PREVIEW FORMULA 1 2010: Impactul pneurilor fata mai inguste

De Daniel Popescu
Publicat Marti, 09.03.2010
Automarket va prezinta motivele pentru care pneurile fata ale monoposturilor de F1 au fost ingustate si care va fi impactul acestei schimbari pentru 2010.

Conform regulamentului tehnic pentru sezonul 2010, pneurile fata ale monoposturilor de Formula 1 au o latime de numai 245 mm, comparativ cu cei 270 mm din 2009. Modificarea nu este insa una intamplatoare, ci vine ca o completare la revenirea pneurilor slick in Formula 1 in 2009 pentru prima oara dupa 1998.

DE CE S-A REDUS LATIMEA PNEURILOR FATA

Impreuna cu Bridgestone, unicul furnizor de pneuri din Formula 1, Federatia Internationala de Automobilism a decis ca pneurile slick sa fie reintroduse in Formula 1 incepand din sezonul 2009. Regulamentul tehnic a prevazut insa ca dimensiunea acestora va ramane identica cu cea din sezonul precedent, iar acest lucru a modificat substantial comportamentul monoposturilor.

Din punct de vedere al zonei de contact a cauciucurilor cu pista de concurs, pneurile fata au capatat o aderenta semnificativ mai mare decat pneucrile spate, mai ales ca aripa fata a devenit mai lunga concomitent cu scurtarea aripii spate. Din acest motiv, monoposturile de Formula 1 din sezonul 2009 au devenit preponderent supraviratoare. Un monopost supravirator reuseste sa intre foarte bine in viraje, insa spatele monopostului are o stabilitate precara si "aluneca" pe circuit comparativ cu partea frontala.

Acest lucru a condus frecvent la pierderea volanului de catre piloti in sezonul precedent, motiv pentru care FIA a decis sa echilibreze lucrurile in sezonul 2010. Astfel, pentru a balansa aderenta fata cu aderenta spate a monopostului, FIA a decis sa ingusteze pneurile fata de la 270 mm la 245 mm, in timp ce dimensiunile pneurilor spate a ramas identica.

IMPACTUL UNOR PNEURI FATA MAI INGUSTE

Dimensiunea pneurilor fata are un impact major asupra circulatiei fluxului de aer spre spatele monopostului si, implicit, asupra aerodinamicii generale a monopostului. Cu cat pneurile fata sunt mai late, cu atat rezistenta aerului la inaintare spre spatele monopostului este mai mare, motiv pentru care designul arilor fata joaca un rol important. De asemenea, acesta este si motivul pentru care se considera ca aripile spate au mai degraba un rol decorativ si nu unul activ in determinarea performantelor unui monopost de Formula 1.

Primele pneuri fata din noua specificatie au fost testate de Bridgestone inca din luna martie a anului trecut si vor fi implementate pe tot parcursul sezonului 2010.

ALTE MODIFICARI DE REGULAMENT PENTRU PNEURI

Ingustarea pneurilor fata este cea mai importanta modificare pentru pneuri, insa nu si singura.

Bridgestone si FIA au decis de asemenea sa aduca schimbari si in alte doua zone ale regulamentului, dupa cum urmeaza:

- pilotii care participa in ultima parte a calificarilor (Q3) sunt obligati sa inceapa cursa cu exact aceleasi pneuri. Aceasta modificare va conduce inevitabil la strategii diferite pentru pilotii de top. Pneurile mai moi sunt mai rapide si se preteaza astfel sesiunilor de calificari, insa pe de alta parte acestea nu sunt foarte durabile, motiv pentru care utilizarea acestora in cursa va duce la un prim stint foarte scurt.

- numarul total de seturi de pneuri a fost redus. Pana in 2009 fiecare pilot a avut la dispozitie cate 14 seturi de pneuri slick, sapte seturi pentru fiecare dintre cele doua componente utilizate. Incepand din 2010, pilotii vor fi nevoiti sa gestioneze mai bine cauciucurile, intrucat numarul de seturi a fost redus la 11, dintre care 6 seturi pentru componenta mai dura (pneuri "prime") si 5 seturi pentru componenta mai moale (pneuri "option).

Noul sezon de Formula 1 incepe in weekendul 12-14 martie cu Marele Premiu al statului Bahrain.

Comentarii (6)

  • NeoGalaxy
    Ce sunt curios eu si inca nu m-am interesat sa caut, este cand se umplu rezervoarele cu benzina de cursa :) Pentru ca daca benzina se pune dupa Q2 adica in Q3, cu pneuri noi sau fara, tot dracul ala este. Nu poti consuma mai mult decat trebuie pentru ca ramai fara benzina in cursa, deci numarul de ture este foarte limitat. Daca se pune benzina dupa Q3 atunci poti sa faci ce vrei in Q3 pentru ca in cursa se va intampla altfel oricum. Deci... sa vina prima cursa pentru ca sunt curios de cum vor decurge lucrurile :)
    2 0
  • alimentari
    @NeoGalaxy- In calificari, Q(1-3), vor merge cu "vapori", plinul se face inaintea cursei.
    4 0
  • IAINTE
    Plinul se face inaintea calificarilor la toate monoposturile care participa in sesiunea de calificari, la terminarea calificarilor se completeaza cu ce a cosumat in timpul calificarilor
    0 0
  • inainte
    scuze de greseala
    0 0
  • calificari
    @VJohann-se revine la sistemul de calificari din 2002.
    http://www.f1fanatic.co.uk/2009/04/30/official-real-qualifying-returns-in-2010/
    0 0
  • NeoGalaxy
    Exact, am citit si eu regulamentul, tocmai pentru ca eram curios de cum sta treaba :) Interesante calificari mai ales pentru ca timpii din calificari nu o sa aiba nici o treaba cu timpii in cursa :)
    3 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru