Formula 1 a ajuns în Japonia pentru cea de-a 16-a cursă a sezonului 2023, un sezon dominat aproape în întregime de către combinația Red Bull – Max Verstappen până în acest moment. După o cursă dezamăgitoare în Singapore, pilotul olandez și-a revenit în formă și și-a trecut în cont o nouă victorie în Marele Premiu al Japoniei de la Suzuka.
Cu această victorie, a 48-a din carieră, dublul campion mondial din Țările de Jos are deja o mână pe cel de-al treilea său titlu. Cel mai probabil, Verstappen va fi confirmat campion mondial dacă va avea un rezultat bun în următoarea etapă din Qatar. În schimb, echipa Red Bull a desfăcut deja șampania după ce a reușit să cucerească titlul de campioni mondiali la constructori. Acesta este al 6-lea titlu la constructori pentru echipa austriacă.
SAFETY CAR ÎN PRIMUL TUR
După calificările de sâmbătă, Max Verstappen și-a asigurat prima poziție pe grilă, avându-i pe piloții de la McLaren direct în spatele său, Oscar Piastri și Lando Norris. Chiar și așa, startul cursei a adus ceva emoții pentru campionul olandez. Imediat cum s-au stins luminile roșii, Verstappen a fost nevoit să se apere în fața lui Piastri, care a avut un start ușor mai bun. În schimb, Lando Norris, plecat de pe locul 3, a avut cel mai bun start și a fost, pentru câteva momente, în fața lui Verstappen înaintea primului viraj.
Olandezul de la Red Bull a avut interiorul în viraj și a reușit să-și recâștige poziția fruntașă în fața lui Norris și Piastri. În spatele primilor 3 a fost o luptă strânsă pentru spațiu pe circuit între piloții Ferrari, Lewis Hamilton și Sergio Perez. Același lucru nu poate fi spus despre bătălia la start dintre Alex Albon și Valtteri Bottas. Cei doi s-au atins destul de puternic și au împrăștiat pe circuit bucăți din mașinile lor. Astfel, înainte de finalul primului tur, cursa a trebuit să fie neutralizată cu Safety Car pentru a scoate resturile rămase pe pistă.
Pentru Sergio Perez, care și-a avariat monopostul în acel duel extrem de strâns la start, perioada de neutralizare a fost o oportunitate ca acesta să intre la standuri și să-și înlocuiască aripa din față. De aici, însă, cursa mexicanului avea să se deterioreze. La ieșirea de pe linia boxelor, Perez a depășit două mașini pe circuit în perioada neutralizării. Deși el a cedat o singură poziție, mexicanul a ieșit aproape ultimul pe circuit și avea să primească mai târziu o penalizare de 5 secunde.
DUEL ÎNTRE PILOȚII MERCEDES
Abia în cel de-al 5-lea tur, perioada de Safety Car a luat sfârșit, iar Verstappen și-a păstrat avantajul în fața lui Norris și Piastri. La restart, toți ochii au fost îndreptați către piloții Mercedes, care se luptau pentru poziția a 7-a, cu Lewis Hamilton în fața lui George Russell. La finalul turului, Russell a reușit să treacă de coechipierul său. Însă, pe linia de start-sosire, septuplul campion mondial a trecut înapoi în fața lui Russell.
Pentru această cursă, cei mai mulți piloți au plecat cu anvelopele de compoziție medie, iar strategia aleasă de majoritatea piloților a fost aceea cu două opriri. Singura excepție a fost George Russell, care a ales o strategie mai riscantă, cu doar o singură oprire, pe un circuit care uzează anvelopele extrem de agresiv.
DIN RĂU ÎN DEZASTRU PENTRU PEREZ
Prima oprire programată la boxe a fost efectuată de Fernando Alonso în turul al 12-lea.
Spaniolul de la Aston Martin, blocat în spatele lui Carlos Sainz Jr pe pistă, a făcut trecerea pe pneurile de compoziție hard. Între timp, pe circuit, Sergio Perez reușea să urce în clasament în urma opririi sale premature la boxe și a ajuns până la Kevin Magnussen, aflat aproape de puncte.Mexicanul a încercat să-l depășească pe danezul de la Haas în cel mai lent viraj al circuitului, dar a venit mult prea din spate și l-a lovit pe Magnussen în viraj. Pilotul Haas a fost răsucit, dar a reușit să continue. Perez s-a ales cu încă o aripă față avariată, dar și cu direcția afectată. Din cauza contactului între cei doi piloți, cursa a fost neutralizată din nou, de această dată cu Safety Car Virtual, pentru a elimina bucățile provenite de la cele două monoposturi.
De această mică neutralizare a profitat Oscar Piastri, care a intrat la boxe pentru a schimba de pe anvelope medium pe hard. Steagul verde a fost afișat înainte ca altcineva să fi avut șansa să treacă pe la boxe pentru un schimb de anvelope. La finalul turului cu numărul 15, Sergio Perez, trecut deja la boxe pentru a doua oară, a fost silit la abandon. În același timp, mexicanul a mai primit încă o penalizare pentru contactul cu Magnussen.
STRATEGIE CU O SINGURĂ OPRIRE PENTRU RUSSELL
Înapoi pe circuit, Lewis Hamilton și George Russell au fost din nou atrași într-o bătălie destul de strânsă. La un moment dat, Hamilton a ieșit foarte larg din virajul Degner, lucru care i-a oferit lui Russell șansa de a-l ataca pe fostul campion mondial în virajul Spoon. Russell a încercat să-l depășească pe Hamilton pe exterior, însă britanicul de 38 de ani și-a apărat ferm poziția în fața coechipierului său mai tânăr, lucru care a stârnit puțină nemulțumire din partea lui Russell.
La începutul celui de-al 17-lea tur, Max Verstappen a oprit pentru a trece pe un set nou de anvelope medium. Oprirea olandezului i-a permis lui Lando Norris să preia conducerea cursei. În același tur a oprit și Hamilton, care a ales compoziția mai dură. După doar un tur în postura de lider, Norris a oprit și el la boxe pentru anvelope hard. În spatele său, Charles Leclerc a oprit și el pentru anvelope medium noi.
Un tur mai târziu, Carlos Sainz, care preluase conducerea cursei, a oprit și el tot pentru anvelope medium. Toate aceste opriri l-au adus pe George Russell în fruntea întrecerii, pilotul britanic având o strategie cu doar o singură oprire. Pentru Russell, însă, timpul petrecut ca lider nu a durat foarte mult. Max Verstappen a reușit să recupereze pozițiile pierdute și să-l prindă din urmă pe britanicul de la Mercedes. În acul de păr al circuitului, olandezul a trecut fără probleme de Russell și și-a recâștigat poziția fruntașă.
Russell avea să rămână pe circuit până în turul 25, când a făcut trecerea de pe medium pe hard. Între timp, Lando Norris a reușit să-l prindă din urmă pe coechipierul său australian, iar în turul 27, britanicul a trecut în fața lui Oscar Piastri pentru locul 2, datorită unui ordin de echipă.
DUEL ÎNTRE ALONSO ȘI OCON
După prima serie de opriri la boxe, am avut parte și de ceva acțiune pe circuit pentru pozițiile din afara podiumului. Aici au fost dueluri între Sainz, Hamilton, Alonso și Esteban Ocon. Ultimii doi piloți au fost atrași într-o bătălie pentru ultimele poziții din puncte, cu francezul de la Alpine în fața spaniolului de la Aston Martin. În tot acest timp, Alonso a încercat tot posibilul de a trece de fostul său coechipier, însă fără succes.
Într-un moment rar întâlnit în acest sezon, Alonso și-a exprimat pe radio nemulțumirea față de strategia aleasă de echipă.Pentru Aston Martin, cursa din Japonia avea să devină și mai grea după ce Lance Stroll a fost nevoit să abandoneze din cauza unei probleme cu prinderile aripii din spate.
A DOUA SERIE DE OPRIRI ADUCE DUELURI DE LA DISTANȚĂ
Timp de aproape 10 tururi, cursa avea să se liniștească puțin, tocmai înaintea celei de-a doua serii de opriri la boxe. Primul care a trecut la standuri a fost Charles Leclerc în turul 35 pentru a monta un set nou de anvelope hard pe monopostul Ferrari. În același tur cu monegascul a oprit și Lewis Hamilton, care a trecut pe un nou set de anvelope cu dungi albe.
Imediat după aceste opriri au trecut la boxe Piastri (turul 36), Norris (turul 37), Verstappen (turul 38) și Carlos Sainz Jr (turul 39). Cu toții au trecut pe anvelope de compoziție hard, care aveau să-i ducă pe piloți până la finalul cursei. Ca urmare a opririlor, George Russell, rămas pe strategia cu doar o singură oprire, a rămas pe circuit și a urcat câteva poziții în clasament.
În schimb, a fost imediat evident faptul că această strategie nu a fost cea mai inspirată. În turul 42, Piastri a efectuat o depășire spectaculoasă asupra lui Russell pe exteriorul primului viraj. Manevra a adus aminte puternic de acea depășire faimoasă din 2005 făcută de Kimi Raikkonen asupra lui Giancarlo Fisichella în ultimul tur al acelei curse. Revenind în prezent, Russell avea să piardă încă o poziție și în fața lui Charles Leclerc, care a avut nevoie de mai mult efort pentru a trece de săgeata neagră.
Iar pentru Russell, cursa de supraviețuire nu se terminase, deoarece mai trebuia să facă față presiunii lui Lewis Hamilton și Carlos Sainz. Hamilton, fiind mai rapid dintre cei doi piloți Mercedes, a fost lăsat să treacă de Russell, iar fostul campion mondial a încercat să joace în echipă pentru a-l ține în spate pe Sainz. Prea puțin și prea târziu, deoarece Sainz a reușit până la urmă să treacă de Russell în turul 50 din 53.
RED BULL, CAMPIONI MONDIALI ȘI ÎN 2023
La finalul cursei, Max Verstappen a câștigat cu un avans de aproape 20 de secunde față Lando Norris pe locul 2. Ultimul loc pe podium a fost ocupat de Oscar Piastri, cu o performanță extraordinară pentru un debutant în Formula 1.
Odată cu această victorie, Max Verstappen a luat și cel mai rapid tur al cursei, iar echipa Red Bull a fost confirmată campioană mondială la constructori, pentru a 6-a oară. Practic, după această cursă, Verstappen are deja o mână pe cel de-al treilea titlu mondial, având 400 de puncte în clasamentul piloților, cu 177 mai multe decât Sergio Perez pe locul 2. În clasamentul constructorilor, Red Bull are 623 de puncte și un avantaj de 318 puncte față de Mercedes pe locul 2. Bătălia pentru poziția de vice-campion în acest clasament se va da între Mercedes (305 puncte), Ferrari (285) și Aston Martin (221).
Clasamentul cursei din top 10 este completat astfel: Charles Leclerc (4), Lewis Hamilton (5), Carlos Sainz Jr (6), George Russell (7), Fernando Alonso (8), Esteban Ocon (9) și Pierre Gasly (10).
Următoarea etapă va fi Marele Premiu din Qatar, care va avea și o cursă de sprint. Grand Prix-ul propriu-zis va avea loc în 8 octombrie.
via Formula 1
Aha, și ar mai fi bobârnacul dat peste nasul celor care băgau strâmbe cu "flexibilitățile" celor de la Red Bull. După diferențele din cursă, se pare că tocmai aceia erau cu musca pe căciula TD18 !
fara sa fie favorizat la maxim ca schumi, sau cartoanele gen ham&vetelu.
pe urma il batea rosberg si toti la mercedes!
vetelu la fel, favorizat cu de toate..
deci max nu are comparatie cu astia.
Unde ai dreptate. Rosberg l-a batut. Dar să nu uităm că avusese accidentul de motocicletă care-l adusese în situația lui Kubica, potențial 40%. Și cu toate astea a avut rezultate onorabile, cu potențial 100% l-ar fi ascultat cu urechea pe Nico. Așa că mai ușor cu pianul pe scări când vorbești de probabilul GOAT !
Schumacher went on to reveal that scans and checks at the hospital showed he was completely fine. Holzhauer Racing team boss Jens Holzhauer told Express that it was a ‘harmless and normal training fall’.
O fi fost Max favorizat, dar Hamilton nu se astepta sa atace Max chiar in acel viraj devenit faimos. Cu sau fara Masi, Hamilton a pierdut campionatul pe greseala lui.
Hamilton trebuia să cedeze prima poziţie după scurtcircuitarea circuitului, sau la faptul că cei care au schimbat pneurile nu au fost lăsaţi să treacă de piloţii întârziaţi?
Ce zici de 55.13 din regulament?
https://www.mediafax.ro/sport/formula-1-are-noi-reglementari-referitoare-la-regula-safety-car-ului-20633959