PREVIEW FORMULA 1 2010: Impactul pneurilor fata mai inguste
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Conform regulamentului tehnic pentru sezonul 2010, pneurile fata ale monoposturilor de Formula 1 au o latime de numai 245 mm, comparativ cu cei 270 mm din 2009. Modificarea nu este insa una intamplatoare, ci vine ca o completare la revenirea pneurilor slick in Formula 1 in 2009 pentru prima oara dupa 1998.
DE CE S-A REDUS LATIMEA PNEURILOR FATA
Impreuna cu Bridgestone, unicul furnizor de pneuri din Formula 1, Federatia Internationala de Automobilism a decis ca pneurile slick sa fie reintroduse in Formula 1 incepand din sezonul 2009. Regulamentul tehnic a prevazut insa ca dimensiunea acestora va ramane identica cu cea din sezonul precedent, iar acest lucru a modificat substantial comportamentul monoposturilor.
Din punct de vedere al zonei de contact a cauciucurilor cu pista de concurs, pneurile fata au capatat o aderenta semnificativ mai mare decat pneucrile spate, mai ales ca aripa fata a devenit mai lunga concomitent cu scurtarea aripii spate. Din acest motiv, monoposturile de Formula 1 din sezonul 2009 au devenit preponderent supraviratoare. Un monopost supravirator reuseste sa intre foarte bine in viraje, insa spatele monopostului are o stabilitate precara si "aluneca" pe circuit comparativ cu partea frontala.
Acest lucru a condus frecvent la pierderea volanului de catre piloti in sezonul precedent, motiv pentru care FIA a decis sa echilibreze lucrurile in sezonul 2010. Astfel, pentru a balansa aderenta fata cu aderenta spate a monopostului, FIA a decis sa ingusteze pneurile fata de la 270 mm la 245 mm, in timp ce dimensiunile pneurilor spate a ramas identica.
IMPACTUL UNOR PNEURI FATA MAI INGUSTE
Dimensiunea pneurilor fata are un impact major asupra circulatiei fluxului de aer spre spatele monopostului si, implicit, asupra aerodinamicii generale a monopostului. Cu cat pneurile fata sunt mai late, cu atat rezistenta aerului la inaintare spre spatele monopostului este mai mare, motiv pentru care designul arilor fata joaca un rol important. De asemenea, acesta este si motivul pentru care se considera ca aripile spate au mai degraba un rol decorativ si nu unul activ in determinarea performantelor unui monopost de Formula 1.
Primele pneuri fata din noua specificatie au fost testate de Bridgestone inca din luna martie a anului trecut si vor fi implementate pe tot parcursul sezonului 2010.
ALTE MODIFICARI DE REGULAMENT PENTRU PNEURI
Ingustarea pneurilor fata este cea mai importanta modificare pentru pneuri, insa nu si singura.
Bridgestone si FIA au decis de asemenea sa aduca schimbari si in alte doua zone ale regulamentului, dupa cum urmeaza:- pilotii care participa in ultima parte a calificarilor (Q3) sunt obligati sa inceapa cursa cu exact aceleasi pneuri. Aceasta modificare va conduce inevitabil la strategii diferite pentru pilotii de top. Pneurile mai moi sunt mai rapide si se preteaza astfel sesiunilor de calificari, insa pe de alta parte acestea nu sunt foarte durabile, motiv pentru care utilizarea acestora in cursa va duce la un prim stint foarte scurt.
- numarul total de seturi de pneuri a fost redus. Pana in 2009 fiecare pilot a avut la dispozitie cate 14 seturi de pneuri slick, sapte seturi pentru fiecare dintre cele doua componente utilizate. Incepand din 2010, pilotii vor fi nevoiti sa gestioneze mai bine cauciucurile, intrucat numarul de seturi a fost redus la 11, dintre care 6 seturi pentru componenta mai dura (pneuri "prime") si 5 seturi pentru componenta mai moale (pneuri "option).
Noul sezon de Formula 1 incepe in weekendul 12-14 martie cu Marele Premiu al statului Bahrain.
http://www.f1fanatic.co.uk/2009/04/30/official-real-qualifying-returns-in-2010/