În urma unei erori de pilotaj în ultimul său tur rapid din calificări, Nico Rosberg a fost nevoit să parcheze monopostul la porţiunea îngustă de asfalt de la ieşirea din virajul Mirabeau. Comisarii de traseu au fost nevoiţi să afişeze steagurile galbene, motiv pentru care Hamilton a fost în imposibilitatea de a efectua un ultim tur rapid prin care să obţină pole position-ul în detrimentul coechipierului său.
Britanicul l-a acuzat indirect pe Rosberg că eroarea sa a fost de fapt premeditată, element care a readus în atenţia fanilor un incident asemănător petrecut pe acelaşi circuit în 2006. La vremea respectivă, protagoniştii au fost însă Michael Schumacher, pe atunci în ultimul sezon petrecut la Ferrari, şi Fernando Alonso, pe atunci pilot al echipei Renault, ambii implicaţi însă în lupta pentru titlul mondial.
Un loc de parcare în virajul Rascasse
În ultima parte a calificărilor de la Monaco, Schumacher ocupa provizoriu primul loc, însă timpul său era cu numai 0.1 secunde mai bun decât cel al lui Alonso. Cu circa 60 de secunde înainte de expirarea timpului regulamentar, toţi cei 10 piloţi ajunşi în această fază a calificărilor erau pe circuit, cu scopul de a-şi îmbunătăţi timpii, iar pilotul Scuderiei Ferrari era primul pe traseu.
Încercarea germanului de a-şi îmbunătăţi timpul precedent începuse deja să eşueze după ce performanţa pe primul sector nu a fost la înălţimea aşteptărilor. Ajuns în apropierea virajului Rascasse, Schumacher a încetinit, însă în loc să vireze la dreapta pentru a aborda virajul a mers înainte şi a oprit monopostul cu puţin înainte de a lovi barierele de protecţie.
Întrucât monopostul se afla într-o zonă care putea genera accidente din cauza circuitului îngust, comisarii de traseu au fluturat steagurile galbene, astfel că restul piloţilor au fost în imposibilitatea de a-şi îmbunătăţi timpii. În momentul producerii accidentului lui Schumacher, Alonso stabilise deja un timp mai bun pe primul sector, însă nu a putut continua în acelaşi ritm din cauza steagurilor galbene.
Primele reacţii: negarea lui Ross Brawn şi frustrarea lui Alonso
Faptul că Schumacher a parcat monopostul în virajul Rascasse fără să aibă o defecţiune aparentă la monopostul Ferrari a generat imediat controverse. Primul care a luat atitudine a fost Ross Brawn, directorul tehnic al Scuderiei, care a exclus din start orice act deliberat din partea lui Schumacher."A pierdut controlul monopostului. A blocat frânele, a pierdut traiectoria ideală şi a ratat virajul. Trebuie să vorbim cu el să aflăm exact ce s-a întâmplat. Nu am face astfel de lucruri în mod intenţionat. Schumacher a făcut un tur foarte bun şi era pe un alt tur cu puţin combustibil, aşa că nu a fost un act deliberat", preciza britanicul.
La conferinţa de presă care a urmat după calificări, Schumacher a părut netulburat şi a explicat că incidentul s-a produs după ce a pierdut controlul volanului.
"Am blocat pneurile faţă şi am ieşit larg în viraj. Iniţial am încercat să revin, dar mişcarea a fost ezitantă şi în cele din urmă motorul a calat", spunea el.
Aflat în drepta sa la conferinţa de presă, Alonso a fost vizibil afectat de incident, însă a refuzat să-l acuze în mod direct pe Schumacher. În schimb, spaniolul nu şi-a putut ascunde frustrarea pentru ratarea pole position-ului chiar pe circuitul unde o asemenea performanţă contează cel mai mult."Până în ultimul viraj am fost cu trei zecimi de secundă mai rapid decât în turul precedent, aşa că în mod sigur nu ar fi fost greu să obţin pole positionul. După ce am dominat tot weekendul, să pierd turul rapid din cauza unui accident nu este un moment tocmai bun", spunea Alonso la finalul calificărilor.
Flavio Briatore, şeful său de la Renault, a fost însă mult mai tranşant decât pilotul spaniolul. Nu numai că l-a făcut "trişor" pe german, dar a fost convins că acesta nu va păţi nimic pentru atitudinea nesportivă de pe circuit.
"Este incredibil. Acesta este Monaco, aceasta este Ferrari, aşa că nu se va face nimic. Este o ruşine. Dacă era prima lui cursă putea fi catalogată drept o greşeală, dar nu a fost o greşeală şi nu este prima lui cursă. Este un septuplu campion mondial. A trişat? Da", a explicat italianul în stilul său caracteristic.
Incidentul nu a fost însă criticat doar de cei de la Renault, aflaţi în luptă directă cu Schumacher pentru titlul mondial, sau de alţi piloţi, ci şi de fostul campion mondial Keke Rosberg. Într-un interviu acordat presei internaţionale, finlandezul a afirmat că acesta a fost cel mai urât moment din istoria Formulei 1.
"Ar trebui să-şi dea demisia din Asociaţia Piloţilor şi să nu mai menţioneze niciodată cuvântul siguranţă. Dacă era un bărbat adevărat parca monopostul pe mijlocul pistei şi pleca. Am crezut că este mai bun de atât. A fost cel mai urât lucru pe care l-am văzut în Formula 1. Am crezut că s-a maturizat, dar este un trişor ieftin. Ar trebui să lase Formula 1 oamenilor sinceri", spunea el.
Comisari: "Schumacher a oprit în mod deliberat monopostul pe circuit"
În cazul unor astfel de incidente, echipele rivale pot depune o plângere la comisarii de cursă, însă în acest caz nici măcar nu a mai fost nevoie. Comisarii au bănuit că ceva nu este în regulă şi, catalogând incidentul drept "ciudat", au decis să-l investigheze, astfel că au solicitat informaţii detaliate Scuderiei Ferrari. Decizia nu a fost însă una uşoară, element demonstrat inclusiv de faptul că anunţul oficial a fost făcut abia la ora 22:22, la mai mult de şapte ore după finalul calificărilor."După ce au comparat toate datele relevante, comisarii nu găsesc niciun motiv plauzibil pentru care pilotul a frânat într-o asemenea manieră excesivă şi neobişnuită în această parte a circuitului şi, prin urmare, nu au altă alternativă decât să concluzioneze că pilotul a oprit în mod deliberat monopostul pe circuit".
Verdictul era clar, iar Schumacher a fost retrogradat pe ultima poziţie a grilei de start.
Schumacher neagă orice intenţie de producere a incidentului
Ziua de duminică a început cu acuzaţiile presei internaţionale potrivit cărora Schumacher era un "trişor", însă pilotul germanul a avut o reacţie tranşantă înainte de startul cursei."Cine crede că am vrut în mod intenţionat să ruinez turul lui Alonso se înşală. Iar pentru cei care cred asta le pot spune doar că îmi pare rău că s-a întâmplat. Cu siguranţă nu asta a fost intenţia, pentru că nici măcar nu ştiam unde este Alonso. Nu am fost în contact radio şi nu eram la curent cu piloţii care concurează", spunea germanul.
Pilotul Scuderiei Ferrari nu s-a oprit însă aici şi a declarat că nimeni nu are dreptul să judece modul în care pilotează, oricât de ciudat a părut incidentul din exterior.
"Fără să fie cunoscută situaţia în care eram şi ceea ce am simţit, nimeni nu este în măsură să judece din exterior ce s-a întâmplat.
Trebuie să admit că unele lucruri au fost un pic curioase din exterior, dar au existat motive pentru asta şi nu vreau să intru în detalii. Nu este treaba nimănui", a mai precizat el.Schumacher avea însă să facă una dintre cele mai bune curse ale sale: plecat din pitlane pentru a evita producerea unui accident la start, germanul a progresat treptat în pluton şi, la capătul unei strategii inspirate pentru schimbarea pneurilor, a reuşit să termine cursa pe locul cinci.
Patru ani mai târziu
În ciuda performanţei sale, nimeni nu a uitat incidentul provocat în mod deliberat de Schumacher, nici măcar atunci când Alonso a câştigat al doilea titlu mondial consecutiv pentru Renault. Povestea a fost aşezată într-un dintre sertarele Formulei 1, mai ales că germanul s-a retras din activitate la sfârşitul acelui sezon.
▶ Poveştile Formulei 1: Retragerea lui Schumacher din Formula 1
Totuşi, povestea a reapărut din nou în 2010, atunci când Schumacher s-a prezentat la Monaco în calitate de pilot al echipei Mercedes, la revenirea în Formula 1 după o absenţă de patru sezoane. În cadrul unei conferinţe de presă organizate de Mercedes, David Croft, unul dintre cei mai apreciaţi jurnalişti de la BBC, a încercat să afle opinia pilotului despre incident la patru ani distanţă. În mod surprinzător, septuplul campion mondial a dat vina pe presă pentru mediatizarea excesivă a incidentului de la Rascasse."Bănuiesc că nu am niciun regret, dar nu se schimbă nimic dacă ne întoarcem în trecut, pentru că acum suntem în 2010. O parte din presă este de vină. Haideţi să privim inaintre, nu înapoi", a precizat el.
Intrigat de răspunsul său, jurnalistul de la BBC l-a întrebat de ce este atât de greu să-şi ceară scuze pentru producerea deliberată a incidentului. "Poţi să încerci orice, dar nu mai vorbim despre 2006. S-au spus destule şi nu simt nevoia să intru în detalii", a fost replica sa.
Şi astfel, Rascasse 2006 a rămas în istorie dreptul unui dintre "Momentele Schumacher". Era, de fapt, doar unul dintre incidentele care aveau să marcheze o carieră impresionantă pentru cel mai titrat pilot din istoria Formulei 1.
Rascasse 2006 s-a adăugat practic pe o listă celebră care mai include Adelaide 1994, când germanul a intrat în Damon Hill şi a devenit campion, Jerez 1997, când o manevră similară împotriva lui Jacques Villeneuve nu a avut efectul scontat, sau Silverstone 2004, când Schumacher a provocat în mod deliberat un accident în prima parte a calificărilor pentru a fi ultimul în clasament şi a pleca astfel primul în a doua sesiune cu scopul de a evita ploaia din ultimele minute.
Aceste incidente au definit practic cariera unui septuplu campion mondial care a debutat în Formula 1 printr-o combinaţie de talent, noroc şi bani.
▶ Poveştile Formulei 1: Debutul lui Michael Schumacher în Formula 1
Maah, cu Rosberg, Schumacher exista un risc minim de a se produce un accident daca ala de venea din spate era chior si ciung. Dar sa pui la cale chiar accidentul, doar Briatore Alonso si Piquet au avut nesimtirea pana acum. Pentru asa ceva astia trei trebuiau zburati din motorsport pe viata
Singapore 2008: Piquet face accident premeditat, iese safety car-ul, Alonso face pit-stop imediat, iese lider, castiga cursa.
Persoane implicate: managementul senior in Renault (inclusiv Briattore), Piquet, Alonso (singurul vinovat ramas inca nedovedit).
Toate celelalte evenimente sunt mai mult sau mai putin reactii premeditate sau nu ale unor indivizi aflati in diverse stari de spirit. In schimb fapta asta de la Singapore, in care si Alonso a fost implicat este degradanta pt F1.
'.': sper ca intelegi ce au unii cu Alonso...
De avut cu Alonso au mai multe, cum ar fi politica paguboasa de la Ferrari in care el e actor principal
P.S. Sunt curios daca reusesti sa raspunzi civilizat, fara jigniri.
"oamenilor buni care savarsesc fapte rele"
Nu exista asa ceva
Dar ca sa continuam cu faptele bune la care ne ajuta religia: ce zici de cruciade? de inchizitie? 9/11? casatoriile aranjate cu minori? oprimarea femeilor si a gay-ilor? legea sharia? femeile omorate cu pietre in secolul 21 pentru ca refuza sa se casatoreasca cu cine li se ordona? violurile de onoare? sacrificiile umane? arderea "vrajitoarelor" de vii? aprobarea si mentinerea sclaviei? faptul ca papa s-a dus in africa unde sida reprezinta una din cauzele principale de moarte si le-a spus ca daca folosesc prezervative ajung in iad? blocarea cercetarii pentru celule stem? Mai continui?
"...sunt oameni rai pana-n maduva oaselor? Crezi ca toti ar fi urmat aceeasi cale daca s-ar fi nascut intr-o lume fara religie?"
Da. Sunt oameni rai. Au totusi judecata. Nu poti sa nu-ti dai seama ca daca pui o bomba cineva sufera ... sufera rau. Dincolo de toate indoctrinarile, te lasa inima sa faci asta? Gasesti motive ca ... asa a trebuit, ca nu depinde de tine? Daca da - esti un om rau. O lume fara religie nu-ti garanteaza tie ca urmeaza aia alte cai. Cert este ca un om bun nu poate face rau, daca ei deja au facut sunt oameni rai indiferent de ipoteze cu ce ar fi facut daca ...
Inchizitia & co. Iti spun ultima oara ca tu confunzi lucrurile. Inchizitia era o organizatie facuta din oameni care au intrat acolo si au facut lucrurile alea. Nu credinta este vinovata desi tie asa iti pare pentru ca nu vrei sa intelegi. Oamenii rai au inteles cum/ce au dorit din religie si au aplicat lucruri rele daca inima haina i-a lasat. Oamenii rai se infiltreaza oriunde si creaza legi, reguli care cica ... vin de la Dumnezeu si ce fac ei se numeste religie. Si uite asa apare Radu Gigel care nu se prinde si socoteste el ca credinta e rea. Dumnezeu vrea sa vada mila, si daca ai asa ceva nu faci rau indiferent in ce carte de religie scrie. Inseamna ca iti tradezi religia? Nu, inseamna doar ca nu esti unul din acei oameni rai infiltrati in ea. Tampeniile alea de le-ai enumerat nu vin de la Dumnezeu, sunt doar scrise de niste bosorogi suparati pe viata lor si vor ca toata lumea sa o coteasca si sa se formeze dupa mintea lor tampita. Nu ai nevoie sa cunosti din scoarta in scoarta istoria religiei. Ai mila, nu face rau, nu pentru ca asa trebuie ci pentru ca asa simti .... asta inseamna mila. Si chiar daca Dumnezeu nu exista, tu esti un om bun .... daca nu faci rau
Norocul si ghinionul fac parte din competitie. Alonso si Schumacher au avut taria sa si-l faca cu mana lor, atat norocul, cat si ghinionul. Oricine in locul lor ar fi facut la fel. Daca vreti sa fiti ingerasi, duceti-va la biserica si rugati-va. In societate trebuie sa te lupti daca vrei sa castigi ceva si trebuie s-o faci cu orice pret. Pomanagii poate ca primesc si ei ceva, dar istoria ii uita repede.
Vedeti voi dragi 'specialisti" care va dati cu parerea aici pe acest forum ( si pacat ca nu exista si un chat box sa discutam "online") trebuie sa intelegeti un lucru elementar daca va intereseaza formula 1, anume ca in acest sport exista genii, piloti de monoposturi si participanti la curse.
In prima catogorie sunt: Giuseppe Farina, Juan Manuel Fangio, Jack Brabham, Jim Clark, Graham Hill, Emerson Fittipaldi , Jackie Stewart, Niki Lauda, Nelson Piquet, Ayrton Senna si Michael Schumacher.
In concluzie nu as risca sa-i caracterizez cu atat mai mult cu cat poate ca multi dintre utilizatorii acestui site nu au condus nici macar o Dacie 1300.
Corect man, uite o opinie celebrala.
@Sumi, bravo man, incredibil de cerebrala si opinia ta. Tine-o tot asa, ne mandrim cu tine!
si schimba-ti nick-name-ul...iti bati joc de un personaj ce n-a avut nici o legatura cu elucrubatiile tale