Formula 1: Max Verstappen, victorie spectaculoasă în Brazilia. Alpine, pe podium

de Tiberiu Safta
Luni, 04.11.2024
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Max Verstappen a câștigat Marele Premiu de la Sao Paulo într-un mod spectaculos. Triplul campion mondial este acum la un pas de cel de-al patrulea său titlu mondial, după ce rivalul său principal, Lando Norris a încheiat pe locul 6. Surpriza cursei a fost un dublu podium pentru piloții Alpine.

Marele Premiu de la Sao Paulo din 2024 va rămâne în istorie drept unul din cele mai spectaculoase și nebune weekend-uri din istoria Formulei 1. Aproape toate sesiunile au fost afectate de ploaie, care a dat peste cap programul și care a dus la numeroase incidente pe circuit, dar și la o cursă care poate fi considerată cea mai spectaculoasă din acest sezon și chiar din ultimii ani.

OSCAR PIASTRI, POLE ÎN CALIFICĂRILE PENTRU SPRINT

Weekend-ul acesta am avut și o cursă de sprint, ceea ce a însemnat că piloții aveau la dispoziție doar o singură sesiune de antrenamente libere înainte de sesiunile care contau cu adevărat. În ziua de vineri, la câteva ore după singurele antrenamente, am avut parte de calificările pentru cursa de sprint, care au avut loc pe circuit uscat pe o vreme foarte frumoasă.

La finalul calificărilor pentru cursa mică, Oscar Piastri și-a asigurat pole position, în fața lui Lando Norris pentru o dublă McLaren. Au urmat apoi Charles Leclerc și Max Verstappen pe locurile 3 și 4, cei doi fiind la rândul lor urmați pe grilă de George Russell (6), Pierre Gasly (7), Liam Lawson (8), Alex Albon (9) și Oliver Bearman (10). Britanicul l-a înlocuit pe Kevin Magnussen la Haas pentru tot weekend-ul din cauza unei probleme de sănătate pentru danez.

În calificările pentru cursa de sprint, au fost iarăși surprize neplăcute. Lewis Hamilton și Sergio Perez au fost amândoi eliminați în SQ2 și au trebuit să se mulțumească doar cu locurile 11 și 13. De asemenea, Fernando Alonso nu a reușit să treacă de SQ1. Fostul campion mondial de la Aston Martin avea să plece în sprint de pe locul 16.

ORDINE DE ECHIPĂ LA MCLAREN

Ziua de sâmbătă a adus cursa de sprint, care s-a desfășurat tot în condiții uscate. La start, Piastri și Norris și-au păstrat pozițiile fără să intre în duel din primul viraj. Imediat în spatele lor, Verstappen a încercat să schițeze o depășire asupra lui Leclerc, însă monegascul de la Ferrari și-a păstrat poziția în fața olandezului de la Red Bull.

Foarte repede, primii 4 piloți s-au detașat rapid de restul plutonului. Atât Norris, cât și Leclerc și Verstappen erau acum într-un tren DRS ținut în viață de liderul Piastri. Toți cei 4 piloți, dar și restul plutonului, au început cursa cu anvelopele medium, așa că nu s-a pus deloc problema de a opri la boxe.

Pe parcursul cursei, Verstappen a rămas în spatele lui Leclerc, în speranța că pilotul de la Ferrari va reuși să treacă de Norris în față. Între timp, britanicul de la McLaren purta discuții cu echipa pentru a schimba pozițiile între el și Piastri, în contextul campionatului. În ciuda insistenței lui Norris, schimbarea de poziții nu a venit decât foarte târziu în cursă.

Până atunci, Leclerc începea să cadă mai mult în spatele piloților McLaren. Verstappen nu a mai așteptat mult și l-a depășit pe monegasc pentru a urca pe locul 3 cu doar 9 tururi rămase. Olandezul s-a apropiat de Norris în față, însă fără să-i amenințe poziția.

PENALIZARE PENTRU VERSTAPPEN DUPĂ SAFETY CAR VIRTUAL

Spre finalul celor 24 de tururi se anunța un nou duel între Verstappen și Norris pentru locul 2. Acest duel nu avea să se materializeze din cauza unui abandon tehnic pentru Nico Hulkenberg. McLaren a profitat de abandonul germanului de a impune ordine de echipă în turul 22 din 24. Astfel, Piastri i-a făcut loc lui Norris să preia conducerea cursei.

Schimbarea între piloții McLaren a avut loc chiar cu câteva secunde înainte ca această cursă să fie neutralizată cu Safety Car Virtual. În momentul în care s-a anunțat finalul neutralizării, Verstappen a venit lângă Piastri, încercând să anticipeze restartul cursei, care avea loc în ultimul tur. În ciuda eforturilor sale, Verstappen a rămas în spatele lui Piastri la momentul în care a fost arătat steagul verde.

La finalul celor 24 de tururi, Norris a câștigat cu un avans de 0.5 secunde în fața lui Piastri și cu Verstappen pe locul 3. Pentru olandez, locul său pe podium avea să fie pierdut mai târziu, după o penalizare pentru manevra sa în timpul perioadei de neutralizare cu Safety Car Virtual. Asta a însemnat că Charles Leclerc a urcat acum pe locul 3, iar Verstappen a căzut pe locul 4. Astfel, Norris a reușit să scadă diferența în campionat cu încă 3 puncte. După cursa de sprint, Norris era acum la 44 de puncte în spatele lui Verstappen.

CALIFICĂRILE, AMÂNATE PENTRU DUMINICĂ

Mai târziu, în acea după-amiază, erau programate calificările pentru cursa mare de duminică. Însă, cu 45 de minute înainte ca acestea să înceapă, furtuna și-a făcut prezența pe circuitul Interlagos. Practic, ploaia aproape că a inundat circuitul și, după mai multe întârzieri a orei de start, oficialii au decis să amâne calificările pentru duminică dimineața din cauza condițiilor meteo.

Și așa s-a făcut că sesiunea de calificări avea să aibă loc acum la doar câteva ore înainte de startul cursei. Mai mult, ora startului Grand Prix-ului a fost și acesta modificat. Inițial, cursa trebuia să înceapă la ora 19:00, ora României, însă ora de start a fost mutată mai devreme cu o oră și 30 de minute.

5 STEAGURI ROȘII ÎN CALIFICĂRI

Calificările pentru această cursă au fost cele mai dramatice din acest sezon. În ciuda reprogramării sesiunii, ploaia nu a dispărut, iar circuitul era ud în totalitate. Prima parte a sesiunii a început la ora 12:30, ora României, iar aici am avut parte de primul steag roșu al sesiunii. Acesta a fost cauzat de Franco Colapinto, care a pierdut controlul monopostului Williams și a lovit zidul de protecție.

Argentinianul nu avea să fie singurul care avea să iasă în decor pe parcursul sesiunii.

Marea surpriză din Q1 a fost eliminarea lui Lewis Hamilton. Fostul campion mondial nu a reușit să se califice mai sus de locul 16 nici în condiții de ploaie. Mai mult, Lando Norris a fost și el la un pas să fie eliminat în Q1, însă el a trecut mai departe în Q2 pe locul 15.

VERSTAPPEN, ELIMINAT ÎN Q2

A urmat apoi Q2. Odată cu noua manșă, au venit și alte două steaguri roșii, după accidente pentru Carlos Sainz Jr și Lance Stroll. Aici avea să vină marea surpriză a calificărilor. Max Verstappen și Sergio Perez au fost amândoi eliminați în Q2 din cauza opririi sesiunii ca urmare a accidentului lui Stroll.

Verstappen avea și o penalizare de 5 poziții pe grilă pentru schimbarea componentelor unității de putere. Practic, Verstappen era acum silit să înceapă cursa de pe locul 17. Cât despre Perez, acesta a trebuit să se mulțumească din nou cu locul 13 pe grilă.

POLE PENTRU NORRIS, LOCUL 3 PENTRU YUKI TSUNODA

Într-un final, am avut parte și de Q3. O nouă manșă, încă alte două steaguri roșii. De această dată, sesiunea a fost întreruptă după accidente pentru Fernando Alonso și Alex Albon. Pilotul de la Williams a avut un accident destul de violent. Avariile monopostului său au fost prea mari pentru a mai putea lua startul în cursă.

La finalul unei sesiuni de calificări extrem de dramatice, Lando Norris a obținut un nou pole position, cu George Russell pe locul 2. Senzația din Q3 a fost Yuki Tsunoda. Japonezul de la RB s-a calificat pe locul 3. Grila de start era una neobișnuită pentru cei din față. Esteban Ocon s-a calificat pe locul 4, în fața celui de-al doilea RB, pilotat de Liam Lawson. A urmat apoi Charles Leclerc pe locul 6, urmat de Albon, care nu avea să ia startul în cursă.

Oscar Piastri a avut parte de un Q3 dezamăgitor, după ce nu a reușit să urce mai sus de locul 8. Pe locurile 9 și 10 s-au calificat piloții Aston Martin, cu Alonso în fața lui Stroll. Canadianul și-a asigurat un loc în Q3 înainte de accidentul său, care a dus la sfârșitul prematur al celei de-a doua manșe.

ACCIDENT PENTRU STROLL ÎN TURUL DE ÎNCĂLZIRE

La doar 3 ore după finalul calificărilor, a venit momentul să înceapă cursa mare. Din nou, ploaia și-a făcut și aici prezența, ceea ce a însemnat că toți piloții trebuiau să înceapă cu anvelopele intermediare. Cursa nici nu a început când am avut parte de noi momente dramatice. În timpul primului tur de încălzire, Lance Stroll a ieșit în decor și s-a împotmolit în pietriș. Canadianul de la Aston Martin a fost silit la abandon înainte de startul cursei.

TUR DE FORMARE ILEGAL

Din cauza incidentului cauzat de Stroll, startul a trebuit să fie anulat pentru ca monopostul Aston Martin să fie scos de pe circuit. Aici am avut parte de un nou moment controversat. După anularea startului, Lando Norris, alături de o mare parte a plutonului a plecat într-un nou tur de încălzire. Însă, aici intervine problema, deoarece directorul cursei nu a dat permisiunea de a mai face încă un tur de formare. Luminile galbene au rămas aprinse, iar cele verzi nu s-au aprins deloc. Practic, Norris și restul plutonului au parcurs un tur de formare care nu ar fi trebuit să aibă loc.

În fine, după revenirea pe linia de start sosire, startul a fost din nou anulat. De această dată, toți piloții au stat pe loc, iar startul a fost amânat cu 10 minute. Într-un final, am avut parte de o procedură de start fără probleme. Durata cursei a fost redusă de la 71 de tururi la 70 de tururi. Mai târziu, în timpul cursei, conducerea a anunțat că aceasta a fost acum redusă la 69 de tururi din cauza acelui tur de formare în plus.

NORRIS PIERDE CONDUCEREA ÎN PRIMUL VIRAJ

La start, George Russell a plecat cel mai bine și a reușit să treacă de Lando Norris în primul viraj. Din nou, britanicul de la McLaren s-a văzut în situația în care pierde prima poziție înaintea terminării primului tur. Imediat în spatele celor doi avea loc un duel între Tsunoda, Ocon și Lawson pentru locul 3. Japonezul a rămas în fața francezului, în timp ce neozeelandezul a pierdut locul 5, după ce a fost depășit de Charles Leclerc. De asemenea, Fernando Alonso punea presiune pe Oscar Piastri pentru locul 7, însă australianul și-a păstrat poziția în fața spaniolului de la Aston Martin.

Între timp, Verstappen, plecat de pe 17, a urcat până aproape de locul 10. În fața lui, Lewis Hamilton a urcat și el în clasament, însă avea să fie depășit de fostul său rival în primul viraj. Sergio Perez încerca și el să urce poziții, dar la un moment dat a pierdut controlul monopostului său și a avut parte de o răsucire. Mexicanul a revenit pe circuit în ultima poziție.

Verstappen a continuat să câștige poziții după ce i-a depășit pe Pierre Gasly și pe Fernando Alonso. Ploaia s-a întețit, iar în față, Norris începea să se apropie de Russell. În cel de-al 10-lea tur, Verstappen a început să amenințe poziția lui Oscar Piastri. Depășirea a venit la scurt timp, cu o frânare târzie și precisă în primul viraj. Olandezul era acum pe locul 7. Ceva mai în spate, Hamilton a ratat frânarea la intrarea unui viraj din ultimul sector și a ieșit foarte larg. Asta i-a permis lui Franco Colapinto să-l depășească pe fostul campion mondial de la Mercedes.

Pentru Hamilton, cursa nu avea să devină mai ușoară. Britanicul, care s-a plâns pe radio că monopostul său este greu de pilotat, a pierdut încă două poziții față de Carlos Sainz, plecat de pe linia boxelor, dar și față de Oliver Bearman.

LECLERC, PRIMUL LA BOXE

Max Verstappen a reușit să ajungă până în spatele duelului pentru locul 3, condus de Yuki Tsunoda.

A urmat o depășire fără probleme asupra lui Liam Lawson, după care progresul lui Verstappen a fost încetinit de Leclerc, aflat în duel cu Esteban Ocon și Tsunoda. În tot acest timp, a început să plouă și mai tare. Leclerc a fost primul care a intrat la boxe, în turul 25 pentru un set nou de intermediare.

Nico Hulkenberg a fost victima condițiilor meteo și s-a răsucit. Germanul a trebuit să fie ajutat de comisarii de cursă, lucru care este ilegal. Din această cauză, Hulkenberg a fost descalificat, fiind pentru prima dată în 17 ani când un pilot este descalificat în timpul cursei.

Incidentul lui Hulkenberg a neutralizat cursa cu Safety Car Virtual, timp în care Russell și Norris au oprit la boxe pentru a schimba anvelopele. Cei doi au revenit pe locurile 4 și 5. La scurt timp, Norris l-a depășit pe Russell.

SAFETY CAR DIN CAUZA PLOII

Odată cu oprirea la boxe a liderilor, Esteban Ocon era acum noul lider, urmat de Max Verstappen și de Pierre Gasly. Circuitul era acum extrem de ud, iar vizibilitatea era aproape de zero. Din cauza deteriorării condițiilor meteo, cursa a fost neutralizată cu Safety Car. În timpul neutralizării, Oscar Piastri a primit o penalizare de 10 secunde după un acroșaj cu Liam Lawson.

STEAG ROȘU PENTRU COLAPINTO

Cursa avea să fie oprită în turul 32 după un accident pentru Franco Colapinto, în spatele Safety Car-ului. Aceasta a fost oportunitatea perfectă pentru Verstappen, dar și pentru toți ceilalți piloți, să revină la boxe și să treacă pe anvelope intermediare noi. La restart, piloții au parcurs un tur de recunoaștere în spatele Safety Car-ului. Ocon a condus în fața lui Verstappen, în timp ce Norris avea că facă o greșeală costisitoare. Britanicul a ieșit larg în virajul 4, lucru care i-a permis lui George Russell să treacă pe locul 4.

Mai în spate, Hamilton a trecut de Alonso pentru a urca pe locul 9, în timp ce Oliver Bearman s-a răsucit și a lovit zidul de protecție. Din fericire pentru Bearman, el a putut să revină pe circuit. Același lucru nu a putut fi spus și despre Carlos Sainz Jr, care a ieșit în decor și a lovit zidul. În cazul său, Sainz a fost forțat să abandoneze. A urmat o nouă neutralizare în spatele Safety Car-ului.

VERSTAPPEN PREIA CONDUCEREA, NORRIS MAI PIERDE DOUĂ POZIȚII

După ce mașina lui Sainz a fost scoasă de pe circuit, cursa a fost reluată în turul 43. La restart, Verstappen nu a stat pe gânduri și a trecut rapid de Ocon în primul viraj. Simultan, Norris a ieșit larg în primul viraj și a căzut până pe locul 7, în spatele coechipierului său, Piastri. Astfel, Verstappen era acum lider, în fața lui Ocon, Gasly, Leclerc, Russell, Piastri și Norris.

La scurt timp după restart, McLaren a intervenit din nou cu un ordin de echipă. Piastri l-a lăsat pe Norris să treacă în față și să urce pe locul 6.

Din acest moment, cursa a început să se liniștească. Verstappen s-a distanțat de restul plutonului și a început să stabilească tururi rapide consecutive. Cea mai interesantă acțiune pe circuit era un nou duel între Lawson, Perez și Hamilton pentru locul 9. În încercarea de a-l depăși pe Lawson, Perez a ieșit larg și i-a permis lui Hamilton să urce pe locul 10.

PRIMA VICTORIE PENTRU VERSTAPPEN DIN SPANIA

La finalul celor 69 de tururi, Max Verstappen a câștigat cursa din Sao Paulo, cu un avantaj de 19 secunde în fața lui Ocon. Piloții Alpine au urcat pe podium, cu Ocon pe locul 2 și Gasly pe 3, fiind de departe cel mai bun rezultat pentru echipa franceză în acest sezon. Pe locul 4 a fost Russell, urmat de Leclerc, Norris, Tsunoda, Piastri, Lawson și Hamilton în puncte.

Sergio Perez a terminat în afara punctelor pe 11, urmat de Bearman, Valtteri Bottas, Alonso și Zhou Guanyu. Pentru Max Verstappen, aceasta a fost prima victorie din Spania.

VERSTAPPEN, CU O MÂNĂ PE AL PATRULEA TITLU MONDIAL

După etapa din Sao Paulo, Max Verstappen conduce clasamentul piloților cu 393 de puncte și cu un avantaj de 62 de puncte față de Lando Norris. Britanicul este acum singurul care îl mai poate opri pe Verstappen de la un nou titlu, însă acest lucru pare acum imposibil.

Grație acestei victorii, Max Verstappen va putea deveni campion mondial în următoarea cursă din Las Vegas. Tot ce trebuie să facă este să termine în fața lui Norris, indiferent de poziția finală. Pentru ca Norris să mențină speranțe la titlu, el trebuie să adune cu cel puțin 3 puncte mai mult decât Verstappen în cursa următoare.

În clasamentul constructorilor, McLaren conduce acum cu 593 de puncte și are un avans de 36 de puncte față de Ferrari pe locul 2. Red Bull încă are șanse la titlu de pe locul 3, totalul său fiind acum de 544 de puncte, adică un deficit de 49 de puncte față de McLaren.

După podiumul senzațional, Alpine reușește să urce pe locul 6 în clasament, cu 49 de puncte adunate în total, în acest an. Ca o comparație, înainte de această cursă, Alpine se afla pe locul 9 la constructori.

Urmează acum o pauză de două săptămâni înainte de ultimele 3 curse care vor decide campionii din acest sezon. Următoarea cursă este Marele Premiu din Las Vegas, care va avea loc în 24 noiembrie.

via Formula 1

Comentarii (7)

  • Una din cele mai tari curse ever
    Masterclass!
    9 2
  • Chevyrolet
    Iar cu Interlagos, dragii moșului, s-au dus toate șansele lui Norris la titlu.
    Nu că erau mari.
    De fapt, a fost mai mult o iluzie că e o bătălie pentru titlul piloților, căci Norris nu a putut să se apropie considerabil de Verstappen (în puncte) în nicio cursă din acest an
    Next year is our year™
    7 1
  • E posibil la anu sa fie tare Ferrari
    Va fi interesant daca e asa, pt ca am vedea battle intre Luis si Sarl
    5 0
  • Bixente
    Bravo Alpine ! Cel mai bun rezultat de la victoria lui Esteban Ocon.
    3 0
  • Când spuneam că F1 este doar statistică și analize iar piloții sunt roboti care trebuie să execute totul fără eroare…. a venit ploaia și ne-a dat șansa să asistăm la una din cele mai frumoase curse din ultimii mulți, mulți ani.
    McLaren trebuia doar să copieze strategia RB, cred că lucrurile putea să iasă diferit.
    Nu în ultimul rând o performanță superbă a lui Max, care aparent a învățat din greșelile din Mexic unde a fost pericol “public”.
    3 1
  • Max a fost de nebătut.
    Putea să plece şi de pe linia boxelor că tot câştiga la cum a pilotat
    Între cel mai rapid tur al său şi cel mai rapid al lui Norris (care a fost pe 2 în acestică statistică), diferenţa e de peste o secundă.
    2 1
  • RacingLife
    Ultima controversă tehnică: folosesc unele echipe vechiul truc cu apa în pneuri?


    După ce McLaren a sesizat FIA după Singapore cu privire la o posibilă încălcare a Regulamentului tehnic de către rivala Red Bull (ajustarea gărzii la sol în zona T-Tray în regim Parc Ferme) , acum este rândul austriecilor să contraatace pe acest front. Echipa condusă de Christian Horner este convinsă că McLaren (dar şi alte echipe) ar utiliza un truc la care a recurs şi RBR în trecut pentru a răci pneurile.
    Începând cu Miami monopostul MCL38 s-a dovedit în majoritatea cazurilor etalonul în privința performanței, ajutat în racetrim de un management al pneurilor de neegalat. Motivul tehnic accceptat cam în unanimitate: pachetele de upgrade-uri ce au dat randamentul prevăzut de simulări. Numai că la Red Bull au apărut suspiciuni că în spatele acestui control excelent al degradării pneurilor s-ar afla altceva. Iar ele sunt legate (sau corelate, cum vreți) de trecerea câtorva ingineri de la Milton Keynes în curtea de la Woking, incluzându-l aici şi pe Rob Marshall.
    Concluziile Red Bull au condus la ideea că în spatele sesizării privind modul de ajustare al amortizorului ce controlează acea“buză” la RB20 sunt aceşti ingineri. Aşa cum tot aceşti ingineri au venit cu o idée exploatată de Red Bull în trecut privind controlul supraîncălzirii pneurilor.
    Ce este suspectată McLaren că face efectiv? Conform sesizării înaintate către FIA, mecanicii McLaren ar introduce în anvelope o cantitate mică de apă sau lichid cu proprietăți asemănătoare. Asta s-ar petrece înainte de cursă, când pneurile sunt umflate până la presiunea stabilită de Pirelli. Prezența apei în pneu ar ajuta la răcirea acestuia şi înlăturarea posibilității de a se supraîncălzi prematur.
    Cum ar proceda ? Mario Isola a explicat înainte de week-end-ul Brazilian că este foarte simplu să introduci puțin lichid prin supapa folosită la umflare, dar a fost reținut în privința beneficiilor posibile pe care le-ar aduce o astfel de abordare.
    În urma sesizării Red Bull, Jo Bauer şi alți tehnicieni de la FIA şi Pirelli au efectuat mai multe verificări începând cu ziua de vineri, dar nu a putut fi descoperită nicio neregularitate în genul celei la care se referea RBR. Cunoscând procedeul în detaliu, deoarece l-ar fi utilizat în trecut (ca şi alte echipe), echipa austriacă a insistat că trucul nu este uşor de descoperit în urma unor teste de rutină, dar a considerat că după ce protestul său a ajuns la federație şi au fost efectuate primele verificări, acuzații au renunțat la acest truc în esență simplu. Dovada? McLaren s-a confruntat cu o degradare mai ridicată ca de obicei în cursa de sprint de sâmbătă. Numai că oamenii de la Pirelli nu împărtăşesc aceste concluzii. Analiza lor a reliefat o degradare termală de “aproape 100%” în sprint, peste previziuni, noul asfalt proaspăt turnat având rolul său.
    Iar acum să intrăm în detaliile acestei “afaceri”, nu chiar tenebroase ca la Balzac, dar suficient de importante pentru a crea valuri şi chiar a influența lupta pentru titlul mondial al constructorilor.

    Cum ar proceda/ar fi procedat McLaren (şi posibil alte echipe nenominalizate)?
    Un mecanic introduce o cantitate mică de apă (vorbm despre câțiva mililitri aici) prin supapă în interiorul anvelopei prin utilizarea nebulizării (pulverizare fină). Acțiunea este efectuată cu ajutorul unu dispozitiv inspirat din nebulizatoarele folosite în medicină. Pulverizată în interiorul pneului, apa se transformă în vapori în acest mediu cald şi închis ermetic. Fereastra corectă de operare a unui pneu Pirelli pleacă de la 85oC pentru compoziția C5 şi merge până la 140oC pentru compoziția C1. De precizat că C5 este evitat în racetrim, astfel că acest truc se aplică doar compozițiilor C2-C4. Fereastra pentru C4 pleacă de la 90oC, dar idealul se învârte în jurul a 100oC. Aceste temperaturi fac ca apa din interiorul carcasei să fie în permenență în stare de vapori când se rulează în regim normal de cursă. Astfel este posibilă răcirea carcasei pneului, Pirelli reținând în urma unor analize complexe că supraîncălzirea se datorează în primul rând construcției anvelopei.
    Practic McLaren s-ar folosi de ceea ce se numeşte răcire evaporativă. Ce este răcirea evaporativă? Pe scurt, este un proces prin care prin pulverizarea apei sub forma de particule foarte mici in aer, ii scade temperatura acestuia datorita faptului ca, prin evaporare, apa absoarbe caldura din mediul ambient.
    În anumite condiții, temperatura poate fi coborâtă cu până la 20oC. Conform unor informații din interior obținute de câteva publicații, doar pulverizarea a 1 mililitru de apă în interiorul pneului poate răci cu 7-10oC temperatura aerului. Mai mult, prin extensie, se răceşte şi aerul din interiorul jantei ce a devenit o problemă de când FIA a impus capace de roți standardizate oferite de BBS. Ceea ce se transformase într-o adevărată artă în urmă cu câțiva ani-răcirea prin intermediul unui design extrem de complex al jantelor, nu mai poate fi aplicat începând cu 2022. Este destul de limpede că o creștere a umidității aerului din interiorul anvelopei crește conductivitatea termică a aerului care poate astfel răci mai rapid anvelopa, transferând căldura de la anvelopă la jantă-care nu este etanșată la interior. Astfel, răcirea ar putea fi accelerată cu aer umed, în timp ce aerul uscat pe care Pirelli îl injectează în anvelopele sale l-ar limita, deoarece cu siguranță ar acționa ca un mai mare izolator termic.

    O dată încheiată întrecerea, pneurile se răcesc şi astfel vaporii se condensează şi ajung în stare lichidă. Problema care se ridică acum este următoarea: oare acest proces de răcire se desfăşoară suficient de rapid pentru ca în momentul când pneurile sunt demontate de pe jante, oamenii de la Pirelli ce efectuează inspecțiile post-race să descopere resturi de lichid ce ar incrimina acest proces? Producătorul italian de anvelope furnizează echipelor grafice detaliate privind răcirea, deci se poate presupune că cei care ar folosi sau au folosit acest truc ştiu cum să moduleze răcirea de după încheierea GP-ului.
    Aşa cum am menționat mai sus, Red Bull a suspectat că McLaren ar face ceva suspect pe partea de răcire, inginerii lui Horner nefiind deloc convinşi că doar în urma unui kit de upgrade-uri situația privind managementul pneurilor s-ar schimba atât de dramatic. Ferrari a avut mari probleme cu supraîncălzirea cauciucurilor în 2023 şi a lucrat la acest aspect încă din iunie 2023 când a început dezvoltarea lui SF-24. Pasul în față a fost important, dar a fost nevoie de peste 6 luni de muncă dedicată acestui aspect. McLaren nu a strălucit pe partea de control al degradării pneurilor la începutul stagiunii 2024 pentru ca dintr-o dată, începând cu Miami, să devină un etalon la acest capitol. Aceasta este filozofia din spatele dubiilor Red Bull. Să amintim că în iulie 2024 echipa austriacă a înaintat un protest către FIA prin care chestiona sistemul de frânare McLaren. Este vorba despre nişte perforații suplimentare în etrierii față şi spate ce ar fi revelat prezenta unui al doilea canal de răcire, lucru interzis de regulament. După verificări conduse de Jo Bauer, FIA a emis o directivă tehnică ce clarifica acest aspect, iar acel găuri din etrierii McLaren au dispărut. Totuşi monoposturile papaya şi-au păstrat ascendentul în privința managementului anvelopelor în racetrim. Cercetările Red Bull în privința suspiciunilor ridicate de McLaren au continuat şi revelația a venit în perioada de după GP-ul de la Singapore când echipa britanică a ridicat problema acelui dispozitiv de ajustare a gărzii la sol a monopostului RB20. Atunci s-a ajuns la concluzia că grupul de ingineri ce a trecut la McLaren a dezvăluit adversarilor o tehnică utilizată de Red Bull în trecut pentru a controla degradarea termală a cauciucurilor.
    Scopul urmărit de echipa campioană en-titre nu este descalificarea McLaren pentru utilizarea unor procedee neregulamentare în trecut. Pentru că nu se poate demonstra dacă McLaren a acționat sau nu aşa. Ce urmăreşte Red Bull este ca monitorizarea mult mai atentă din partea FIA şi Pirelli să împiedice McLaren să mai utilizeze acest truc în GP-urile rămase. În Las Vegas degradarea anvelopelor nu este o problemă, în schimb în Qatar şi Abu Dhabi situația este diferită. Dacă echipa condusă de Zak Brown chiar a procedat cum crede Red Bull, atunci acțiunea Red Bull poate consitui o lovitură fatală. Una care ar putea arunca titlul în curtea Ferrari. Asta dacă nu şi echipa italiană a recurs la un astfel de truc ce ar fi putut fi oferit pe tavă de pleiada de tehnicieni ce au venit de la Milton Keynes în intersezon…

    Scuderia a ratat ceea ce ar fi fost primul titlu din istorie datorită combinației nefericite dintre jantele Borani şi pneurile Pirelli la Pedralbes 1951. Iar în 1935 a obținut prin Nuvolari în GP-ul Germaniei ceea ce presa italiană de atunci a catalogat drept “cea mai mare victorie din toate timpurile” grație preferării Englebert în detrimental Pirelli…deci oamenii lui Elkann şi Vasseur ar trebui să fi învățat din lecțiile înaintaşilor .



    Valentin Raducan
    1 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru