Sezonul 2024 de Formula 1, cel mai lung sezon din istoria competiției, a ajuns la sfârșit. În ultima cursă, etapa tradițională de final din Abu Dhabi, Lando Norris a obținut o nouă victorie și a asigurat, în același timp, titlul la constructori pentru McLaren. Cursa a fost marcată de un prim tur plin de acțiune și cu momente care au făcut ca lupta pentru campionatul constructorilor să fie mai interesantă decât era anticipat inițial.
ACROȘAJ ÎNTRE MAX VERSTAPPEN ȘI OSCAR PIASTRI
În urma calificărilor, McLaren a obținut prima linie, cu Lando Norris în pole position și cu Oscar Piastri pe locul 2. Pe locul 3 s-a calificat Carlos Sainz, singurul Ferrari intrat în top 10. Asta pentru că Charles Leclerc nu a intrat în Q3 din cauza unui tur șters pentru depășirea limitei pistei. Și dacă ar fi intrat, tot ar fi plecat de mai din spate, din cauza unei penalizări cu 10 poziții pe grilă pentru schimbarea bateriei.
Startul avea să joace un rol decisiv în lupta pentru titlul la constructori. Norris a plecat bine, la fel și Piastri, însă un start mai bun a fost cel al lui Max Verstappen. Plecat de pe locul 4, cvadruplul campion mondial a trecut de Sainz la start și apoi a venit lângă Piastri în primul viraj. Cei doi au căutat aceeași bucată de asfalt pe circuit și s-au acroșat chiar în primul viraj.
Ambii piloți s-au răsucit și au pierdut poziții. Verstappen a revenit în afara topului 10, în timp ce Piastri a revenit pe ultimul loc.
LECLERC URCĂ 11 POZIȚII ÎN PRIMUL TUR
Cel care a avut parte de cel mai bun start în primul tur a fost Charles Leclerc. Monegascul de la Ferrari a plecat de pe locul 19 pe grilă, fiind doar în fața lui Franco Colapinto. Pilotul Scuderiei a avut parte de cel mai bun prim tur din carieră, după ce a reușit să urce nu mai puțin de 11 poziții până la finalul primului tur, până pe locul 8.
ABANDON PENTRU PEREZ ÎN PRIMUL TUR
La scurt timp după acțiunea din primul viraj, a mai urmat un moment care avea să afecteze cursa. Sergio Perez, plecat de pe locul 10, a fost înconjurat de alte mașini din pluton și a fost lovit din spate de către Kick Sauber-ul lui Valtteri Bottas. Mexicanul de la Red Bull s-a răsucit și a pierdut multe poziții.
El avea să revină pe circuit, însă nu pentru foarte mult timp. După doar o jumătate de tur, Perez a fost nevoit să abandoneze cursa din cauza unei noi probleme la transmisie.
A fost pentru a doua oară la rând când mexicanul a avut parte de aceeași problemă imediat după o răsucire a monopostului RB20.Din cauza abandonului lui Perez, cursa a fost neutralizată cu Safety Car Virtual. În tot acest timp, Lando Norris a reușit să se distanțeze în față, cu Carlos Sainz pe locul 2 și cu Pierre Gasly pe locul 3, urmat de George Russell și de Nico Hulkenberg.
Cursa a fost reluată în turul 3, iar la restart, Oscar Piastri, căzut pe ultimul loc, l-a atins pe Franco Colapinto din spate. Argentinianul de la Williams a suferit o pană ca urmare a acelui contact din partea australianului de la McLaren. După incidentele din primul tur, Verstappen, Piastri și Bottas au primit fiecare câte o penalizare de 10 secunde.
LECLERC CONTINUĂ SĂ URCE ÎN CLASAMENT
După reluarea cursei, Charles Leclerc a început să câștige și mai multe poziții în speranța că va reuși să se apropie de cei din frunte. Monegascul i-a depășit pe rând pe Kevin Magnussen, Fernando Alonso și Nico Hulkenberg. Pilotul Ferrari a reușit să ajungă până în spatele lui George Russell, care se afla la rândul său într-un duel strâns cu Gasly pentru locul 3.
Între timp, Max Verstappen a început și el să recâștige pozițiile pierdute și a urcat până pe locul 6, dar la o distanță mare față de Leclerc. În față, Lando Norris reușise să se distanțeze la peste 4 secunde față de Sainz. Chiar dacă Piastri era acum scos din ecuație, McLaren încă era în avantaj în ceea ce privește situația la constructori. O victorie era de ajuns pentru cucerirea titlului, indiferent de unde aveau să termine cei de la Ferrari.
Un alt pilot care avea să câștige multe poziții în cursă a fost Lewis Hamilton. Plecat de pe locul 16 în ultima sa cursă ca pilot Mercedes, fostul campion mondial a reușit să urce până pe locul 4, după oprirea lui Charles Leclerc, care a venit în turul 21. Monegascul a fost urmat la boxe de Norris, Russell, Sainz și Verstappen. În urma opririlor, Norris a revenit în fruntea cursei, cu Sainz pe 2 și cu Leclerc pe locul 3.
ACCIDENT ÎNTRE BOTTAS ȘI MAGNUSSEN
Ceva mai în spate, Valtteri Bottas și Kevin Magnussen se duelau pentru poziție când finlandezul a ratat frânarea într-un viraj și l-a lovit pe danezul de la Haas. Bottas s-a ales cu o pană și cu o suspensie ruptă în ceea ce este foarte probabil să fi fost ultima sa cursă în Formula 1.
Magnussen a revenit pe circuit fără avarii evidente, însă a trebuit să oprească la boxe pentru a înlocui anvelopele.Într-un final, au mai trecut pe la boxe și Hamilton și Piastri. Cel din urmă a trebuit să stea și cele 10 secunde în plus pentru a-și servi penalizarea. Hamilton a revenit pe locul 7 și a reușit rapid să treacă de Hulkenberg și de Gasly pentru a urca până pe locul 5, în spatele lui George Russell.
De acolo, cursa nu a mai avut parte de prea multă acțiune, în afară de un moment pentru Oscar Piastri, care a ieșit larg în încercarea de a câștiga poziții.
VICTORIE PENTRU NORRIS, TITLUL PENTRU MCLAREN
La finalul celor 58 de tururi, Lando Norris a câștigat cursa, la un ecart de 5.8 secunde în fața lui Sainz. Charles Leclerc a terminat pe locul 3, la 31.9 secunde în spatele câștigătorului. Cu Norris învingător și cu Oscar Piastri ajuns pe locul 10, McLaren a câștigat titlul la constructori. Este pentru prima dată din 1998 când McLaren reușește această performanță.
În ultimul tur, Hamilton a reușit să treacă de Russell cu o manevră spectaculoasă pe exterior, pentru a urca pe locul 4 în ultima cursă ca pilot Mercedes. Russell a terminat pe locul 5, urmat de Max Verstappen pe 6, Gasly pe 7, Hulkenberg pe 8, Alonso pe 9 și Oscar Piastri pe locul 10.
În afara pozițiilor din puncte, clasamentul arată astfel: Alex Albon (11), Yuki Tsunoda (12), Zhou Guanyu (13), Lance Stroll (14), Jack Doohan (15), Kevin Magnussen (16) și Liam Lawson (17). Abandonurile au fost Bottas, Colapinto și Perez.
Așadar, sezonul 2024 de Formula 1 a ajuns la final. Despre acest sezon se poate spune că a fost cel mai competitiv din ultimii ani. În acest an au câștigat 7 piloți diferiți și 4 constructori diferiți, fiind de departe cel mai competitiv sezon din epoca hibridă a Formulei 1.
Urmează acum pauza de iarnă, în care se pregătesc schimbările pentru 2025. Noul sezon va începe în 16 martie, în Australia. Va fi pentru prima dată din 2019 când această țară va găzdui prima cursă din sezon.
via Formula 1
Evident, pentru Ferrari va fi extraordinar, fiindcă îl vom avea în aceeași echipă pe cel mai de succes pilot din istoria Formulei 1.
Va fi privilegiul meu suprem să învăț de la cel mai bun din toate timpurile, dar și o incomensurabila provocare și motivație să îl înving pe Lewis și să îi arăt de ce sunt capabil.”
(La Gazzetta dello Sport)
Dar nicidecum in rezultate notabile, ci tocmai in propășirea acelorasi reprezentatii anodine, atat pe pista, dar, mai cu seama acolo unde se certifica atat valoarea cat si competenta, in clasamente.
Charme L'échec n-a facut nimic altceva la final de 2024 decat sa-si reconfirme regresul, locul 3 la general, asta dupa ce-a izbutit in 2022 sa escaladeze cel mai inalt pisc profesional de care-i capabil unul ca el, .....2nd.
Acu', daca s-a hotarat la Maranello faptul ca un singur călcâi lui Ahile n-are cum sa fie suficient pentru a captura trofeele supreme, chiar asa, de ce nu s-ar impune sa se recurga si la strategia *sublima* pentru 2025, două călcâie ale lui Ahile.
Rezonez si la aceasta ora ideii conform careia șansa rasplateste de cele mai multe ori mințile sclipitoare, nu pe cele imbecile.
1 Charles Leclerc, Ferrari 1:23.510 134 laps
2 Carlos Sainz, Williams 1:23.635 146
3 George Russell, Mercedes 1:23.789 134
4 Nico Hulkenberg, Sauber 1:23.856 113
5 Andrea Kimi Antonelli, Mercedes 1:23.873 62
6 Ayumu Iwasa, Racing Bulls 1:24.100 110
7 Patricio O’Ward, McLaren 1:24.222 116
8 Jack Doohan, Alpine 1:24.268 137
9 Paul Aron, Alpine 1:24.275 121
10 Esteban Ocon, Haas 1:24.305 119
11 Luke Browning, Williams 1:24.375 105
12 Ryo Hirakawa, Haas 1:24.435 133
13 Liam Lawson, Racing Bulls 1:24.440 159
14 Arthur Leclerc, Ferrari 1:24.576 68
15 Isack Hadjar, Red Bull 1:24.632 125
16 Lando Norris, McLaren 1:24.678 84
17 Yuki Tsunoda, Red Bull 1:24.689 127
18 Gabriel Bortoleto, Sauber 1:24.738 130
19 Oscar Piastri, McLaren 1:24.838 72
20 Jak Crawford, Aston Martin 1:24.997 109
21 Felipe Drugovich, Aston Martin 1:25.019 146
22 Frederik Vesti, Mercedes 1:25.159 55
23 Antonio Fuoco, Ferrari 1:25.278 73
@Day 1, iarasi castiga italienii titlul mondial la teste?!
Ericsson n-a fost ce trebuie, Vettel sub nicio forma, Sainz pentru nimic in lume.
Ma bucur ca l-am gasit la momentul optim pe Lewis, numai astfel -eu impreuna cu Lewis- am certitudinea ca Ferrari o sa-si redobandeasca adevarata dimensiune a performantei absolute si competitivitatii depline."
(La Domenica Sportiva -RAI Sport)