FEATURE: Rolul şi importanţa pneurilor în Formula 1
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Dacă în primele decenii de existenţă ale Formulei 1 abilităţile de pilotaj reprezentau principalul diferenţiator de performanţă intre concurenţi, tehnologia a căpătat o influenţă tot mai mare în ultimii ani, iar în prezent calitatea unui monopost valorează mai mult decât capacitatea unui pilot de a depăşi sau de a reacţiona rapid în anumite situaţii.
În prezent, aerodinamica şi motoarele se numără printre stâlpii de bază ai performanţelor, însă pe acelaşi nivel se situează şi cauciucurile utilizate. Motivul este unul cât se poate simplu: pneurile reprezintă unica suprafaţă de contact a unui monopost cu circuitul. Pentru ca un monopost să fie rapid, acesta are nevoie de acceleraţie, iar forţele care o generează trec, inevitabil, prin pneuri.
Cu alte cuvinte, dacă pneurile nu sunt capabile să genereze acceleraţia corespunzătoare, monopostul respectiv nu poate fi suficient de rapid, indiferent de performanţele reale ale aerodinamicii, motorului sau a altor componente şi tehnologii.
CE ESTE ADERENTA
Atunci când vine vorba despre pneuri, declaraţiile piloţilor se referă preponderent la aderenţă sau, în cele mai multe cazuri, la lipsa de aderenţă a acestora. Ce este însă aderenţa şi ce importanţă are ea? Când facem referire la cauciucuri, aderenţa reprezintă fricţiunea dintre pneu şi circuit, care poate fi de două feluri: adeziune şi deformare. Pe de o parte, adeziunea se formează atunci când anumite componente ale pneului formează o legătură chimică cu suprafaţa circuitului sau cu alte substanţe prezente deja pe circuit. Pe de altă parte, deformarea este fenomenul prin care anumite componente ale pneului se deformează pentru a se potrivi cu caracteristicile circuitului.
TEMPERATURA PNEURILOR
Pentru a funcţiona la parametri optimi, pneurile trebuie utilizate la temperatura potrivită, pentru a genera o anumită aderenţă în funcţie de duritatea acestora. Practic, dacă un pneu este prea rece, acesta nu va putea oferi o aderenţă suficient de bună, însă dacă este prea cald se va degrada rapid şi va reprezenta un handicap important pentru performanţă.
Temperatura pneurilor poate fi ajustată prin setările monopostului, dar aici intervine şi stilul de pilotaj al concurenţilor.
De exemplu, un pilot agresiv va încălzi pneurile mai repede, însă în acelaşi timp va risca să le deterioreze într-un timp mai scurt şi să intre timpuriu la boxe. În schimb, un pilot mai puţin agresiv va fi capabil să utilizeze pneurile la temperatura optimă pentru mai mult timp.RĂZBOIUL PNEURILOR SCHIMBA LUCRURILE
Începând din sezonul 2007, Formula 1 a beneficiat de serviciile unui furnizor unic de pneuri, aceasta măsura fiind adoptată cu scopul de a reduce costurile în competiţie. Calculele au fost simple: dacă există un singur furnizor, atunci producătorul nu mai are nevoie să le dezvolte pe parcursul unui sezon, ceea ce se traduce prin reducerea costurilor. Într-un asemenea context, aerodinamica monoposturilor devine principalul diferenţiator de performanţă în Formula 1. În schimb, atunci când există doi sau mai mulţi furnizori, fiecare este obligat să dezvolte permanent cauciucurile, iar unul dintre ei va oferi produse superioare. Din acest motiv, pneurile devin principalul diferenţiator de performanţă în acest caz, în timp ce aerodinamica coboară pe plan secundar.
CÂND PRODUCĂTORII DE PNEURI DAU GREŞ
În ciuda dezvoltării accelerate a tehnologiei şi a numeroaselor posibilităţi de simulare computerizate, există încă situaţii în care pneurile nu sunt suficient de sigure pentru anumite circuite. Cel mai proaspăt exemplu este Marele Premiu al Statelor Unite din 2005, când Michelin a avut probleme de siguranţă cu pneul stanga-spate în primul viraj al circuitului de la Indianapolis.
Acesta avea o încărcare laterală mai mare decât în mod obişnuit, ceea ce a condus la deteriorarea rapidă în virajul respectiv şi a provocat un accident major pentru Ralf Schumacher în a doua sesiune de antrenamente. Întrucât nu a reuşit să găsească o soluţie potrivite nici cu un alt lot de pneuri, producătorul francez a anunţat că nu poate furniza cauciucuri pentru cursă din motive de siguranţă. Întrucât şapte dintre cele 10 echipe erau echipate cu pneuri Michaelin, cursa de la Indianapolis s-a desfăşurat cu numai şase monoposturi, aparţinând echipelor Ferrari, Jordan şi Minardi.
CINE SUNT PRODUCĂTORII CARE AU FURNIZAT PNEURI ÎN FORMULA 1
Pe parcursul celor 60 de ani de existenţă, Formula 1 a beneficiat de sprijinul a noua producători de pneuri. Iată între ce perioade şi cu ce performante au echipat aceştia echipele de Formula 1:
Producator | Sezoane | Numar curse |
Unic furnizor |
Victorii | Titluri piloti |
Titluri echipe |
Goodyear | 1959-1998 | 494 | 113 | 368 | 24 | 26 |
Bridgestone |
1976-1977 1997-2010 |
244 | 116 | 175 | 11 | 11 |
Michelin |
1977-1984 2001-2006 |
215 | 0 | 102 | 6 | 4 |
Dunlop |
1950-1970 1976-1977 |
175 | 0 | 83 | 8 | 9 |
Firestone | 1950-1975 | 121 | 11 | 49 | 4 | 3 |
Pirelli |
1950-1958 1981-1986 1989-1991 2011-2014 |
200 | 0 | 44 | 6 | 0 |
Continental | 1954-1958 | 13 | 0 | 10 | 2 | 0 |
Englebert | 1950-1958 | 61 | 0 | 8 | 2 | 0 |
Avon |
1954-1958 1981-1982 |
29 | 0 | 0 | 0 | 0 |
te contrazic,regula folosirii unui singur monopost in pre-sezon exista din2007 :)