Istoria constructorului Toyota in Formula 1
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Toyota si-a anuntat pentru prima oara intentia de a concura in Formula 1 in 1999, iar primele teste au avut loc in 2001 cu un monopost TF101, utilizat exclusiv in acest scop. Japonezii au testat acest monopost pe nu mai putin de 11 circuite, pentru a obtine date telemetrice cat mai relevante.
Toyota a debutat in competitie in sezonul 2002, iar primii piloti ai echipei au fost Mika Salo si Alan McNish. Toyota Racing a fost considerata drept o echipa care va reusi sa ajunga in topul Formulei 1, cu atat mai mult cu cat a castigat primul punct in competitie la debutul oficial, in Marele Premiu al Australiei din 2002. Cu toate acestea, Toyota nu a reusit sa continue in acelasi mod, iar la finalul sezonului a ocupat locul 10 in clasamentul constructorilor cu numai doua puncte.
Pentru sezonul 2003, Toyota a optat pentru o linie de pilot complet noua, formata din Olivier Panis si Cristiano da Matta. Echipa a progresat lent fata de 2002 si a obtinut puncte in sapte Mari Premii. Totusi, cel mai bun rezultat a fost un loc 5 in Germania, iar echipa a terminat pe locul 8 in clasamentul constructorilor.
TOYOTA, ACUZATA DE SPIONAJ INDUSTRIAL
Un an mai tarziu, Toyota a fost acuzata de spionaj industrial, intrucat monopostul TF104 era similar din punct de vedere al designului cu cel utilizat de Ferrari, F2003-GA.
In urma investigatiilor s-au descoperit numeroase documente ale Scuderiei Ferrari la fabrica Toyota de la Koln.In ceea ce priveste rezultatele sportive, Toyota a continuat cu Panis si da Matta, ultimul fiind insa inlocuit ulterior de pilotul de teste Ricardo Zonta. La randul sau, acesta a fost inlocuit in timpul sezonului de Jarno Trulli, care tocmai parasise echipa Renault. Zonta a revenit pe circuit in Marele Premiu al Braziliei dupa ce Panis si-a anuntat retragerea din Formula 1. Tot in 2004, Toyota l-a angajat pe Mike Gascoyne ca director tehnic, insa echipa a castigat numai 8 puncte pe parcursul sezonului si a terminat pe locul 8 in clasamentul constructorilor.
2005, CEL MAI BUN SEZON DIN ISTORIA TOYOTA
Rezultatele echipei Toyota s-au imbunatatit considerabil in sezonul 2005, cand noul coechipier al lui Trulli a fost Ralf Schumacher, venit de la Williams. Echipa a finalizat sezonul pe locul 4 in clasamentul constructorilor dupa ce Trulli a obtinut trei podiumuri, iar Schumacher doua. 2005 avea insa sa ramana cel mai prolific sezon din istoria echipei.
INCEPUTUL DECLINULUI
Toyota a decis la inceputul sezonului 2006 sa renunte la serviciile lui Mike Gascoyne in urma unor neintelegeri cu presedintele John Howett in privinta gestionarii team-ului. Efectul acestei decizii s-a vazut chiar in acel an, cand Toyota a obtinut un singur podium si a terminat pe locul 6 in clasamentul constructorilor.
2007 avea sa marcheze inceputul unei colaborari de trei ani cu Williams pentru furnizarea motoarelor, insa echipa a esuat in tentativa de a obtine podiumuri si a ramas pe locul 6 in clasamentul constructorilor.
In sezonul 2008, Toyota l-a inlocuit pe Schumacher cu Timo Glock, iar echipa a obtinut doua podiumuri in Franta si Germania.
Toyota a ocupat la finalul sezonului locul 5 in clasamentul constructorilor.Toyota a inregistrat un usor progres in sezonul 2009, atribuit in mare masura deciziei de a utiliza un dublu deflector inca de la inceputul anului. Totusi, dupa trei podiumuri obtinute in primele patru curse, Toyota a consemnat un regres spre finalul sezonului si a terminat doar pe locul 5 in clasamentul constructorilor.
In luna noiembrie, Toyota a decis sa se retraga din Formula 1 din considerente financiare, cu atat mai mult cu cat nu a obtinut nicio victorie in Formula 1.
Statistici:
Curse: 139
Titluri mondiale: 0
Victorii: 0 Podiumuri: 13
Pole position-uri: 3
Fastest lap: 3
Puncte: 273.5
Galeria foto atasata include fiecare monopost utilizat de Toyota Racing in Formula 1, de la TF102 pana la TF109.
Comentarii (0)