Pentru prima dată în istoria Formulei 1, toate echipele și-au prezentat monoposturile și graficele pentru noul sezon în cadrul unui eveniment comun. Acest eveniment unic a fost găzduit de către Londra, la Arena O2, pentru a sărbători 75 de ani de Formula 1 și pentru a da startul sezonului 2025.
Mai jos vei vedea cum arată noile monoposturi de Formula 1, sau cel puțin noile lor grafice, deoarece unele echipe nu vor dezvălui monoposturile noi reale până la începutul testelor din presezon.
McLaren MCL39
Campionii en-titre la constructori au prezentat noua lor grafică pentru sezonul 2025. Aceasta arată în mare parte la fel cu grafica din sezonul 2024 și este cea care va îmbrăca noul monopost MCL39 din acest an.
Noul monopost McLaren pentru sezonul 2025 va avea un motor Mercedes și va fi pilotat de către Lando Norris și Oscar Piastri.
Ferrari SF-25
Cea mai anticipată lansare din cadrul evenimentului special a fost cea a celor de la Ferrari. Echipa italiană a prezentat noul său monopost, botezat SF-25, care primește o grafică ce a stârnit controverse datorită culorilor sponsorului său titular, HP. Față de sezonul trecut, noua grafică primește o suprafață albă în zona capotei, precum și o aripă spate albă și câteva elemente vopsite în aceeași culoare la aripa din față.
Albul sponsorului titular este în contrast cu o nouă nuanță de roșu, mai închisă la culoare prin comparație cu grafica de anul trecut.
Noul SF-25 va fi primul Ferrari pilotat de Lewis Hamilton. Septuplul campion mondial îl va avea coechipier pe Charles Leclerc.
RED BULL RB21
Deși Max Verstappen a câștigat titlul de campion mondial în 2024, echipa Red Bull s-a clasat doar pe locul 3 în clasamentul constructorilor. Echipa austriacă speră să urce înapoi în acest clasament cu noul RB21, care va fi dezvăluit la testele din presezon.
Până atunci, Red Bull a arătat doar noua sa grafică pentru sezonul 2025, care nu este foarte diferită față de cea din sezonul trecut, cu excepția unui sponsor nou vizibil pe aripa din spate.
Monopostul Red Bull RB21 va fi ultimul cu o unitate de putere dezvoltată de Honda Red Bull Powertrains, înainte ca echipa să treacă la motoare Ford în 2026.
Max Verstappen va avea un nou coechipier în acest sezon, în persoana lui Liam Lawson. Neozeelandezul va lua startul în primul său sezon complet de Formula 1 alături de Red Bull.MERCEDES F1 W16
Sezonul 2025 va fi un început nou pentru echipa Mercedes. Primul său monopost din epoca post-Lewis Hamilton se va numi F1 W16, iar acesta va primi o grafică foarte asemănătoare cu cea din 2024. Grafica predominant neagră primește accente argintii în zona părții frontale, dar și o priză de aer vopsită în argintiu deasupra capului pilotului.
Piloții Mercedes din acest an vor fi George Russell și Kimi Antonelli. Italianul va lua startul în prima sa cursă de Formula 1 odată cu etapa de început din Australia.
ASTON MARTIN AMR25
Aston Martin este una din puținele echipe care nu doar că au prezentat noua lor grafică, dar și monopostul nou în toată splendoarea sa. Noul monopost pentru sezonul 2025 se numește AMR25 și primește o grafică predominant verde ușor modificată, cu câteva suprafețe de fibră de carbon expusă.
Monopostul Aston Martin AMR25 reprezintă un final de epocă pentru echipă deoarece este ultimul care va rula cu motoare Mercedes. Echipa britanică va trece la motoare Honda începând din 2026. Piloții din acest sezon vor fi Fernando Alonso și Lance Stroll.
ALPINE A525
Alpine a dezvăluit o grafică nouă cu și mai multe accente roz pentru acest sezon, grație sponsorului său titular BWT. Monopostul din acest an al francezilor este botezat A525 și este ultimul care va avea motoare Renault. Echipa va trece la motoare Mercedes începând din 2026.
În acest an, piloții echipei vor fi Pierre Gasly și debutantul Jack Doohan, fiul fostului campion mondial de motociclism Mick Doohan.
HAAS VF-25
Echipa americană a prezentat noul său monopost din acest sezon, botezat VF-25. Al 10-lea monopost al echipei primește o grafică asemănătoare cu cea din sezonul 2024, dar cu numele Haas vopsit acum în negru în loc de roșu.
Haas va avea și în acest an motoare Ferrari, însă va avea o nouă linie de piloți formată din Esteban Ocon și Oliver Bearman.
Britanicul, care a luat startul în 3 curse în 2024, va participa în primul său sezon complet.RACING BULLS VCARB 02
Echipa cunoscută în sezonul trecut ca RB a prezentat o grafică nouă și mult diferită față de cea din 2024. Pentru monopostul din 2025, Racing Bulls a decis să renunțe la accentele albastre pentru un alb mat în combinație cu logo-ul Red Bull vopsit pe aripa din față și pe capota motorului.
Echipa soră a celor de la Red Bull Racing va rula și aceasta pentru ultima dată cu motoare Honda RBPT, înainte de a face trecerea la unități de putere Ford în 2026. Piloții echipei italiene vor fi Yuki Tsunoda și debutantul Isack Hadjar.
WILLIAMS FW47
Williams a prezentat în urmă cu o săptămână monopostul FW47 pentru sezonul 2025, însă grafica văzută atunci a fost una provizorie. De data aceasta, echipa britanică a dezvăluit grafica oficială pentru noul sezon, care este, din nou, foarte asemănătoare cu cea din sezonul trecut. Desigur, începând din acest an, Williams are un nou sponsor titular, Atlassian, al cărui nume este prezent pe capotă și pe aripile din față și din spate.
Acesta va fi primul Williams pilotat de Carlos Sainz Jr, care îl va avea coechipier pe Alex Albon. Bineînțeles, noul monopost Williams are în spate un motor Mercedes.
KICK SAUBER C45
Ultima echipă care și-a dezvăluit grafica pentru noul sezon este Kick Sauber. În acest an, echipa elvețiană adoptă un design cu o parte frontală vopsită în verde mat care se transformă ușor în negru în părțile laterale și din spate.
Sezonul 2025 este ultimul pentru echipa Sauber înainte ca aceasta să se transforme în Audi începând din 2026. Piloții echipei din acest an sunt Nico Hulkenberg și Gabriel Bortoleto, care va debuta în Australia. La fel ca în 2024, Kick Sauber rulează cu motoare Ferrari în 2025.
via Formula 1
Nu suntem in posesia tuturor informatiilor care sa confinteasca faptul ca ruptura-i de proportii biblice deja, doar ca detaliile sunt covarsitoare, facil identificabile si de catre cel mai profan dintre toti diletantii.
Excesul de alb pe SF-25 se traduce cu o naprasnica lovitura pe care Hamilton a incasat-o taman in moalele capului.
Unde si-a permis Ferrari să-l cârpească pe al doilea septuplu ?
Tocmai la Londra.
Asta certifica un singur lucru.
Ferrari are cu ce, ramane o mare cilindree, unicul mascul alfa al disciplinei.
Ferrari a pus piciorul in prag cu:
#White Lives Matter !
(Corierre dello Sport)
(Scuderia Fans)
Ideea unui Campionat Mondial al Piloților de Formula 1 s-a conturat în 1949. Anul următor, pe 13 mai se desfăşura la Silverstone GP-ul inaugural al noii competiții. Peste opt ani apărea şi Cupa Internațională a Constructorilor (am scris mai multe articole detaliate pe această temă puțin cunoscută). Cele două se vor desfăşura în paralel până vor fi reunite în 1981 sub aceeaşi umbrelă: Campionatul Mondial de Formula 1.
Tot în 1981 a fost semnat şi primul Acord Concorde conform căruia echipele primeau anumite sume de bani de la deținătorii drepturilor în funcție de poziția din clasament. Plus un bonus special oferit Scuderiei, ținut secret pentru trei decenii până când Max Mosley l-a dezvăluit (în interior se ştia de acesta, dar dovezile erau nesigure pentru a se publica ceva concret, palpabil).
Treptat cuantumul premiilor a crescut, bonusul Scuderiei a urcat la 100 milioane $ trecând neschimbat prin reînnoirea din 2013. Dar în 2017 Bernie a ales să vândă drepturile comerciale către Liberty Media. A fost o mişcare pivotală în evoluția ulterioară a lucrurilor.
Cum Acordul din 2013 expira la finele lui 2020, a fost reînnoit pentru încă 5 ani: 2021-2026. Doar că acum erau schimbări majore în privința distribuției fondurilor, echipele mici nemaifiind lăsate aproape de izbelişte precum pre-2021, iar beneficiile aproape exagerate pentru patru echipe anume (Ferrari, Mercedes, Red Bull, McLaren) au fost în parte eliminate sau ajustate.
Pentru prima dată în istorie aproape 50% din totalul banilor încasați (repartizarea lor o vom prezenta mai jos alături de sursele din care provin) erau dirijați către echipe conform unui algoritm mult mai simplu ce se centra pe poziția în clasamentul general al constructorilor. Bonusul substanțial pentru Ferrari rămânea intangibil, toate celelalte echipe fiind de acord fără ezitare asupra acestui aspect. Numai că acum nu mai era vorba de suma fixă de 100 milioane $, ci de un procent ce devenea variabil după atingerea unui anumit prag.
Pentru a avea o imagine clară, vom face o comparație între Acordul Concorde 2013 şi Acordul Concorde 2021.
Pre-2021 exista o împărțire pe trei coloane a veniturilor echipelor.
Coloana 1: o sumă fixă în valoare de 35milioane $ pe care o primea fiecare dintre primele 10 echipe din clasamentul final pentru participare. Coloana 2: în funcție de locul ocupat în clasament, echipele primeau o sumă de bani ce varia între 15 milioane $ (locul 10) şi 66 milioane $ (campioana). Coloana a treia era ceva mai complex şi includea bonusurile acordate conform mai multor criterii. Lista era deschisă de bonusul LST (Long Standing Bonus) ce era acordat Scuderiei, ca unica echipă ce a participat neîntrerupt la toate edițiile Campionatului Mondial.
Motivarea suplimentară: impactul mediatic al celei mai iubite echipe aduce de departe cele mai multe încasări, fără aportul Ferrari, încasările fiind de aproape trei ori mai mici.
Urmează CCB (“constructor championship bonus”) ce este plătite către Ferrari, Mercedes, Red Bull şi McLaren, primele două încasând cu 6 milioane $ în plus față de celelalte două. Mercedes şi Red Bull mai primeau un supliment de câte 35 milioane $ pentru palmaresul recent şi imapctul asupra evoluției sportului. Williams, a doua cea mai titrată echipă din istorie primea la rândul său 10 milioane $ grație colecției de maşini istorice incluse în Williams Heritage.
Cât încasau echipele în total în ultimul an al acelei ere? Ferrari conducea balul, ca întotdeauna, cu 205 milioane $, urma Mercedes cu 177 milioane $, Toro Rosso încheind plutonul cu 52 milioane $.
Ajungem acum la ultimul Acord Concorde, conceput de Liberty Media şi echipe şi centrat în jurul cuvântului echitate. De data aceasta bonusurile prea puțin întemeiate din vechiul acord sunt eliminate, cele rămase sunt mult diminuate. Au apărut altele noi, bazate pe succesul în competiție de-a lungul anilor.
Cheia este acum poziția în clasamentul general. Astfel, echipa caâştigătoare a titlului constructorilor primeşte 14% din totalul sumei alocate, cea clasată pe locul secund primeşte 13.1%, în timp ce echipa de pe ultimul loc are parte de 6%.
Teoretic, un procent de 50% din totalul veniturilor Liberty este îndreptat către fondul de premiere. În realitate, în urma unor ajustări financiare şi atingerii unui anumit punct, cota care a revenit echipelor începând cu 2022 este de circa 45%. Dacă jumătate din veniturile totale ale Liberty nu sare de 1 milard $, atunci echipele împart integral această jumătate. Când se trece peste acest prag, cota procentuală a deținătoarei drepturilor comerciale creşte. Paradoxal poate, şi cota Ferrari creşte o dată cu depăşirea pragului, dar despre asta puțin mai jos.
Suma de premiere (fără bonusuri) pentru 2023 a atins 1 miliard, acum estimările converg către o sumă cuprinsă între 1.15 – 1.2 miliarde. Profitul pe primele trei trimestre din 2024 a crescut cu 25% față de 2023, chiar dacă pe ultimul trimestru s-a înregistrat o mică scădere față de aceeaşi perioadă din 2023 (861 milioane $ față de 887 milioane $). Adăugând bonusurile, se ajunge la peste 1.5 miliarde (după ce aplicăm ajustările plus cota crescândă a Liberty-vezi mai sus).
Raportându-ne la clasamentul general 2024, McLaren va primi minim 161 milioane $, sumă aferentă procentului de 14% oferit campioanei. Ferrari va încasa 150 milioane, iar Red Bull (procent 12.2%) 140 milioane, ultima clasată va vedea în conturi 69 milioane.
După asta vin bonusurile. Toate echipele ce au cel puțin un titlu în palmares primesc o sumă de bani pentru asta, peste 10 milioane $. Aici este inclusă şi Alpine ce preia palmaresul Renault. Williams continuă să primească bonusul pentru colecția Heritage. Diferențele mari între numărul de titluri (Ferrari are 16, Alpine/Renault doar 2, Red Bull 6 etc) nu se reflectă în diferențe în ce priveşte sumele alocate. Există bonusul standard alocat pentru câştigarea unui titlu şi bonusul mărit pentru câştigarea a două sau mai multe titluri. Astfel că, deşi Scuderia are de opt ori mai multe coroane mondiale ca Renault, ambele încasează un bonus de succes identic.
O altă noutate este noul bonus oferit echipelor ce au încheiat în top 3 în clasament în ultimele 10 sezoane. Pentru fiecare sezon încheiat în frunte se acordă 3 puncte dintr-un total de 6p. Totalul punctelor pentru 10 ani este de 60p, nicio echipă nu poate astfel marca mai mult de 30p. Pentru 30p se încasează un bonus de 50%, Mercedes, cu 24p acumulate între 2015-2024 primind 48% din suma alocată pentru asta. În schimb, o echipa ce a acumulat 10p va primi 16%, nu 20% cum ar părea logic.
Estimările cele mai realiste converg către o sumă totală de 1.57 miliarde $ alocată premierii inițiale, înaintea aplicării cotei mai ridicate pentru Liberty. Asta înseamnă aproape 400 milioane $ pentru bonusuri.
Acum ajungem la cel mai interesant aspect al acelui bonus special pentru Ferrari. Conform înțelegerii din 2020, bonusul Scuderiei este de 5% din totalul fondului de premiere, dar numai dacă acesta nu depăşeşte 1.1 miliarde $. Dacă acesta sare de 1.1 miliarde, procentul se dublează şi rămâne la această cotă până la atingerea de către fond a unui prag de 1.6 miliarde $. Cum în 2024 pragul de 1.1 miliarde a fost depăşit cu mult, bonusul pentru echipa emblematic se învârte în jurul a 150 milioane $. Per total Ferrari va încasa mult peste 300 milioane pentru prestația din 2024.
Campioanei McLaren i se vor vira în cont peste 200 milioane $, iar Red Bull, deşi a încheiat pe trei în 2024, va încasa mai mult ca în sezonul precedent (în care a fost campioană).
Saltul spectaculos făcut de Alpine grație upgrade-urilor gândite de David Sanchez şi performanței merituoase de la Interlagos a valorat 30 milioane $ în plus (saltul de la locul 9-ce primeşte 79 milioane în afara bonusurilor şi locul 6-ce primeşte 109 milioane fără bonificații). Comparativ, în 2019 Renault a încheiat pe locul 5 la general şi a primit numai 73 milioane $.1
Înainte de a da cuvântul unor oameni cheie din fruntea echipelor pentru concluzii, să precizăm de unde provin încasările Liberty. De la promotorii curselor provin 31% din venituri (taxa de participare, o parte din banii de pe biletele vândute). Drepturile media acoperă 40% din total. Aportul sponsorilor este apreciat la 16% (va fi mai mare o dată cu cooptarea LVMH), restul fiind acoperit de merchandising, drepturi de autor.
Acesta ar fi în mare tabloul distribuirii banilor în F1. Motivul fundamental pentru care echipele prețuiesc clar mai mult titlul constructorilor, ce aduce fonduri serioase echipei respective, în timp ce titlul piloților doar sporeşte palmaresul (generând totuşi anumite încasări prin atragerea unor noi sponsori impresionați şi interesați de colaborarea cu un pilot campion mondial).
“Titlul constructorilor a fost întotdeauna prioritatea noastră, sublinia Andrea Stella. Chiar şi când am ajuns în punctul în care trebuia să sprijinim un pilot în defavoarea celuilalt, pentru că acel pilot avea şanse la titlu, asta a fost întotdeauna ceva secundar în raport cu maximizarea şanselor pentru câştigarea coroanei constructorilor”.
Pentru 2025 sunt aşteptate încasări şi mai mari, iar actorii principali vor fi cam aceiaşi. Fundamental în privința obținerii Cupei înființate în 1958 este să ai doi piloți care să performeze convingător pe parcursul anului. Ceva ce a lipsit Red Bull în 2024. Nici pentru 2025 şansele nu par în favoarea echipei austriece.
McLaren are o poziție foarte solidă în această privință, cei doi mânuitori ai volanului fiind de valori apropiate şi constanți în abordare. Asta în timp ce Ferrari are în teorie cel mai puternic binom din branşă de după 2007, unul rivalizând pentru postura de etalon al Scuderiei all time cu Ascari-Gonzalez(1951) şi Prost-Mansell (1990).
Că banii vorbesc în acest sport este deja o axiomă. “Fangio a plecat la Maserati şi a luat titlul piloților, dar eu am rămas cu banii, spunea în 1957 Enzo Ferrari. Iar bonusurile de participare sunt oricum mai mari pentru noi, pentru că Scuderia mea are mai multă greutate…”.
După fondarea în 1958 a Cupei Internaționale a Constructorilor, maniera lui Commendatore de a-şi asmuți piloții unul împotriva altuia, va cunoaşte o redimensionare. Omul acoperit încă de atunci de mantia misticității va da prea puțin pe titlul piloților, însă cel al constructorilor va reprezenta chintesența, pentru că în ochii lui răsplătea excelența uzinei de la Maranello. “Maşina contează mereu mai mult ca cel de la volan, deci şi răsplata pentru echipă trebuie să fie pe masură”.
Valentin Raducan
Firma tech cu sediul în Cluj-Napoca s-a alăturat echipei italiene Visa Cash App Racing Bulls la startul sezonului 2025.
Line-up for 2025 F1 Bahrain test
Team Wednesday 26 February Thursday 27 February Friday 28 February
McLaren
Ferrari
Red Bull Racing
New Zealand Liam Lawson (AM)
Netherlands Max Verstappen (PM)
New Zealand Liam Lawson Netherlands Max Verstappen
Mercedes
Italy Andrea Kimi Antonelli (AM)
United Kingdom George Russell (PM)
United Kingdom George Russell (AM)
Italy Andrea Kimi Antonelli (PM)
Italy Andrea Kimi Antonelli (AM)
United Kingdom George Russell (PM)
Aston Martin
Spain Fernando Alonso (AM)
Canada Lance Stroll (PM)
Spain Fernando Alonso (AM)
Canada Lance Stroll (PM)
Canada Lance Stroll (APM)
Spain Fernando Alonso (PM)
Alpine
Australia Jack Doohan (AM)
France Pierre Gasly (PM)
France Pierre Gasly (AM)
Australia Jack Doohan (PM)
Australia Jack Doohan (AM)
France Pierre Gasly (PM)
Haas United Kingdom Oliver Bearman (AM)
France Esteban Ocon (PM) France Esteban Ocon (AM)
United Kingdom Oliver Bearman (PM) United Kingdom Oliver Bearman (AM)
France Esteban Ocon (PM)
Racing Bulls
Japan Yuki Tsunoda (AM)
France Isack Hadjar (PM)
Japan Yuki Tsunoda (AM)
France Isack Hadjar (PM)
France Isack Hadjar (AM)
Japan Yuki Tsunoda (PM)
Williams
Thailand Alex Albon (AM)
Spain Carlos Sainz (PM)
Spain Carlos Sainz Thailand Alex Albon
Sauber
Germany Nico Hulkenberg (AM)
Brazil Gabriel Bortoleto (PM)
Germany Nico Hulkenberg (AM)
Brazil Gabriel Bortoleto (PM)
Brazil Gabriel Bortoleto (PM)
Germany Nico Hulkenberg (AM)
-------------------------------------
Tyres selected per team
Team C1 C2 C3 C4 C5 C6 Inter Wet
McLaren 5 9 20 1
Ferrari 3 4 21 5 1 1
Red Bull 2 11 20 2
Mercedes 2 2 27 4
Aston Martin 8 4 20 3
Alpine 6 6 23
Haas 5 6 18 4 1 1
Racing Bulls 4 4 23 4
Williams 4 12 15 2 1 1
Sauber 4 8 20 3
DATE START (GMT) FINISH (GMT)
Wednesday, February 26 07:00 16:00
Thursday, February 27 07:00 16:00
Friday, February 28 07:00 16:00