Implicarea lui Ecclestone în sporturile cu motor datează încă din anii '50, atunci când britanicul reusesise să strângă bani prin intermediul unei afaceri cu motociclete, însă puţini ştiu că a participat în calitate de pilot la un Mare Premiu de Formula 1.
A concurat în ziua în care s-a născut Formula 1
Cu banii obţinuţi din vânzarea de motociclete, Ecclestone şi-a permis să concureze într-o competiţie care mai târziu avea să fie cunoscută drept Formula 3, astfel că în 13 mai 1950 s-a aliniat pe grila de start de pe circuitul de la Silverstone.
Este vorba despre competiţia suport pentru Marele Premiu al Marii Britanii din 1950, prima cursă de Formula 1 din istorie. Nu a obţinut niciodată performanţe majore, iar în 1953 a suferit un grav accident pe circuitul de la Brands Hatch în urma căruia a concurat doar sporadic înainte ca în 1956 să decidă să se retragă din activitate.
Prima afacere în Formula 1: un mecanic pentru două maşini
Ecclestone nu a putut însă să stea departe de Formula 1, iar în 1957 l-a cunoscut pe pilotul britanic Stewart Lewis-Evans al echipei Connaught. În momentul în care echipa a suferit probleme financiare, Ecclestone a intuit oportunitatea de a câştiga bani şi a cumpărat cele două monoposturi cu intenţia de a le vinde ulterior pentru un preţ mai bun în Australia.Planurile sale au eşuat, astfel că britanicul a decis să folosească monoposturile în diverse curse cu costuri minime. Un exemplu în acest sens este Marele Premiu al Noii Zeelande din ianuarie 1958, atunci când a trimis un singur mecanic să se ocupe de ambele monoposturi. Prin urmare, Lewis-Evans şi Roy Salvadori, cei foi piloţi care au concurat pentru Ecclestone, nu au reuşit să iasă în evidenţă prin rezultate.
Chiar şi aşa, Ecclestone a continuat să utilizeze cele două monoposturi în unele curse de Formula 1 ale sezonului 1958.
Ecclestone, un tur de plimbare în calificările de la Monaco din 1958
Una dintre etapele la care Ecclestone a trimis cele două monoposturi Connaught a fost Marele Premiu al statului Monaco. Spre deosebire de celelalte etape, Lewis-Evans era indisponibil, astfel că piloţii desemnaţi au fost Paul Emery şi Bruce Kessler.Totuşi, Ecclestone nu a rezistat tentaţiei de a pilota un monopost de Formula 1 pe străzile din Monaco, astfel că a efectuat câteva tururi în antrenamente şi s-a înscris pe lista de 30 de participanţi. Conform regulamentului de la vremea respectivă, doar 16 piloţi puteau lua startul în cursă, astfel că sesiunea de calificări s-a desfăşurat în sistem eliminatoriu.
Practic, misiunea lui Ecclestone de a se califica pentru cursă era dificilă, întrucât cel mai bun timp al său în antrenamente fusese 1:50, în condiţiile în care avea nevoie de 1:45 pentru a fi în primii 16.
Mai mult decât atât, rezultatele din calificări au sugerat că britanicul nici măcar nu a încercat să obţină un loc pe grila de start.Pole position-ul a fost obţinut de Tony Brooks la volanul unui Vanwall VW 5 cu timpul 1:39.8, în timp ce Ecclestone a fost cronometrat cu 6:05.0, fiind astfel cu 265 de secunde mai lent. Ulterior, turul său avea să fie considerat o simplă plimbare pe circuit, şi nu o încercare propriu-zisă de a obţine un timp cât mai bun în calificări.
Chiar şi aşa, contra-performanţa sa a fost ilustrată de site-ul RetroGP într-un poster special:
Ulterior, Ecclestone a mai avut o încercare de a participa la un Mare Premiu de Formula 1. El s-a înscris pe lista de participanţi a etapei de la Silverstone din acelaşi an, însă în cele din urmă monopostul a fost pilotat de Jack Fairman.
În Marele Premiu al Marocului din acelaşi an, Stuart Lewis-Evans a decedat în urma unui grav accident, iar Ecclestone a decis din nou să părăsească sporturile cu motor. Totuşi, a revenit în scurt timp şi a fost managerul lui Jochen Rindt, cel care în 1970 a devenit campion mondial post-mortem în urma unui accident suferit la Monza.
A urmat achiziţionarea echipei Brabham şi ascensiunea rapidă în structurile de decizie ale Formulei 1, până la achiziţionarea drepturilor TV ale competiţiei şi vânzarea ulterioară a acestora către CVC Capital Partners.
▶ Bernie Ecclestone: De la dealer-ul de maşini la conducerea Formulei 1
Comentarii (3)