Acestea sunt cuvintele rostite de Fernando Alonso în 19 decembrie 2005, ziua în care spaniolul a confirmat semnarea unui contract cu McLaren pentru sezonul 2007. Proaspăt campion mondial cu Renault după ce reuşise să întrerupă dominaţia de autoritară a lui Michael Schumacher începută în 2000, spaniolul avea să mai câştige un titlu în 2006 înainte de a se alătura noii sale echipe.
Totul părea perfect: deşi nu mai câştigase niciun trofeu din 1999 (Mika Hakkinen), McLaren era alături de Ferrari una dintre marile favorite ale sezonului 2007, iar testele premergătoare sezonului au confirmat din plin acest lucru.
Decizia celor de la McLaren de a-l promova pe Lewis Hamilton în postura de coechipier a generat un val de surprindere în presă internaţională: "primul pilot de culoare din istoria Formula 1", aşa cum a fost caracterizat britanicul care abia împlinise 22 de ani în luna ianuarie, avea să joace un rol esenţial în relaţia lui Alonso cu McLaren.
Hamilton îşi arată colţii de la prima cursă
Speranţele lui Alonso de a avea un sezon liniştit în cadrul noii sale echipe au fost spulberate chiar la cursa de debut de la Melbourne: în timp ce Kimi Raikkonen mărşăluia spre o victorie facilă, Alonso a fost depăşit la start de mult mai puţin experimentatul Hamilton. Spaniolul şi-a recăpătat poziţia la ultima serie de intrări la boxe, iar apoi a dominat autoritar următoarea cursă din Malaysia, însă Hamilton a ocupat locul doi şi dădea semne vizibile ca va fi o nucă greu de spart.Lucrurile au început să devină serioase în cursa a treia din Bahrain, în care Alonso a ocupat doar locul cinci, în timp ce Hamilton obţinea al treilea podium al sezonului şi îl egala pe spaniol în fruntea clasamentului general.
"Am fost împins de la spate în întreaga mea carieră, în special la startul sezonului. Este o luptă echilibrată cu coechipierul meu şi cred că asta ajută echipa să dezvolte monopostul. Generează o atmosferă bună în echipă, pentru că amândoi putem lupta pentru lucruri măreţe", sunt cuvintele prin care Alonso încerca să se convingă singur că lucrurile sunt sub control.
Primele zvonuri despre conflicte interne
O ieşire în decor după un duel cu Felipe Massa în cursa de casă de la Barcelona îl împinge pe Aonso doar pe locul trei, însă lovitura de graţie este aplicată de Hamilton, care devine liderul clasamentului general datorită poziţiei a doua. Alonso a revenit în forţă cu ocazia Marelui Premiu al statului Monaco, în care a obţinut pole position-ul, a stabilit cel mai bun tur pe circuit şi a câştigat cursa cu un tur în faţa tuturor piloţilor clasaţi mai jos de locul trei.Era deja prea târziu: presa britanică relata despre o răcire a relaţiilor dintre Alonso şi McLaren pe fondul succesului de care se bucura Hamilton, însă Dennis încerca să păstreze aparenţele intacte. "Mă amuză faptul că unele reviste încearcă să sugereze că avem un conflict intern. Se poate observa că sunt competitivi, dar nu în detrimentul relaţiei dintre ei şi nu în detrimentul echipei".
Prima scântaie: Alonso acuză McLaren că îl favorizează pe Hamilton
Alonso şi Hamilton ocupau primele două poziţii în cursa de la Monaco în momentul în care McLaren a decis să schimbe strategiile din mers şi să le solicite piloţilor să-şi păstreze locurile în a doua parte a întrecerii. Astfel, speranţele lui Hamilton de a-l depăşi pe Alonso la schimbul de pneuri s-au năruit, element care a generat comentarii negative din partea sa la conferinţa de presă.Cu toate acestea, după ce britanicul a revenit în plină forţă şi a obţinut două victorii consecutive în Canada şi Statele Unite cu care a revenit pe primul loc la general cu 58 de puncte, Alonso a început să-şi exprime în public nemulţumirea cu privire la modul în care este tratat. "De la bun început nu m-am simţit complet confortabil. Am un coechipier britanic într-o echipă britanică, iar el face o treabă grozavă. Ştim că tot sprijinul şi ajutorul se îndreaptă spre el şi am înţeles asta de la bun început", spunea Alonso în luna iunie.
Alonso îl blochează pe Hamilton în Ungaria
Jumătatea anului a fost marcată de apariţia informaţiilor potrivit cărora Nigel Stepney, mecanicul şef al Scuderiei Ferrari, a furnizat celor de la McLaren un dosar de 780 de pagini despre designul monopostului. În absenţa unor dovezi care să ateste că McLaren a utilizat efectiv aceste date, FIA a clasat iniţial cazul, însă cu numai câteva zile înainte de Marele Premiu al Ungariei a dezvăluit că procesul va fi reluat la Curtea Internaţională de Apel în luna septembrie.În lumina acestor evenimente, incidentul petrecut în calificările de la Hungaroring nu a făcut deja să amplifice conflictul intern de la McLaren. La debutul ultimei părţi a calificărilor, Hamilton a refuzat să-i permite lui Alonso să treacă în faţă, iar spaniolul s-a răzbunat din plin: a rămas la boxe suficient de mult timp pentru a-l împiedica pe coechipierul său să aibă timp pentru a schimba pneurile şi a efectua încă un tur rapid.
După calificări, Alonso a fost penalizat cu cinci poziţii pe grila de start, iar McLaren nu a primit niciun punct în clasamentul constructorilor pentru această etapă. "Nu înţeleg de ce am fost ţinut în spate. Ar trebui să întrebaţi echipa. Am nevoie de o explicaţie bună", a fost reacţia lui Hamilton după calificări, în ciuda faptului că spaniolul s-a declarat pur şi simplu nevinovat.
"Echipa este cea care decide întotdeauna când să plec de pe loc. Ştiu că pare ceva intenţionat pentru că nu a mai făcut turul rapid, dar nu ar fi reuşit chiar dacă plecăm cu cinci secunde mai devreme. Calculele au fost greşite. Îmi pare rău pentru Hamilton, dar plec de la boxe când mi se spune", a fost reacţia sa.
La finalul unei curse câştigate de Hamilton, care revenea astfel pe primul loc la general, britanicul a încercat să calmeze spiritele, însă Alonso şi-a exprimat nemulţumirea că nu este sprijinit în lupta pentru titlul mondial. "Îmi aduc aminte cum era monopostul când am sosit la echipă în decembrie. Iar acum, după ce am adus echipei o jumătate de secundă, nu primesc nimic înapoi".
Alonso, jucătorul cheie în scandalul de spionaj
Frustrarea lui Alonso era însă deja la cote înalte înainte de etapa din Ungaria. Câteva săptămâni mai târziu, s-a descoperit că decizia FIA de a relua procesul de spionaj s-a bazat pe o serie de informaţii primite de la Alonso.Nemulţumit de faptul că nu este tratat ca un pilot numărul 1, spaniolul a oferit forului mondial o serie de email-uri în care discuta cu pilotul de rezervă Pedro de la Rosa despre datele obţinute despre monopostul Ferrari. În apărarea sa, dublul campion mondial a susţinut în permanenţă că nu a făcut altceva decât să răspundă la solicitările venite din partea FIA. "Nu am acuzat echipa, pur şi simplu am răspuns sincer şi cu profesionalism la solicitarea FIA.
Este o prostie să te gândeşti că am vrut să distrug echipa, pentru că m-aş distruge pe mine. Nu trebuie să uităm că lupt pentru titlu", a afirmat el.În contextul dezvăluirilor făcute, relaţia lui Alonso cu echipa s-a deteriorat iremediabil, iar comentariile făcute de Dennis în timpul audierilor din cadrul procesului sunt grăitoare în acest sens. "Domnul Alonso nu este aici pentru că nu vrea să fie aici. Nu vorbeşte prea mult cu lumea. Este incredibil de singuratic pentru un pilot. A spus că are alte treburi de făcut. Nu-l pot forţa să vină", a spus el.
Conversaţiile dezvăluite de Alonso au condus la excluderea celor de la McLaren din clasamentul constructorilor şi la o amendă istorică de 100 de milioane de dolari, redusă ulterior la 50 de milioane de dolari.
Revenirea lui Alonso
În contextul în care relaţiile cu echipa se deterioraseră semnificativ, capacitatea spaniolului de a reveni în lupta pentru titlu a reprezentat o nouă dovadă a abilitaţilor sale. După ce a profitat de o pană a lui Hamilton pentru a ocupa ultimul loc pe podium în Turcia, Alonso a triumfat la Monza şi l-a învins pe britanicul în luptă directă de la Spa-Francorhamps pentru locul trei, înainte ca Hamilton să domine Marele Premiu al Japoniei de la Fuji.
Tensiunea a continuat la cote înalte, până în punctul în care Alonso a ajuns să afirme că McLaren a decis deja cine va fi campion mondial. "Mă aşteptam la mult mai multe. Am sosit aici după două titluri. Am îmbunătăţit monopostul cât am putut de mult. Anul trecut luptau să ajungă în Q3, iar acum vor câştiga campionatul. Adevărul este că tratamentul nu a fost foarte bun. Nici nu mă mai gândesc la acest campionat, titlul a fost decis în afara circuitului".
Alonso se referea la faptul că Hamilton urma să fie ajutat să câştige trofeul, însă nimeni nu se aştepta la revenirea spectaculoasă a lui Raikkonen. Pe o ploaie puternică, pilotul Scuderiei Ferrari a câştigat în China, după ce Hamilton a pierdut controlul volanului la intrarea la boxe, pentru ca ulterior să triumfe în cursa de decisivă de la Interlagos.Massa a plecat din pole position, iar ulterior i-a cedat poziţia lui Raikkonen după ce acesta l-a depăşit pe Hamilton. Britanicul avea nevoie de un loc cinci pentru a deveni campion, însă a ocupat doar locul şapte după ce iniţial coborâse până pe 18 ca urmare a unei defecţiuni temporare la cutia de viteze.
Astfel, după o luptă între Hamilton şi Alonso desfăşurată pe tot parcursul sezonului, presărată cu acuzaţii de spionaj şi de favorizare a unuia sau altuia dintre piloţi, titlul mondial a ajuns în braţele lui Raikkonen, pe principiul "când doi se ceartă, al treilea câştiga". "Se pare că nu mă pot opri să zâmbesc. Acest an a fost cu adevărat special pentru mine. Pot să spun că m-am îndrăgostit din nou de acest sport", a precizat el.
Două săptămâni mai târziu, în 2 noiembrie, McLaren a anunţat oficial despărţirea de Alonso după ce cele două părţi au ajuns la o înţelegere de comun acord. Astfel, colaborarea dintre Hamilton şi Alonso s-a încheiat după un singur sezon în care McLaren nu a obţinut niciun titlu mondial.
Puţini se aşteptau ca, şapte ani mai târziu, Alonso şi Dennis să îngroape securea războiului, însă Formula 1 demonstrează din nou că este plină de surprize. Singura întrebare este dacă noua colaborare va rezista mai mult de un an şi va produce rezultate mai bune.
Ce treaba are "capacitatea spaniolului de a reveni" cu pana lui Hamilton? Dar deh, pana lui Hamilton sau pana lui Schumacher = abilitatile spaniolului
Sa nu uitam ca Hamilton era in primul sau sezon in F1, iar Alonso era un dublu campion mondial. Sa termini la egalitate in aceasta situatie reprezinta un plus pentru Hamilton si un minus pentru Alonso.
Sa nu mai vorbim ca Hamilton a avut mai multe pole-uri in 2007 decat Alonso.
“If you go on the ‘who struck the first blow’ route, actually I would say that Lewis had his role to play in starting this process which escalated.”
Dennis, who at the time was in his penultimate season as Team Principal, admits that unlike tense team-mate pairings of the past the Alonso/Hamilton rivalry “got away from me” and he accepts he made mistakes in the way he handled the situation.
Asta spune Ron si e mai mult decat limpede ce s-a intamplat in 2007. Poate era util ca in materialul de mai sus sa fie introduse si pasaje din interviul luat saptamana trecuta.
Si nici acum nu ne-a spus clar care a fost rolul lui Lewis in escaladarea conflictului. S-a dus la Alonso dupa ce il stergea pe pista cu : na nana na na naaaa, sac, sac
E limpede ca i-a lasat sa se bata (ca daca erau favoritisme vedeam pe unul din ei cum a fost Massa la Ferrari cu Alonso, adica tacea si inghitea) iar Hamilton a fost mai bun.
Da, Alonso a jucat murdar, dar mai murdar a jucat McLaren care i-a ținut partea lui Hamilton. Să-i lase să se bată pe circuit, numai că pe circuit piloții mai fac și lucruri „murdare”, așa cum a făcut și Schumacher, și Senna, Prost, Lauda și mai toți campionii. F1 nu e competiție a sfinților coborâți din rai. Îl bătea Alonso cu mânăriile lui? Foarte bine, Alonso avea experiență, Hamilton nu. E ca și cum aș intra în ring cu Mayweather, iar pentru că n-am experiență, mai aduc cu mine vreo 100 de persoane. Și într-un final Mayweather ne bate pe toți. Cam așa a fost povestea dintre Alonso și Hamilton.
confruntari directe:
Calificari: Alo - Ham: 8 - 9 (Hungaroring, Alonso retrogradat - Ham primeste pole-ul)
Curse: Alo - Ham: 10 - 7
Debutant... adevarat, dar erau alte timpuri...:
inainte de prima cursa, Ham a avut 10.000 km parcursi in teste.(Magnussen, de ex., a parcurs 1000)
Tot ce e mai sus sunt date oficiale, nu speculatii si aberatii... cum vad pe aici.
SI Villeneuve a debutat foarte bine, Coulthard la fel... deci nu s a trezit nici Ham peste noapte in monopost si hop tup l a dominat pe Alonso... :)