Detaliile tehnice ale noului motor turbo V6 de 1.6 litri le-aţi putut afla în timp real de la Mircea, însă lansarea din localitatea Le Bourget de la evenimentul Paris Air Show a inclus şi câteva momente speciale.
De departe, cele mai importante şi interesante au fost interviurile la masa rotundă cu cvadruplul campion mondial Alain Prost şi Christian Horner, şeful triplei campioane mondiale Red Bull Racing, care au discutat timp de 10 minute cu jurnaliştii veniţi din România.
Prezent la eveniment în calitate de ambasador Renault, Prost s-a dovedit a fi o prezenţă mai mult decât agreabilă. Într-un costum negru cu cămaşă albastru-deschis, francezul este inconfundabil: chiar dacă anii încep să-şi pună amprenta şi pe unul dintre cei mai mari piloţi din istoria Formulei 1, părul vâlvoi care l-a făcut celebru a rămas neschimbat.
În plus, zâmbeşte aproape non-stop şi lăsa senzaţia că se bucură să stea de vorbă cu o echipă de jurnalişti români, mai ales că pe parcursul interviului colectiv a trecut de la discursul de PR la opinii cu adevărat personale despre ceea ce se întâmplă în prezent în Formula 1. Inevitabil, prima întrebare se referă la noile motoare de Formula 1 şi la modul în care se va schimba stilul de pilotaj.
ÎNTREBARE: Vor fi piloţii obligaţi să concureze la consum din cauza limitei de 100 de kilograme de combustibil pe cursa?
ALAIN PROST: Nu le vom cere piloţilor să meargă încet pentru a salva combustibil, nu va fi cazul. Piloţii vor dori să forţeze tot timpul, poate chiar mai mult decât în acest an, pentru că vor avea mai multe oportunităţi datorită KERS-ului (n.r - a cărui putere se va dubla din 2014). Pilotul va avea la dispoziţie un pachet de energie şi va folosi energia aşa cum doreşte, va avea mai multe posibilităţi decât în acest an.Pentru Horner, care pe tot parcursul prezentării oficiale a butonat un Blackberry şi un iPhone în aşteptarea verdictului FIA despre testul Mercedes cu Pirelli, cel mai important aspect al noilor motoare este sunetul. Britanicul evită însă să vorbească despre noua unitate Renault, afirmând, deloc convingător, că abia l-a văzut pentru prima oară.
AUTOMARKET: Credeţi că motoarele vor căpăta o influenţă mai mare în Formula 1 de anul viitor, in detrimentul aerodinamicii?
CHRISTIAN HORNER: Motorul va fi foarte important, iar fiabilitatea va fi crucială pentru că vom avea doar cinci motoare (n.r - pentru un pilot pentru un sezon întreg, comparativ cu opt în prezent). Consumul de carburant va fi de asemenea crucial pentru modul în care gestionezi cursa, în special pe circuitul de la Singapore, unde arzi foarte multă benzină.
Red Bull Racing a progresat semnificativ începând din sezonul 2009, atunci când a avut loc precedenta schimbare majoră de regulament tehnic. Suntem însă curioşi cum priveşte directorul tehnic Adrian Newey, creditat pentru performanţele echipei, această nouă schimbare de regulament care ar putea schimba ierarhiile.AUTOMARKET: Ce părere are Adrian Newey despre schimbarea regulamentului?
CHRISTIAN HORNER: Lui Adrian nu-i plac regulile restrictive şi există unele reguli care restricţionează creativitatea, dar se pricepe foarte bine să găsească soluţii, aşa că pentru el şi echipa lui este o provocare de care cred că se va bucura.
Revenim la Prost, dar rămânem la subiectul motoarelor, pentru că Honda urmează să se întoarcă în Formula 1 în 2015. Toată lumea ştie că Prost a câştigat titlul din 1989 cu un McLaren echipat cu motoare Honda...
AUTOMARKET: Ce părere aveţi despre refacerea parteneriatului dintre McLaren şi Honda?ALAIN PROST: Este bine pentru Formula 1 că Honda revine în Formula 1, iar parteneriatul cu McLaren este foarte bun pentru că vrem să vedem un McLaren mereu competitiv. În acest moment McLaren este destul de jos, dar este una dintre marile echipe, iar parteneriatul cu Honda îmi aduce aminte de multe lucruri bune (n.r - râde).
AUTOMARKET: Credeţi că vor veni mai mulţi constructori în Formula 1 în anii următori?
ALAIN PROST: Anul viitor nu, dar cred că mai putem avea unul în următorii doi ani. Nu vreau să spun mai multe, dar ştiu că unul sau doi constructori analizează această posibilitate.
Formula 1 s-a schimbat radical în ultimii ani. Într-o încercare de a creşte numărul depăşirilor, FIA a introdus sistemele KERS şi DRS, criticate însă pentru faptul că duelurile dintre piloţi sunt acum mai mult artificiale.
AUTOMARKET: Vă place place modul în care se desfăşoară cursele în prezent, cu numeroase depăşiri efectuate doar datorită sistemelor KERS şi DRS?ALAIN PROST: Nu-mi place în mod deosebit, dar vremurile s-au schimbat, iar acum avem mult mai multe ţări interesate de Formula 1.
În Europa, noi am vrea să avem ceva diferit de ceea ce caută oamenii din India sau China şi este foarte greu să găseşti un compromis. Este o întrebare foarte dificilă. Îmi amintesc că în 1982 am terminat pe locul patru în clasamentul general şi am avut opt abandonuri, aşa că nu poţi face comparaţii cu prezentul, pentru că fiabilitatea este mult mai bună acum.AUTOMARKET: Credeţi că Formula 1 mai poate avea dueluri memorabile precum cele dintre tine şi Ayrton Senna?
ALAIN PROST: Formula 1 era complet diferită atunci. Am putea avea ceva dueluri, dar între coechipieri este dificil. Poate că atunci latura umană era mai pronunţată, pentru că existau mai multe pericole, iar piloţii se priveau altfel unii pe alţii, exista mai mult respect reciproc. Dar putem noi să revenim la ceea ce am avut? Nu. Aşa că trebuie să aducem ceva diferit şi acesta este motivul pentru care îmi place această nouă tehnologie. Trebuie să existe un echilibru, pentru că unii sunt interesaţi de tehnologie, iar alţii de latura umană. Poate că latura umană nu mai este suficientă.
AUTOMARKET: Credeţi că ordinele de echipă sunt bune pentru Formula 1?
ALAIN PROST: Nu, nu este niciodată bine pentru spectacol, dar ordinele de echipă vor reprezenta întotdeauna o problemă. O echipă are două monoposturi şi doi piloţi şi cea mai bună performanţă o obţii atunci când ai un pilot numărul 1 şi un pilot numărul 2. Asta este realitatea.AUTOMARKET: Luptele dumneavoastră cu Ayrton au fost fabuloase...
ALAIN PROST: Da, dar şi atunci a fost dificil, pentru că pe de o parte nu ar fi trebuit să fim egali în echipă, dar pe de altă parte trebuia să fim egali, iar în astfel de situaţii apar problemele. Dar când un constructor investeşte în Formula 1 şi luptă pentru titlul mondial nu este atât de uşor. Dar face parte din joc.
Alain Prost trebuie să plece, pentru că are un program încărcat. Noi, jurnaliştii români, rămânem pe loc şi încercăm să rumegăm cele spuse de cvadruplul campion mondial. Da, aspectele financiare contează acum mai mult, iar KERS şi DRS par să fie un rău necesar în Formula 1 din mileniul trei. Dar asta nu mă împiedică să regret că, probabil, nu vom mai avea niciodată o rivalitate şi un duel precum cele dintre Prost şi Senna...
Am o nelamurire. Citat din Horner "Cred că Formula 1 este cea mai reprezentativă competiţie pentru tehnologie şi trebuie să începem de aici pentru a transfera tehnologie în industria auto de serie."
Ce anume tehnologie se poate acum transfera de pe un monopoost de F1 pe masini de serie ? In afara de KERS care va aparea pe "La Ferrari" (care tot nu e masina de serie) ce sa transferam ?
Aripioare laterale ? DRS ?
De mult timp F1 nu mai e acel laborator din care sa se transfere tehnologie pe masinile de serie. Din pacate ...
Te inseli... tu si altii ca tine ! Solutiile tehnologice si materialele speciale din care sunt facute motoarele si caroseriile masinilor de F1 pot fi transferate masinilor de serie in unele cazuri. Chiar si la marcile de volum.
"Race-bred components are starting to find their way into mainstream automotive applications already, like DLC [Diamond-like Carbon]."
This low-friction coating for elements like valves and pistons was mostly announced for a revised diesel engine in the Nissan Juke, of all things.
Nota: Nissan Juke >>implicit Renault
Sursa: www.pistonheads.com
Cele enumerate mai sus le consider revolutionare, nu modificarea unor placute de frina sau a pistoanelor la motor. Pentru astel de modificari nu ai nevoie de F1!
La masinile conventionale nu se mai pune problema de revolutie, ci de evolutie. Vrei revolutie? Cumpara-ti o electrica sau asteapta una pe hidrogen..
In prezent, materialele speciale fac diferenta in cresterea fiabilitatii, a eficientei si a performantei motoarelor. Si te contrazic: ai nevoie de Formula 1 pentru a testa toate astea in cele mai reale si extreme conditii posibile.