Pentru prima dată, Arabia Saudită a găzduit o etapă de Formula 1. O primă cursă, în nocturna de la Jeddah, care nu va fi uitată prea curând. Mai ales de către Lewis Hamilton și Max Verstappen, cei doi piloți care se luptă pentru titlul mondial la piloți.
După ce a lovit parapetul în sesiunea de calificări, Max Verstappen a pornit în cursă de pe locul 3. Lewis Hamilton a plecat din pole-position, spatele fiindu-i asigurat de Valtteri Bottas.
Hamilton a avut un start bun, iar Bottas și-a făcut bine treaba și l-a blocat pe Verstappen. Perez era cât pe ce să se oprească fix în monopostul coechipierului său, dar a blocat roțile și a evitat un dezastru. Charles Leclerc a păstrat locul 4, însă Pierre Gasly a "căzut" două poziții, până pe 8.
De situația francezului de la AlphaTauri au profitat Lando Norris și Esteban Ocon care au promovat pe 6, respectiv 7.
PRIMUL STEAG ROȘU
În turul 10, cursa avea să ajungă la final pentru Mick Schumacher. Germanul a lovit parapetul în virajul 23, iar Safety Car-ul a intrat pe circuit. Hamilton a intrat imediat la boxe și a schimbat pe pneuri hard. La fel a făcut și Valtteri Bottas.
Sergio Perez a trecut și el pe pneuri medii, iar Red Bull Racing a decis să îl păstreze pe Verstappen pe circuit pentru a câștiga poziții la restart. În turul 13, cursa a fost suspendată prin steag roșu, astfel că Verstappen a "primit" o intrare la boxe gratuită.
După aproximativ 18 minute de pauză, cursa a fost reluată în turul 15. Hamilton l-a forțat pe Verstappen să iasă larg, dar olandezul a tăiat virajul doi și a revenit pe circuit în fruntea plutonului, după un contact ușor cu monopostul lui Hamilton.
Acesta a ajuns pe trei, în spatele lui Ocon. Bottas a ajuns și el pe 5, în spatele lui Ricciardo.AL DOILEA STEAG ROȘU
Un nou incident, care i-a scos din cursă pe Nikita Mazepin, George Russell și Sergio Perez, a forțat un al doilea steag roșu. La restart, Ocon a pornit de pe prima poziție, Hamilton de pe doi, iar Verstappen de pe locul 3.
Hamilton a încercat o depășire la Ocon, dar francezul nu s-a lăsat prea ușor, rezultând un contact între cele două monoposturi. Verstappen nu a stat prea mult pe gânduri și a trecut pe prima poziție în virajul 1, Ocon a ieșit larg și a păstrat a doua poziție. Nu a durat mult, însă, și francezul a fost depășit de Hamilton.
În turul 24 a fost anunțat un Safety Car Virtual, după un contact între Yuki Tsunoda și Sebastian Vettel. Japonezul a fost penalizat cu 5 secunde în urma acestui incident. Imediat după, Raikkonen a încercat și el să treacă de Vettel, un contact între cei doi anunțând un nou Safety Car Virtual (VSC).
VSC-ul a fost ridicat în turul 33. Verstappen conducea cursa, dar Hamilton a ajuns rapid la mai puțin de o secundă în spatele monopostului Red Bull Racing, astfel că putea să folosească DRS-ul. Un nou Safety Car Virtual a fost anunțat în turul 36, dar de această dată totul a durat foarte puțin.
MOMENTUL DE "FOC" AL CURSEI
Un tur mai târziu, Hamilton a încercat o depășire cu DRS, pe linia de start/sosire, dar Verstappen a frânat târziu și a tăiat virajul. Imediat i-a fost transmis să cedeze poziția, iar ceea ce a urmat a împărțit fanii în două tabere.
Verstappen a încetinit pentru a-l lăsa pe Hamilton să treacă, dar britanicul a intrat în monopostul Red Bull Racing și și-a deteriorat aripa față, acuzându-l pe Verstappen că a frânat mult prea tare, fiind luat prin surprindere.
Spiritele se încingeau tot mai tare, mai ales în garajul Mercedes-AMG Petronas F1.
În turul 42, Hamilton a încercat o nouă depășire la Verstappen, dar acesta din urmă nu i-a prea lăsat spațiu de manevră, obligându-l pe britanic să iasă larg în virajul 2.Pentru această manevră, Verstappen a primit o penalizare de 5 secunde, iar două tururi mai târziu Hamilton a preluat conducerea cursei.
Campionul mondial en-titre a trecut primul linia de sosire, cu un Max Verstappen dezamăgit pe locul 2. Olandezul a fost desemnat, totuși, Pilotul Zilei. Pe trei a încheiat Valtteri Bottas, după ce a trecut de Esteban Ocon chiar înaintea liniei de start/sosire în ultimul tur.
Daniel Ricciardo a terminat pe 5, în fața lui Pierre Gasly, Charles Leclerc, Carlos Sainz și Antonio Giovinazzi. Lando Norris a luat ultimul punct pus în joc, terminând cursa pe locul 10.
Așadar, Max Verstappen și Lewis Hamilton sunt acum la egalitate de puncte, astfel că titlul mondial se joacă în ultima etapă din campionat. Cursa din Abu Dhabi se va desfășura în weekend-ul 10-12 decembrie.
Au oprit cursa la simpla iesire in decor a lui Schumacher Junior in schimb mai tarziu cand pista era plina de resturi de la accidentul lui Vettel au bagat doar Virtual Safety Car. Mi-a placut comentariul lui Alonso legat de acest subiect.
Iar circuitul din Arabia Saudita.... o mizerie ingusta fara spatii de depasit.
Insa chiar nici un articol despre Frank Williams?
Nu a fost o simpla iesire in decor. Dupa evaluarea barierei de protectie s-a luat masura steagului rosu. Cat despre scoaterea resturilor de pe circuit e normal un VSC pentru incetinirea pilotilor.
Ce m-a dezgustat pe mine este manevra lui Max. Stia ca Ham este la aspiratie si a franat deliberat cu scuza ca i s-a cerut de la boxe sa se lase depasit (in toate variantele, cu exceptia uneia care s-a si intamplat, iesea in castig).
Imi aduce aminte de manevra lui Coulthard asaupra lui Schumacher. Acesta din urma s-a si dus sa-i dea cateva capace lui Coulthard precum ca ar fi fost ca o tentativa de omor. La vitezele respective este si aproape de adevar.
Nesportiv gestul!
Pana la urma si Horner i-a spus prin radio ca nu stie de ce a facut gestul asta, nu era nevoie de el.
Atat despre cursa de aseara!
Max a incetinit inainte de punctul de detectie pentru a prinde DRS - daca te uiti pe video (https://www.youtube.com/watch?v=QS4Z38HhsMc) o sa vezi ca si Hamilton incetineste ft mult in spatele lui Max tocmai pentru a nu-l depasi inainte de punctul de detectie (sunt cel putin 2-3 secunde din momentul in care Ham incepe sa franeze si pana la coliziune). Chiar Ham recunoaste la conferinta post-race ca a fost putin confuz (echipa nu apucase insa sa-l informeze despre schimbul de pozitii) si ca s-a gandit ca strategia lui Max este sa-l lase sa depaseasca inainte de DRS detection point.
In sfarsit o cursa interesanta, cu depasiri la limita si uneori dincolo de ea - o cursa in care pilotii nu stau la 2-3 secunde inspate pentru a nu afecta pneuri, aerodinamica, etc :)
Ham a meritat sa castige astazi si probabil va castiga si campionatul! Sper ca si Abu Dhabi sa fie o cursa la fel de interesanta.
2. Urmaresc Formula 1 de peste 30 ani dar niciodata nu am vazut si nu am citit despre o echipa si pilot sa fie sustinut in brate de comisari si FIA cum s-a petrecut in ultimii ani. Hamilton nu a fost sanctionat ca a intrat fara motiv in Max, ca s-a scos cateva tururi mai tarziu in afara circuitului la ultimul viraj, ca a ignorat steaguri galbene in antranamente sau ca a provocat incidentul cu Mazepin. Nici nu are rost sa mai zic ca Max a fost sanctionat la primul restart din cauza ca Lewis l-a scos afara in primul viraj. Si inca o data l-a atins pe Max in primul viraj desi olandezul avea interiorul.
3. Max nu e un pilot cinstit. Niciodata nu l-am agreat din cauza ca nu este niciodata fair-play in duelurile sale cu ceilalti piloti. Ii scoate afara, taie viraje, nu lasa spatiu. Dar nu am vazut nimic mai special decat ce a facut Hamilton in toata cariera lui, acelasi stil agresiv de a scoate rivalii afara, acelasi stil de a taia sicane fara sa fie sanctionat, acelasi stil de a frana fara motiv.
4. Intrebare pentru FIA: la cate titluri pentru Hamilton v-ati inteles cu Toto? 8, 9 , 10 sa fie mai multe decat are Leob in wrc? Sunt doar curios de cand putem urmari din nou o competie fairplay intre piloti si constructori.
5. Duminica va fi doar o simpla formalitate, nu poti invinge Mercedes pe Yas Marina, anul trecut a fost o exceptie, dar in rest e circuit de casa Mercedes. Masina este atat de rapida, Lewis a facut cel mai rapid tur cu pneuri vechi de 35 tururi si aripa fata avariata.
...cel mult trebuia notata manevra *cutezatoare* si, in cazul unor abordari similare (2-3 recidive coroborate cu aparitia steagului alb/negru pentru Max) abia atunci se impunea o sanctiune.....
(vezi antagonismul deciziilor FIA in cazul L'echec vs@44 la Monza 2019)
2) n-ai cum sa-l penalizezi pe Max cu inca 10 secunde pentru reducerea vitezei (pilotaj periculos generator de coliziune) inaintea ultimului viraj (tur 37) doar fiindca @44 nu a inteles nimic din atitudinea olandezului in a ceda pozitia in acelasi tur, imaginile onboard oferind indicii clare privind spatiul berechet creat de olandez pentru monopostul@44 iar telemetria neconfirmand in niciun fel acuzatiile sosite dinspre Brackley....
FIA, prin deciziile halucinante, a rezolvat aseara nu doar cursa de la Jeddah, FIA a transmis un mesaj clar cu privire la deznodamantul acestui sezon!
....convingerea mea este alta:
se doreste, prin orice mijloace, ca F1 sa dobandeasca dupa 20 de ani un alt reper, numai astfel Formula Unu certifica ca este cu adevarat o disciplina *fertila*....
Dezgustat ? Pe bune ? Mă întreb dacă ai fost la fel de dezgustat în 2017, la Baku ? Atunci când "Ham" l-a șicanat exact la fel pe Vettel. Nu-mi spune că era sub safety car, șicanarea rămâne șicanare.
Pentru mine, acest mare premiu, cu tot ceea ce s-a întâmplat în antrenamente, calificări și cursă, plus deciziile comisarilor, nu reprezintă decât o jalnică punere în scenă a unui rezultat dorit încă înainte de începerea sezonului. Cinste lui Max că a reușit să se bată până în ultima cursă și de la egal la egal cu alianța FIA-Mercedes !
La al doilea restart, Max a facut cea mai frumoasa manevra, profitand din plin de fiecare centimetru lasat liber de Hamilton, pentru a-i depasi apoi pe Lewis si Ocon. Super, clasa! Dar cam aici s-a limitat Max, pentru ca in rest, in toate incidentele a fost cel care a fortat maxim limitele. Iar faza cu cedarea locului lui Hamilton a fost extrem de urata. O decelerare de 2,5 G este o franare puternica, asa ceva nu se face.
Mai punem apoi atitudinea de pe podiumul de premiere si observam un Max care parca cedeaza sub presiune. Hamilton este un vulpoi "batran" si cunoaste toate tricurile posibile, atat mentale cat si practice, nu degeaba a ajuns la 7 titluri mondiale si parca e un robot atunci cand este pus sub presiune, pur si simplu atinge un nivel greu de atins de ceilalti.
Peste o saptamana vom afla cine va fi urmatorul campion mondial. Eu sper doar ca totul se va face pe pista, prin fair racing si nu in cabina lui Michael Masi si a stewarzilor.
Cursa a fost presarata cu momente frumoase si din pacate destule mai putin frumoase.
Sunt domni aici ce sustin ca au urmarit acest sport de 30 de ani, si va rog sa ma scuzati dar daca este adevarat si sustineti ca Hamilton l-a scos afara pe Verstappen in primul viraj, atunci ati privit de pomana pentru ca nu ati inteles absolut nimic. Si e cu atat mai trist ca incidentul cu pricina nu tine de niste fineturi din regulament, ci un lucru pe care ar trebui sa il stie oricine: intri in viraj primul, trasa ideala iti apartine. Nici macar nu vreau sa intru in polemica, vizavi de celelalte motive enumerate mai sus, de cum FIA il tine in brate pe Ham sau pe Mercedes, dar daca ati mai auzit vreodata in F1 ca directorul cursei ii ofera unui echipe optiunea de a reincepe cursa de pe un anumit loc, fara ca incidentul sa ajunga la comisari, sa-mi spuneti si mie unde si cand. Si intre noi fie vorba, Masi, conform regulamentului are aceasta posibilitate.
Mai ar fi multe de adaugat, dar prefer latura sportiva a F1, cancan-ului si cum sezonul acesta ne-a oferit o lupta ce se va decide in ultima cursa cu doi piloti care pleaca cu acelasi numar de puncte (doar a doua data in istorie), am sa ma concentrez pe spectacolul oferit pe pista.
Liberty au nevoie de o "legenda" (ca-i bruneta, este un plus) in viat/competitie, care sa doboare recorduri si oamenii sa se uite considerand ca sunt martorii unui fenomen istoric. De aceea nici Ferrari sau RBR, nici Alonso,Vettel sau Max nu au avut nicio sansa reala.
Da dezgustat. Si atunci si la Baku si acum. Orice gest de nesportivitate ma dezgusta.
Ca sa te lamuresc, eu tin cu Ferrari si asta de foarte multi ani.
Cand trebuie sa cedezi pozitia trebuie sa reduci viteza, nu sa retrogradezi treptele ca un salbatic cand cel din spate e la aspiratie.
Mai spunea Claudiu ca in anduranta e responsabilitatea celui din spate. In orice competitie e responsabilitatea celui din spate dar la fel in orice cel din fata nu are voie sa franeze brusc. Acolo nu esti pe strada, cum fac unii, ca sa-i pocnesti in spate si apoi spun ca le-a sarit un caine in fata...
Aici Max era acoperit de faptul ca i s-a comunicat sa se lase depasit.
@ @Sak
Te invit sa ne mai uitam inca o data pe inregistrari. Poate ne-a scapat unuia din noi ceva.
Tu ca "sampion" in F1 te duci ca mormolocul in ala din fata? Deci omul a vrut sa depaseasca doar ca de prafalau ce e, s-a agatat de roata lui Max si apoi el se plangea ca vai, vai. Ce vai vai ma cand nu ti-ai calculat cand sa efectuezi depasirea?
Sare din masina, jubileaza pe monopost si deodata ii scade glicemia si se duce sa se aseze pe jos, bai nene, ditamai barbatul, ditamai atletul, se preface ca i-a picat sangele din ovale...
Au stat altii nehidratati timp de 2 ore la temperaturi de 50-60grade C si au fugit doar sa se hidrateze si asta se maimutareste pe acolo.
De ce nu a fost penalizat pentru ce a facut in turul de formare? Max de ce nu a procedat la fel?
Noi suntem Mercedes si daca Wolf arunca castile pe jos, inseamna ca FIA trebuie sa se supuna pentru greseala pilotului sau.
Dar pe Ocon l-ati vazut? Parca pe 4, aproape 3, cu masina aia stricata, "sa-i convina lui Alonso", cum zicea un lolit pe aici.
Vai, vai.....
de ce esti escroc?
.....pai nu trunchia adevarul asa cum ti se nazare, prezinta-l in integralitatea sa pentru ca marja de progres a comisiei tehnice FIA sa fie cat mai semnificativa cu putinta in anii ce vin....
Max a decelerat cu 2.4G -NU cu 2.5G- inaintea ultimului viraj din turul 37, doar ca omiti un detaliu, din amatorism sau partinire:
in conditii normale de cursa se ating cca 5G-uri la actionarea franei pe respectivul palier de decelerare, deci.....
in alta ordine de idei, regulamentul nu precizeaza pe nicaieri ca cedarea pozitiei mentinuta/obtinuta intr-un mod neregulentar se realizeaza in virajul imediat urmator -virajul 3 de la Jeddah in speta de aseara-, tocmai de aceea sa nu-l crucificam pe Max pentru faptul ca a identificat o bresa, pan' la urma n-am cunostinta ca macar unul dintre grand-prix-urile de F1 sa se desfasoare in altarul vreunui lacas de cult....
P.S. @Dot, tu esti?!?
....pesemne ca nu, fleru-mi joaca si mie cate-o festa....
Nu îl suport pe Hamilton, a fost cocolosit de la începutul carierei în F1 și a avut parte, mai ales la Mercedes, de cel mai bun material de concurs. În aceasta cursa a încercat sa evite de fiecare data... S a văzut inclusiv la restart când a preferat sa i lase nebunului interiorul, sa nu îl închidă, ca max asta și vroia. Ca și în momentul în care a frânat când trebuia sa cedeze poziția. Pentru el era perfect un acrosaj cu ham
PS: aștept mânuțele roșii din partea "specialiștilor".
ce s-o mai frecam, e clar ca lumina zilei:
cum guitza respectivul mamifer din monopostul44, asa executa comisia tehnica...
(vezi strigatele de ajutor: "so dangerously!!!" ale aceleiasi vietuitoare de la Montreal2019, atunci cand Vettel a primit 5 secunde penalizare in cel mai gratuit mod cu putinta)
Daca nu peste mult timp, va aparea vreun scandal in presa cu Massi si Wolf asociati, nu ma voi mira deloc.
Eu vad cu ochiul liber cum Bottas este "faultat" la mapari, inginerii facand-ui downgrade dupa calificari, sa nu strice apele..., apoi ii spun "Hai Valteri".
Hamilton este campion de 7 ori, dar nu cred ca cineva poate crede ca el a facut mai mult de 10-15%. Mercedes are o echipa si o masina foarte buna.
Piloti foarte buni sunt Verstappen, Leclerc, Sainz, Alonso, Russel. Nu zic ca Hamilton e un pilot slab, dar nu are rost sa il ridicam prea sus.
Trăiesc de 7 ani în Anglia și dacă un "băiețel de culoare" se simte dezavantajat e mare problemă. E o problemă de sistem, acel (fucking) "politically correct".