Poveştile Formulei 1: pregătirile pentru noul sezon în trecut şi în prezent

de Daniel Popescu
Miercuri, 28.01.2015
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Formula 1 a trecut de la cursele de debut ale unui sezon programate în ianuarie la teste intensive pentru pregatirea noilor campanii şi a ajuns în prezent să organizeze sesiuni de evaluare puternic restricţionate.

Esential 19 este numarul sezoanelor in care prima cursa a avut loc in luna ianuarie
2 este numarul sezoanelor care au inceput cu o cursa programata in 1 ianuarie
Un sezon de Formula 1 începe în mod tradiţional în luma martie şi este precedat de mai multe sesiuni de teste în care echipele analizează fiabilitatea şi performanţele noilor monoposturi cu scopul de a fi cât mai bine pregătite pentru noul campionat.

Pe parcursul istoriei Formulei 1, lucrurile au fost însă radical diferite, în special în primele patru decenii ale competiţiei, atunci când cursele desfăşurate în ianuarie în emisfera sudică reprezentau ceva obişnuit.

Chiar dacă ulterior startul sezonului a fost împins spre luna martie, echipele profitau de aşa-zisă pauză din ianuarie şi februarie pentru a testa haotic noile monoposturi, înainte ca reglementările stricte ale FIA să intre în vigoare în special pe fondul necesităţii de a reduce costurile.

Anii '50 - '80: curse în prima zi a anului

Argentinianul Juan Manuel Fangio poate fi considerat principalul vinovat pentru organizarea unor curse de Formula 1 pe parcursul lunii ianuarie. Succesul de care s-a bucurat cvintuplul campion mondial în primele sale sezoane în Formula 1 a determinat organizarea unei curse în Argentina.

Cea mai calduroasa cursa de Formula 1 a avut loc intr-o zi de ianuarie

Juan Manuel Fangio: portret

În 1969, cursa a fost mutată în martie, însă revenirea Argentinei în calendar în 1972 a făcut ca sezonul să înceapă din nou în ianuarie.


Întrucât ţara sud-americană este poziţionată în emisfera sudică şi, astfel, are anotimpurile inversate comparativ cu ţările europene, Marele Premiu al Argetinei a fost planificat pentru luna ianuarie pentru a se desfăşura pe timp de vară. Tradiţia a început în 1953, iar echipele şi piloţii erau încântaţi să lase în urmă frigul caracteristic iernii europene pentru a se refugia în Argentina, acolo unde obişnuiau frecvent să facă şi plajă.

▶ Poveştile Formulei 1: Marele Premiu al Argentinei din 16 ianuarie 1955 - cea mai călduroasă cursă din istorie

După retragerea lui Fangio din Formula 1, Argentina a părăsit temporar calendarul Formulei 1, însă Marele Circ a ajuns apoi în Africa de Sud. Iniţial, cursele sud-africane au avut loc între Crăciun şi Revelion (1962, 1963), însă ulterior au fost găzduite chiar în prima sau a doua zi a anului (1965, 1967, 1968) pentru a marca debutul unui nou sezon.

În 1969, cursa a fost mutată în martie, însă revenirea Argentinei în calendar în 1972 a făcut ca sezonul să înceapă din nou în ianuarie, de data aceasta cel mai devreme în ziua de 9, iar această programare a continuat până în 1982. În total, între 1953 şi 1982, au existat 19 sezoane care au început în luna ianuarie.

James Hunt facea plaja dupa cursele din ianuarie

Anii '80 - 2000: teste intensive în ianuarie

Echipele au început să efectueze sesiuni de teste, iar în absenţa unor limitări ale regulamentului acestea puteau avea loc oriunde, oricând.


Mutarea debutului unui sezon în luna martie nu a însemnat apariţia unei vacanţe de două luni în programul echipelor. În schimb, echipele au început să efectueze sesiuni de teste, iar în absenţa unor limitări ale regulamentului acestea puteau avea loc oriunde, oricând.
În plus, echipele nu testau în mod organizat pe un anumit circuit, întrucât fiecare dintre ele îşi alegea propriul program, atât în privinţa zilelor de teste, cât şi în privinţa circuitelor.

Astfel, testele variau de la diverse circuite europene unde inginerii, mecanicii şi piloţii îngheţau de frig până la circuitul de la Rio de Janeiro, acolo unde echipele se puteau bucura de vara sud-americană, iar angajaţii făceau plajă în timpul liber, uneori chiar şi împreună cu familiile. Spre finalul anilor '90 şi pe parcursul anilor 2000, testele au căpătat o importanţă semnificativ mai mare, în special ca urmare a războiului pneurilor dintre Bridgestone şi Michelin.

Michael Schumacher, unul dintre cei mai mari fani ai testelor

Anii '10: restricţii de teste în era modernă

În 2008, FIA a limitat la 30.000 de kilometri testele efectuate de o echipă pe parcursul anului, iar un an mai târziu a înjumătăţit această valore şi a interzis efectuarea testelor în timpul sezonului.


Izbucnirea crizei financiare în 2008 îndepărtat Honda, BMW şi Toyota din Formula 1, motiv pentru care FIA a decis să ia o serie amplă de măsuri prin care să reducă costurile echipelor. Inevitabil, una dintre măsuri a fost legată de sesiunile de teste realizate de echipe.

În 2008, FIA a limitat la 30.000 de kilometri testele efectuate de o echipă pe parcursul anului, iar un an mai târziu a înjumătăţit această valore şi a interzis efectuarea testelor în timpul sezonului. În 2014, regulamentul a fost uşor relaxat prin apariţia a patru sesiuni de teste de două zile în timpul anului, însă numărul acestora a fost din nou înjumătăţit pentru 2015.

În privinţa testelor premergătoare noului sezon, unele sesiuni au avut loc în Bahrain cu scopul ca echipele să evalueze monoposturile în condiţii meteo asemănătoare cu cele întâlnite în primele curse ale campionatului din Australia, Malaysia şi Bahrain. Totuşi, pentru sezonul 2015, FIA a impus ca toate sesiunile să aibă loc în Europa pentru a limita costurile de deplasare.

Echipele testau intensiv inainte de restrictiile de dupa 2008

Particularităţile unei sesiuni de teste moderne

În medie, se estimează că un pilot este cu o secundă şi jumătate mai lent pentru fiecare 50 de kilograme de carburant suplimentare din rezervor, iar cantitatea de benzină nu este divulgată niciodată de către echipe.


În prezent, sesiunile de teste sunt folosite de către echipe în mai multe scopuri, însă stabilirea celui mai bun timp pe turul de circuit nu reprezintă aproape niciodată o prioritate. De regulă, prima sesiune de teste este dedicată verificării fiabilităţii generale a monoposturilor şi a numeroaselor sale componente.

Primele tururi sunt efectuate de regulă la viteza mică, iar ritmul este ulterior mărit cu scopul de a verifica integritatea componentelor în condiţii cât mai diversificate. După ce inginerii constată că monopostul este fiabil, piloţii primesc permisiunea de a forţa mai mult pentru a începe analizarea performanţelor. În acest sens, piloţii experimentează o largă varietate de setări pentru a analiza comportamentul monopostului în condiţii diferite, fără ca timpul realizat pe pistă să fie relevant în acest stadiu.

De asemenea, în multe cazuri piloţii nu folosesc la maxim capacitatea motorului, iar cantitatea de carburant din rezervor joacă un rol esenţial în intervalul de timp necesar pentru parcurgerea unui tur.

În medie, se estimează că un pilot este cu o secundă şi jumătate mai lent pentru fiecare 50 de kilograme de carburant suplimentare din rezervor, iar cantitatea de benzină nu este divulgată niciodată de către echipe.

În schimb, performanţele unui monopost pot fi anticipate parţial în funcţie de modul în care acesta se comportă pe circuit. De exemplu, un monopost rapid şi bine echilibrat va avea un comportament asemănător de fiecare dată când trece printr-un anumit viraj. În schimb, dacă un monopost reacţionează diferit în acelaşi viraj pentru mai multe tururi consecutive, poate fi un semn că aderenţa acestuia nu este optimă.

Echipele folosesc o larga varoietate de senzori in timpul testelor

Inginerii apelează la numeroase tructuri pentru a evidenţia performanţele monoposturilor în timpul sesiunilor de teste. Una dintre cele mai banale metode este aplicarea unui autocolant sensibil la căldură pe caroserie sau suspensii pentru a afla dacă anumite părţi sau componente se încălzesc excesiv.

Un alt senzor are forma unui tub şi măsoară viteza vântului prin două orificii, întrucât vântul influenţează viteza aerului care circulă în jurul monopostului şi, implicit, aerodinamica acestuia. Eficienţa arerodinamicţ este analizată însă şi cu ajutorul unor aşa-numite grilaje amplasate în spatele pneurilor de pe puntea faţă, în spatele plăcilor exterioare ale caroseriei sau în zona eleronului, tot cu scopul de a evidenţia "curgerea" aerului în zona monopostului.

Nu în ultimul rând, echipele folosesc şi camere cu infraroşu pentru a monitoriza temperatura pneurilor, dar şi camere obişnuite pentru a identifica eventualele deformaţii ale componentelor în anumite condiţii.

Programul testelor pentru sezonul 2015

Echipele au dreptul să participe la trei sesiuni de teste de câte patru zile, astfel că vor exista 12 zile de evaluare.


Înainte de startul sezonului 2015, echipele au dreptul să participe la trei sesiuni de teste de câte patru zile, astfel că vor exista 12 zile de evaluare. Spre deosebire de anul trecut, toate cele trei sesiuni de evaluare vor avea loc în Spania: una la Jerez şi două la Barcelona.

Programul a atras de-a lungul anilor mai multe critici, întrucât circuitul de la Jerez are un asfalt foarte abraziv, iar temperaturile înregistrate în această perioadă sunt semnificativ mai mici decât cele pe care le vor întâlni echipele în primele curse ale sezonului. Barcelona are însă potenţialul de a oferi un "banc de probe" mai realist, mai ales că ultima sesiune progrmată aici se va încheia în prima zi a lunii martie.

Circuit Perioada
Jerez 1-4 februarie
Barcelona 19-22 februarie
Barcelona 26 februarie - 1 martie

Automarket îţi va prezenta în următoarea perioadă ghiduri complete pentru fiecare dintre cele trei sesiuni de teste, care vor include avancronici detaliate, cronica celor mai importante evenimente la finalul fiecărei zile de teste, galerii foto cu cele mai spectaculoase imagini şi analize legate de perspectivele echipelor la finalul fiecărei sesiuni. 

Comentarii (0)

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru