FEATURE: Peter Gethin, câştigătorul celei mai echilibrate curse din istoria F1

De Daniel Popescu
Publicat Miercuri, 07.12.2011
Automarket vă prezintă povestea lui Peter Gethin, pilotul decedat recent la vârsta de 71 de ani care a câştigat la Monza în 1971 cu un avans de numai 0.01 secunde.

Nu a fost niciodată lider într-o cursă de Formula 1 pentru un tur complet de circuit. Nu a plecat niciodată din pole position. Nu a stabilit niciodată cel mai bun timp într-o cursă. A debutat în Formula 1 datorită unor circumstanţe deosebite şi şi-a trecut în cont doar 30 de curse.

Şi totuşi, Peter Gethin a rămas în istoria Formulei 1 pentru memorabila cursă de la Monza din 1971, pe care a reuşit să o câştige cu un avans de numai 0.01 secunde după ce a urcat de pe locul patru până pe prima poziţie în ultimul tur al Marelui Premiu al Italiei.

MOARTEA LUI BRUCE MCLAREN ÎI DESCHIDE CALEA SPRE FORMULA 1

La numai câteva luni după izbucnirea Celui De-al Doilea Război Mondial, Peter Kenneth Gethin s-a născut în satul britanic Ewell în 21 februarie 1940 în familia unui jocheu profesionist. Britanicul nu a urmat însă cariera tatălui său, întrucât a fost mult mai atras de sporturile cu motor. A început să lucreze într-un garaj şi să concureze într-un Lotus Seven, devenind la jumătatea anilor '60 unul dintre cei mai apreciaţi piloţi din Formula 3 Marea Britanie.

În 1969 participă şi câştigă titlul în prima ediţie a competiţiei Formula 5000 la volanul unui McLaren M10A. Inevitabil, performanţele i-au atras atenţia lui Bruce McLaren, care l-a invitat să concureze în Formula 1 la Spa-Francorchamps în sezonul 1970 după accidentul suferit de Denny Hulme la Indianapolis. Pentru a-şi pregăti debutul în Marele Circ, Gethin a fost invitat să testeze monopostul McLaren la Goodwood în 2 iunie 1970. În mod dramatic, britanicul avea să fie martor în acea zi la moartea lui Bruce McLaren.

"Mi s-a spus că voi concura în Marele Premiu al Belgiei de la Spa-Francorchamps, iar Bruce McLaren m-a invitat la Goodwood, unde urma să testez monopostul M14A şi apoi un M8D din competiţia Can-Am. Tocmai mă aşezam în cockpitul lui M14A când am văzut că un nor de fum se ridică în partea opusă a circuitului. Bruce McLaren nu a avut nicio şansă. Când am ajuns acolo a fost evident imediat că a murit. A fost un moment profund care m-a marcat pentru mulţi ani" - Peter Gethin.

REZULTATE MODESTE ÎN FORMULA 1

Gethin şi-a amânat debutul în Formula 1 pentru etapa următoare din Olanda, însă nu a reuşit să impresioneze şi a abandonat în turul 19 după ce plecase de pe locul 11 al grilei de start. A urmat un alt abandon în Germania, un loc 10 în Austria şi o neclasare în Italia, care au precedat punctul obţinut în Canada datorită locului şase.

A terminat sezonul 1970 pe locul 23 în clasamentul general după un loc 14 în SUA şi un alt abandon în Mexic.

În ciuda rezultatelor modeste, Gethin a rămas la McLaren şi pentru sezonul 1971, trecându-şi în cont patru abandonuri în primele şapte curse. Inevitabil, relaţia cu Teddy Mayer, şeful McLaren, s-a deteriorat semnificativ, iar Gethin a plecat la BRM ca înlocuitor pentru Pedro Rodriguez, decedat cu puţin timp în urmă într-o cursă de anduranţă din Germania. Debutul a fost modest, cu un loc 10 în Austria, însă marea (şi singura) performanţă abia urma să vină.

VICTORIA DE LA MONZA

Nimic nu a prevestit succesul fulminant de la Monza, mai ales că Gethin a ocupat doar locul 11 pe grila de start şi nu a ieşit cu nimic în evidenţă în prima parte a cursei. Totuşi, abandonurile succesive suferite de Jackie Stewart, Jacky Ickx şi Clay Regazzoni l-au propulsat în clasament în timp ce americanul Mike Hailwood a atras privirile asupra lui fiind lider în cursa de debut în Formula 1.

La începutul ultimului tur al cursei, Gethin ajunsese pe locul patru, însă plutonul era unul foarte compact. I-a depăşit succesiv pe Hailwood, Francois Cevert şi, în ultimul viraj, pe Ronnie Peterson pentru a obţine prima şi singura sa victorie în Formula 1.

"Am meritat să câştig la Monza. Unii oameni au crezut că am avut noroc, dar în sporturile cu motor îţi faci singur norocul. Am stors totul din acel motor BRM V12 pentru a ajunge din urmă plutonul fruntaş. Şi am fost la locul potrivit la momentul potrivit când am ieşit pentru ultima oară din virajul Parabolica şi l-am depăşit pe Peterson pentru a câştiga. Cevert, care a terminat pe locul trei, a venit şi s-a plâns că i-am împins Tyrrell-ul larg în ultimul viraj, dar i-am spus că nu-mi pasă" - Peter Gethin.

RECORDURILE CURSEI DE LA MONZA DIN 1971

Cursa de la Monza din 1971 a rămas în istorie nu pentru că a fost singura obţinută de Gethin în Formula 1, ci datorită diferenţei infime dintre primii patru clasaţi. Gethin a trecut linia de sosire cu un avans de numai 0.01 secunde în faţa lui Peterson, aceasta fiind considerată în prezent cea mai mică diferenţă dintre primii doi clasaţi din istoria Formulei 1.

Totuşi, la vremea respectivă, cronometrele oficiale indicau timpii doar cu două zecimale de secundă (1.00 secunde), în loc de trei zecimale cum sunt folosite în prezent (1.000 secunde).

De aceea, nimeni nu poate şti dacă diferenţa de 0.014 secunde stabilită intre Ayrton Senna şi Nigel Mansell în cursa din Spania din 1986 a fost în realitate mai mică sau mai mare decât cea dintre Gethin şi Peterson. Merită menţionată şi diferenţa de 0.011 secunde dintre Rubens Barrichello şi Michael Schumacher din Marele Premiu al SUA din 2002, însă în acea cursă Ferrari a apelat la ordine de echipă, germanul cedându-i prima poziţie brazilianului pe ultimii metri.

În plus, Cevert a terminat cursa de la Monza din 1971 pe locul trei la numai 0.09 secunde în spatele câştigătorului, în timp ce Hailwood s-a poziţionat pe locul patru la 0.18 secunde. Nici Howden Ganley nu a fost prea departe şi a terminat cursa pe cinci la numai 0.61 secunde în spatele lui Gethin.

FINAL DE CARIERA

După victoria de la Monza, Gethin "a revenit" la forma obişnuită şi a terminat doar pe locurile 14 şi 9 ultimele două curse ale sezonului. A rămas la BRM şi în 1972, însă a abandonat în şapte dintre cele 10 curse în care a luat startul şi a obţinut un singur punct, tot pe circuitul de la Monza. În 1973 şi 1974 a participat la câte o cursă, însă a abandonat în ambele, mai întâi la volanul unui BRM, apoi cu un Lola.

Ulterior, a revenit în Formula 5000 şi a concurat sporadic în competiţia CanAm din Statele Unite. Revenit în Marea Britanie, Gethin a intrat în contact cu Ayrton Senna în 1984 la Toleman, acolo unde pentru o scurtă perioadă de timp a fost managerul echipei.

Restras din lumea sporturilor cu motor, Gethin a încetat din viaţă în 5 decembrie 2011 la vârsta de 71 de ani, însă va rămâne în istoria Formulei 1 pentru performanţa obţinută la Monza.

Comentarii (3)

  • in anul 2010, in Germania,dar in calificari,diferenta dintre locul 1,Vettel, si locul 2,Alonso a fost de doar 0.002s.Numai ca fost in calificari nu in cursa:D.

    vezi aici: http://www.formula1.com/results/season/2010/834/6764/
    1 1
  • @ johnny_f1
    In anul 1997, la Jerez, tot in calificari, diferenta dintre Villeneuve, Schumacher si Frentzen NU A FOST! ... adica difernta dintre locul 1 si 3 a fost de doar 0.000s.
    6 0
  • @osiris
    super tare!chiar nu stiam asta.ms:D
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru