Accidentul suferit săptămâna trecută de Maria de Villota la volanul unui monopost de Formula 1 a reaprins discuţiile despre abilităţile femeilor care îşi încearcă norocul în sporturile cu motor. Nu puţini sunt cei care consideră că motorsportul este o ramură sportivă dedicată în exclusivitate bărbaţilor, iar această opinie a căpătat şi mai multă putere după ce de Villota şi-a pierdut ochiul drept şi a suferit răni faciale care i-au pus viaţa în pericol.
Trecând peste faptul că adevăratele cauze ale producerii accidentului suferit de spanioloaica în vârstă de 32 de ani nu au fost încă stabilite oficial, rezultatele obţinute în trecut de cele cinci femei care au concurat în Formula 1 par să le dea dreptate scepticilor: Lella Lombardi este singura dintre ele care a câştigat puncte (de fapt, o jumătate de punct în cursa din Spania din 1975), Maria Teresa de Filippis a fost prima care a participat într-o cursă, în timp ce Divina Galica, Desire Wilson şi Giovanna Amati au eşuat lamentabil în tentativa de a obţine un loc pe grila de start în calificări.
Şi totuşi, femeile nu s-au dat bătute după aceste semi-eşecuri: numeroase reprezentante ale sexului frumos participă în prezent în diverse competiţii de top din lumea sporturilor cu motor, iar Automarket ţi le prezintă pe cele mai... atrăgătoare dintre acestea din punct de vedere sportiv.
DANICA PATRICK
Probabil că femeia cu cel mai mare succes în lumea sporturilor cu motor este Danica Patrick. Născută în 1982 în statul american Wisconsin, Patrick şi-a început cariera în motorsport la vârsta de 10 ani în karting, iar în 20 aprilie 2008 a devenit prima femeie care câştiga o cursă de IndyCar.S-a întâmplat la Motegi, în cursa numită Indy Japonia 300 desfăşurată pe un traseu oval în care mai mulţi piloţi din frunte au intrat la boxe pe final pentru a realimenta monopostul cu combustibil. Chiar dacă a câştigat mai degrabă datorită strategiei şi mai puţin pentru depăşirile din timpul cursei, emoţiile au pus stapnire pe Danica imediat după ce a trecut linia de sosire.
"Nu-mi venea să cred că plâng. Am încercat să rămân în monopost, dar toată lumea îmi spunea să dau casca jos. M-am gândit că acesta este sportul şi că acestea sunt emoţii naturale. Ce moment mai bun să aleg pentru a fi eu însămi? Acum pot să mor fericită".
La două săptămâni după acest succes, Honda Racing îşi anunţa intenţia de a-i oferi pilotului american oportunitatea de a testa un monopost de Formula 1. În cele din urmă, proiectul a eşuat, însă Danica Patrick a continuat să obţină rezultate în competiţiile nord-americane: în 2009 a devenit femeia cu cel mai bun rezultat în celebra cursa de 500 de mile de la Indianapolis după ce a urcat pe a treia treaptă a podiumului, iar în 2012 a renunţat la IndyCar pentru o participare în NASCAR, campionatul nord-american de turisme.
ANA BEATRIZ
Pe numele său complet Ana Beatriz Caselato Gomes de Figueiredo, Ana Beatriz este cunoscută în lumea sporturilor cu motor drept Bia şi concurează în IndyCar.
Născută în Brazilia cu 25 de ani în urmă, ea şi-a trecut în cont deja două victorii în competiţia Indy Lights Series, un fel de a doua ligă pentru IndyCar, devenind în 2008 prima femeie care câştigă o cursă în această competiţie, în acelaşi an obţinând şi titlul de Cel mai bun debutant al anului. Cea de-a doua victorie a obţinut-o în 2009, pentru ca din 2010 să concureze în IndyCar fără prea mult succes.PIPPA MAN
Născută în 1983 drept Philippa Mann, britanica în vârstă de 28 ani şi-a trecut în cont o victorie în Indy Lights Series în sezonul 2010, iar un an mai târziu a devenit prima femeie din Marea Britanie care ia startul în cursa de 500 de mile de la Indianapolis. Totuşi, ea a ieşit în evidenţă şi prin două accidente majore. pe primul l-a suferit în antrenamentele pentru o cursă din IndyCar în august 2011 când şi-a fracturat vertebra C7, iar în luna octombrie a aceluiaşi an a fost implicată în accidentul colectiv de la Las Vegas în care şi-a pierdut viaţa Dan Wheldon.
CYNDIE ALLEMANN
Elveţia nu oferă foarte mulţi piloţi la nivel internaţional (Sebastien Buemi şi francezul de origine elveţiană Romain Grosjean sunt excepţiile notabile în Formula 1), astfel că prezenţa în sporturile cu motor a unui pilot de sex feminin din această ţară nu putea trece neobservată. După un parcurs mai puţin prolific în competiţiile inferioare de monoposturi din Europa, Cyndie Allemann a concurat în 2010 în cursa de 24 de ore de la Le Mans şi FIA GT1, iar în acest sezon participa în Super GT, o competiţie de turisme din Japonia în care concurează la volanul unui Audi R8 LMS.
SUSIE WOLFF (STODDART)
Campionatul German de Turisme (DTM) nu putea lipsi de pe lista competiţiilor în care şi-au făcut apariţia femeile. După ce a participat în Formula Renault şi Formula 3, Susie Stoddart concurează încă din 2006 în DTM, acolo unde cel mai bun rezultat al său a fost locul 7, obţinut în două curse pe parcursul sezonului 2010.Relativ necunoscută în afara DTM-ului, Susie s-a măritat în octombrie 2011 cu Toto Wolff, unul dintre acţionarii echipei Williams, preluând numele său de familie. Câteva luni mai târziu, a fost numită pilot de dezvoltare pentru Williams, urmând să testeze pentru prima oară un monopost de Formula 1 în luna octombrie a acestui an. Cum vede ea participarea în sporturilor cu motor în condiţiile în caree este înconjurată de bărbaţi?
"Unul dintre avantajele pe care le aveam în karting era dificultate de a deosebi o faţă de un băiat. În DTM, maşina mea este roz, ceea ce mă cam dă de gol! Dar am pilotat de la 8 ani şi nu am simţit niciodată ceva extraordinar sau că am fost singura fată într-o lume a bărbaţilor. Este pur şi simplu sportul meu".
Inevitabil, faptul că este soţia unuia dintre principalii investitori ai celor de la Williams au condus la numeroase speculaţii cu privire la motivele pentru care a ajuns în cadrul echipei, însă Susie susţine că Frank Williams nu i-ar permite să urce la volanul unui monopost de Formula 1 dacă nu ar avea abilităţile necesare.
"Frank Williams nu ar lăsa niciodată pe cineva în maşină dacă nu ar crede că persoana respectivă merită o şansă.
Am lucrat indeaparoape cu echipa şi fac multe pregătiri pentru a putea concura în octombrie. Dar nu visez la Formula 1, este complet nerealist în acest moment". Pregătirea fizică precară este considerată principalul obstacol pentru femeile care vor să activeze în sporturile cu motor. Femeile care ajung totuşi să participe în diverse competiţii consideră că adevăratele motive sunt cu totul altele, acestea avându-şi originea în mentalitatea bărbaţilor care au grijă de viitorul copiilor în karting."Nu cred că este o chestie fizică. Pot să înţeleg argumentul, dar cu siguranţă acest obstacol poate fi depăşit. Motivul pentru care nu sunt multe femei la nivel înalt în motorsport este că nu există suficiente curse în karting pentru ca cei mai buni piloţi să iasă în evidenţă. Ca femeie, dacă nu eşti suficient de bună, rezişti două curse şi apoi eşti dată afară. Trebuie să fii suficient de bună pentru a ajunge acolo şi pentru a rămâne" - Susie Wolff.
În acelaşi timp, Susie Wolff dărâma un alt mit legat de motivul pentru care o femeie vrea să concureze alături de bărbaţi. În opinia sa, nu este vorba despre a demonstra bărbaţilor că femeile pot avea succes în lumea lor, ci pur şi simplu de dorinţa de a concura într-o competiţie.
"Concurez pentru că îmi plac cursele, nu pentru a vedea cât de mulţi bărbaţi pot învinge. Nu văd niciun motiv pentru care o femeie nu poate avea succes în faţa bărbaţilor. Vreau să concurez împotriva celor mai buni piloţi din lume, dar nu a celor mai bune femei din lume".
Rezultatele obţinute de Danica Patrick în IndyCar demonstrează din plin că femeile pot avea succes în sporturile cu motor, chiar şi atunci când presiunea exercitată de presă atinge cote înalte. Totuşi, aceste performanţe râmăn mai degrabă excepţia de la regulă, poate şi din motivele explicate de Susie Wolff: dacă nu obţii imediat rezultate, nu ai nicio şansă să-ţi construieşti o carieră în sporturile cu motor.
un singur exemplu va dau: ce poate fi mai stupid ca fotbalul feminin?
sunt de acord cu di_frera, sportul ar trebui sa fie accesibil tuturor oamenilor, si daca vom cauta in istorie vom gasi si in kartingul romanesc titluri de campioane acordate femeilor, rezultate pe podium la raliuri, etc.
Evident femeile au accesul ingreunat in anumite ramuri sportive, tocmai pentru ca exista idei de discrimare ca ale lui Ion.
Poate faceti o partea a doua!