales ca ambii piloti ai Scuderiei au reusit sa treaca linia de sosire pe primul loc: Fernando Alonso in 2006 pe vremea cand concura pentru Renault, iar Felipe Massa in 2007.
Iata cum se prezinta situatia castigatorilor in perioada 2005-2009:
Sezon | Castigator |
2005 | Kimi Raikkonen (McLaren) |
2006 | Fernando Alonso (Renault) |
2007 | Felipe Massa (Ferrari) |
2008 | Kimi Raikkonen (Ferrari) |
2009 | Jenson Button (Brawn GP) |
STATISTICI PENTRU MARELE PREMIU AL SPANIEI
- Incepand din sezonul 2001, fiecare pilot care a plecat din pole position a reusit sa-si adjudece victoria in Marele Premiu al Spaniei.
De altfel, circuitul de la Barcelona detine recordul pentru cea mai lunga succesiune de victorii obtinute din pole position- Niciun pilot care a plecat din pole position in acest sezon nu a reusit sa treaca primul linia de sosire.
- Red Bull este singura echipa care a obtinut pole position-uri in acest an (Sebastian Vettel 3, Mark Webber 1). Ultima echipa care a obtinut 5 pole position-uri consecutive a fost Ferrari (2006-2007)
- Ferrari nu a mai obtinut niciun pole position de la Marele Premiu al Braziliei din 2008
- 4 piloti au fost depasiti de coechipierii lor in toate sesiunile de calificari din 2010: Michael Schumacher, Vitaly Petrov, Vitantonio Liuzzi si Lucas di Grassi
- Fernando Alonso este singurul spaniol care a castigat cursa din tara sa natala (2006)
- Michael Schumacher detine recordul pentru cele mai multe victorii obtinute la Barcelona: sase. De asemenea, germanul este singurul pilot care a castigat Marele Premiu al Spaniei fara sa plece din pole position (1996)
PROGRAM
Iata programul complet pentru Marele Premiu al Spaniei, cu mentiunea ca acesta este afisat pentru fusul orar al Romaniei:
Eveniment | Ziua | Ora |
Antrenamente libere 1 | vineri, 7 mai | 11:00 |
Antrenamente libere 2 |
vineri, 7 mai | 15:00 |
Antrenamente libere 3 |
sambata, 8 mai | 12:00 |
Calificari | sambata, 8 mai | 15:00 |
Cursa | duminica, 9 mai | 15:00 |
Nici nu stiu cum sa imi aleg pilotii mai bine!
Bafta tuturor!!!!