Istoria circuitului de la Spa-Francorchamps
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Circuitul Spa-Francorchamps din Belgia ocupă unul dintre primele locuri în topul preferinţelor piloţilor din Formula 1, datorită configuraţiei sale şi a poziţionării acestuia în celebra zona Ardeni.
Ca orice alt circuit tradiţional din Europa, Spa-Francorchamps se confrunta însă în prezent cu numeroase dificultăţi de natura financiară, motiv pentru care prezenta acestuia în calendar va deveni incertă după 2012, când expiră actualul contract cu Bernie Ecclestone.
Automarket vă oferă însă câteva motive pentru care Spa-Francorchamps este un circuit reprezentativ pentru Formula 1 şi pentru care piloţii îl apreciază atât de mult.
ANII 1950-1970: LUNG, RAPID ŞI PERICULOS
Circuitul Spa-Francorchamps este poziţionat în regiunea Ardeni, o zonă geografică bogată în păduri, munţi şi serpentine ce se regăseşte în prezent în Belgia, Luxemburg şi, într-o măsură mai mică, în Franţa.
Circuitul iniţial avea o lungime de 14 km şi era foarte solicitant pentru piloţi din punct de vedere fizic, în ciuda liniilor drepte foarte lungi de care dispunea.
Traseul cuprindea însă în mare parte şi drumuri publice, putând fi considerat din acest punct de vedere un circuit stradal. Circuitul a fost prezent în calendarul oficial al Formulei 1 încă de la ediţia inaugurală din 1950 şi a rămas neschimbat timp de peste un deceniu.Primele modificări ale circuitului au apărut la jumătatea anilor '60 şi au vizat sporirea gradului de securitate pentru piloţi. Totuşi, viteza din ce în ce mai mare atinsă de monoposturile de Formula 1 au făcut ca Spa-Francorchamps să rămână un circuit periculos, motiv pentru care Marele Premiu al Belgiei a fost mutat la Nivelles (1971-1972) şi, ulterior, la Zolder (1973-1982).
ANII 1983-2010: MAI SCURT ŞI MAI LENT
Proprietarii circuitului nu au renunţat însă la organizarea Marelui Premiu al Belgiei şi, după o serie de modificări radicale, circuitul de la Spa-Francorchamps a revenit în calendar în 1983.
Preţul plătit a fost însă unul semnificativ: circuitul a fost redus la puţin peste şapte kilometri, de două ori mai puţin decât versiunea iniţială, şi a beneficiat de un sector complet nou care a legat cele două extremităţi ale vechiului circuit.
Acul de păr La Source şi câteva drumuri publice au fost păstrate în structura traseului, fiind adăugată şi noua dublă-şicană botezată Bus Stop. În anii care au urmat, autorităţile locale au construit un nou drum public în jurul circuitului, moment din care Spa-Francorchamps a devenit un circuit permanent fără niciun sector deschis traficului local.În ultimii ani a urmat o nouă serie de modificări pentru ca circuitul să respecte standardele FIA de siguranţă. În ciuda numeroaselor schimbări survenite de-a lungul celor 60 de ani de existenţă, Spa-Francorchamps rămâne unul dintre punctele de referinţă ale calendarului competiţional, alături de circuitele de la Monte Carlo şi Silverstone.
Comentarii (1)