Înainte de a ajunge însă acolo, australianul a luptat în forţele aeriene în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial şi nici nu s-a gândit vreodată la vremea respectivă că va ajunge să deseneze cu creionul pe hârtie monoposturi de Formula 1. De altfel, debutul său în lumea sporturilor cu motor a fost mai degrabă unul pur întâmplător.
"Îmi aduc aminte că într-un weekend am ieşit afară să conduc maşina şi la un moment dat am auzit un zgomot asurzitor. Am descoperit că erau nişte maşini de curse pe pista de la Marsden Park (n.r - o suburbie a oraşului australian Sydney). Mi s-a părut distractiv şi am început să cercetez cum se construiesc maşinile şi să citesc orice carte pe subiect pe care o găseam la bibliotecă".
Lucrurile nu au fost însă deloc simple, întrucât Tauranac a suferit accidente cu primele două maşini realizate pe baza instrucţiunilor de cărţi, astfel că ulterior a decis să se bazeze pe propria sa intuiţie, în loc să continue documentarea din cărţi. El a botezat primele astfel de maşini Ralt, format din iniţialele sale şi ale fratelui său, Austin.
Primul contact cu Jack Brabham
În paralel, australianul avea un job obişnuit la Quality Castings, o companie care se ocupă şi în prezent de design pentru diverse materiale şi componente. Dintr-o pură întâmplare, aici l-a cunoscut pe Jack Brabham, alături de care avea să-l lege o relaţie aparte."L-am întâlnit pe Jack întâmplător. Avea un mic magazin cu componente pentru maşini şi am fost să cumpăr un motor de motocicletă pentru maşina mea. Am vorbit, o discuţie a dus la alta şi am construit o relaţie".
La vremea respectivă, Tauranac nu ştia însă modul în care Brabham îi va schimba cariera. Acesta din urmă a plecat în Europa pentru a-şi încerca norocul în sporturile cu motor şi a ajuns să concureze în Formula 1 pentru Cooper începând din 1955. Cinci ani mai târziu...
"Eram în 1960 când m-a întrebat dacă vreau să vin pentru şase luni de proba în Marea Britanie. Nu eram dispus să plec pentru şase luni, dar i-am spus că aş veni dacă este ceva permanent.
Urma să fie o nouă aventură".Propria echipă de Formula 1: Brabham, campion în 1966
Iar aventura a fost cu adevărat specială: nu numai că a contribuit la designul monoposturilor Cooper, dar cei doi au lucrat împreună în secret la dezvoltarea propriilor maşini de curse şi ulterior au fondat echipa Brabham."Jack a pus 2000 de lire sterline pentru a începe totul, pentru că eu nu aveam niciun fel de capital, şi am împărţit acţiunile 60:40 în favoarea lui".
La noua echipă a venit să lucreze inclusiv unul dintre mecanicii lui Cooper, pe numele său Ron Dennis. Acesta s-a remarcat de la bun început pentru meticulozitatea să, însă Tauranac avea să admită ulterior că, deşi era mecanicul şef al echipei, existau persoane mai talentate în cadrul echipei.
"Când Ron Dennis a venit să lucreze pentru mine, a făcut-o ca mecanic-şef. Era foarte bun la organizare, îngrijit şi ordonat, dar mecanicul numărul doi, Neil Trundle, era mecanicul de top. Ulterior au format împreună Rondel Racing (n.r - echipa de Formula 2 care a reprezentat bazele a ceea ce mai târziu avea să devină McLaren)". Succesul noii echipe Brabham nu a fost instant, dar a venit pe parcurs.
După doar nouă puncte câştigate în sezonul de debut din 1962, Brabham a terminat pe poziţii superioare în clasamentul constructorilor în următorii trei (locul 3 în 1963, locul 4 în 1964 şi locul 3 în 1965). Diversele podiumuri nu au făcut decât să prefaţeze sezonul 1966, atunci când Tauranac a desenat monopostul Brabham BT19 echipat cu un nou motor de 3 litri, iar acesta din urmă a fost produs de compania australiană Repco la un preţ scăzut.
Chiar dacă în prima cursă a sezonului de la Monaco a fost nevoit să abandoneze din cauza unei defecţiuni la cutia de viteze, Brabham a câştigat ulterior Franţa, Marea Britanie, Olanda şi Germania pentru a deveni primul şi singurul pilot care câştigă titlul mondial în Formula 1 cu un monopost care îi poartă numele. Un an mai târziu, Brabham a câştigat două curse, iar titlul i-a revenit coechipierului său Denny Hulme, însă Brabham se gândea deja să renunţe la Formula 1.
▶ Poveştile Formulei 1: Jack Brabham - singurul pilot care a câştigat titlul cu propria sa echipă
Vânzarea către Bernie Ecclestone
În 1969, i-a cedat pachetul de acţiuni lui Tauranac, care s-a găsit astfel în ipostaza de a deveni unicul proprietar. După propriile mărturisiri, australianul nu se simţea deloc confortabil să gestioneze relaţiile cu sponsorii şi să se ocupe de toate aspectele echipei, motiv pentru care în 1971 i-a vândut echipa unui britanic de numai 41 de ani pe nume Bernie Ecclestone."M-am oferit să-i vând întreaga echipă şi i-am propus un preţ de 130.000 de lire sterline. În al 11-lea ceas, m-a sunat şi mi-a oferit 100.000 de lire sterline, în purul stil al lui Bernie. Ar fi trebuit să refuz, dar nu am fost niciodată un om de afaceri inteligent. M-am gândit doar trei minute şi am decis să vând".
Tauranac a rămas în cadrul echipei, însă a descoperit cu stupoare că Ecclestone a încercat să-l determine să părăsească complet Brabham prin tot felul de şicane neprofesioniste. Nu numai că responsabilităţile sale au fost reduse, dar britanicul întârzia în mod intenţionat salariul. "S-au întâmplat tot felul de lucruri, cum ar fi să dea instrucţiuni departamentului financiar să-mi întârzie salariul".
▶ Poveştile Formulei 1: Bernie Ecclestone: De la dealer-ul de maşini la conducerea Formulei 1
Succes în competiţiile inferioare
După plecarea de la Brabham, Tauranac a rămas un apropiat al Formulei 1 şi l-a ajutat inclusiv pe Frank Williams, care la vremea respectivă avea echipa Politoys, iar la un moment dat a primit chiar şi o ofertă din partea lui Colin Chapman pentru a lucra pentru Lotus. Cei doi au ajuns la o înţelegere, însă... "Într-o luni dimineaţă am primit un telefon de la el şi m-a întrebat dacă putem amâna un pic înţelegerea. Dintr-o prostie, răspunsul meu a fost că pot amâna, dar nu am mai auzit niciodată despre această înţelegere".Începând din 1974, el a readus la viaţa proiectul Ralt RT1, în cadrul căruia a dezvoltat maşini de curse pentru diverse competiţii, cum ar fi Formula 2 sau Formula 3. Pe parcursul anilor, maşinile produse de Tauranac a obţinut numeroase trofee, iar unul dintre cele mai importante a fost cel al lui Ayrton Senna din Formula 3 în 1983. Cinci ani mai târziu, implicarea sa directă în motorsport s-a terminat prin vânzarea Ralt RT1 către grupul March.
Ulterior, Tauranac s-a retras în Australia şi continuă să urmărească Formula 1. Mai mult decât atât, el primeşte în fiecare an un paddock pass pentru Marele Premiu al Australiei chiar din partea lui Ecclestone, însă dezvăluie un motiv natural pentru care nu le accepta întotdeauna. "Am călătorit la câteva Mari Premii când erau la Adelaide şi acum la Melbourne. Motivaţia mea este să vorbesc cu oamenii cu care am lucrat, dar cei mai mulţi dintre ei au murit".
Comentarii (2)