Formula 1: Charles Leclerc, victorie senzațională la Monza! McLaren pierde cursa după o strategie neinspirată

de Tiberiu Safta
Luni, 02.09.2024
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Charles Leclerc a câștigat Marele Premiu al Italiei în fața a sute de mii de tifosi și pe circuitul de casă al celor de la Ferrari. Victoria a venit după ce McLaren, echipa favorită în această cursă, a ales o strategie neinspirată pentru ambii piloți.

Cea de-a 16-a etapă a sezonului de Formula 1 din acest an a readus Marele Circ în Italia, de această dată la Monza, supranumit Templul Vitezei. Înaintea acestui weekend, circuitul a fost reasfaltat și dotat cu vibratoare noi, lucruri care au dus la viteze și mai mari și, implicit, la timpi pe tur mai mici.

După 53 de tururi pline de suspans, Charles Leclerc a reușit o minune și a câștigat cursa de casă a celor de la Ferrari, în fața a sute de mii de tifosi. Victoria a survenit după o greșeală strategică a celor de la McLaren, care i-au oferit lui Leclerc o șansă nesperată la victorie.

POLE PENTRU LANDO NORRIS, LOCUL 7 PENTRU VERSTAPPEN

În calificările de sâmbătă, Lando Norris a obținut un nou pole position, în fața coechipierului său, Oscar Piastri. Pe locul 3 s-a calificat George Russell, urmat de ambii piloți Ferrari, cu Leclerc pe 4 și Carlos Sainz pe locul 5. Lewis Hamilton a venit pe locul 6 în calificări, în fața lui Max Verstappen și Sergio Perez, calificați pe locurile 7 și 8. Și în această etapă, Red Bull avea mici speranțe la victorie.

NORRIS, DEPĂȘIT DE PIASTRI ȘI LECLERC

Înaintea startului cursei, cei mai mulți piloți au ales anvelopele de compoziție medie. Excepție de la regulă au fost piloții Red Bull, care au ales să plece cu anvelopele hard în speranța de a urca în clasament până la finalul cursei.

La start, Lando Norris și-a păstrat avantajul în fața lui Piastri și Russell. Pilotul de la Mercedes a ratat frânarea în prima șicană și a trebuit să se strecoare printre panourile puse în zona de degajare pentru a reveni pe circuit, de unde a pierdut mai multe poziții.

Apoi, a venit un moment care avea să schimbe complexitatea cursei. La frânarea pentru a doua șicană, Oscar Piastri a ajuns pe exteriorul lui Norris și a reușit să treacă de britanic cu o manevră senzațională. Norris, încetinit de reușita coechipierului australian, a fost depășit câteva secunde mai târziu și de Charles Leclerc. Mai în spate, Russell, care a căzut până pe locul 7, s-a ales cu o aripă față avariată.

După aproape 10 tururi, Piastri nu reușea să iasă din raza DRS a lui Leclerc, în timp ce Norris era mai mereu la aproximativ o secundă în spatele monegascului de la Ferrari.

Ceva mai în spate, Nico Hulkenberg l-a lovit pe Yuki Tsunoda în prima șicană, într-o încercare eșuată de a-l depăși pe japonezul de la RB. Ulterior, Tsunoda a fost silit la abandon din cauza avariilor suferite de monopostul său.

Pentru asta, Hulkenberg a primit o penalizare de 10 secunde.

Puțin mai în față, Perez a reușit să treacă de Russell, moment în care britanicul a decis să intre la boxe pentru un nou set de anvelope hard și o aripă față nouă. Oprirea mai lungă a însemnat că Russell a ieșit înapoi pe circuit pe locul 16.

NORRIS, PRIMUL LA BOXE DINTRE CEI DIN FAȚĂ

În turul 14, Piastri avea deja un avantaj de 3 secunde față de Leclerc. În spate, Norris nu reușea să se apropie de monegasc. Asta l-a convins să oprească la boxe pentru a încerca un undercut asupra lui Leclerc. Intrarea la boxe a fost una dramatică, din cauză că Norris a blocat toate roțile pe frânare în încercarea de a încetini până la limita de viteză de la boxe. Britanicul de la McLaren a înlocuit anvelopele medium cu cele hard.

Răspunsul din partea lui Leclerc a venit în următorul tur. Și el a montat tot un set nou de hard-uri. După oprire, însă, Leclerc a ieșit pe locul 7, în spatele lui Norris.

Piastri avea să oprească în turul 17 pentru anvelope hard, iar asta i-a permis lui Carlos Sainz Jr să preia conducerea. Spaniolul de la Ferrari a mai stat încă 3 tururi pe circuit, după care a intrat la boxe pentru a monta anvelopele cu dungă albă. Oprirea lui Sainz i-a permis lui Max Verstappen să preia conducerea cursei, cu Perez în spate. Cei doi încă trebuiau să efectueze prima oprire.

INCIDENT ÎNTRE MAGNUSSEN ȘI GASLY

Mai în spate, Kevin Magnussen s-a duelat cu Pierre Gasly. Duelul s-a terminat cu un contact venit din partea lui Magnussen după ce acesta a ratat frânarea într-un viraj, ceea ce a dus la contact între cei doi. Danezul de la Haas a primit și el o penalizare de 10 secunde, iar asta înseamnă că a adunat 12 puncte de penalizare într-un an. Din această cauză, Magnussen va fi suspendat pentru următoarea cursă din Azerbaidjan.

Ambii piloți Red Bull au trecut la boxe pentru un nou set de anvelope hard, ceea ce însemna o strategie cu două opriri. Verstappen a ieșit pe locul 6, iar Perez pe locul 8. În tot acest timp, Piastri a preluat din nou conducerea, cu Norris pe locul 2 și Leclerc pe locul 3.

OCAZIE NESPERATĂ LA VICTORIE PENTRU FERRARI

În încercarea de a se distanța de Leclerc, Norris a ieșit larg în a doua șicană și a pierdut mult timp față de pilotul Ferrari. Chiar și cele mai dure anvelope se uzau rapid pe acest asfalt nou, iar Norris a mai făcut o oprire la boxe în turul 33. După această oprire, Norris a revenit pe locul 6, în spatele lui Verstappen.

Șase tururi mai târziu, McLaren a decis să-l oprească și pe Piastri pentru un nou set de hard-uri.

Cu această oprire a australianului, Leclerc a preluat conducerea cursei cu numai 15 tururi rămase. Sainz a urcat și el pe locul 2, iar pentru câteva tururi părea că Ferrari ar avea șanse să termine cursa cu o dublă senzațională.

În spate, Norris a reușit să treacă de Verstappen, însă șansele sale la victorie deveneau din ce în ce mai mici. Triplul campion mondial de la Red Bull a mai oprit încă odată pentru anvelope medium, la fel și Perez puțin mai în spate.

Din acest moment, era clar că Ferrari va încerca să câștige cursa cu doar o singură oprire, o strategie extrem de riscantă având în vedere rata de uzură a pneurilor. Cu numai 10 tururi rămase, Leclerc avea un avantaj de 11 secunde față de Sainz, iar piloții McLaren veneau rapid în urma lor cu anvelopele lor mai aderente. Pentru Sainz, inevitabilul s-a produs în turul 45, când Piastri l-a depășit cu ușurință. Câteva tururi mai târziu și Norris avea să treacă de Sainz.

La intrarea în ultimul tur, ecartul dintre Leclerc și Piastri era sub 3 secunde. După o cursă de menajare a pneurilor, Leclerc a trecut primul linia de sosire, la doar 2.6 secunde în fața lui Piastri. Norris a terminat pe locul 3 și a luat și punctul bonus pentru cel mai rapid tur.

MCLAREN, LA 8 PUNCTE ÎN SPATELE RED BULL

La finalul unei curse memorabile, Charles Leclerc în fața lui Piastri și Norris. Pe locul 4 a fost Sainz, urmat de Lewis Hamilton pe 5. După o cursă dificilă pentru Red Bull, Max Verstappen a terminat pe locul 6, urmat de George Russell și Sergio Perez. Alex Albon a terminat pe locul 9, iar Kevin Magnussen a fost ultimul pilot din puncte, pe locul 10, chiar și cu acea penalizare.

În afara punctelor, clasamentul cursei arată în felul următor: Fernando Alonso (11), Franco Colapinto (12), Daniel Ricciardo (13), Esteban Ocon (14), Pierre Gasly (15), Valtteri Bottas (16), Nico Hulkenberg (17), Zhou Guanyu (18) și Lance Stroll (19).

În clasamentul piloților, avantajul lui Max Verstappen a scăzut acum la 62 de puncte față de Lando Norris. Mai mult, la constructori, Red Bull are acum un avantaj de numai 8 puncte în fața McLaren. Pe locul 3 este Ferrari, la 39 de puncte în spatele Red Bull.

Următoarea cursă va fi Marele Premiu al Azerbaidjanului, care va avea loc în 15 septembrie.

via Formula 1

Comentarii (11)

  • Bixente
    McLaren n-a procedat deloc eronat, când ești în față, cea mai bună strategie este cea mai sigură, cu 2 opriri.
    Ferrari, o echipa obisnuita deja sa nu aiba obiective clare in niciunul dintre clasamente in ultimii ani, nu a avut nimic de pierdut, a riscat enorm si, avand parte de mai multe conjuncturi favorabile, a reusit sa obtina o victorie nescontata.
    7 0
  • Charles Leclerc
    "Mi-am atins obiectivul, nu mai am nimic de demonstrat nimanui.
    Incepand de astazi ii sunt superior lui Gilles Villeneuve, pe care il conduc cu 7-6 la capitolul victorii pentru Ferrari."
    ( RAI Sport - Domenica Sportiva)
    1 2
  • bobita
    Spre deosebire de Russell în Belgia, Leclerc a avut toate kilogramele la el! N-ai cum...
    2 1
  • @bobita
    Monza este o glie speciala, nu doar pentru FIA si Ferrari, ci pentru bunul mers al business-ului.
    Vezi declaratia lui Toto Wolff dupa o alta victorie discutabila a Ferrari si, *intamplator*, tot pe Monza, dar in 2019.

    P.S. Leclerc dintotdeauna a lasat impresia ca a condus in F1 avand plumb in ghete, deci sunt sanse apreciabile sa n-aiba probleme cu greutatea minima, chiar dupa 37 de tururi pe harduri.
    1 0
  • Iese Magnussen,
    ......intră Bierman la Baku.
    1 0
  • 3 concluzii dupa cursa:
    1.Piastri pare mult mai stabil ca Norris;
    2. Ferrari poate castiga doar cu noroc sau strategii riscante (albon a spus-o perfect: a castigat testoasa);
    3.Max ( la fel ca ham, alonso, vettel), fara un monopost dominant, este un pilot ca oricare altul.
    2 pronosticuri:
    1.McLaren devin favoriti la titlu, chiar daca RBR isi mai revine;
    2.Max are insa mai multe sanse la titlul pilotilor. Ca sa piarda ar trebui ca ultimele 8 curse sa le castige norris iar max sa piarda 8-9 puncte/cursa. Sau Max sa abandonezede 2x si norris sa castige tot.
    2 0
  • Din 2010 avem doar RedBull și Mercedes… cred ca ajunge, cel puțin acum avem competiție. Opririle la boxe au fost și vor fi importante, iar unii vor putea să beneficieze de anumite conjuncturi… face parte din show și nu scade cu nimic din meritele unei victorii, bravo Leclerc!!!
    5 0
  • Bixente
    S-au spus multe despre sistemul de frânare asimetric care a fost sau nu folosit pe RB20.

    Până în prezent, nu au fost furnizate dovezi cu privire la faptul că sistemul a fost pe RB20.... dar nici contrariul nu a fost demonstrat.
    Pentru cei convinși că a fost acolo, nicio dovadă a contrariului nu va fi suficientă. Pentru cei care încă mai au îndoieli, citiți următoarele:
    Momentul acestei clarificări a condus la speculații răspândite că ar fi vizat Red Bull Racing, în urma zvonurilor că echipa ar fi folosit un sistem de frânare asimetric pe mașina sa RB20 la începutul sezonului. „Nu există niciun adevăr că vreo echipă a folosit un astfel de sistem”, a declarat un purtător de cuvânt al FIA pentru Motorsport.cxm.
    Poziția FIA este că decizia de a îmbunătăți formularea în regulament a fost condusă de un efort colectiv din partea echipelor de F1. Intenția a fost de a împiedica orice concurent să exploateze ambiguitățile din regulile existente. De pe site-ul planetf1 cxm: FIA a clarificat că nicio echipă de pe grilă nu a folosit un sistem de frânare interzis, după ce zvonuri nefondate au legat Red Bull de folosirea unuia. Consiliul Mondial al FIA ​​a ratificat modificări ale regulamentelor tehnice în vacanța de vară, inclusiv text suplimentar pentru a interzice în mod explicit cuplurile de frânare asimetrice, ceea ce a condus la speculații online cu privire la faptul că Red Bull a folosit un astfel de sistem pe mașina lor înainte de Miami.
    FIA a clarificat modificările sistemului de frânare după zvonuri nefondate Red Bull. FIA a confirmat acum că nimeni de pe grilă nu a folosit un sistem de frânare interzis, ci mai degrabă formularea modificării regulilor a fost ca atare pentru a preveni echipele să se încurce pe viitor și, în timp ce acest tip de sistem ar fi fost deja ilegal din 2026, formularea a făcut-o mai clar în reguli.
    ( Mark Hughes- redactor Grand Prix al revistei Motor Sport)
    Reacții interesante la povestea de frânare asimetrică de săptămâna trecută aici, în care am evaluat posibilele dovezi ale existenței unor astfel de sisteme pe mașinile fiecăreia dintre primele trei echipe. Deși a subliniat că era absolut posibil ca nimeni să nu fi folosit o astfel de tehnologie. Povestea originală, oarecum sălbatică, din surse italiene, care afirmă definitiv că a fost folosită de Red Bull nu a fost justificată, iar datele pentru presupusa sa utilizare și formularea regulamentului suplimentar care îl interzice nu s-au aliniat.
    Era o poveste care trebuia tratată cu intrigă, dar si cu suspiciune.
    Au existat motive pentru care povestea de bază, sub detaliile neclare, era foarte fezabilă. A fost o tehnologie care ar fi extraordinar de utilă pentru a aborda una dintre cele mai mari limitări ale actualei generații de mașini de F1 – aceea de a atinge un echilibru bun atât la viteză mică, cât și la mare.Dar nu a fost nimic concret care să o reziste. Suntem puțin mai bine informați peste o săptămână, deși încă aflăm mai multe. Dar, vorbind cu oamenii relevanți din padock, se pare că nimeni nu l-a folosit, deși cel puțin o echipă (și, probabil, trei) aveau versiuni ale acestuia gata de funcționare.
    Dar slăbiciunea poveștii originale nu a împiedicat părți întregi din baza de fani ai F1 să creadă că este o evanghelie și acum un fapt istoric. Mulți au afirmat în continuare că a fost în mod evident adevărat din cauza modului în care Red Bull și-a pierdut dominația după China (când i s-a spus să elimine sistemul) și nu a fost ciudat cum McLaren și, ulterior, Mercedes devin competitive?
    Este atât de ușor să demolezi acest raționament cu cifrele brute ale performanței de calificare, încât este aproape comic. Dar iată câteva măsuri cheie pentru a testa acele presupuse dovezi de susținere - în beneficiul oricăror îndoieli rămase.
    Afirmațiile că „Red Bull a pierdut brusc 0,5 secunde pe tur sau mai mult” după China sunt o fantezie totală.
    Avantajul competitiv al Red Bull față de McLaren și Mercedes s-a redus, evident, de la începutul sezonului până în prezent. Dar cum determinăm cât de mult (dacă există) din aceasta pierdere de performanța a Red Bull și cât de mult găsesc McLaren și Mercedes performanță? De fapt, nu este atât de greu. Scotând Miami din ecuație (pista era atât de fierbinte și fără aderență încât toată lumea a fost mai lenta decât în ​​'23) putem compara timpii de calificare Red Bull din acest an înainte și post-China cu aceleași piste din 2023.
    Când facem asta, obținem următoarele:
    Îmbunătățirea timpului pe tur de calificare Red Bull din '23 până în '24 până în China: 0,825% Îmbunătăţire a timpului din turul de calificare Red Bull '23 până în '24 după China: 0,933% Adică, nimic semnificativ, chiar şi puţin mai bine după China (dar bine în „zgomotul” variației de la pistă la pistă).
    În continuare, ne putem uita la cât de mult și-au îmbunătățit performanța McLaren și Mercedes înainte și după China, scoțând Red Bull din ecuație.
    Dacă le exprimăm calificarea în raport cu celelalte echipe (non-Red Bull), obținem următoarele:
    Avantaj McLaren McLaren față de terenul non-Red Bull înainte de Miami: 0,899% Avantaj McLaren față de terenul non-Red Bull după Miami: 1,247% Ie McLaren s-a îndepărtat de echipele non-Red Bull cu 0,348% înainte și după Miami.
    Avantaj Mercedes Mercedes față de echipele non-Red Bull înainte de Miami: 0,614% Avantaj Mercedes față de echipele non-Red Bull după Miami: 0,952% Adică Mercedes s-a îndepărtat cu 0,337% de echipele non-Red Bull înainte și după Miami.
    Red Bull. - Dacă facem același calcul pentru Red Bull (eliminând Mercedes și McLaren), obținem următoarele: Avantaj Red Bull în 2024 înainte de Miami: 1,22% Avantaj Red Bull în 2024 după Miami: 1,29% Adică diferența aproape neschimbată între Red Bull și echipele non-Mercedes/McLaren pre și post China.
    Deci, pe scurt, de când presupusa schimbare a fost impusă Red Bull, nu a existat nicio schimbare semnificativă în ritmul său. Dar McLaren și Mercedes s-au îmbunătățit cu peste 0,3% față de cei care nu sunt Red Bull.
    Ceea ce demolează complet ideea că cifrele susțin afirmația conform careia Red Bull a avut un avantaj care a fost ulterior eliminat.
    1 1
  • Helmut Marko
    "Max a identificat la Monza foarte probabilele cauze ale lipsei echilibrului dinamic pe RB20, dar, pe de alta parte n-am vesti incurajatoare pentru fanii Red Bull.
    Avem nevoie de timp, nu credem ca putem remedia sincopele pana la cursa din Texas.
    Este aproape o certitudine, la Baku & Singapore ne vom chinui."
    (Servus TV)
    0 0
  • Lando Norris n-are față de campion mondial.

    Cursele în care Norris a plecat din pole-position și a pierdut poziția de lider după primul viraj:
    Marele Premiu al Rusiei (2021) - depășit de Carlos Sainz
    Marele Premiu al Braziliei - sprint (2023) - depășit de Max Verstappen
    Marele Premiu al Chinei - sprint (2024) - depășit de Lewis Hamilton
    Marele Premiu al Spaniei (2024) - depășit de George Russell
    Marele Premiu al Ungariei (2024) - depășit de Oscar Piastri
    Marele Premiu al Olandei (2024) - depășit de Max Verstappen
    Marele Premiu al Italiei (2024) - depășit de Oscar Piastri
    3 0
  • Max Verstappen
    "Construiți o altă mașină în următoarele două săptămâni, evident, este dificil cu plafonul de costuri, dar echipa Red Bull are o provocare uriașă în față.
    Aceasta este ceea ce simt și asta este ceea ce am nevoie. Depinde de voi băieți.
    (ZiggoSport)
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru