Formula 1: Max Verstappen, victorie în Qatar. Penalizare dură pentru Lando Norris

de Tiberiu Safta
Luni, 02.12.2024
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Max Verstappen a câștigat Marele Premiu al Qatarului după o cursă neutralizată de mai multe ori cu Safety Car. Pe locurile 2 și 3 au terminat Charles Leclerc și Oscar Piastri, în timp ce Lando Norris a primit o penalizare destul de dură.

Penultima cursă a sezonului 2024 de Formula 1 a adus echipele înapoi în Orientul Mijlociu pentru Marele Premiu al Qatarului. Această etapă a inclus și o cursă de sprint, ultima din acest sezon, câștigată de Oscar Piastri după ce Lando Norris, care a condus toată cursa scurtă, i-a făcut cadou victoria australianului în ultimul viraj.

În această etapă, miza cea mai mare a fost campionatul constructorilor. Înaintea cursei de sprint, McLaren avea un avantaj de 24 de puncte în fața celor de la Ferrari, iar Red Bull era ceva mai în spate pe locul 3. După cursa de sprint, McLaren a mai câștigat încă 6 puncte în lupta cu Ferrari, astfel că echipa britanică pleca în cursa mare cu un avantaj de 30 de puncte.

GEORGE RUSSELL, POLE POSITION DUPĂ O PENALIZARE PENTRU VERSTAPPEN

La finalul calificărilor pentru cursa mare, Max Verstappen a avut cel mai bun timp și părea că va pleca din pole position pentru Grand Prix-ul de duminică. Cvadruplul campion mondial îl avea imediat în spatele său pe George Russell, urmat apoi de Lando Norris pe 3, Oscar Piastri pe 4, Charles Leclerc pe 5, Lewis Hamilton pe 6 și Carlos Sainz Jr pe 7.

Însă, la câteva ore după finalul calificărilor, Max Verstappen a fost penalizat cu o poziție pe grilă pentru că ar fi condus prea lent într-unul din tururile sale. Russell a câștigat la masa verde pole position, în timp ce Verstappen avea să plece din cursă de pe locul 2.

SAFETY CAR ÎN PRIMUL TUR

Toți piloții cu excepția lui Nico Hulkenberg au ales să plece în cursă cu anvelopele de compoziție medie. Germanul de la Haas, calificat doar pe locul 18, a adoptat o strategie alternativă, cu plecare de pe hard-uri.

La start, Verstappen a avut o lansare mai bună decât Russell și a reușit să treacă de pilotul Mercedes în primul viraj. Olandezul a fost la rândul său amenințat de către Lando Norris, care a avut cel mai bun start dintre piloții din față. Norris nu a reușit să treacă de Verstappen, dar a câștigat o poziție în lupta cu britanicul de la Mercedes, căzut acum pe locul 3.

Primul tur nu avea să rămână sub steag verde pentru prea mult timp din cauza unui incident mai în spate. În încercarea de a câștiga poziții, Nico Hulkenberg a pierdut controlul monopostului său și l-a acroșat pe Esteban Ocon. La rândul său, francezul de la Alpine l-a lovit pe Franco Colapinto. Cei doi piloți din urmă au ieșit în decor și au fost siliți la abandon, în timp ce Hulkenberg s-a ales cu o roată dejantată și a trebuit să meargă încet până la boxe.

Puțin mai în față, celălalt Williams, pilotat de Alex Albon, a fost acroșat de Lance Stroll. Albon a fost răsucit ca urmare a contactului, însă ambii piloți au putut să continue. Din cauza incidentului din primul viraj, cursa a fost neutralizată cu Safety Car, cu Verstappen lider.

START FALS PENTRU LEWIS HAMILTON

După 4 tururi în spatele Safety Car-ului, Verstappen și-a păstrat avantajul în fața lui Norris și Russell.

Imediat în spatele celor 3, Oscar Piastri a reușit să treacă de Leclerc pentru locul 4. Primul restart nu a fost lipsit de incidente. Ceva mai în spate, Liam Lawson s-a răsucit și a căzut până pe locul 18.

În tot acest timp, Lewis Hamilton a fost investigat pentru un start fals. Reluările au arătat că fostul campion mondial s-a mișcat puțin înainte ca luminile roșii să se stingă. Pentru acest lucru, Hamilton a primit ulterior o penalizare de 5 secunde.

Acțiunea cea mai mare a fost în mijlocul plutonului, acolo unde Yuki Tsunoda era depășit de mai mulți piloți. Japonezul a fost mai întâi depășit mai întâi de Kevin Magnussen și apoi de Pierre Gasly. Ulterior, japonezul de la RB avea să cadă în afara punctelor.

STEAG GALBEN PENTRU O OGLINDĂ PE CIRCUIT

Abia în turul 24 din cele 57 programate am văzut primele opriri la boxe în rândul piloților fruntași. Primul care a schimbat anvelopele a fost George Russell. Oprirea britanicului a fost foarte lentă, după un stop de 7 secunde. Din cauza asta, britanicul a revenit pe circuit pe locul 11.

Toți ceilalți piloți din față au rămas pe circuit. Ceva mai târziu, a apărut un steag galben pe linia de start-sosire, după ce o oglindă de la monopostul lui Alex Albon s-a desprins și a căzut pe mijlocul circuitului. Verstappen și Norris au trecut în zona steagului galben în același timp, acolo unde Norris nu a ridicat piciorul din gaz. Această greșeală a fost observată rapid de Max Verstappen, care și-a îndemnat echipa să raporteze greșeala făcută de Norris.

PENE PENTRU HAMILTON ȘI SAINZ

Oglinda rămasă pe circuit a fost ulterior spulberată de către Valtteri Bottas, care s-a dat la o parte pentru a fi depășit cu un tur de Charles Leclerc. Câteva secunde mai târziu, camerele s-au concentrat deodată pe Lewis Hamilton, care făcuse pană la roata din stânga față.

Hamilton nu a fost singurul care a avut parte de acest ghinion. Mai în față, Carlos Sainz a făcut și el pană tot pe stânga față. Din cauza bucăților de fibră de carbon rămase pe circuit, cursa a fost din nou neutralizată cu Safety Car.

Asta a fost cea mai bună ocazie pentru Verstappen, Norris și Leclerc să oprească pentru schimbul de anvelope. Oscar Piastri nu a avut același noroc. Australianul de la McLaren oprise cu puțin timp înainte ca Safety Car-ul să vină din nou pe circuit. Russell a oprit și el pentru a doua oară.

După seria de opriri, Safety Car-ul a trecut pe linia boxelor alături de întreg plutonul. Într-una din trecerile pe la boxe, Lewis Hamilton a depășit limita de viteză de pe linia boxelor și a trebuit să frâneze violent. Norris era cât pe ce să-l lovească pe Hamilton din spate ca urmare a neatenției septuplului campion mondial.

ABANDONURI PENTRU PEREZ ȘI HULKENBERG

Cursa a fost reluată în turul 39, dar nu înainte de a mai avea încă un incident.

Sergio Perez, plecat de pe locul 9, s-a răsucit în spatele Safety Car-ului, iar apoi a fost forțat să abandoneze din cauza unei probleme tehnice la monopostul Red Bull.

La restart, Verstappen a rămas lider, însă cursa avea să fie din nou neutralizată cu Safety Car după o ieșire în decor pentru Nico Hulkenberg. Germanul a pierdut controlul monopostului său și a rămas blocat în zona de pietriș.

PENALIZĂRI PENTRU NORRIS ȘI HAMILTON

Cursa a fost reluată în turul 43, timp în care Lando Norris era deja în atenția stewarzilor pentru acea lipsă de reacție din timpul steagului galben amintit mai devreme. La scurt, timp, a fost primită și sentința. Lando Norris a primit o penalizare stop-go de 10 secunde, o penalizare dură pentru o greșeală destul de mică. Șansele ca McLaren să câștige titlul la constructori în această etapă au fost spulberate în acel moment.

Totodată, Lewis Hamilton a primit încă o penalizare, un drive-through, pentru depășirea limitei de viteză pe linia boxelor în spatele Safety Car-ului. Atât Norris, cât și Hamilton erau acum în afara punctelor.

VICTORIE CONFORTABILĂ PENTRU VERSTAPPEN

La finalul celor 57 de tururi, Max Verstappen a câștigat Marele Premiu al Qatarului, cu un avantaj de 6 secunde în fața lui Charles Leclerc pe locul 2. Ultimul loc pe podium a fost ocupat de Oscar Piastri. George Russell a terminat pe locul 4, în fața lui Pierre Gasly pe 5. Locul 6 a fost adjudecat de Carlos Sainz Jr, urmat de Fernando Alonso, Zhou Guanyu, Kevin Magnussen și Lando Norris. Britanicul de la McLaren a reușit să revină în puncte și să obțină și bonusul pentru cel mai rapid tur.

Clasamentul din afara punctelor arată astfel: Valtteri Bottas (11), Hamilton (12), Yuki Tsunoda (13), Liam Lawson (14) și Alex Albon (15).

TITLUL LA CONSTRUCTORI VA FI DECIS ÎN ABU DHABI

După etapa din Qatar, McLaren are acum 640 de puncte, în timp ce Ferrari este acum la 21 de puncte distanță în spate, cu 619 puncte. Odată cu această cursă, Red Bull iese matematic din lupta pentru titlu. Bătălia pentru titlul constructorilor se va da între McLaren și Ferrari în ultima cursă a sezonului.

În altă parte, se dă o luptă strânsă și pentru locul 6, acolo unde Alpine are 59 de puncte și un avantaj de 5 puncte în fața celor de la Haas. La 13 puncte în spatele francezilor este și echipa RB. Totodată, trebuie menționat că echipa Kick Sauber a reușit în sfârșit să puncteze în acest sezon. Până la cursa din Qatar, echipa elvețiană, aflată pe ultimul loc în clasament, nu avea niciun punct.

Finala sezonului 2024 de Formula 1 va avea loc săptămâna viitoare. Marele Premiu din Abu Dhabi va avea loc în 8 decembrie.

via Formula 1

Comentarii (5)

  • Ce gluma a devenit FIA cu penalizarile!
    Ori nu penalizeaza atunci cand e nevoie sa aduca putina ordine, ori exagereaza intr-o maniera in care doar creaza haos:
    - Penalizarea lui Max dupa calificari mi s-a parut ridicola. Cum au evaluat penalizarea cu un singur loc, doar stewarzii stiu...poate nici ei...
    - Penalizarea lui Lando Norris cu 10 sec stop/go penalty mi s-a parut disproportionata, exagerata, ridicola. Nu faptul ca a fost penalizat mi s-a parut problema, o penalizare care a fost "meritata", insa masura penalizarii a fost absolut aberanta.
    - Penalizarea lui Hamilton cu un drive-through din nou mi s-a parut dusa la extrem. De cate ori nu s-a mai intamplat ca pilotii sa depaseasca limitele de viteza impusa pe linia boxelor, dar nu imi aduc aminte sa se fi dat mai mult de 5 sec. penalizare. Un drive-through este o pierdere de cel putin 15 sec...

    De cand a venit Mohammed Ben Sulayem la conducerea FIA, se propaga aceleasi probleme cu inconsistenta penalizarilor si a deciziilor luate de catre stewarzi. A devenit totul un shit show!
    0 0
  • FIA = Ferrari International Assistance
    3 0
  • Camorra
    Cu tot ajutorul fățíș, Ferrari a demonstrat in ultimii ani ca nu poate.
    Lando Norris vicecampion mondial 2024;
    McLaren campion mondial la constructori 2024;
    1 0
  • Cam prafalone FIA ca l-a penalizat pe Max la ipocrizia printesei Russell.
    Norris probabil a invatat multe acest sezon, double waved flag se pare ca e penalizat drastic, dar acolo trebuia sa bage SC sau VSC
    0 0
  • Checo, caramba !
    Perez nu trebuia sa se situeze la maxim 100puncte in spatele lui Verstappen, asa cum atat de exigent prevede una din clauzele sale contractuale.
    Era necesar ca Perez sa obtina doar jumatate din punctele obtinute de Max in acest sezon pana in acest moment:
    ( 429 p. / 2 = 214 puncte, adica la peste 200 puncte in urma lui Max)
    .....McLaren aflandu-se azi la cota 640 puncte.

    Astfel, inaintea ultimei curse, Red Bull ocupa
    primul loc la constructori, cu sanse apreciabile de a realiza dubla si in 2024.


    Checo, por favor, caramba !
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru