FEATURE: Punctele de referinţă ale sezonului 2011 al Formulei 1
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Nu puţini sunt cei care consideră că sezonul 2011 al Campionatului Mondial de Formula 1 a fost unul plictisitor, iar argumentele sunt suficient de puternice: Sebastian Vettel a devenit matematic campion mondial cu patru curse înainte de final, a câştigat 11 curse şi a plecat de 15 ori din pole position pe baza performanţelor monopostului Red Bull Racing şi a lăsat finalul de sezon unei aparente lupte pentru locul doi care, în realitate, nu a interesat aproape pe nimeni.
Ar fi însă nedrept să considerăm că sezonul 2011 a fost unul lipsit de evenimente spectaculoase. Introducerea controversatului sistem Drag Reduction System (DRS) a sporit artificial numărul depăşirilor, vremea mai capricioasă decât în ultimii ani a adus spectacol pe ploaie, iar Lewis Hamilton şi Felipe Massa şi-au creat propriul univers de luptă. Iar acestea sunt doar câteva dintre ingredientele care au contribuit la un sezon 2011 care nu va fi uitat prea curând.
CURSA ANULUI: MONTREAL, CANADA
Marele Premiu al Canadei a câştigat fără drept de apel titlul de cursa anului în 2011, chiar dacă şi Monte Carlo ar fi putut emite pretenţii la acest titlu onorific.
Prestaţia lui Jenson Button de la Montreal nu a avut însă egal în acest sezon într-o cursă care a început pe o ploaie torenţială şi care ulterior a fost întreruptă timp de două ore din cauza inundării pistei, ducând cronometrul oficial la cifre incredibile: 4 ore, 4 minute şi 39 de secunde. Pilotul echipei McLaren a plecat doar de pe locul şapte al grilei de start, a adoptat o strategie cu şase opriri la boxe, a suferit o penalizare de tip drive-through, s-a acroşat cu Lewis Hamilton şi Fernando Alonso şi a ieşit cu bine după şase intrări ale Safety Car-ului pe circuit. Efortul a meritat: în ultimul tur, aflat sub presiunea britanicului, liderul Vettel a ieşit larg într-un viraj şi i-a permis lui Button să treacă primul linia de sosire.
DEPĂŞIREA ANULUI: MARK WEBBER VS. FERNANDO ALONSO, EAU ROUGE
Eau Rouge este considerat cel mai spectaculos viraj din calendarul Formulei 1: după ieşirea din primul viraj, cobori o pantă abruptă şi apoi urmează urcarea spre un viraj orb. Mulţi piloţi comit greşeli în acel punct, motiv pentru care nimeni nu riscă o depăşire în faimosul viraj.
Nimeni sau, mai bine spus, aproape nimeni, pentru că Mark Webber a reuşit imposibilul şi l-a atacat pe Fernando Alonso chiar pe urcarea spre virajul orb, moment în care ambii piloţi concurau cu aproximativ 270 km/h. Un acroşaj ar fi provocat un accident spectaculos şi periculos, însă Alonso a ştiut să-şi recunoască înfrângerea în fata superiorităţii monopostului Red Bull.
PILOTUL ANULUI: SEBASTIAN VETTEL
Puţine i se pot reproşa lui Sebastian Vettel în acest sezon. Cei care au uitat cursa de la Monza din 2008 îl critică pentru faptul că nu şi-a demonstrat valoarea decât atunci când a avut la dispozitie cel mai rapid monopost, însă cele 11 victorii şi 15 pole-uri stau mărturie pentru parcursul excelent al germanului, mai ales că Mark Webber, care a beneficiat de acelaşi monopost, nu a izbutit decât o victorie şi trei pole-uri.
Derapajul din ultimul tur al cursei de la Montreal rămâne una dintre puţinele greşeli comise pe parcursul anului, iar depăşirea asupra lui Alonso de la Monza este dovada că este capabil să efectueze depăşiri şi, mai important, că este determinat să câştige chiar şi atunci când nu mai există o miză clar stabilită.
DEBUTANTUL ANULUI: PAUL DI RESTA
Dintre cei patru debutanţi care s-au aliniat pe grila de start de la Melbourne, Paul di Resta a fost fără îndoială cel care a impresionat cel mai mult, parţial şi datorită faptului că a avut la dispoziţie un monopost Force India superior în faţa unui Sauber (Sergio Perez), Williams (Pastor Maldonado) sau Virgin (Jerome D'Ambrosio).
Nu a fost însă doar atât: după patru ani petrecuţi într-o competiţie care are prea puţine lucruri în comun cu Formula 1 (DTM), scoţianul de 24 de ani a punctat în primele două curse, iar cel mai bun rezultat a fost un loc şase în Singapore.
Chiar dacă a avut o serie neagră de nouă curse consective în care nu a obţinut niciun punct, di Resta a terminat pe locul 13 în clasamentul general cu 27 de puncte şi a abandonat o singură dată, în Turcia, o performanţă remarcabilă pentru un debutant.
DUELUL ANULUI: LEWIS HAMILTON VS. FELIPE MASSA
Dominaţia autoritară a lui Vettel a fost mai uşor de suportat datorită duelurilor de pe pistă în care au fost implicaţi Lewis Hamilton şi Felipe Massa. Spre deosebire de 2008, cei doi au avut parte în acest an de dueluri directe fără o miză prea mare, însă acroşajele din Monaco, Marea Britanie, Singapore, Japonia şi India s-au lăsat fie cu defecţiuni tehnice, fie chiar cu abandonuri.
De cele mai multe ori, vinovat a fost Hamilton, care a fost penalizat succesiv de comisari pentru acţiunile sale, iar în ultima cursă a sezonului duelul s-a repetat, de data aceasta fără incidente.
Cine ştie, poate că am fi avut un nou acroşaj dacă cutia de viteze a monopostului McLaren ar fi rezistat până la final. Cert este că duelul s-a născut parţial şi din frustrarea determinată de evoluţiile mai bune ale coechipierilor, iar împăcarea de la finalul cursei de la Interlagos vine să pună capăt acestui conflict apărut pe neaşteptate.DEZAMĂGIREA ANULUI: LEWIS HAMILTON
Lewis Hamilton a urmat un parcurs atipic pentru un campion mondial: a luptat pentru victorii încă de la sezonul de debut şi a cucerit titlul în al doilea sezon doar pentru a intra pe o pantă descendenta justificată şi de revelaţiile Brawn GP (2009) şi Red Bull Racing (2010 şi 2011).
Totuşi, 2011 a fost primul sezon în care Hamilton a fost depăşit în clasamentul general de coechipierul său, chiar dacă atât el, cât şi Jenson Button, şi-au adjudecat câte trei victorii. În plus, mulţi au fost surprinşi de curajul lui Button de a veni la McLaren în 2010, în contextul în care Alonso nu a rezistat decât un sezon la echipa de la Woking în 2007, însă acesta a demonstrat că este pilotul mai cerebral şi constant în rezultate. Numeroasele penalizări şi conflictele cu comisarii de cursă, acuzaţi la un moment dat că au ceva împotriva lui din cauza culorii pielii, au contribuit la un sezon de uitat pentru Hamilton, care a terminat frecvent pe locuruile patru sau cinci fără să strălucească.
INOVAŢIA TEHNICĂ A ANULUI: MONOPOSTUL RED BULL RB7
Adrian Newey a produs şi în 2011 un monopost cu numeroase calităţi şi nimeni nu ştie exact care este adevăratul secret al succesului. Aripa faţă flexibilă? Sistemul de evacuare care permite eliminarea gazelor de eşapament prin eleronul spate chiar şi atunci când pilotul nu accelerează? Sistemul de evacuare care permite încălzirea pneurilor la start pe grilă?
Probabil fiecare acest "mic" ingredient a contribuit la dominaţia autoritară a echipei care a obţinut 18 pole-uri şi 12 victorii în cele 19 Mari Premii ale sezonului. Rivalii au încercat, cu mai mult sau mai puţin succes, să copieze aceste inovaţii. Asta în timp ce Newey desenează noi inovaţii pentru viitorul RB8.
NOUTATEA TEHNICĂ A ANULUI: PNEURILE PIRELLI
După ani de zile în care Bridgestone nu a dat niciun semn că vrea să inoveze cu adevărat în Formula 1, Pirelli a demonstrat că lucrurile se pot face şi altfel.
Reveniţi în Formula 1 după 20 de ani, italienii au arătat o deschidere surprinzătoare pentru îmbunătăţirea permanentă a spectacolului prin modificarea compoziţiei pneurilor. Departe de a fi perfecte, noile cauciucuri au sporit diferenţele dintre specificaţii şi, în special în prima parte a anului, a produs o varietate mare de strategii.
Sistemele DRS şi KERS, considerate de mulţi fani drept artificiale din cauza transformării pilotajului într-un joc de PlayStation, au avut contribuţia lor la depăşiri, însă nu ar fi generat atât de mult spectacol în absenţa pneurilor Pirelli.
Comentarii (1)