FEATURE: Maeştrii calificărilor pe străzile din Monte Carlo
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Până în urmă cu câţiva ani, pentru a deveni pilot de Formula 1 aveai nevoie de cel puţin două calităţi esenţiale: să fii talentat şi să ai mult curaj.
Talentul era singura modalitate prin care puteai atrage atenţia echipelor, iar curajul era o calitate necesară pentru a te urca în cockpitul unui monopost de competiţie fără să ai garanţia că peste două ore vei coborî teafăr din el. Însă talentul şi curajul erau evidenţiate cel mai bine pe străzile înguste din Monte Carlo, care şi-au câştigat reputaţia de a alcătui cel mai dificil şi solicitant circuit din calendarul Formulei 1.
Nu întâmplător, piloţii cu cel mai mare succes înregistrat la Monte Carlo sunt cei care au concurat în Formula 1 preponderent până la jumătatea anilor '90, atunci când talentul a început să pălească în faţa banilor, iar siguranţa monoposturilor a crescut atât de mult încât accidente precum cel al lui Sergio Perez din 2011 au drept urmări doar câteva contuzii.
Şi pentru că Monte Carlo este considerat Perla Coroanei în Formula 1, Automarket va invită să pătrundeţi într-o poveste a celor mai buni piloţi în calificări la Monte Carlo. Poveste care va evidenţia încă o dată, dacă mai era cazul, numele unor piloţi care au făcut istorie în Formula 1 şi au rămas în amintirile fanilor chiar şi acum, într-o eră complet diferită a sporturilor cu motor.
1. AYRTON SENNA - 5 POLE POSITION-URI
Ayrton Senna este considerat unul dintre cei mai buni piloţi din istoria Formulei 1, iar statisticile de la Monte Carlo reprezintă poate unul dintre cele mai puternice argumente în acest sens. Brazilianul este pilotul cu cel mai mare succes la Monaco, înregistrând 6 victorii şi 5 pole position-uri în cele 10 ediţii la care a participat.
Iar dacă aceste cifre nu sunt suficiente, merită să aflaţi că Senna este singurul pilot care şi-a surclasat în două rânduri rivalii în calificările de la Monaco cu cel puţin o secundă. Se întâmpla în 1988, când l-a devansat pe Alain Prost cu 1.427 secunde, dar şi în 1989, când l-a învins pe francez cu 1.148 secunde. De asemenea, a obţinut alte două pole position-uri în 1990 şi 1991, ajungând astfel la patru consecutive, în timp ce primul a fost realizat în 1985.
Ayrton Senna - turul de calificare de la Monaco din 1990:
2. JUAN MANUEL FANGIO - 4 POLE POSITION-URI
Cvintuplul campion mondial Juan Manuel Fangio a dominat primul deceniu al Formulei 1, iar rezultatele de la Monaco reprezintă o dovadă în plus pentru talentul său. Considerat maestrul calificărilor, argentiniaul a participat la patru ediţii ale Marelui Premiu al statului Monaco şi a obţinut de fiecare dată pole position-ul: în ediţia inaugurală din 1950 şi apoi în perioada 1955-1957 (între 1951-1954 cursa de la Monaco nu a avut loc).
La prima ediţie, care a reprezentat doar a doua cursă de Formula 1 din istorie, Fangio l-a învins pe Giuseppe Farina cu un avans de 2.6 secunde, în condiţiile incare amândoi au concurat cu Alfa Romeo.
Juan Manuel Fangio - Turul de calificare de la Monaco din 1955 randat pe computer:
3. JIM CLARK - 3 POLE POSITION-URI
Unul dintre cei mai buni dar, în acelaşi timp, şi unul dintre cei mai ghinionişti piloţi la Monte Carlo în anii '60 a fost Jim Clark: a obţinut nu mai puţin de patru pole position-uri aici, dar nu a terminat niciodată cursa pe podium din cauza defecţiunilor tehnice suferite la monoposturile sale şi a trecut linia de sosire o singură dată. Pole position-urile sale au fost realizate în 1962, 1963, 1964 şi 1966, iar în total a petrecut 97 de tururi pe prima poziţie.
El a rămas însă în umbra lui Graham Hill, care în perioada respectivă a triumfat de 5 ori la Monte Carlo.
4. JACKIE STEWART - 4 POLE POSITION-URI
Jackie Stewart este considerat unul dintre cei mai abili piloţi pe străzile din Principat, datorită sitlului său de pilotaj foarte curat şi a preciziei cu care trecea prin viraje. Performanţele sale la Monaco au fost obţinute într-un interval de numai cinci ani în perioada 1969 - 1973, singura dată când nu a obţinut pole position-ul în acest interval fiind în 1972, atunci când a fost învins de Emerson Fittipaldi. Cu toate acestea, britanicul a obţinut doar două victorii la Monaco, în 1966 şi 1971. Jackie Stewart - turul de calificare de la Monaco din 1971;
5. ALAIN PROST - 4 POLE POSITION-URI
Alain Prost a fost unul dintre piloţii cu rezultate foarte bune la Monaco, însă a avut "ghinionul" de a fi contemporan cu maestrul Ayrton Senna. Francezul a obţinut patru pole position-uri aici, în 1983, 1984, 1986 şi 1993, cel de-al treilea fiind şi cel mai impresionant, întrucât pilota un McLaren mai puţin competitiv decât monoposturile Williams-Honda.
Alain Prost - turul de calificare de la Monaco din 1983;
6. STIRLING MOSS - 3 POLE POSITION-URI
Considerat unul dintre cei mai buni piloţi din istorie care nu a obţinut niciun titlu mondial, Stirling Moss a triumfat de trei ori la Monaco, plecând de fiecare dată din pole position. Se întâmplă la graniţa anilor '50-'60: în 1959 l-a învins pe Jack Brabham, un an mai târziu a triumfat pentru Lotus, iar în 1961 a câştigat din nou după ce a plecat de pe prima poziţie a grilei de start.
Stirling Moss - victoria din 1961 ;
7. NIKI LAUDA - 3 POLE POSITION-URI
La jumătatea anilor '70, cel care a făcut legea în calificările de la Monaco a fost Niki Lauda. Aflat de fiecare dată la volanul unor monoposturi Ferrari, austriacul a plecat de trei consecutiv de pe prima poziţie a grilei de start din Principat în 1974, 1975 şi 1976, însă a obţinut doar două victorii, întrucât nu a fructificat pole position-ul din 1974.
8. MICHAEL SCHUMACHER - 3 POLE POSITION-URI
Cel mai titrat pilot din istoria Formulei 1 nu putea lipsi din topul celor mai eficienţi piloţi de la Monaco. Septuplul campion mondial a triumfat de cinci ori la Monaco, însă a plecat din pole position de numai trei ori: în 1994, 1996 şi 2000. Performanţa din 1996 a fost cea mai remarcabilă, întrucât a pilotat un Ferrari inferior monopostului Williams al lui Damon Hill. De altfel, pe primul sector pierduse 0.2 secunde în fata britanicului, însă prestaţia din următoarele două sectoare l-au adus în pole cu un avans de o jumătate de secundă.
Din păcate, când vine vorba despre Schumacher şi Monaco, aproape toţi fanii Formulei 1 îşi amintesc de modul în care a oprit monopostul Ferrari în virajul Rascasse în 2006 pentru a-l forţa pe Fernando Alonso să rateze un ultim tur rapid...
Michael Schumacher - turul de calificare de la Monaco din 2000
BONUS: RUDOLF CARACCIOLA
Chiar dacă Formula 1 a luat naştere în 1950, Monaco a găzduit curse de monoposturi încă din 1929, iar unul dintre piloţii de referinţă din perioada respectivă a fost Rudolf Caracciola. Povestea începe în 1933, când germanul are un grav accident în virajul Tabac în urma căruia suferă multiple fracturi la piciorul drept şi rămâne şchiop pe viaţă.
Acest lucru nu îl împiedică însă să obţină doua pole position-uri pe circuitul de la Monaco în 1935 şi 1937. În mod ironic, singura sa victorie în Principat a fost consemnată între cele două performanţe, în 1936.
CONCLUZII
Aceştia sunt piloţii cu cel mai mare succes la Monaco. În total, 32 de piloţi au obţinut pole position-ul în Marele Premiu al statului Monaco, însă numai 12 dintre ei au obţinut această performantă de cel puţin două ori. Lucru perfect obişnuit în condiţiile în care vorbim de unul dintre cele mai dificile circuite din calendarul Formulei 1.
dovada:
http://www.youtube.com/watch?v=U-X45KU2WMk
Ati observat ca in imaginile din anii 60-70,tunelul era mai mic,iar configuratia era mult diferita de cea de azi?
Si cica Mclaren l-a inventat... pfff :P
Cunosti alt pilot in istoria F1 mai titrat ca Schumacher ?
Nu uita, rezultateale iti dau valoare. Sena are mai putine titluri si decat Prost. Pana la Schumacher are ani lumina ...
nu tine doar de numarul de titluri valoarea unui pilot,ci si de cei care concureaza cu el!
Schumcher a avut opozitie in Hakinnen si a pierdut titlul in 2 ani,a aparut Alonso,iarasi a pierdut 2 titluri,asa ca valoarea lui este una modesta cel mult.
Pe cand pe vremea lui Senna 3 titluir,erau Alain Prost 2 titluri(in aceeasi perioada cu Senna),Mansell 1 titlu,asa ca facand un calcul(sper ca stii matematica),rezulta 6 titluri,daca nu ar fi avut opozitie in valoarea concurentilor din jur!Ar fi mult mai mult de spus despre valoarea lui Senna,cat despre valoarea lui Schumacher cel mai bine se vede care ar fi fost valoarea lui,daca ar fi avut opozitia(grila de piloti)pe care a avut-o anul trecut cand s-a clasat extrem de modest batut constant de Rosberg!Poate ar fi avut 3 campionate castigate,si asta o spun cu indulcenta!Cele din era Benneton au fost castigate pe drept,desi si atunci un ccampionat tot politic l-a castigat!
Poti tu spune ca Prost si Mansell au fost mai buni decat ceilalti cu care Schumacher a concurat? Cum poti verifica si dovedi acest lucru?
Alonso, Renault? 2 cuvinte: Michellin si mass-dumper iti spune ceva? Ce a facut Alonso si Renault dupa ce Michelin a renuntat si mass-dumperul a fost interzis?
Recunosc inferioritatea Ferrari in 2005 si 2006 dar, totusi, a castigat curse chiar si atunci in detrimentul Alonso-Renault! Cati au mai reusit sa faca asta atunci? E ca si cum in zilele noastre cineva il bate pe Vettel care, se stie, are cea mai buna masina.
Faci ceva pe Schumacher? Prietene, fii mai elegant, omul asta are valoare chiar si la 42 de ani. Reamintesc tuturor ca Fisichela era dominat de Raikkonen de ordinul secundelor, cu aceeasi masina Ferrari. Schumacher, chiar si acum, e tot acolo, uneori in fata, alteori in spatele lui Rosberg. Si o sa mai scoata din el, o sa vezi.
Cu bine!
mai mult e in spatele lui Rosberg decat in fata lui!A avut o bafta teribila,ca a castigat acele titluri,fara opozitie asa cum am spus!
Zici ca la batut pe Semma,pai sa facem analiza doar luand o singura cursa Donington 93,iti aminteste de ceva?Daca nu cauta pe youtube si vezi ce s-a intamplat acolo,si mai vorbim despre valoare!
Pe vremea aia , daca ne reamintim, germanul era debutant, iar cand a fost tragicul accident a lui Senna, Schumi era in spatele lui, fiind foarte aproape (o secunda si ceva daca bine retin), incercand sa il preseze pe brazilian.
Nu poti face o comaparatie intre Senna si Schumi ba decervelatule!!!
De ce?
Pentru simplul motiv ca asta era debutant, la o echipa mai slabuta, intr-o cu totul alta era a motoarelor.
Tu vrei sa zici ca dupa ce Senna a murit, Prost si Mansell s-au retras, a ramas F1 fara piloti adevarati. Renuntati mai fratilor la etnobotanice!!
Felicitari celor care au postat imaginile astea inedite.
Din pacate pt el, perioada in care el a activat si a avut succes a fost in anii in care masinile erau conduse in mare proportie de calculatorul masinii, cu asistenta la franare, la accelerare, sisteme de stabilitate.
Pilot poate fi numit Senna care chiar trebuia sa munceasca sa tina monstrul proiectat de Honda pe sosea.
Stii cum iti pot da intr-un fel dreptate? Schumacher a fost atat de bun incat ceilalti piloti care concurau impotriva lui pareau ca fiind lipsiti de valoare. Poate fi acest lucru adevarat.
PS: uita-te la ultima cursa din 2006 de la Interlagos (la toata). O sa vezi spectacol, promit, si poate ca o sa te ajute sa iti mai schimbi si atitudinea.
@bbb: atunci nu-i numi piloti nici pe cei care pilotau monoposturi cu suspensie activa sau cum se numea prin anii 80-90, nici pe cei care au pilotat monoposturi cu servo-directie, nici pe cei de astazi care piloteaza masini cu acel sistem launch control, etc, etc, etc.
Si inca ceva: doar Senna a fost pilot, iti dau dreptate, ceilalti care au concurat impotriva lui Senna avand aceleasi masini nu se pot numi piloti deoarece............ imi scapa chestia asta... ma ajuti tu cu raspunsul asta?
Una este servodirectia si alta este ca un computer sa te ajute sa iei curba.
Am impresia ca astia habar nu au pe ce lume traiesc, asa ca e bine cum zic ei. Schumi e cel mai nasol pilot care a existat vreodata, dar e curios faptul ca nu prea lua bataie.
Inca o data pt cei care habar nu au cu ce se mananca F1: Nu il mai comparati pe Schumi cu Senna, pt ca cei 2 au concurat prea putin impreuna!!!!
Total de acord si cu tine hellboy , mai ales cu fraza asta " Schumi e cel mai nasol pilot care a existat vreodata, dar e curios faptul ca nu prea lua bataie. "
Chiar nu va inteleg pe toti haterii astia impotriva lui Schumacher !
Omu chiar nu mai are nevoie sa dovedeasca nimic in F1 , dar absolut nimic ... Si totusi am impresia ca o va mai face !
Hai sa incercam ceva mai obiectiv, bazat pe date, pe rezultate. Cineva scria mai sus ca Senna a obtinut 65 de poluri si 3 titluri iar Schumacher doar cu 3 mai mult si 7 titluri (nu v-am spus eu ca diferenta e de ordinul anilor lumina ?). Ce ar putea insemna acest lucru ? Hai sa ne referim la F1 de azi. Cine castiga frecvent polul ? Vettel. De ce ? Ce masina are ? E alta in stare sa concureze cu Redbull ? In acest moment nici vorba. Ce inseamna asta ? Conteaza DOAR pilotul ? Deci ce concluzie se poate trage despre Schumacher cu 7 titluri ? Cum le-a luat daca masina lui nu a aratat diferenta asta de valoare fata de competitoare ? Va spun eu, e un supraom, un teuton care face din c... bici si pocneste (aduceti-va aminte cand ii lua lui Hackinen jumatate de secunda frecvent si la vremea aia Ferrari nici nu puțea pe langa McLaren de il facea pe Dan Alexandrescu sa se dea cu capu' de pereti. Cui i s-a spus regele ploii ? Lui Senna ? Cine vorbea prin radio cu boxele de ziceai ca e unul dintr-o cafenea in timp ce Raikkonen mai avea un pic si lua foc ? Cine manuia volanul mai lin ca la 40 km/h ? Cine a fost mai perseverent ca Schumacher in toata istoria F1 ? Pentru el - conform declaratiilor lui - era mai bun 1 pct. decat o batalie pentru locul 1 si sa abandonezi. E, din toate aceste cauze Schumacher are 7 titluri si nu stiu cum le va mai lua cineva in lumea asta. Se spune despre Senna ca a fost un pilot talentat. Adevarat, dar ce faci numai cu talentul ? Iei doar 3 titluri. Din pacate pe restul nu le-a avut in aceeasi masura cu Schumacher, care in opinia mea a fost si inca mai este, de ce nu, cel mai complet pilot din istorie. In acelasi timp pot sa recunosc, sa nu se supere fanii Senna, Senna a fost unul dintre cei mai talentati piloti din istorie. Dar cum orice competitie sportiva se joaca pe puncte...
Asta e.