De altfel, germanii reprezintă constructorul cu cele mai multe victorii obţinute în cea mai importantă competiţie de anduranţă din lume, însă în trecut şi-au încercat norocul inclusiv în Formula 1.
Totul a început la finalul anilor '50, când a concurat cu un Porsche 718 RSK în cursele de Formula 2, înainte să se implice direct în Formula 1 în sezonul 1961 cu un monopost cu motor în patru cilindri dezvoltat pentru Dan Gurney şi Jo Bonnier. Echipa de uzină a avut un parcurs decent, concretizat printr-un loc trei în clasamentul general obţinut de Gurney, element care a determinat Porsche să construiască un monopost nou pentru sezonul 1962.
Dezastrul de la Zandvoort
Noul monopost a primit numele Porsche 804 şi a fost dotat cu un motor în opt cilindri care dezvoltă 180 de cai putere la o turaţie maximă de 9200 rpm. Totuşi, designul şi performanţele erau deja depăşite atunci când Porsche s-a prezentat la cursa inaugurală de la Zandvoort, gazda Marelui Premiu al Olandei: Lotus, Coventry-Climax şi BRM aveau deja maşini mai bine desenate şi cu performanţe mai bune. În plus, Gurney, care a rămas la echipă alături de Bonnier, nu avea o poziţie confortabilă la volan din cauza faptului că era prea înalt.
Inevitabil, rezultatele nu au fost cele scontate: chiar dacă a obţinut locul opt pe grila de start şi a progresat câteva poziţii în pluton, Gurney a fost nevoit să abandoneze din cauza unei defecţiuni la cutia de viteze. În plus, înainte de această problemă, americanul a avut parte de numeroase alte defecţiuni minore, care au scos în evidenţă lipsă de fiabilitate a monopostului. Locul şapte obţinut de Bonnier nu reprezenta decât o palidă consolare, mai ales că acesta terminase la 5 tururi în spatele învingătorului Graham Hill de la BRM
Remedierea problemelor de fiabilitate
Profund afectat de lipsa de fiabilitate a monopostului, Ferdinand Porsche a decis ca echipa de uzină să nu mai concureze în sezonul 1962 până când maşina nu va putea rula în teste fără probleme pe o distanţă de peste 300 de kilometri, similară cu cea a unei curse.Cele mai multe sesiuni de teste au avut loc la Nurburgring, iar momentul victoriei a fost unul foarte dulce: după ce Gurney a reuşit să parcurgă 320 de kilometri fără întrerupere, întreaga echipă a sărbătorit succes la un bar din apropiere.
"După ce au băut puţin vin, mecanicii au început să cânte.
A fost foarte frumos, o seară foarte specială", îşi aminteşte el.Victoria norocoasă de la Rouen-Les-Essarts
Prin prisma strategiei de a îmbunătăţi fiabilitatea, Porsche nu a participat la etapa de la Spa-Francorchamps, însă a revenit în acţiune cu ocazia Marelui Premiu al Franţei, a patra etapă a sezonului. Pentru prima oară după 5 ani, etapa franceză revenea la Rouen-Les-Essarts, unul dintre circuitele legendare ale ţării.
▶ Poveştile Formulei 1 - Rouen-Les-Essarts, circuitul pierdut al Franţei
Gurney a ocupat locul 6 în calificări, iar treptat a reuşit să progreseze, în special ca urmare a problemelor de fiabilitate întâmpinate de rivali sau a greşelilor acestora. Mai întâi, Bruce McLaren a pierdut controlul volanului după ce a selectat greşit o treaptă de viteze, pentru ca Jack Brabham să abandoneze după o problemă la suspensiile monopostului Lotus. Coechipierul acestuia din urmă, John Surtees, a oprit la boxe în turul 13 din cauza unor probleme de alimentare cu carburant, moment în care Gurney a urcat pe locul trei, în spatele lui Graham Hill şi Jim Clark.
În turul 30, Hill a fost lovit de un pilot întârziat, pentru ca trei tururi mai târziu Clark să abandoneze cu probleme la suspensii. Hill a revenit în frunte pentru numai câteva tururi, întrucât a coborât în pluton după o serie de probleme la motor.Toate aceste evenimente l-au propulsat pe Gurney în postura de lider, iar americanul nu a mai cedat poziţia până la final. Astfel, printr-o conjunctură favorabilă de întâmplări, dar şi datorită unei fiabilităţi exemplare după testele de la Nurburgring, Porsche a obţinut prima sa victorie în Formula 1 în calitate de constructor, chiar dacă era încă deficitar la performanţă comparativ cu Lotus, BRM sau Lola. Nu a fost însă numai prima victorie a celor de la Porsche, ci şi prima victorie din cariera lui Gurney.
"Am iubit Rouen pentru că avea totul. Una dintre fotografiile mele preferate este cu Juan Manuel Fangio într-un Maserati 250F la Rouen în timp ce oferă o demonstraţie despre cum să abordeze un viraj după ieşirea de la boxe. Acolo puteai separa cu adevărat băieţii de bărbaţi. A fost o plăcere să câştig pe acelaşi circuit pe care Fangio şi mulţi alţi piloţi grozavi au concurat", povesteşte Gurney.
Succes în faţa propriilor suporteri
O săptămână mai târziu, Gurney avea să recidiveze cu Porsche în cursa de pe circuitul de la Solitude care nu făcea parte din calendarul Formulei 1. Gurney a obţinut victoria pe un circuit de 11 kilometri, iar pentru Porsche gustul succesului a fost cu atât mai dulce cu cât circuitul de la Solitude era amplasat în exteriorul oraşului Stuttgart, acolo unde este sediul central al producătorului german."Când am câştigat cu o maşină germană ne-au pus într-o maşină decapotabilă pentru a face un tur şi a saluta publicul. A fost un tur lung. Fanii germani îşi aruncau pălăriile în aer, permanent erau 20-25 de pălării în aer. Era ca un val. A fost o zi memorabilă", mai spune Gurney.
Avea să fie şi ultima zi în care Gurney şi Porsche sărbătoresc împreună o victorie. Pentru pilotul american aveau să urmeze alte trei victorii, însă Porsche nu a mai gustat niciodată gustul succesului. La finalul unui sezon 1962 încheiat pe locul 5 în clasamentul constructorilor, Porsche a decis să se retragă din Formula 1 din cauza costurilor ridicate.
5 titluri ca furnizor de motoare
Două decenii mai târziu, Porsche a revenit în Formula 1 în calitate de furnizor de motoare pentru McLaren. Dezvoltarea unităţilor de propulsie a fost finanţată de compania luxemburgheză TAG, recunoscută pe plan global pentru brandul de ceasuri TAG-Heuer, dar care activează şi în aviaţie. În schimbul investiţiei, aceasta a avut dreptul să denumească motoarele drept TAG, însă ulterior pe acestea a apărut şi brandingul "Made by Porsche".
Cu ajutorul motoarelor construite de Porsche, McLaren a obţinut două titluri mondiale la constructori în 1984 şi 1985 şi trei titluri la piloţi în 1984 (Niki Lauda), 1985 şi 1986 (ambele Alain Prost).
Comentarii (0)