Lewis Hamilton este, fără îndoială, unul dintre cei mai controversaţi piloţi de pe grila de start a Formulei 1. Apreciat de unii pentru talent, rapiditate şi stilul agresiv de pilotaj care aduce parţial aminte de idoli precum Ayrton Senna, britanicul este criticat cu regularitate de alţii pentru duelurile în care este imnplicat cu rivalii pe circuit, pentru unele greşeli de pilotaj apărute în momente cheie ale curselor sau pentru răbufnirile din presă de la finalul curselor.
Indiferent de care parte a baricadei te afli, un lucru este cert: în cei cinci ani şi jumătate petrecuţi în Formula 1, Hamilton a fost unul dintre puţinii piloţi care au ţinut permanent capul de afiş al presei, inclusiv în perioadele în care nu a avut la dispoziţie un monopost cu care să lupte pentru titlul mondial.
La Marele Premiu al Germaniei de la Hockenheim, britanicul a aniversat cursa cu numărul 100 în Formula 1, un prilej numai potrivit pentru a face o scurtă radiografie a celor mai importante evenimente din cariera sa de pilot în Marele Circ.
CONTEXTUL DEBUTULUI LUI HAMILTON ÎN F1
În ciuda tuturor aparenţelor, sosirea lui Fernando Alonso la McLaren pentru sezonul 2007 a jucat un rol crucial în debutul lui Hamilton în Formula 1. Ron Dennis, pe atunci şeful britanicilor, era convins că Alonso va obţine performante bune şi că va juca rolul unui pilot numărul 1, motiv pentru care şi-a permis luxul de a-i desemna un debutant drept coechipier.Alegerea lui Hamilton a fost una cât se poate de firească, în condiţiile în care britanicul făcea parte din familia McLaren încă din 1998 şi tocmai câştigase titlul în GP2. Anunţul oficial a venit în 24 noiembrie 2006, atunci când Hamilton a devenit şi primul pilot de culoare din istoria Formulei 1.
"Este un vis devenit realitate. Să concurez în Formula 1 cu McLaren a fost cel mai mare obiectiv pentru mine de când eram foarte mic. Să fiu primul negru nu înseamnă prea mult pentru mine, dar probabil că pentru sport înseamnă foarte mult" - Lewis Hamilton, după ce a semnat contractul cu McLaren.
PRIMA CONTROVERSĂ: MONACO 2007
Contrar tuturor aşteptărilor, Hamilton a impresionat în sezonul său de debut în Formula 1, reuşind să urce pe podiumul de premiere la cursa de debut de la Melbourne, în care l-a depăşit pe Fernando Alonso la start pe exterior printr-o manevră pe cât de spectaculoasă, pe atât de neaşteptată.
Performanţa nu a fost întâmplătoare, pentru că Hamilton a continuat să termine pe podium fiecare dintre primele nouă curse. Britanicul a avut însă nevoie doar de cinci curse pentru a crea prima controversă, după ce şi-a acuzat propria echipă că l-a favorizat pe Alonso la Monaco prin strategia de la boxe, cei doi terminând pe primele două poziţii în ordinea Alonso - Hamilton.
"Este bine să văd că sunt în acelaşi ritm cu Alonso, dar trebuie să trăiesc cu asta. Am numărul doi pe monopost şi sunt pilotul numărul doi al echipei" - Lewis Hamilton.
PRIMA VICTORIE: CANADA 2007
Hamilton avea însă să-şi ia o binemeritată victorie în Marele Premiu al Canadei. Într-o cursă care a ieşit în evidenţă şi prin gravul accident suferit de Robert Kubica, piltul echipei McLaren a plecat din pole position şi a dominat de la început până la sfârşit, cedând prima poziţie pentru numai trei tururi la ultima intrare la boxe."Nu m-am simţit niciodată atât de bine.
Nu poţi compara un pole position cu sexul. Dar ştiţi ceva? Aş spune că pole position-ul este mai bun decât sexul. Aşa este! Eram cu capul până în lună după ce am obţinut pole-ul, dar acum mă simt pe o altă planetă" - Lewis Hamilton.RUPTURA DE ALONSO
Pe măsură ce britanicul a obţinut rezultate din ce în ce mai bune, relaţia sa cu Alonso a devenit din ce în ce mai dificilă, iar la Marele Premiu al Ungariei a explodat. În timpul calificărilor, Alonso l-a blocat pe Hamilton timp de zece secunde când britanicul a intrat la boxe pentru schimbarea pneurilor, iar acesta din urmă nu a mai avut timp să parcurgă încă un tur rapid. Consecinţa? Alonso a fost penalizat pe grila de start, iar Hamilton a câştigat cursa, însă relaţia dintre cei doi s-a deteriorat dramatic. Chiar dacă a pierdut titlul mondial în ultima cursă în favoarea lui Kimi Raikkonen, Hamilton a avut un motiv de satisfacţie.
"A fost un an nebun. Am terminat pe locul doi în clasament. Mi-am bătut coechipierul în circumstanţe foarte dificile. Am învins dublul campion mondial. Acesta a fost obiectivul" - Lewis Hamilton.
DRUMUL SPRE PRIMUL TITLU MONDIAL
Vremurile în care Hamilton şi Felipe Massa luptau pentru titlul mondial par demult apuse, însă în realitate au trecut doar patru ani de atunci. Având de partea sa sprijinul necondiţionat al echipei în contextul în care locul lui Alonso a fost luat de mai puţin eficientul Heikki Kovalainen, Hamilton a avut un drum relativ liber spre titlul mondial şi şi-a trecut în cont cinci victorii, cu una mai puţin decât Massa. Asta nu l-a împiedicat însă să cucerească titlul mondial în ultimul viraj al ultimei curse, după ce l-a depăşit în extremis pe Timo Glock pentru a terminat pe locul cinci.Victoria de referinţă a sezonului a fost obţinută la Silverstone pe o ploaie torenţială. Plecat de pe locul patru al grilei, Hamilton a ajuns în postura de a-l ataca pe coechipierul Heikki Kovalainen în primul viraj pentru poziţia de lider. Cei doi au sfârşit chiar prin a se atinge, însă Hamilton şi-a luat revanşa un singur tur mai târziu şi ulterior a terminat cu un avans de 68 de secunde. În Germania a avut ceva emoţii, însă a trecut primul linia de sosire în ciuda unei strategii cu două opriri la boxe care l-a forţat să-i depăşească pe Massa şi Nelson Piquet Jr.
"Este imposibil să mă exprim în cuvinte. Am rămas fără cuvinte" - Lewis Hamilton după ce a devenit cel mai tânăr campion mondial din istorie.
MINCIUNA DE LA MELBOURNE 2009
După titlul obţinut în 2008, Hamilton nu a reuşit să mai lupte pentru un trofeu similar în următorii ani, care au stat sub dominaţia categorică a celor de la Brawn GP (2009) şi Red Bull Racing (2010, 2011). Totuşi, Hamilton avea să ţină capul de afiş şi în 2009 în urma unui scandal major apărut chiar în cursa de debut de la Melbourne.Ultimele tururi s-au desfăşurat sub Safety Car, iar Jarno Trulli şi Hamilton concurau pe locurile trei şi patru.
La un moment dat, Trulli a comis o greşeală, iar Hamilton a trecut, pentru ca după puţin timp pilotul echipei Toyota să-l depăşească pe britanic pentru a-şi recupera poziţia a treia. La finalul cursei, Trulli a fost penalizat după ce Hamilton a insistat că nu l-a lăsat pe italian să treacă.Podiumul i-a revenit lui Hamilton, însă FIA a analizat ulterior conversaţiile radio ale celor de la McLaren, care au evidenţiat că echipa i-a cerut lui Hamilton să-i cedeze poziţia lui Trulli. Implicit, Hamilton a fost acuzat de minciună şi descalificat din Marele Premiu al Australiei, însă a fost aparat de echipă, care a preferat să dea vina pe directorul sportiv Dave Ryan şi să-l concedieze pentru a încheia cazul.
VICTORII SPORADICE ÎN ULTIMII TREI ANI
Inevitabil, Formula 1 a uitat relativ repede de scandalul în care a fost implicat Hamilton, iar întreaga atenţie s-a concentrat asupra titlului cucerit de Jenson Button, pentru ca sezonul 2010 să stea sub dominaţia lui Sebastian Vettel, implicat într-o luptă acerbă pentru titlu cu coechipierul său Mark Webber şi Alonso, ajuns în acel an la Ferrari. În ciuda unei serii de două victorii şi două podiumuri într-un interval de numai patru curse, britanicul nu a putut ţine pasul cu rivalii săi, iar în 2011 cu atât mai puţin.Totuşi, victoria obţinută în urmă cu un an în China a fost una spectaculoasă: plecat de pe locul trei al grilei, Hamilton l-a depăşit în primul viraj pe coechipierul Button şi apoi l-a depăşit pe Sebastian Vettel în ciuda faptului că a optat pentru o strategie cu trei opriri la boxe, comparativ cu cele două ale rivalului sau.
Sezonul 2012 nu face nici el excepţie: Hamilton s-a numărat printre cei şapte piloţi care au obţinut câte o victorie în primele şapte curse, iar succesul său a venit în Marele Premiu al Canadei, însă cursa de recuperare din Spania a fost de departe mult mai spectaculoasă: descalificat şi retrogradat pe ultima poziţie a grilei de start pentru că nu a mai avut suficient combustibil în monopost la finalul calificărilor, Hamilton a terminat în cele din urmă pe locul 8 la capătul unei strategii cu două opriri la boxe în care a reuşit să păstreze pneurile la temperatura optimă.
După trei ani plin de agresivitate şi controverse, această cursă a demonstrat poate cel mai bine că Lewis Hamilton a devenit în 2012 un pilot mult mai matur, capabil să abordeze inteligent o cursă de Formula 1. Iar pentru cariera să acest lucru poate fi mai important decât cele numai şapte victorii obţinute începând din 2010.
In alta ordine de idei, ma intreb daca o sa vedem si noi vreodata F1 in Ro la un post de televiziune profesionist, si cu un comentariu la nivelul evenimentului. Personal am renuntat sa ma mai uit la batjocura aia de la Digi si urmaresc cursele pe RTL, chiar daca nu inteleg atat cat mi-as dori, dar macar scap de penibilitatile alea de comentarii.
credeam ca ti-e dor de miki...
@hamilton debutul sau a fost impresionant indiferent ce parere au unii sau altii despre ce s-a intamplat intre el si alonso! si acum ar putea castiga titlul mondial cu o masina competitiva! in alta ordine de idei cred ca am avea spectacol daca la orice echipa competitiva am avea coechipieri pe oricare din tripleta alonso-hamilton-vettel (poate si raikkonen)