FEATURE: Ayrton Senna vs. Alain Prost: Rivalitatea pentru supremaţie
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
“Când a murit, am simţit că a murit şi o parte din mine, deoarece carierele noastre au avut o legătură extrem de puternică” - Alain Prost despre Ayrton Senna. |
Se spune că stă în natura omului să-şi aducă aminte doar de învingători. Raportat la Formula 1, înseamnă să ne aducem aminte doar de piloţii care au câştigat titluri mondiale şi au doborât diverse recorduri. Însă Formula 1 nu înseamnă doar rezultate. Înseamnă, în egală măsură, şi pasiune, dedicaţie, muncă şi... rivalitate.
Iar când vine vorba despre rivalitate, există un singur cuplu care iese în evidenţă prin emoţiile pe care le-a oferit şi continuă să le ofere fanilor din întreaga lume: Ayrton Senna - Alain Prost.
Brazilianul Senna a fost mai rapid, mai impulsiv, cu un temperament specific latin, în timp ce francezul Prost a fost mai inteligent, mai calculat şi mai precaut. Amândoi au fost însă piloţi de clasă mondială care, în ciuda tuturor controverselor în care au fost implicaţi, au sfârşit prin a se respecta unul pe celălalt tocmai datorită talentului cu care fiecare dintre ei a fost înzestrat.
PRIMUL CONTACT - BRAZILIA, 25 MARTIE 1984
Ayrton Senna şi Alain Prost au fost pentru prima oară împreună pe grila de start a unui Mare Premiu la startul sezonului 1984. Prost tocmai revenise la McLaren după un contract de trei ani cu Renault şi se afla în faţa celui de-al cincilea său sezon în Formula 1, în timp ce Senna se afla în faţa debutului în Formula 1 la modestă echipa Toleman chiar în faţa propriilor suporteri.
Diferenţa de valoare dintre McLaren şi Toleman i-a impedicat pe cei doi să lupte de la egal al egal: Prost a câştigat cursa după ce s-a clasat al patrulea în calificări, în timp ce Senna a abandonat în turul 8 din cauza unei probleme la motor după ce a plecat de pe locul 16. Nu a durat însă mult până când talentul brazilianului a ieşit la iveală...
MAESTRUL PLOII - MONACO, 3 IUNIE 1984
O ploaie torenţială afectează cursa de la Monaco din 1984, a şasea etapă a sezonului, iar Senna obţine doar locul 13 în calificări. În timp ce mulţi alţi piloţi au probleme încă de la startul cursei din cauza condiţiilor meteo dificile, brazilianul îşi demonstrează calităţile tehnice şi începe o serie impresionantă de depăşiri. În turul 19 ajunge deja pe locul doi, însă are de recuperat 35 de secunde faţă de liderul Prost, plecat din pole position.
Cu fiecare tur care trece, francezul face semne disperate pentru ca organizatorii să oprească cursa din cauza ploii, în timp ce brazilianul recuperează constant câte trei secunde. Speranţele lui Prost prind contur în turul 32, când organizatorii întrerup cursa, prilej cu care Prost încetineşte chiar pe linia de start-sosire, iar Senna, ajuns în imediata sa apropiere, îl depăşeşte şi se consideră câştigător. Bucuria pilotului Toleman este de scurtă durată, întrucât clasamentul final este cel din turul 31, când Prost era încă lider.
"Cu siguranţă Ayrton a fost bun de la început, dar nu a arătat nimic excepţional până la Monaco. Monaco a fost cheia: după aceea, toată lumea l-a descoperit şi a vorbit despre el" - Alain Prost.
PROST ÎL ADUCE PE SENNA LA MCLAREN - 1988
Prost concura deja de patru sezoane la McLaren, iar Ron Dennis trebuia să decidă care va fi noul său coechipier între Senna şi Nelson Piquet. Francezul, care avea deja la activ două titluri mondiale, a avut un cuvânt decisiv de spus.
"I-am spus lui Ron să-l aleagă pe Ayrton pentru că este pilotul mai talentat. De fapt, aş fi putut bloca venirea lui Ayrton la McLaren. Una dintre calităţile mele este că nu regret deciziile pe care le iau, dar, din punctul meu de vedere, în acel moment cu siguranţă am făcut o greşeală!" - Alain Prost.
În doar a doua cursă a sezonului, Senna a obţinut pole position-ul în San Marino şi a câştigat cursa fără emoţii, întrucât Prost nu a putut ameninţa victoria chiar dacă a terminat pe locul doi.
A fost prima victorie a lui Senna pentru McLaren şi evenimentul care a declanşat lupta pentru titlu între cei doi coechipieri.PRIMUL DUEL ROATĂ LA ROATĂ - PORTUGALIA, 25 SEPTEMBRIE 1988
Prima scânteie a ceea ce va deveni una dintre cel mai mari rivalităţi ale Formulei 1 a apărut în cursă din Portugalia, care a consemnat primul duel roată la roată între Senna şi Prost. Francezul a plecat din pole position, însă Senna a avut un start mai bun şi a trecut la conducere. La finalul primului tur, pe linia de start-sosire, Prost a încercat să-l depăşească, iar Senna l-a împins violent spre zidul de beton de pe marginea circuitului, însă francezul şi-a păstrat sângele rece, a trecut în faţă şi a câştigat cursa.
"Acea manevră a fost foarte periculoasă şi am fost furios la final. Eram chiar lângă pitwall şi am crezut că ne vom atinge şi că vom avea un accident mare. Oricum, şi-a cerut scuze pentru ce s-a întâmplat" - Alain Prost.
CUM A ÎNCEPUT RĂZBOIUL SENNA VS. PROST - SAN MARINO, 23 APRILIE 1989
Senna a început sezonul 1989 din postura de campion mondial, titlu câştigat după ce a triumfat la Suzuka în ciuda unor defecţiuni tehnice care l-au retrogradat iniţial până pe locul 14.
La adăpostul celui mai competitiv monopost de pe grila de start şi la sugestia expresă a lui Senna, McLaren a impus o politică prin care cei doi nu aveau dreptul să se atace reciproc, cu excepţia startului. Minunea a durat doar până la a doua cursă a sezonului din San Marino, când Senna a încălcat înţelegerea la cel de-al doilea start al cursei, după ce etapa fusese întreruptă de un acciddent suferit de Gerhard Berger: plecat din pole position, Senna a fost depăşit de Prost, însă înainte de intrarea în primul viraj brazilianul şi-a recăpătat poziţia, posibil şi datorită relaxării francezului, care nu se aştepta la o astfel de manevră.
"Am fost primul la start şi i-am făcut loc în mod special! Nu-mi amintesc să fi făcut promisiuni absurde!" - Ayrton Senna.
"A argumentat că nu a fost startul, ci al doilea start, motiv pentru care înţelegerea nu se aplică. A fost ideea lui Ayrton şi nu am avut nimic împotrivă, dar la finalul cursei am spus că s-a terminat. Iar atmosfera în cadrul echipei a devenit foarte proastă, evident" - Alain Prost
PROST INTRA ÎN SENNA - JAPONIA, 22 OCTOMBRIE 1989
Conflictul dintre Senna şi Prost se acutizează la Suzuka, penultima cursă a sezonului, în care brazilianul concura pe locul doi şi era obligat să-l depăşească pe francez pentru a rămâne în lupta pentru titlul mondial. În şicana de după celebrul viraj 130R, Senna încearcă să-l depăşească pe Prost pe interior, însă francezul nu îi face loc şi cei doi se acroşează.
Ambele monoposturi rămân pe circuit, iar Prost abandonează, în timp ce Senna este împins de comisarii de cursă, ajunge la boxe şi revine pe circuit, obţinând o victorie incredibilă. Totuşi, nu ajunge să urce pe podium, întrucât este descalificat sub pretextul că a scurtcircuitat şicana după accident, iar Prost devine campion.
"Ştiu că toată lumea crede că am făcut-o intenţionat. Tot ce pot să spun este că nu i-am lăsat uşa deschisă, asta este tot. Nu am vrut să termin cursa în acest mod, pentru că am fost lider de la start şi voiam să câştig" - Alain Prost
SENNA INTRA ÎN PROST - JAPONIA, 21 OCTOMBRIE 1990
Un an mai târziu, istoria se repetă, însă în direcţie inversă. Senna obţine pole position-ul în faţa lui Prost, plecat între timp la Ferrari, în condiţiile în care francezul avea nevoie de locul doi pentru a rămâne în cursa pentru titlu. După calificări, brazilianul încearcă să convingă FIA să mute poziţia pole position-ului de pe partea dreaptă pe partea stângă a circuitului, însă este refuzat, lucru care îl deranjeqaza profund.
Prost are un start mai bun şi îi ia faţa lui Senna, însă brazilianul nu cedează şi în primul viraj intră în plin în Prost, producând un accident spectaculos în urma cărora amândoi abandonează.
Senna devine campion."După ce m-am retras (n.r - din Formula 1) a admis că a făcut-o intenţionat şi mi-a explicat şi de ce. Era atât de furios că FIA nu a fost de acord să schimbe poziţia pole position-ului şi a decis că dacă în primul viraj voi fi în faţa lui mă va împinge în afara pistei" - Alain Prost.
ULTIMUL DUEL - SAN MARINO, 25 APRILIE 1993
Conflictul de la Suzuka din 1990 avea să fie şi cel mai dramatic episod în rivalitatea dintre Senna şi Prost. În sezonul următor, Senna a câştigat al treilea titlu mondial, în timp ce Prost a avut un sezon modest la Ferrari înainte de a lua un an de pauză în 1992.
Când a revenit în Formula 1 în 1993, francezul a câştigat titlul cu Williams, în timp ce Senna nu a putut emite pretenţii după ce McLaren a fost nevoit să utilizeze motoare Ford în locul puternicelor unităţi Honda. Timpul şi diferenţa de valoare au estompat inevitabil rivalitatea dintre cei doi, lucru evidenţiat şi în cursa de la Imola din 25 aprilie 1993, când Prost l-a depăşit pe Senna în turul 8 fără ca evenimentul să fie marcat de un incident.
ÎMPĂCAREA - AUSTRALIA, 3 NOIEMBRIE 1993
Împăcarea oficială avea să aibă însă loc în chiar ultima cursă a sezonului 1993, la Adelaide, în Australia. A fost ultima cursă a lui Prost în Formula 1 şi ultima oară când cei doi au urcat împreună pe podiumul de premiere, Senna în calitate de câştigător, iar francezul pe treaptă a doua.
"În drumul spre podium a început să vorbească cu mine puţin şi m-a întrebat: 'Ce vei face acum?'. Am fost foarte surprins! I-am spus că nu ştiu încă, iar el a replicat: "Te vei îngrăşa!" şi mi-a zâmbit. Iar apoi, pe podium, şi-a pus braţul în jurul meu şi am dat mâna".
RĂMAS BUN ÎN STIL DE MARI CAMPIONI - IMOLA, 30 APRILIE 1994
După retragerea din Formula 1, Prost a devenit ambasador pentru Renault, furnizorul de motoare al celor de la Williams, echipă la care se transferase Senna în acelaşi an. Brazilianul traversa un sezon modest la echipa britanică, iar înainte de calificările de la Imola a fost abordat prin radio de nimeni altul decât Prost. "Salut, Senna! Cum îţi mai merge? Te rog să câştigi o cursă în curând!", a fost mesajul francezului, iar brazilianul nu s-a lăsat mai prejos. "Un salut pentru prietenul meu Alain! Îmi este dor de tine!".
Din nefericire, dorinţa lui Prost nu avea să se îndeplinească, pentru că Senna avea să-şi piardă viaţa a doua zi într-un tragic accident.
"Nu cred că este imposibil ca, în timp, să fi devenit prieteni. Până la urmă, am împărţit foarte multe împreună, dar a existat un lucru care nu s-a schimbat niciodată, nici măcar atunci când relaţia a mers cel mai prost: respectul pe care l-am avut unul pentru celalat ca piloţi" - Alain Prost
Rivalitatea Senna - Prost a împărţit frecvent fanii în două tabere distincte. Unii spun că Senna a fost mai bun, pentru că a fost mai rapid, alţii spun că Prost a fost mai bun, pentru că a fost mai inteligent. Adevărul este însă că nu contează care dintre ei a fost mai bun.
Tot ce contează este că Senna şi Prost au încântat milioane de fani prin rivalitatea lor de pe circuit şi continuă să-i impresioneze şi pe tinerii care nu au avut şansa să urmărească Formula 1 în acea perioadă. Pentru că rivalitatea Senna - Prost va rămâne întotdeauna în istoria Formulei 1, iar imaginile de mai jos, care surprind cele mai spectaculoase dueluri dintre cei doi, stau mărturie în acest sens:
"A fost o poveste fantastică, nu credeţi? Şi cred că, într-un fel, ducem puţin lipsă de aşa ceva în zilele noastre." - Alain Prost
ps.Daniel fa ceva cu codul asta,pentru ca l-am introdus de 4 ori pana am trimis mesajul asta!SI L-AM SCRIS CORECT!!!!!!!!
Iar in legatura cu articol .. ce sa zic frumos .. e un preludiu pentru film :)
See it to believe it !
Cheers !
Un articol excelent ! Multumesc Automarket !
Din pacate piloti ca Senna nu mai exista astazi dar eu sper sa mai apara !
De trisori gen Schumacher sau 'talentai" gen Hamilton eu unul m-am cam saturat.
Bernie, vrem Formula 1 inapoi !!!! Du-te la pescuit sau in alta parte si lasa fanii sa se bucure de spectacol si de circuitele europene adevarate (gen SPA, ESTORIL, MONZA etc).
Lasa-ne cu China, Singapore Statele Unite !
Oricum on-topic: sa nu il uitam niciodata pe Senna !
Toate bune !
Gekko
Si daca vine vorba de trisori: Senna a castigat titlul in 1990 in stilul in care Schumacher a vrut sa-l castige in 1997
Eu ma uit la F1 de vreo 20 de ani (si chiar inteleg ce se intampla - desi din pacate in ultimii ani nu se mai intampla mare lucru comparativ cu anii 90).
Tu de cat timp te uiti ?
Nu a fost nevoie sa vad documentarul ca sa stiu ca amicul Schumacher este foarte talentat dar si un mare trisor. iti reamintesc ca el a avut foarte multe incidente : cu Senna (nu mai stiu exact anul), cu Hill (1995) cand a refuzat sa transeze ttitlul pe pista, cu Villeneuve (1997)-ce mentionezi si tu + alte nereguli legate de benzina, cauciuri , inaltimea eleroanelor etc.
Si apropo de Senna si Prost - daca ai vazut bine in 1990 i-a platit-o lu' Prost pentru anul anterior (1989) cand Prost l-a scos afara.
Te pot crede ca esti un fan Schumacher dar daca privesti in Germania ai sa vezi ca euforia Schumacher s-a stins de mult si chiar si presa ii da cu flit si nu il mai baga in seama cu tot cu cele 7 titluri ale lui.
De ce oare? Poate aroganta, poate faptul ca a refuzat in multe ocazii sa "joace " corect si a fost aproape tot timpul impreuna cu Ferrari in mijlocul unui scandal de natura tehnica sau din motive de conduita pe pista sau la standuri sau....
Te las pe tine sa raspunzi..
Toate bune,
Gekko
PS. Unul ca Hamilton nu va ajunge niciodata un pilot excelent de talia lui Senna sau Prost pentru ca nu are stofa. Desi are un titlu, va fi tot timpul in aceeasi oala cu piloti ca Coulthard - mereu in Marele Circ, dar niciodata exceptional.
Schumacher s-a acrosta cu Hill in 1994 nu in 1995, iar accidentul nu a fost deloc gen Senna vs Prost in 1994.Iar in 1994, Schumi a fost descalificat la Silverstone si suspendat 2 curse, apoi iar suspendat din pozitia de invingator la Spa.In 1989, Senna a fost iertat la Estoril pentru depasire pe steag galben, fiind pus doar sub observatie, desi in aceeasi cursa si in aceleasi conditii, Mansell fusese descalificat.Daca Senna nu era iertat, era game over de atunci.Mai documenteaza-te nu mai veni cu aberatiile uzuale ale fanilor anti-Schumacher
Ambii au fost piloti extraordinari, dar cu talente total diferite. Prost era denumit "Profesorul" pt modul in care-si planifica orice miscare, iar Senna era pur si simplu demential, din toate punctele de vedere.
O dovada palpabila chiar si in zilele noastre este performanta de care da dovada o Honda NSX pe circuit fata de masini mult mai putenice decat ea, masina la care lui i s-a cerut de multe ori parerea.
Senna nu va mai avea pentru foarte mult timp un "urmas" demn de el, in schimb vad in Vettel un nou Prost, desi, intr-un interviu, spunea ca pt el Senna ramane nr.1 dinre toti pilotii F1.