Însă tocmai aceste aparente dificultăţi sunt cele care îmbogăţesc experienţa de a vedea o cursă de Formula 1 pe viu, fie din tribune, fie de pe iarbă.
Aşa cum probabil îţi imaginezi, la un Mare Premiu de Formula 1 nu curge numai lapte şi miere, însă avantajele sunt de departe mai valoroase decât dezavantajele, astfel că întrebarea "merită să merg la o cursă?" are un răspuns simplu: da! Pe baza experienţei trăită de Automarket la Marele Premiu al Ungariei, iată numai câteva motive:
SUNETUL MOTOARELOR
Merită să vezi Formula 1 pe viu fie numai şi pentru a auzi sunetul inconfundabil al motoarelor V8 de 2.4 litri. Experienţa nu se compară cu ceea ce auzi la televizor în fiecare weekend şi, mai presus de toate, nu se compară cu nicio altă experienţă muzicală trăită vreodată.
Este dificil de exprimat în cuvinte ce simţi când trece un monopost de Formula 1 pe lângă tine, dar iată o versiune: atunci când eşti pe linia dreaptă de start-sosire, se aude un zumzet melodios, iar intensitatea zgomotoului ajunge la maxim în momentul în care monopostul ajunge chiar în dreptul tău, pentru că apoi să se stingă treptat până la intrarea în primul viraj. Dacă eşti poziţionat într-un viraj, experienţa este uşor diferită: auzi sunetul mai puternic, pentru ca apoi acesta să se reducă în zona de frânare şi să crească din nou în intensitate la ieşirea din viraj. Cert este că este aproape imposibil să nu ţi se facă pielea de găină când auzi pentru prima oară sunetul fabulos al acestor motoare.
Rămâne de văzut dacă acest concert excepţional îşi va păstra calităţile şi după introducerea noilor motoare turbo de V6 de 1.6 litri în sezonul 2014, însă probabil că inginerii au fost deja instruiţi să nu piardă din vedere acest aspect. Asta pentru că sunetul este probabil ceea ce defineşte în prezent Formula 1 pentru un fan prezent în tribune.
ATMOSFERA
Dacă sunetul motoarelor te entuziasmează, atmosfera este cea care te pregăteşte pentru spectacol. Încă de pe drumul care te duce spre circuit intri în jocul miilor de fani care se îndreaptă spre circuit cu zâmbetul pe buze.
Mulţi dintre ei poartă tricouri şi steaguri cu echipele sau piloţii preferaţi şi este foarte uşor să te integrezi în această atmosferă, mai ales dacă accepţi dialogul cu ei. Cel puţin în Ungaria, mulţi dintre ei ştiu să poarte o conversaţie în limba engleză.Lucrurile sunt şi mai frumoase în tribune, în special atunci când piloţii favoriţi trec prin faţa acesteia. Aplauzele şi strigătele de bucurie sunt la ele acasă, iar fanii se bucură împreună indiferent de pilotul favorit. Asta se vede foarte bine şi în zona de merchandising, acolo unde copiii sunt cei mai fericiţi când părinţii le cumpără un tricou original cu echipa preferată.
PERSPECTIVA ASUPRA CURSEI
Toată lumea spune că Marele Premiu al Ungariei a fost plictisitor, însă lucrurile au stat cu totul atlfel în tribune. Este o plăcere să-i urmăreşti pe piloţi trecând succesiv prin fata ta în zgomotul asurzitor al motoarelor şi să-i identifici după monopost şi cască. Cel puţin pe linia dreaptă, ai însă senzata că urmăreşti un concurs de roboţi, întrucât monoposturile se mişcă perfect pe traiectoria ideală.
Lucrurile se complică uşor când vine vorba de clasamentul cursei şi de strategiile la boxe. Dacă ai o poziţionare bună în tribune, clasamentul îl poţi urmări pe ecranele gigant poziţionate în faţa tribunelor, însă chiar şi aşa lucrurile vor deveni uşor dificile când piloţii încep să intre la boxe şi se infiltrează pe la jumătatea plutonului. Şi pentru că tot a venit vorba despre intrările la boxe, strategiile pot fi intuite uşor în momentul în care piloţii trecut prin fata ta, întrucât este uşor să distingi tipurile de pneuri cu care concurează aceştia.
EŞTI APROAPE DE PILOŢI
Experienţa de a urmări un Mare Premiu de Formula 1 de la faţa locului nu se rezumă doar la tribune sau la iarba de la General Admission. Dacă ajungi pe circuit încă de joi, timp de trei ore vei avea ocazia să faci ceea ce se numeşte Pitwalk, adică să te plimbi pe linia boxelor şi, dacă ai noroc, să observi cum lucrează mecanicii la monoposturi sau cum se exersează opririle la boxe. În plus, există o sesiune specială pentru autografe, iar duminică, cu o oră şi jumătate înaintea cursei, piloţii fac un tur al circuitului în care salută spectatorii din tribune. Toate aceste mici detalii simbolizează apropierea piloţilor şi echipelor de fanii care vin la circuit.DEZAVANTAJE
Inevitabil, o cursă de Formula 1 văzută la faţa locului presupune şi câteva dezavantaje, însă acestea sunt mai degrabă nesemnificative în comparaţie cu avantajele enumerate mai sus.
În primul rând, este aproape sigur că nu vei putea vedea tot circuitul indiferent de tribuna pe care o alegi, însă unele tribune îţi oferă o perspectivă mai largă a circuitului decât altele. De aceea, este important să te documentezi despre vizibilitatea oferită de o tribună înainte de a lua o decizie cu privire la biletele pe care le vei cumpăra. Nu uita că ai şanse să găseşti o poziţionare foarte bună chiar şi pentru biletele General Addmision, care îţi oferă acces în orice zonă a circuitului cu excepţia tribunelor. Ideea de bază este însă să ajungi cât mai devreme la circuit, întrucât locurile cu adevărat bune se ocupă foarte devreme.
Un alt dezavantaj este că nu ai acces la conversaţiile radio dintre piloţi şi ingineri, care de multe ori sunt edificatoare pentru strategiile ale pentru schimburile de pneuri sau pentru anumite defecţiuni tehnice care pot conduce la abandonuri.
BILETELE SCUMPE, PRINCIPALA PROBLEMĂ
Fără îndoială, cel mai mare obstacol pentru un fan al Formulei 1 care vrea să meargă pe circuit este preţul foarte ridicat al biletelor. În cazul Marelui Premiu al Ungariei, cel mai ieftin bilet în tribune costă 150 EUR pentru tot weekendul, în timp ce biletele General Admission sunt 100 EUR. Dacă ai pretenţia de a urmări cursa de la una dintre tribunele care îţi oferă cea mai bună perspectivă trebuie să pregăteşte peste 200 EUR, preţurile ajungând uşor până la 450 EUR.
La aceste preţuri se adaugă însă şi costurile cu transportul până la Budapesta, cazarea şi transportul din oraş la circuit, care au potenţialul de a dubla sau chiar tripla costurile totale ale excursiei.Iar preţurile biletelor sunt semnificativ mai mari la cursele europene de tradiţionale, cum sunt cele de la Spa-Francorchamps sau Monza.
ÎN LOC DE CONCLUZII
Experienţa de a urmări o cursă de Formula 1 de la faţa locului este unică, în special datorită sunetului motoarelor şi a atmosferei din tribune. Prin urmare, dacă dispui de un buget suficient de generos pentru o astfel de aventură, vei fi mai mult decât încântat de investiţia realizată.
- as mai adauga un dezavantaj: cozile imense de masini si blocajele pe autostrada, intrari si iesiri de la hungaroring.
Cand m-am dus acolo, pe m3 gps-ul imi zicea sa ies de pe autostrada in 3 km. coada pentru iesirea respectiva incepuse deja si eu ratasem iesirea.... mi-a luat peste o ora sa ajung de la autostrada la ring, si cam o ora sa plec de acolo.
Inarmati-va cu rabdare sau mergeti acolo de dimineata de tot. Luati apa la voi, ca in timpul curesi efective, duminica, nu se mai gasea strop de apa de cumparat si absolut nimic rece. asta la 38 de grade, stat in soare ... ca numai la super gold este acoperis ...
intrarea duminica la 7.00 ....cei ce rup poarta sunt numai aia cu general-admision.....ce vor la dealul de pe linia dreapta
Daca impartiti o masina cam 50euro drumul + 18euro/pat/pers+900euro biletul+ alte cheltuieli.
Cei de pe granita vin doar Duminica ....vad GP3 + Gp2+ Porche+prezentare piloti+ cursa F1....si biletul era vreo 75euro pt duminica...fara cazare/masa
Problema ca ma batut soarele de ne venea sa murim pe acolo
Anul trecut a plouat la cursa...noroiul pana in gat
Anul asta ploua la 7.00 torential apoi de la 12.00 canicula...vineri+sambata =canicula 37grade
Cel mai OK e bilet la vreun Silver (pe scaun) de pe linia de Start doar Duminica si gata....sau bataie pe deal si stai pe o buca 10ore
Dimineata prinzi si parcare gratis...si coada mica
Buget pe weekend fara desfrau =1000-1500ron
Atmosfera superba
Vezi pilotii pe viu pe linia de start sau in Budapesta in oras(daca ai noroc)
http://www.gplb.com/index.html
@andreig cu ce mergi acolo?