Michelin în motorsport: transfer de tehnologie pentru industria de serie

de Daniel Popescu
Marti, 30.06.2015
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Michelin preferă să furnizeze pneuri în competiţii precum Campionatul Mondial de Anduranţă, Campionatul Mondial de Raliuri şi Formula E pentru că poate transfera tehnologie către cauciucurile pentru maşinile de serie, în timp ce Formula 1 are cerinţe diametral opuse acestei filosofii.

Esential 5 titluri la piloti a obtinut Michelin in Formula 1 intre 1977-1984 si 2001-2006
24 de victorii a obtinut Michelin in Cursa de 24 de ore de la Le Mans incepand din 1988
3 este numarul titlurilor castigate de Michelin in Campionatul Mondial de Anduranta incepand din 2012
18 victorii a inregistrat Michelin in Raliul Dakar
26 de titluri la piloti a obtinut Michelin in Moto GP intre 1973-2008
Michelin este în prezent unul dintre producătorii de pneuri care au o prezenţă activă în sporturile cu motor, în special în competiţiile de top.

Francezii furnizează pneuri în Campionatul Mondial de Anduranţă şi Campionatul Mondial de Raliuri, iar de anul trecut s-au implicat în Formula E, prima competiţie de monoposturi electrice din lume. Începând din 2016, Michelin va deveni şi unicul furnizor de pneuri din Moto GP, iar producătorul a depus o ofertă inclusiv pentru a oferi cauciucuri în Formula 1 începând din sezonul 2017.

Cum se justifică însă prezenţa celor de la Michelin în fiecare dintre aceste competiţii, în condiţiile în care se poate considera că francezii au monopolizat cele mai importante ramuri ale motorsportului? Cu ocazia vizitei efectuate la etapa finală a sezonului de Formula E de la Londra, Automarket a avut ocazia să afle direct de la Pascal Couasnon, directorul de motorsport al Michelin, care este strategia producătorului pentru motorsport.

Deloc surprinzător, principalul obiectiv al celor de la Michelin este să transfere tehnologia din motorsport în pneurile pe care le furnizează pentru maşinile de serie.

"Cursele reprezintă un laborator mobil. Nu suntem în motorsport doar pentru că vrem. Obiectivul este să învăţăm lucruri specifice în fiecare campionat. Investim bani pentru a obţine cunoştinţe. Nu ştim dacă vom fi în toate competiţiile, dar vom fi în competiţiile care au sens pentru noi. Avem nevoie de 6 luni pentru a valida ideile pe care le avem într-o competiţie şi până la 3 ani pentru a face transferul", spune Couasnon.

Formula E, ideală pentru pneuri durabile pe uscat şi ploaie

Cu alte cuvinte, Michelin s-a asociat cu acele competiţii care au oferit platforma necesară pentru a putea face un transfer de tehnologie, iar ultimul exemplu în acest sens este chiar Formula E. În acest caz, punctul de referinţă a fost echiparea monoposturilor cu pneuri cu jante de 18" care să fie folosite pe tot parcursul unei etape, de la antrenamente până în calificări şi cursă. În acest fel, producătorul furnizează pneuri cu jante asemănătoare cu cele din industria de serie care pot fi utilizate pe termen lung în condiţii de asfalt uscat sau umed.

"În Formula E vedem o nouă provocare, şi anume să folosim un singur set de pneuri pe monopost, un pneu rapid, durabil şi eficient din punct de vedere al energiei consumate.

Cu aceste monoposturi avem multe date. Am putea oferi chiar pneuri care să dureze două etape, dar dacă oamenii sunt mulţumit de pneurile actuale, atunci le păstrăm. Avem pneuri de 18" care funcţionează foarte bine şi în Formula Renault 3.5", adăugă el.

Formula E: pneuri pentru o intreaga etapa

WRC, platformă pentru drumuri proaste

Vrem să dezvoltăm pneuri pentru suprafeţe de rulare foarte diferite, inclusiv dificile.

Pascal Couasnon
Director motorsport Michelin
Michelin este prezentă şi în Campionatul Mondial de Raliuri, întrucât competiţia se desfăşoară pe o largă varietate de suprafeţe: asfalt, macadam şi chiar zăpadă. Prezenţa macadamului în ecuaţie este importantă pentru dezvoltarea unor pneuri de serie pentru drumuri aflate într-o condiţie mai proastă, aşa cum se întâmplă, de exemplu, inclusiv în România.

"Participăm în Campionatul Mondial de Raliuri pentru că vrem să dezvoltăm pneuri pentru suprafeţe de rulare foarte diferite, inclusiv dificile, iar acestea sunt utile pentru ţările în care drumurile nu sunt foarte bune", explică oficialul Michelin.

n WRC, Michelin ofera pneuri pentru orice conditii meteo

Le Mans, banc de probe pentru maşini sport

Trebuie să dezvoltăm pneuri care sunt foarte rapide şi stabile din punct de vedere al performanţei pentru o lungă perioadă de timp.

Pascal Couasnon
Director motorsport Michelin
Campionatul Mondial de Anduranţă nu putea lipsi din portofoliul celor de la Michelin, însă în acest caz motivaţia este radical diferită. Tehnologia aplicată în această competiţie poate fi transferată ulterior pe maşinile sport, care au nevoie de durabilitate şi performanţe pe măsură.

"Suntem la Le Mans pentru că trebuie să dezvoltăm pneuri care sunt foarte rapide şi stabile din punct de vedere al performanţei pentru o lungă perioadă de timp. Aici, cu un singur set de pneuri, parcurgem o distanţă de două ori mai mare decât o unei curse de Formula 1, iar aceste aspecte sunt foarte importante pentru maşinile sport", spune Couasnon.

Anul viitor, Michelin va reveni şi în Moto GP, competiţia supremă din lumea motocicletelor, ca urmare a faptului că promoterul Dorna a acceptat cu uşurinţă cerinţele producătorului. "Vom reveni în Moto GP. Am cerut să trecem de la pneurile de 16" la cele de 17" pentru că motocicletele de performanţă de serie au jante de 17", iar transferul va fi mai rapid. Dorna a acceptat, aşa că vom reveni", mai spune Couasnon.

Le Mans, Michelin testeaza pneuri pentru masini sport

Misterul regulamentului din Formula 1

Vrem pneuri cu jante de 18" şi vrem pneuri durabile.

Pascal Couasnon
Director motorsport Michelin
Practic, singura competiţie de anvergură din lumea sporturilor cu motor în care Michelin nu este încă prezentă este Formula 1.
Acest aspect este însă unul perfect de înţeles din perspectiva producatoruluiu francez.

În Marele Circ, piloţii folosesc pneuri cu jante de 13", care în mare parte sunt irelevante pentru industria de serie. În plus, una dintre cerinţe este ca aceste cauciucuri să se degradeze repede, cu scopul ca piloţii să efectueze 1-2 opriri la boxe care să influenţeze rezultatele cursei. Această filosofie nu este potrivită pentru Michelin, care a depus totuşi o ofertă pentru a furniza pneuri în competiţie începând din sezonul 2017.

"Suntem candidaţi, dar avem condiţii. Vrem pneuri cu jante de 18" şi vrem pneuri durabile. Dacă Formula 1 consideră că sunt idei bune, bine. Dacă Formula 1 vrea să continue cu ceea ce are astăzi, este în regulă, respectăm decizia, dar nu mergem mai departe", explică Couasnon.

Unul dintre principalele argumente pentru care Michelin nu este de acord cu actualul regulament este durata de viaţă scăzută a pneurilor. Cel puţin teoretic, un producător nu are niciun interes să dezvolte cauciucuri care se degradează rapid, întrucât în industria de serie durabilitatea este un factor important.

"Nu suntem de acord să existe cerinţa ca pneurile să se degradeze. Vrem să oferim cel mai bun potenţial pentru pneuri şi să lăsăm piloţii să facă diferenţa. Nu are sens să construim în mod deliberat pneuri care se degradează rapid. Cum explic consumatorului şi şefilor mei că investim mulţi bani pentru a dezvolta un pneu care nu rezistă? Noi vrem să facem cursele mai bune şi să învăţăm lucruri pentru industria de stradă", spune directorul de motorsport.

Formula 1 pare blocata in timp cu pneuri cu jante de 13"

În plus, oficialii Michelin consideră că furnizarea unor pneuri durabile nu ar afecta spectacolul din Formula 1 şi oferă ca exemplu situaţia actuală din Cursa de 24 de ore de la Le Mans.

"Nu sunt sigur că fanii sunt mulţumiţi când pneurile se degradează rapid. Fanii sunt mulţumiţi când există o luptă bună pe circuit. Uitaţi-vă la ceea ce se întâmplă astăzi în Cursa de 24 de ore de la Le Mans: pneurile nu se degradează, dar diferenţele dintre piloţi sunt foarte mici. În Le Mans ai parte de lupte bune, chiar dacă fiecare element al prototipului oferă performanţe maxime", a concluzionat Couasnon.

Şansele ca Formula 1 să accepte schimbările radicale propuse de Michelin sunt minime, în special ca urmare a relaţiei bune existente între Bernie Ecclestone şi actualul furnizor, Pirelli. Totuşi, cu un portofoliu variat de competiţii, probabil că Michelin nu va resimţi aproape deloc lipsa unui contract pentru furnizarea pneurilor în Marele Circ.

Comentarii (3)

  • Eu cred ca motorsportul trebuie sa ofere tehnologii care in urmatorii ani sa ajunga la masinile de serie. Ce sa faci cu o anvelopa care pe un autovehicul de serie te tine cel mult 4000 de km? Imaginea Pirelli a avut de suferit datorita problemelor din F1, nu doar durabilitatea lor ci si numeroasele pene de cauciuc (explozii).
    8 0
  • Observati conditiile impuse de Michelin, deci e clar ca sunt pe picior mare si nu se supun ei F1 asa cum vor cei de la FIA.
    8 0
  • Au dreptate. In conditiile in care cu un cauciuc poti face una maxim doua tururi rapide in calificări, si apoi trebuie sa le schimbi.... nu mi se pare ok si nici logic. Apoi intri in curse si trebuie sa rulezi trenulet la distanta 90% din cursa si si asa se deterioreaza, avantajat fiind ce care intra primul la boxe si nu cel care gestioneaza cel mai lung timpul pe pista.
    As prefera invers. Calificarile sa fie cu multe tururi in care pilotul sa aiba sansa sa mai fure inca o sutime, etc. In cursa este de dorit sa schimbe cauciucurile, dar sa tina cat sa vedem un duel roata la roata, chiar toata cursa.
    Si asta lipseste in mare parte din cauza cauciucurilor.
    Ca si concluzie, Michelin are perfecta dreptate.
    2 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru