FEATURE: Topul celor mai spectaculoase viraje din Formula 1
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
De multe ori, lungimea liniilor drepte reprezintă principalul subiect de discuţie atunci când vine vorba despre configuraţia unui circuit, împreună cu viteza de top atinsă de piloţi în momentul frânării.
Cu toate acestea, un element mult mai important pentru performanţă este reprezentat de viraje, acestea fiind definitorii pentru timpul realizat pe un tur de circuit. De altfel, aceasta este una dintre explicaţiile pentru care Red Bull Racing a înregistrat progrese majore în ultimii ani: Adrian Newey a construit un monopost foarte abil în viraje, iar câştigul în aceste zone compensează deficitul de viteză maximă de pe liniile drepte. Nu toate virajele sunt însă la fel, iar unele dintre acestea sunt spectaculoase atât din perspectiva fanilor, cât şi din cea a piloţilor.
Iar Marele Premiu al Turciei de la sfârşitul acestei săptămâni aduce în discuţie unul dintre cele mai solicitante şi, în acelaşi timp, apreciate viraje din Formula 1: virajul 8, unul dintre puţinele viraje care nici măcar nu are un nume. Cu acest prilej, Automarket vă prezintă o selecţie a celor mai spectaculoase viraje din Formula 1, ordonate conform programării în calendarul competiţional.
VIRAJUL 8 - CIRCUITUL DE LA ISTANBUL (TURCIA)
Dacă l-aţi pune pe Bernie Ecclestone să descrie virajul 8, probabil că răspunsul scurt al acestuia ar fi "Face toţi banii!". Virajul 8 al circuitului de la Istanbul are o lungime de 640 metri şi este cel mai lung din calendarul Formulei 1, iar piloţii au nevoie de 8.5 secunde pentru a-l parcurge.
Virajul este format din alte trei viraje de mare viteză în care se concurează cu pedala de acceleraţie apăsată la maxim: viteza medie este de 270 km/h şi nu coboară deloc sub 260 km/h pe parcursul virajului. Pe de altă parte, acesta este unul dintre cele mai solicitante viraje pentru gâtul pilotului, care trebuie să suporte forţe de până la 5g, cu o medie de 3.5g, fapt ce se răsfrânge şi asupra pneurilor. Şi dacă aceste lucruri nu erau suficiente, suprafaţa asfaltului este denivelată, motiv pentru care este foarte uşor să comiţi o greşeală şi să pierzi timp preţios.
ACUL DE PĂR GRAND HOTEL - CIRCUITUL DE LA MONTE CARLO
Circuitul de la Monte Carlo are un statut aparte în Formula 1, în ciuda şanselor minime de depăşire pe care le prezintă. Şi totuşi, pe lângă tunelul în care se ating viteze foarte mari, circuitul prezintă un ac de păr care a devenit sinonim cu imaginea acestui Mare Premiu datorită unghiurilor din care este filmat.
Este vorba despre virajul 6, fără îndoială cel mai lent din F1, acolo unde piloţii concurează cu mai puţin de 50 km/h în prima treaptă a cutiei de viteze.
Provocările sunt atât de mari încât direcţia monopostului este serios afectată, motiv pentru care unele echipe introduc modificări specifice la direcţie special pentru această cursă. În plus, chiar dacă se abordeză cu o viteză foarte mică, acul de păr permite efectuarea depăşirilor în special în primul tur, ceea ce uneori conduce la accidente spectaculoase din cauza spaţiului strâmt.
ZIDUL CAMPIONILOR - CIRCUITUL DE LA MONTREAL (CANADA)
Structura şi configuraţia virajului 12 de pe circuitul Gilles Villeneuve este una contradictorie. În ciuda faptului că piloţii concurează pe o linie dreaptă timp de 15 secunde cu viteze de până la 300 km/h înainte de a frâna violent pentru a aborda virajul 12, acesta a fost "ornamentat" cu un zid de beton. Pentru a obţine un timp cât mai bun, piloţii sunt nevoiţi să treacă cu monoposturile la numai câţiva milimetri de acest zid, motiv pentru care accidentele spectaculoase sunt practic inevitabile.
Iar acestea nu sunt suferite numai de piloţii mai puţin experimentaţi, ci şi de cei din elita motorsportului. O demonstrează cursa din sezonul 1999, în care Damon Hill, Michael Schumacher şi Jacques Villeneuve, toţi foşti campioni mondiali, au pierdut controlul monoposturilor la ieşirea din virajul 12 şi s-au izbit violent de zidul de beton.
BECKETTS - CIRCUITUL DE LA SILVERSTONE (MAREA BRITANIE)
Patria sporturilor cu motor nu putea lipsi din clasamentul dedicat celor mai importante viraje din Formula 1. Circuitul de la Silverstone prezintă o serie de viraje interesante, însă cel care iese cel mai mult în evidenţă este Becketts. Aici, piloţii au dificila misiune de a concura la mare viteză fără să apese pedala de frână, însă pe de altă parte sunt nevoiţi să ia piciorul de pe acceleraţie pentru a urma traiectoria ideală. Forţele de tip g nu sunt nici ele de neglijat, întrucât ocazional piloţii sunt nevoiţi să suporte forţe de până la 4g, foarte solicitante pentru gât.
EAU ROUGE - CIRCUITUL DE LA SPA-FRANCORCHAMPS (BELGIA)
Eau Rouge este considerat de piloţi drept cel mai frumos şi spectaculos viraj din calendarul Formulei 1, un motiv suficient de puternic pentru ca circuitul de la Spa-Francorchamps să aibă un loc aparte în inimile acestora, dar şi ale fanilor. Caracteristica definitorie a circuitului este diferenţa mare de nivel: mai întâi, piloţii coboară pe măsură ce viteza creşte, după care urmează o urcare brusca cu pedala de acceleraţie apăsată la maxim. Practic, piloţii abordează "orbeşte" finalul acestui viraj, întrucât nu ştiu ce se află sus în momentul în care ajung pe o scurtă linie dreaptă cu viteză maximă.
În prezent, virajul este mai uşor de abordat de piloţi datorită forţei de apăsare aerodinamice a monoposturilor, însă în deceniile precedente acest loc era unul foarte stresant pentru piloţi.
PARABOLICA - CIRCUITUL DE LA MONZA (ITALIA)
Când spui Monza, spui Templul Vitezei, obiectul de mândrie al oricărui italian când vine vorba despre sporturile cu motor. Liniile drepte foarte lungi permit viteze mari, însă acestea concurează pentru statutul de atracţie cu virajul Parabolica.
Este vorba despre un viraj de 180 de grade poziţionat chiar înainte de linia dreaptă de start-sosire, iar piloţii depăşesc frecvent aici viteza de 200 km/h. Parcurgerea virajului pe traiectoria ideală este esenţială pentru a obţine maxim de performanţă pe linia dreaptă de start-sosire de 1.3 km, la finalul căreia piloţii frânează brusc înainte de a intra în şicana Rettifilo.
130R - CIRCUITUL DE LA SUZUKA (JAPONIA)
Japonia nu putea lipsi de pe harta celor mai spectaculoase viraje din Formula 1, iar 130R are toate ingredientele pentru a se încadra în această categorie selectă. De fapt, ingredientul principal este viteza, întrucât 130R este unul dintre cele mai rapide viraje din calendar, abordat cu viteze de peste 310 km/h în a şaptea treaptă a cutiei de viteze. Forţă laterală suportată de piloţi atinge 6g, motiv pentru care şi aci vorbim despre un viraj solicitant pentru integritatea fizică a piloţilor. Ca şi în celelalte cazuri, precizia joacă un rol esenţial pentru a obţine un timp cât mai bun pe turul de circuit.
MERGULHO - CIRCUITUL DE LA INTERLAGOS (BRAZILIA)
Circuitul de la Interlagos este caracterizat atât de secţiuni de mare viteză, regăsite în primul sector, cât şi de viraje foarte lente, aşa cum este şi Mergulho. De fapt, acesta face parte din secţiunea cea mai lentă a circuitului, însă pilotajul nu este deloc unul uşor, în primul rând din cauza denivelărilor majore existente în apexul virajului.
CONCLUZII
Se spune că aportul pilotului în obţinerea unui rezultat bun a scăzut dramatic în ultimii ani în favoarea performanţei brute a monopostului. Chiar dacă acest lucru este cel puţin parţial adevărat, Formula 1 continuă să se bazeze pe talentul celor care urcă în cockpit. Iar de cele mai multe ori provocările unor viraje precum cele de mai sus fac diferenţa între bărbaţi şi băieţi, aşa cum le place englezilor să spună.
Comentarii (8)