Totuşi, această cursă a avut parte la debut de unul dintre cele mai importante accidente din istoria recentă a Formulei 1, în care au fost implicaţi nu mai puţin de 13 piloţi, adică mai mult de jumătate dintre cei 22 aflaţi iniţial pe grilă.
O vreme imprevizibilă
Iniţial, prognoza pentru weekendul belgian indica o vreme lipsită de precipitaţii, însă Munţii Ardeni sunt renumiţi precum caracterul meteo imprevizibil.
Ploaia a început să cadă uşor încă de sâmbătă dimineaţă, iar duminică circuitul era încă umed. Veştile erau astfel bune pentru Michael Schumacher (Ferrari), maestrul ploii care ocupase doar locul patru în calificări şi care, inevitabil, a stabilit timpul de referinţă în sesiunea de warm-up.
Un start ca-n poveşti
Până la startul cursei, vremea a rămas imprevizibilă. Circuitul era umed, însă era greu de anticipat dacă ploaia va reveni cu putere. Cei mai mulţi piloţi au preferat cartea precauţiei şi au ales pneuri de ploaie, iar Schumacher, Jacques Villeneuve (Williams) şi Jean Aleşi (Sauber) au fost singurii curajoşi cu cauciucuri intermediare.
Mika Hakkinen (McLaren) a avut un start excelent şi şi-a păstrat prima poziţie, însă Villeneuve a progresat de pe locul şase până în spatele finlandezului. La rândul său, Schumacher a avut parte de o plecare bună de pe grilă şi s-a poziţionat în spatele lui Hakkinen şi Villeneuve.
În spate avea însă să se dezlănţuie haosul...Un accident colectiv cu 13 monoposturi
Din cauza circuitului umed, monoposturile din frunte au lăsat în urmă o suprafaţă plină de spray care a limitat puternic vizibilitatea. Plecat de pe poziţia a doua a grilei, David Coulthard (McLaren) a ratat startul, iar imaginile video îl arată scoţian poziţionat perpendicular pe circuit şi apoi lovind zidul de pe marginea pistei.
La momentul respectiv, ipoteza a fost că pilotul echipei McLaren a fost lovit din spate de Eddie Irvine (Ferrari), element susţinut inclusiv de Coulthard. Monopostul McLaren a fost proiectat direct pe circuit, în mijlocul unui grup compact de piloţi, astfel că a produs un accident în lanţ, în care au mai fost implicaţi Irvine (Ferrari), Alexander Wurz (Benetton), Rubens Barrichello (Stewart), Johnny Herbert (Sauber), Olivier Panis (Prost), Jarno Trulli (Prost), Mika Salo (Arrows), Pedro Diniz (Arrows), Toranosuke Takagi (Tyrrell), Ricardo Rosset (Tyrrell), Shinji Nakano (Minardi) şi Jos Verstappen (Stewart).În total, nu mai puţin de 13 piloţi au fost afectaţi, iar Jordan şi Williams au fost singurele echipe care au scăpat fără niciun fel de probleme.
Scena accidentului arăta că după un adevărat război cu pneuri şi bucăţi de fibre de carbon care zburau în toate direcţiile, însă în mod miraculos nimeni nu a fost rănit.
"A fost chiar amuzant, pentru că tocmai observasem un McLaren de-a latul în faţa mea şi apoi am văzut haosul din jurul meu. Am mutat monopostul spre stânga, l-am parcat în modul neutru şi am aşteptat. Chiar în acel moment unul dintre monoposturile Arrows a trecut la 10 centimetri pe lângă mine. Apoi, când lucrurile s-au liniştit, am intrat în prima treaptă de viteză şi am pornit", povesteşte Ralf Schumacher, coechipierul lui Hill la Jordan şi fratele lui Michael Schumacher.
Cursă reluată după o oră
Inevitabil, oficialii au decis întreruperea cursei înainte de finalizarea primului tur de circuit, însă comisarii au avut nevoie de o oră pentru a curăţa suprafaţa circuitului de numeroasele componente împrăştiate pe pistă.
Regulamentul tehnic de la vremea respectivă prevedea că fiecare echipă poate utiliza un monopost de rezervă pentru astfel de situaţii.Prin urmare, cei mai mulţi dintre cei 13 piloţi afectaţi de accident au putut participa la reluarea cursei, întrucât au urcat în monoposturile de rezervă. Totuşi, în cazul echipelor în cadrul cărora ambii piloţi au fost implicaţi în accidentul colectiv, doar unul dintre ei a putut reveni pe circuit. Astfel, Rosset, Panis şi Salo nu au mai putut concura, în timp ce Barrichello a ratat participarea din cauza unei răni suferite la braţ.
Un astfel de accident, imposibil de replicat
Există puţine şanse ca ceea ce fanii au experimentat la Marele Premiu al Belgiei din 1998 să se repete şi în prezent, iar "vina" pentru acest lucru aparţine regulamentului tehnic. În prezent, se întâmplă foarte rar ca o cursă desfăşurată pe circuit umed să înceapă fără Safety Car, iar în cazul unei ploi startul este de regulă amânat până la îndepărtarea apei de pe circuit.
Prin urmare, nu mai pot avea loc accidente colective la start, ci cel mult accidente intre doi-trei piloţi care derapează din cauza condiţiilor dificile. În plus, monoposturile de rezervă au fost interzise cu scopul de a reduce costurile, astfel că piloţii implicaţi în accidente de acest gen nu ar mai avea posibilitatea să revină pe circuit la reluarea cursei.
Halal exprimare . Sau doar google translate?
Oricum Schumacher a mers mai bine de jumatate de circuit faca o roata :))
Maestru..