Marele Premiu de la Sao Paulo din 2024 va rămâne în istorie drept unul din cele mai spectaculoase și nebune weekend-uri din istoria Formulei 1. Aproape toate sesiunile au fost afectate de ploaie, care a dat peste cap programul și care a dus la numeroase incidente pe circuit, dar și la o cursă care poate fi considerată cea mai spectaculoasă din acest sezon și chiar din ultimii ani.
OSCAR PIASTRI, POLE ÎN CALIFICĂRILE PENTRU SPRINT
Weekend-ul acesta am avut și o cursă de sprint, ceea ce a însemnat că piloții aveau la dispoziție doar o singură sesiune de antrenamente libere înainte de sesiunile care contau cu adevărat. În ziua de vineri, la câteva ore după singurele antrenamente, am avut parte de calificările pentru cursa de sprint, care au avut loc pe circuit uscat pe o vreme foarte frumoasă.
La finalul calificărilor pentru cursa mică, Oscar Piastri și-a asigurat pole position, în fața lui Lando Norris pentru o dublă McLaren. Au urmat apoi Charles Leclerc și Max Verstappen pe locurile 3 și 4, cei doi fiind la rândul lor urmați pe grilă de George Russell (6), Pierre Gasly (7), Liam Lawson (8), Alex Albon (9) și Oliver Bearman (10). Britanicul l-a înlocuit pe Kevin Magnussen la Haas pentru tot weekend-ul din cauza unei probleme de sănătate pentru danez.
În calificările pentru cursa de sprint, au fost iarăși surprize neplăcute. Lewis Hamilton și Sergio Perez au fost amândoi eliminați în SQ2 și au trebuit să se mulțumească doar cu locurile 11 și 13. De asemenea, Fernando Alonso nu a reușit să treacă de SQ1. Fostul campion mondial de la Aston Martin avea să plece în sprint de pe locul 16.
ORDINE DE ECHIPĂ LA MCLAREN
Ziua de sâmbătă a adus cursa de sprint, care s-a desfășurat tot în condiții uscate. La start, Piastri și Norris și-au păstrat pozițiile fără să intre în duel din primul viraj. Imediat în spatele lor, Verstappen a încercat să schițeze o depășire asupra lui Leclerc, însă monegascul de la Ferrari și-a păstrat poziția în fața olandezului de la Red Bull.
Foarte repede, primii 4 piloți s-au detașat rapid de restul plutonului. Atât Norris, cât și Leclerc și Verstappen erau acum într-un tren DRS ținut în viață de liderul Piastri. Toți cei 4 piloți, dar și restul plutonului, au început cursa cu anvelopele medium, așa că nu s-a pus deloc problema de a opri la boxe.
Pe parcursul cursei, Verstappen a rămas în spatele lui Leclerc, în speranța că pilotul de la Ferrari va reuși să treacă de Norris în față. Între timp, britanicul de la McLaren purta discuții cu echipa pentru a schimba pozițiile între el și Piastri, în contextul campionatului. În ciuda insistenței lui Norris, schimbarea de poziții nu a venit decât foarte târziu în cursă.
Până atunci, Leclerc începea să cadă mai mult în spatele piloților McLaren. Verstappen nu a mai așteptat mult și l-a depășit pe monegasc pentru a urca pe locul 3 cu doar 9 tururi rămase. Olandezul s-a apropiat de Norris în față, însă fără să-i amenințe poziția.
PENALIZARE PENTRU VERSTAPPEN DUPĂ SAFETY CAR VIRTUAL
Spre finalul celor 24 de tururi se anunța un nou duel între Verstappen și Norris pentru locul 2. Acest duel nu avea să se materializeze din cauza unui abandon tehnic pentru Nico Hulkenberg. McLaren a profitat de abandonul germanului de a impune ordine de echipă în turul 22 din 24. Astfel, Piastri i-a făcut loc lui Norris să preia conducerea cursei.
Schimbarea între piloții McLaren a avut loc chiar cu câteva secunde înainte ca această cursă să fie neutralizată cu Safety Car Virtual. În momentul în care s-a anunțat finalul neutralizării, Verstappen a venit lângă Piastri, încercând să anticipeze restartul cursei, care avea loc în ultimul tur. În ciuda eforturilor sale, Verstappen a rămas în spatele lui Piastri la momentul în care a fost arătat steagul verde.
La finalul celor 24 de tururi, Norris a câștigat cu un avans de 0.5 secunde în fața lui Piastri și cu Verstappen pe locul 3. Pentru olandez, locul său pe podium avea să fie pierdut mai târziu, după o penalizare pentru manevra sa în timpul perioadei de neutralizare cu Safety Car Virtual. Asta a însemnat că Charles Leclerc a urcat acum pe locul 3, iar Verstappen a căzut pe locul 4. Astfel, Norris a reușit să scadă diferența în campionat cu încă 3 puncte. După cursa de sprint, Norris era acum la 44 de puncte în spatele lui Verstappen.
CALIFICĂRILE, AMÂNATE PENTRU DUMINICĂ
Mai târziu, în acea după-amiază, erau programate calificările pentru cursa mare de duminică. Însă, cu 45 de minute înainte ca acestea să înceapă, furtuna și-a făcut prezența pe circuitul Interlagos. Practic, ploaia aproape că a inundat circuitul și, după mai multe întârzieri a orei de start, oficialii au decis să amâne calificările pentru duminică dimineața din cauza condițiilor meteo.
Și așa s-a făcut că sesiunea de calificări avea să aibă loc acum la doar câteva ore înainte de startul cursei. Mai mult, ora startului Grand Prix-ului a fost și acesta modificat. Inițial, cursa trebuia să înceapă la ora 19:00, ora României, însă ora de start a fost mutată mai devreme cu o oră și 30 de minute.
5 STEAGURI ROȘII ÎN CALIFICĂRI
Calificările pentru această cursă au fost cele mai dramatice din acest sezon. În ciuda reprogramării sesiunii, ploaia nu a dispărut, iar circuitul era ud în totalitate. Prima parte a sesiunii a început la ora 12:30, ora României, iar aici am avut parte de primul steag roșu al sesiunii. Acesta a fost cauzat de Franco Colapinto, care a pierdut controlul monopostului Williams și a lovit zidul de protecție.
Argentinianul nu avea să fie singurul care avea să iasă în decor pe parcursul sesiunii.Marea surpriză din Q1 a fost eliminarea lui Lewis Hamilton. Fostul campion mondial nu a reușit să se califice mai sus de locul 16 nici în condiții de ploaie. Mai mult, Lando Norris a fost și el la un pas să fie eliminat în Q1, însă el a trecut mai departe în Q2 pe locul 15.
VERSTAPPEN, ELIMINAT ÎN Q2
A urmat apoi Q2. Odată cu noua manșă, au venit și alte două steaguri roșii, după accidente pentru Carlos Sainz Jr și Lance Stroll. Aici avea să vină marea surpriză a calificărilor. Max Verstappen și Sergio Perez au fost amândoi eliminați în Q2 din cauza opririi sesiunii ca urmare a accidentului lui Stroll.
Verstappen avea și o penalizare de 5 poziții pe grilă pentru schimbarea componentelor unității de putere. Practic, Verstappen era acum silit să înceapă cursa de pe locul 17. Cât despre Perez, acesta a trebuit să se mulțumească din nou cu locul 13 pe grilă.
POLE PENTRU NORRIS, LOCUL 3 PENTRU YUKI TSUNODA
Într-un final, am avut parte și de Q3. O nouă manșă, încă alte două steaguri roșii. De această dată, sesiunea a fost întreruptă după accidente pentru Fernando Alonso și Alex Albon. Pilotul de la Williams a avut un accident destul de violent. Avariile monopostului său au fost prea mari pentru a mai putea lua startul în cursă.
La finalul unei sesiuni de calificări extrem de dramatice, Lando Norris a obținut un nou pole position, cu George Russell pe locul 2. Senzația din Q3 a fost Yuki Tsunoda. Japonezul de la RB s-a calificat pe locul 3. Grila de start era una neobișnuită pentru cei din față. Esteban Ocon s-a calificat pe locul 4, în fața celui de-al doilea RB, pilotat de Liam Lawson. A urmat apoi Charles Leclerc pe locul 6, urmat de Albon, care nu avea să ia startul în cursă.
Oscar Piastri a avut parte de un Q3 dezamăgitor, după ce nu a reușit să urce mai sus de locul 8. Pe locurile 9 și 10 s-au calificat piloții Aston Martin, cu Alonso în fața lui Stroll. Canadianul și-a asigurat un loc în Q3 înainte de accidentul său, care a dus la sfârșitul prematur al celei de-a doua manșe.
ACCIDENT PENTRU STROLL ÎN TURUL DE ÎNCĂLZIRE
La doar 3 ore după finalul calificărilor, a venit momentul să înceapă cursa mare. Din nou, ploaia și-a făcut și aici prezența, ceea ce a însemnat că toți piloții trebuiau să înceapă cu anvelopele intermediare. Cursa nici nu a început când am avut parte de noi momente dramatice. În timpul primului tur de încălzire, Lance Stroll a ieșit în decor și s-a împotmolit în pietriș. Canadianul de la Aston Martin a fost silit la abandon înainte de startul cursei.
TUR DE FORMARE ILEGAL
Din cauza incidentului cauzat de Stroll, startul a trebuit să fie anulat pentru ca monopostul Aston Martin să fie scos de pe circuit. Aici am avut parte de un nou moment controversat. După anularea startului, Lando Norris, alături de o mare parte a plutonului a plecat într-un nou tur de încălzire. Însă, aici intervine problema, deoarece directorul cursei nu a dat permisiunea de a mai face încă un tur de formare. Luminile galbene au rămas aprinse, iar cele verzi nu s-au aprins deloc. Practic, Norris și restul plutonului au parcurs un tur de formare care nu ar fi trebuit să aibă loc.
În fine, după revenirea pe linia de start sosire, startul a fost din nou anulat. De această dată, toți piloții au stat pe loc, iar startul a fost amânat cu 10 minute. Într-un final, am avut parte de o procedură de start fără probleme. Durata cursei a fost redusă de la 71 de tururi la 70 de tururi. Mai târziu, în timpul cursei, conducerea a anunțat că aceasta a fost acum redusă la 69 de tururi din cauza acelui tur de formare în plus.
NORRIS PIERDE CONDUCEREA ÎN PRIMUL VIRAJ
La start, George Russell a plecat cel mai bine și a reușit să treacă de Lando Norris în primul viraj. Din nou, britanicul de la McLaren s-a văzut în situația în care pierde prima poziție înaintea terminării primului tur. Imediat în spatele celor doi avea loc un duel între Tsunoda, Ocon și Lawson pentru locul 3. Japonezul a rămas în fața francezului, în timp ce neozeelandezul a pierdut locul 5, după ce a fost depășit de Charles Leclerc. De asemenea, Fernando Alonso punea presiune pe Oscar Piastri pentru locul 7, însă australianul și-a păstrat poziția în fața spaniolului de la Aston Martin.
Între timp, Verstappen, plecat de pe 17, a urcat până aproape de locul 10. În fața lui, Lewis Hamilton a urcat și el în clasament, însă avea să fie depășit de fostul său rival în primul viraj. Sergio Perez încerca și el să urce poziții, dar la un moment dat a pierdut controlul monopostului său și a avut parte de o răsucire. Mexicanul a revenit pe circuit în ultima poziție.
Verstappen a continuat să câștige poziții după ce i-a depășit pe Pierre Gasly și pe Fernando Alonso. Ploaia s-a întețit, iar în față, Norris începea să se apropie de Russell. În cel de-al 10-lea tur, Verstappen a început să amenințe poziția lui Oscar Piastri. Depășirea a venit la scurt timp, cu o frânare târzie și precisă în primul viraj. Olandezul era acum pe locul 7. Ceva mai în spate, Hamilton a ratat frânarea la intrarea unui viraj din ultimul sector și a ieșit foarte larg. Asta i-a permis lui Franco Colapinto să-l depășească pe fostul campion mondial de la Mercedes.
Pentru Hamilton, cursa nu avea să devină mai ușoară. Britanicul, care s-a plâns pe radio că monopostul său este greu de pilotat, a pierdut încă două poziții față de Carlos Sainz, plecat de pe linia boxelor, dar și față de Oliver Bearman.
LECLERC, PRIMUL LA BOXE
Max Verstappen a reușit să ajungă până în spatele duelului pentru locul 3, condus de Yuki Tsunoda.
A urmat o depășire fără probleme asupra lui Liam Lawson, după care progresul lui Verstappen a fost încetinit de Leclerc, aflat în duel cu Esteban Ocon și Tsunoda. În tot acest timp, a început să plouă și mai tare. Leclerc a fost primul care a intrat la boxe, în turul 25 pentru un set nou de intermediare.Nico Hulkenberg a fost victima condițiilor meteo și s-a răsucit. Germanul a trebuit să fie ajutat de comisarii de cursă, lucru care este ilegal. Din această cauză, Hulkenberg a fost descalificat, fiind pentru prima dată în 17 ani când un pilot este descalificat în timpul cursei.
Incidentul lui Hulkenberg a neutralizat cursa cu Safety Car Virtual, timp în care Russell și Norris au oprit la boxe pentru a schimba anvelopele. Cei doi au revenit pe locurile 4 și 5. La scurt timp, Norris l-a depășit pe Russell.
SAFETY CAR DIN CAUZA PLOII
Odată cu oprirea la boxe a liderilor, Esteban Ocon era acum noul lider, urmat de Max Verstappen și de Pierre Gasly. Circuitul era acum extrem de ud, iar vizibilitatea era aproape de zero. Din cauza deteriorării condițiilor meteo, cursa a fost neutralizată cu Safety Car. În timpul neutralizării, Oscar Piastri a primit o penalizare de 10 secunde după un acroșaj cu Liam Lawson.
STEAG ROȘU PENTRU COLAPINTO
Cursa avea să fie oprită în turul 32 după un accident pentru Franco Colapinto, în spatele Safety Car-ului. Aceasta a fost oportunitatea perfectă pentru Verstappen, dar și pentru toți ceilalți piloți, să revină la boxe și să treacă pe anvelope intermediare noi. La restart, piloții au parcurs un tur de recunoaștere în spatele Safety Car-ului. Ocon a condus în fața lui Verstappen, în timp ce Norris avea că facă o greșeală costisitoare. Britanicul a ieșit larg în virajul 4, lucru care i-a permis lui George Russell să treacă pe locul 4.
Mai în spate, Hamilton a trecut de Alonso pentru a urca pe locul 9, în timp ce Oliver Bearman s-a răsucit și a lovit zidul de protecție. Din fericire pentru Bearman, el a putut să revină pe circuit. Același lucru nu a putut fi spus și despre Carlos Sainz Jr, care a ieșit în decor și a lovit zidul. În cazul său, Sainz a fost forțat să abandoneze. A urmat o nouă neutralizare în spatele Safety Car-ului.
VERSTAPPEN PREIA CONDUCEREA, NORRIS MAI PIERDE DOUĂ POZIȚII
După ce mașina lui Sainz a fost scoasă de pe circuit, cursa a fost reluată în turul 43. La restart, Verstappen nu a stat pe gânduri și a trecut rapid de Ocon în primul viraj. Simultan, Norris a ieșit larg în primul viraj și a căzut până pe locul 7, în spatele coechipierului său, Piastri. Astfel, Verstappen era acum lider, în fața lui Ocon, Gasly, Leclerc, Russell, Piastri și Norris.
La scurt timp după restart, McLaren a intervenit din nou cu un ordin de echipă. Piastri l-a lăsat pe Norris să treacă în față și să urce pe locul 6.
Din acest moment, cursa a început să se liniștească. Verstappen s-a distanțat de restul plutonului și a început să stabilească tururi rapide consecutive. Cea mai interesantă acțiune pe circuit era un nou duel între Lawson, Perez și Hamilton pentru locul 9. În încercarea de a-l depăși pe Lawson, Perez a ieșit larg și i-a permis lui Hamilton să urce pe locul 10.
PRIMA VICTORIE PENTRU VERSTAPPEN DIN SPANIA
La finalul celor 69 de tururi, Max Verstappen a câștigat cursa din Sao Paulo, cu un avantaj de 19 secunde în fața lui Ocon. Piloții Alpine au urcat pe podium, cu Ocon pe locul 2 și Gasly pe 3, fiind de departe cel mai bun rezultat pentru echipa franceză în acest sezon. Pe locul 4 a fost Russell, urmat de Leclerc, Norris, Tsunoda, Piastri, Lawson și Hamilton în puncte.
Sergio Perez a terminat în afara punctelor pe 11, urmat de Bearman, Valtteri Bottas, Alonso și Zhou Guanyu. Pentru Max Verstappen, aceasta a fost prima victorie din Spania.
VERSTAPPEN, CU O MÂNĂ PE AL PATRULEA TITLU MONDIAL
După etapa din Sao Paulo, Max Verstappen conduce clasamentul piloților cu 393 de puncte și cu un avantaj de 62 de puncte față de Lando Norris. Britanicul este acum singurul care îl mai poate opri pe Verstappen de la un nou titlu, însă acest lucru pare acum imposibil.
Grație acestei victorii, Max Verstappen va putea deveni campion mondial în următoarea cursă din Las Vegas. Tot ce trebuie să facă este să termine în fața lui Norris, indiferent de poziția finală. Pentru ca Norris să mențină speranțe la titlu, el trebuie să adune cu cel puțin 3 puncte mai mult decât Verstappen în cursa următoare.
În clasamentul constructorilor, McLaren conduce acum cu 593 de puncte și are un avans de 36 de puncte față de Ferrari pe locul 2. Red Bull încă are șanse la titlu de pe locul 3, totalul său fiind acum de 544 de puncte, adică un deficit de 49 de puncte față de McLaren.
După podiumul senzațional, Alpine reușește să urce pe locul 6 în clasament, cu 49 de puncte adunate în total, în acest an. Ca o comparație, înainte de această cursă, Alpine se afla pe locul 9 la constructori.
Urmează acum o pauză de două săptămâni înainte de ultimele 3 curse care vor decide campionii din acest sezon. Următoarea cursă este Marele Premiu din Las Vegas, care va avea loc în 24 noiembrie.
via Formula 1
Masterclass!
Nu că erau mari.
De fapt, a fost mai mult o iluzie că e o bătălie pentru titlul piloților, căci Norris nu a putut să se apropie considerabil de Verstappen (în puncte) în nicio cursă din acest an
Next year is our year™
Va fi interesant daca e asa, pt ca am vedea battle intre Luis si Sarl
McLaren trebuia doar să copieze strategia RB, cred că lucrurile putea să iasă diferit.
Nu în ultimul rând o performanță superbă a lui Max, care aparent a învățat din greșelile din Mexic unde a fost pericol “public”.