Etapa a 17-a a sezonului de Formula 1 2024 a adus echipele și piloții în Azerbaidjan, fiind pentru prima dată când cursa de la Baku are loc în septembrie. Circuitul stradal din capitala azeră, al doilea cel mai lung din calendar, a produs o nouă cursă memorabilă, plină de suspans și cu momente dramatice, care au avut un impact mare asupra situației din campionat.
CALIFICĂRI: LECLERC ÎN POLE, DEZASTRU PENTRU NORRIS
În calificările de sâmbătă, Charles Leclerc a avut cel mai bun timp și a obținut al 4-lea său pole position consecutiv la Baku. Prima linie avea să fie împărtășită cu Oscar Piastri. Pe locul 3 a fost Carlos Sainz Jr, urmat de Sergio Perez, care a reușit pentru prima dată în acest sezon să se califice mai bine decât Max Verstappen, olandezul fiind doar pe locul 6. Între cei doi piloți Red Bull s-a infiltrat George Russell pe locul 5.
Surpriza neașteptată din calificări a fost Lando Norris. Britanicul a fost eliminat în Q1 din cauza unui steag galben cauzat de Esteban Ocon, care încerca să revină la boxe cu o mașină avariată. Norris a fost distras de acest lucru și a ieșit larg în ultimul viraj important, lucru care i-a ruinat orice șansă la un timp pe tur competitiv.
Britanicul de la McLaren s-a calificat doar pe locul 17, însă în cursă avea să plece cu două poziții mai sus. Acesta a fost ajutat de descalificarea lui Pierre Gasly pentru o încălcare a regulamentului tehnic, dar și de Lewis Hamilton, care a fost forțat să ia startul în cursă de pe linia boxelor după ce a schimbat un motor.
PILOȚII RED BULL CÂȘTIGĂ POZIȚII LA START
Startul cursei a fost unul curat, cu Leclerc reușind să-și mențină avantajul în fața lui Piastri. Mai în spate, în schimb, situația era mai dinamică, deoarece Sergio Perez a reușit să-l depășească pe Sainz pentru a urca pe locul 3. În același timp, Max Verstappen a trecut de George Russell la start și a urcat pe locul 5.
Toți piloții din frunte au început cursa cu anvelopele medium. Lando Norris, plecat de pe locul 15, a ales strategia alternativă, cu plecare pe anvelopele hard. La finalul primului tur, britanicul de la McLaren a urcat până pe locul 12, ajutat și de o pană pentru Lance Stroll, survenită în urma unui contact cu Yuki Tsunoda. Ambii piloți aveau să abandoneze mai târziu.
În față, Piastri reușea să se mențină la mai puțin de o secundă în spatele lui Leclerc, însă fără vreo șansă reală de depășire. Ulterior, monegascul de la Ferrari a reușit să se distanțeze de australianul de la McLaren și a reușit să-și creeze un ecart care părea că îi va asigura conducerea cursei chiar și după runda de pitstop-uri.
Între timp, Norris a reușit să ajungă în puncte după 8 tururi, cu o depășire asupra Haas-ului pilotat de Oliver Bearman. Cel din urmă pilot l-a înlocuit pe Kevin Magnussen pentru această cursă, din cauză că danezul a fost suspendat pentru acumularea a 12 puncte de penalizare într-un an.
PIASTRI ÎL DEPĂȘEȘTE PE LECLERC CU O FRÂNARE TÂRZIE
Primii piloți fruntași care au trecut la boxe au fost Russell și Verstappen.
Amândoi au intrat în turul 13 din totalul de 51 pentru un nou set de hard-uri. Perez a răspuns cu o oprire pentru hard-uri un tur mai târziu, în timp ce Leclerc, Piastri și Sainz au rămas pe circuit. Datorită acestor opriri, Alex Albon a urcat până pe locul 4, și el fiind pe strategia alternativă. Totodată, Norris a urcat până pe locul 5.Perez a ieșit în spatele lui Norris, lucru care avea să producă un moment crucial în cursă. Piastri a oprit la boxe pentru hard-uri. În tot acest timp, McLaren i-a transmis lui Norris să-l țină în spate cât mai mult pe mexicanul de la Red Bull pentru a proteja pitstop-ul lui Piastri. Planul a funcționat, iar australianul a ieșit de la boxe în fața lui Perez, care trecuse între timp de Norris.
În turul 17 a venit momentul și pentru liderul cursei să oprească pentru hard-uri. Înaintea opririi, Leclerc a avut un avantaj de aproape 6 secunde față de Piastri. Monegascul a revenit în fața lui Piastri, la o distanță foarte mică.
Leclerc și-a păstrat poziția de lider, însă Piastri era acum și mai aproape de el în raza DRS față de primul stint. Turul 20 avea să producă momentul care a decis cursa în favoarea pilotului McLaren. La frânarea pentru primul viraj, Piastri l-a depășit spectaculos pe Leclerc cu o frânare foarte târzie, dar extrem de precisă. Acum, Leclerc era vânătorul, iar Piastri, vânatul pentru restul cursei.
Din acest moment a început un duel palpitant între cei doi pentru conducere, o luptă în care a fost implicat și Sergio Perez în anumite momente. Piastri nu reușea să se desprindă la mai mult de o secundă de Leclerc, iar monegascul a avut câteva șanse mici, dar existente de depășire.
Între timp, Carlos Sainz oprise la boxe cu un tur după Leclerc, iar Norris era acum în top 4. Britanicul începea să piardă aderența anvelopelor hard și a fost prins în cele din urmă de Verstappen, care se chinuia cu frânele monopostului său.
VERSTAPPEN, DEPĂȘIT DE RUSSELL ȘI NORRIS
Pentru triplul campion mondial, cursa de la Baku a continuat să fie dificilă și după oprirea lui Norris în turul 38. În spatele său, George Russell se apropia amenințător, iar Verstappen se afla acum într-o poziție vulnerabilă atât față de pilotul Mercedes, cât și față de Norris, care revenise pe circuit pe locul 7. Russell a reușit să treacă de Verstappen, iar același lucru a fost făcut și de Norris. Britanicul de la McLaren a reușit din nou să îi reducă avantajul lui Verstappen în clasamentul piloților.
ACCIDENT ÎNTRE SAINZ ȘI PEREZ
Cu doar 4 tururi rămase până la final, Leclerc a fost nevoit să renunțe la lupta pentru victorie din cauza anvelopelor din spate care nu-i mai ofereau aderență. Piastri s-a distanțat rapid de monegasc, iar acesta din urmă era acum pus sub presiune de Perez, dar și de Sainz.
În următorul tur, Perez a încercat să-l depășească pe Leclerc în primul viraj, însă mexicanul a fost împins către exterior.Acela a fost momentul în care Sainz a încercat apoi să treacă de Perez pentru ultimul loc pe podium. La ieșirea din al doilea viraj, mexicanul și spaniolul erau roată la roată, moment în care s-a produs dezastrul. Cei doi piloți s-au acroșat și s-au izbit puternic de zid. Cursa a fost neutralizată până la final de Safety Car Virtual, iar toți cei din spatele lui Sainz și Perez au urcat câte două poziții.
La finalul cursei, Oscar Piastri a trecut linia de sosire cu un avantaj de 10.9 secunde în fața lui Leclerc pe locul 2, iar podiumul a fost completat în mod neașteptat de George Russell. Este a doua victorie din carieră pentru Piastri și, de această dată, fără implicarea ordinelor de echipă, așa cum a fost cazul la Hungaroring.
Pe locul 4 a fost Lando Norris, urmat de Verstappen pe locul 5. Exact în momentul în care a avut loc accidentul, Verstappen încerca să stabilească cel mai bun timp pe tur pentru a lua punctul bonus, care i-a revenit până la urmă rivalului său în campionat. Pe locul 6 a terminat Fernando Alonso, urmat de Alex Albon pe locul 7 și de Franco Colapinto pe locul 8. Argentinianul, aflat la doar al doilea său Grand Prix, a terminat în puncte. Locul 9 a fost obținut de Lewis Hamilton, iar ultimul loc în puncte a fost ocupat de Oliver Bearman.
În afara punctelor, clasamentul arată astfel: Nico Hulkenberg (11), Pierre Gasly (12), Daniel Ricciardo (13), Zhou Guanyu (14), Esteban Ocon (15), Valtteri Bottas (16), Sergio Perez (17), Carlos Sainz Jr (18) și Lance Stroll (19).
MCLAREN PREIA CONDUCEREA LA CONSTRUCTORI
În clasamentul piloților, Max Verstappen are acum 313 puncte, iar Norris are 254 de puncte. Britanicul este acum cu 59 de puncte în spatele olandezului. Pe locul 3 este Leclerc, cu 235 de puncte, urmat de Piastri cu 222 de puncte și de Sainz cu 184 de puncte.
Marea schimbare a avut loc în clasamentul constructorilor. Înaintea cursei, Red Bull avea un avantaj de 8 puncte față de McLaren. Acum, pentru prima dată din Australia 2014, McLaren conduce clasamentul constructorilor cu 476 de puncte, la 20 de puncte în fața celor de la Red Bull. Ferrari rămâne pe locul 3, cu 425 de puncte, iar Mercedes pe locul 4, cu 309 puncte.
Nu este timp de pauză, deoarece următoarea cursă, Marele Premiu din Singapore, are loc în acest weekend. Cursa va avea loc în 22 septembrie.
via Formula 1
Sunt trei piloti in mixul pentru titlul mondial, nicidecum doar doi [Max / Lando], incepand cu Baku am devenit un pretendent serios la corona mondiala 2024.
Sunt foarte multumit cum m-am prezentat in ultimele GP-uri, am dovedit o consistenta care ma face deplin increzator ca pot aduce bucuria suprema pentru tifosi inca din acest an.
La Singapore estimez o simpla formalitate pentru mine & Ferrari, dupa toate datele pe care le avem deja in posesie, pot sa declar ca sunt favorit cert la victorie."
(RAI Sport - Domenica Sportiva)
nu mai face trustul de râs, stai in banca ta, constat ca te situezi, dpdv al competentelor la Formula1, chiar sub Mihai Morar.
.....Si crede-ma, nu-i o contraperformanta facil de bifat !
Daniel Ricciardo (35 ani) nu va mai continua în competiția numărul 1 din sporturile cu motor.
FIA a emis o declarație pentru a clarifica situația.
"După cursa desfasurata pe străzile din Baku, rețelele de socializare au fost pline de discuții despre aripa din spate a celor de la McLaren. Filmările au arătat că clapeta DRS a MCL38 s-a deplasat pe liniile drepte, chiar și atunci când sistemul nu a fost activat.
Acest lucru i-ar permite lui McLaren să folosească aripa spate cu mai multă forță aerodinamică, menținând în același timp o viteză maximă ridicată.
FIA monitorizează îndeaproape flexibilitatea caroseriei pe toate mașinile și își rezervă dreptul de a solicita echipelor să facă modificări în orice moment al sezonului.
Cu toate acestea, dacă o echipă trece cu succes toate testele de abatere și aderă la regulamentele și directivele tehnice, acestea sunt considerate a fi în deplină conformitate și nu se vor lua măsuri suplimentare.
FIA examinează în prezent datele și orice dovezi suplimentare care au apărut din GP-ul de la Baku și ia în considerare orice măsuri de atenuare pentru implementarea viitoare. Aceasta face parte din procesul standard atunci când verifică legalitatea tehnică, iar FIA își păstrează autoritatea de a introduce modificări de reglementare. în timpul sezonului, dacă este necesar.”
1 Charles Leclerc Ferrari 1:31.763
2 Lando Norris McLaren +0.076
3 Carlos Sainz Ferrari +0.189
4 Max Verstappen Red Bull Racing +0.334
5 Yuki Tsunoda RB +0.500
6 Oscar Piastri McLaren +0.606
7 Daniel Ricciardo RB +0.612
8 Alexander Albon Williams +0.688
9 Fernando Alonso Aston Martin +0.847
10 Esteban Ocon Alpine +0.852
11 Franco Colapinto Williams +0.855
12 Lewis Hamilton Mercedes +0.916
13 Pierre Gasly Alpine +0.931
14 Sergio Perez Red Bull Racing +1.004
15 Lance Stroll Aston Martin +1.015
16 George Russell Mercedes +1.571
17 Kevin Magnussen Haas F1 Team +1.614
18 Valtteri Bottas Kick Sauber +1.722
19 Zhou Guanyu Kick Sauber +1.822
20 Nico Hulkenberg Haas F1 Team +2.034
"Pentru a evita impactul cu zidurile, am apasat butoanele, toate cele pe care le am la dispozitie."
1 Lando Norris McLaren 1:30.727
2 Charles Leclerc Ferrari +0.058
3 Carlos Sainz Ferrari +0.629
4 Yuki Tsunoda VCARB +0.741
5 Oscar Piastri McLaren +0.747
6 Daniel Ricciardo RB +0.751
7 George Russell Mercedes +0.761
8 Sergio Perez Red Bull +0.871
9 Alexander Albon Williams +0.923
10 Nico Hulkenberg Haas +0.940
11 Lewis Hamilton Mercedes +0.982
12 Fernando Alonso Aston Martin +1.023
13 Kevin Magnussen Haas +1.066
14 Lance Stroll Aston Martin +1.230
15 Max Verstappen Red Bull +1.294
16 Franco Colapinto Williams +1.330
17 Esteban Ocon Alpine +1.392
18 Pierre Gasly Alpine +1.495
19 Zhou Guanyu Kick Sauber +1.632
20 Valtteri Bottas Kick Sauber +2.059
McLaren a confirmat ulterior că a fost de acord cu cererea și că va face modificări.
CLA DRIVER # LAPS TIME INTERVAL KM/H
1
L. Norris
MCLAREN
4 McLaren-Mercedes 16
1'29.646
198.380
2
G. Russell
MERCEDES
63 Mercedes W15 19
+0.479
1'30.125
0.479 197.325
3
O. Piastri
MCLAREN
81 McLaren-Mercedes 16
+0.785
1'30.431
0.306 196.658
4
M. Verstappen
RED BULL RACING
1 Red Bull Racing-Honda RBPT RB20 16
+0.894
1'30.540
0.109 196.421
5
C. Leclerc
FERRARI
16 Ferrari 20
+0.913
1'30.559
0.019 196.380
6
C. Sainz
FERRARI
55 Ferrari 20
+1.161
1'30.807
0.248 195.843
7
L. Hamilton
MERCEDES
44 Mercedes W15 19
+1.218
1'30.864
0.057 195.721
8
A. Albon
WILLIAMS
23 Williams FW46 13
+1.303
1'30.949
0.085 195.538
9
F. Colapinto
WILLIAMS
43 Williams FW46 15
+1.343
1'30.989
0.040 195.452
10
F. Alonso
ASTON MARTIN RACING
14 Aston Martin AMR24 23
+1.436
1'31.082
0.093 195.252
11
Y. Tsunoda
RB
22 RB-Honda RBPT 16
+1.468
1'31.114
0.032 195.184
12
N. Hulkenberg
HAAS F1 TEAM
27 Haas-Ferrari VF-24 14
+1.541
1'31.187
0.073 195.027
13
K. Magnussen
HAAS F1 TEAM
20 Haas-Ferrari VF-24 14
+1.619
1'31.265
0.078 194.861
14
P. Gasly
ALPINE
10 Alpine A524 22
+1.721
1'31.367
0.102 194.643
15
S. Perez
RED BULL RACING
11 Red Bull Racing-Honda RBPT RB20 15
+1.794
1'31.440
0.073 194.488
16
E. Ocon
ALPINE
31 Alpine A524 20
+1.913
1'31.559
0.119 194.235
17
D. Ricciardo
RB
3 RB-Honda RBPT 17
+1.915
1'31.561
0.002 194.231
18
L. Stroll
ASTON MARTIN RACING
18 Aston Martin AMR24 24
+2.073
1'31.719
0.158 193.896
19
V. Bottas
SAUBER
77 Kick Sauber-Ferrari C44 17
+2.452
1'32.098
0.379 193.098
20
Z. Guanyu
SAUBER
24 Kick Sauber-Ferrari C44 19
+3.006
1'32.652
0.554 191.944