A 13-a etapă a sezonului 2024 de Formula 1 a adus echipele și piloții la vecinii noștri din Ungaria, pe circuitul Hungaroring. În calificări, Lando Norris a obținut pole position, în fața coechipierului său, Oscar Piastri, lucru care a asigurat o primă linie McLaren în calificări pentru prima dată după 12 ani.
Cu Max Verstappen pe locul 3, cursa anunța un nou duel între triplul campion mondial de la Red Bull și britanicul de la McLaren. Rezultatul final, însă, avea să fie în favoarea australianului Piastri, în timp ce cursa avea să fie marcată de momente controversate.
VERSTAPPEN IESE LARG ÎN PRIMUL VIRAJ
Față de ziua de sâmbătă, cu sesiunea de calificări afectată de ploaie, ziua de duminică a adus mult soare și un circuit uscat. Majoritatea piloților au ales să plece cu anvelopele de compoziție medie. Excepțiile de la această regulă au fost piloții Aston Martin, Alex Albon și Kevin Magnussen, care au ales soft-ul. De asemenea, Sergio Perez și George Russell, eliminați în prima parte a calificărilor, au ales să plece cu anvelopele hard.
La start, ambii piloți McLaren au plecat bine din prima linie, însă Piastri a reușit să se strecoare puțin în fața lui Norris înaintea primului viraj. Pe exteriorul lui Norris a venit imediat și Verstappen, care a încercat să treacă de monoposturile portocalii pe exteriorul primului viraj.
Manevra lui Verstappen nu i-a ieșit, iar asta a dus la o ieșire largă în primul viraj. Totuși, olandezul a reușit să treacă de Norris în afara circuitului și a fost amenințat în virajul următor de către Lewis Hamilton, însă fără să treacă de actualul campion mondial.
După primul tur, ordinea arăta în felul următor: Piastri lider, urmat de Verstappen, Norris, Hamilton, Leclerc, Alonso și Sainz.
VERSTAPPEN, OBLIGAT SĂ CEDEZE POZIȚIA LUI NORRIS
Ca urmare a manevrei din primul tur, Lando Norris era nemulțumit de situație și a cerut ca Verstappen să-i cedeze poziția. Olandezul a încercat să-și apere manevra sa, spunând că a fost împins spre exteriorul circuitului. Discuțiile aveau să continue până în cel de-al 4-lea tur, când Verstappen i-a cedat, în cele din urmă, poziția lui Norris.
Cu un tur înainte de asta, am avut parte și de prima depășire în plutonul fruntaș. Carlos Sainz Jr a reușit să treacă de Fernando Alonso și a urcat pe locul 6.
PRIMELE OPRIRI LA BOXE, ÎNAINTE DE AL 10-LEA TUR
Temperaturile mari nu i-au ajutat pe cei care au plecat în cursă cu anvelopele soft, cele mai moi din gamă. Așa se face că prima serie de opriri a început în cel de-al 7-lea tur, cu Albon, Kevin Magnussen și Esteban Ocon trecând pe la boxe pentru a schimba de pe soft pe hard.
În turul următor au oprit Alonso și Daniel Ricciardo. Spaniolul a ales un nou set de anvelope medium, în timp ce Ricciardo a plecat cu un set nou de hard-uri.
Pe circuit, nu se dădeau prea multe lupte pentru poziții, în prima parte a cursei. Singurul duel notabil a fost cel între Valtteri Bottas și George Russell pentru locul 9.
DUEL ÎNTRE RUSSELL ȘI PEREZ
În cel de-al 10-lea tur al cursei, Oscar Piastri avea deja un avantaj de aproape 3 secunde față de Verstappen. Cursa a devenit una statică în plutonul fruntaș, în așteptarea primelor opriri la boxe. Singurele momente de acțiune pe circuit au fost oferite de Sergio Perez și George Russell, care se duelau pentru locul 10.
Lance Stroll, plecat și el cu anvelopele cele mai moi, a oprit la boxe în turul 15 și a trecut pe pneurile medium. Canadianul a căzut până pe locul 16, iar un tur mai târziu, a reușit să treacă de Kevin Magnussen pe locul 15.
PRIMELE OPRIRI PENTRU CEI DIN FAȚĂ
Seria de opriri pentru piloții plecați în cursă cu anvelopele medium a început în turul 17.
Lewis Hamilton a fost primul care a trecut la boxe pentru un set nou de hard-uri. Septuplul campion mondial de la Mercedes a revenit pe circuit pe locul 7, în fața coechipierului său, Russell.Imediat în turul următor a oprit Norris, care a trecut și el pe anvelopele de cea mai dură compoziție. Britanicul a revenit pe pistă în poziția a 5-a, în fața lui Hamilton, care trecea de Yuki Tsunoda în acel moment. Piastri a urmat la boxe în turul 19 pentru un set nou de anvelope cu dungi albe. Verstappen era acum lider, cu Leclerc pe 2, Sainz pe 3 și Piastri pe locul 4.
Oprirea lui Verstappen a venit 3 tururi mai târziu, în același timp cu Sainz. Ambii au trecut pe hard-uri, iar Verstappen a căzut până pe locul 5, în timp ce Sainz avea să ajungă până pe locul 9. Leclerc era acum lider, cu Piastri urcat pe 2, Norris pe 3 și Hamilton pe locul 4.
Dintre cei din față, Leclerc a fost ultimul care a oprit, în turul 24. Monegascul de la Ferrari a primit și el hard-uri noi și a revenit pe circuit pe locul 5. În tot acest timp, Piastri și-a recâștigat poziția de lider.
SAINZ DEPĂȘEȘTE 3 PILOȚI ÎN 3 TURURI
La scurt timp după ce Leclerc și-a efectuat oprirea la boxe, coechipierul său, Sainz, a trecut de Perez pe locul 8. Mexicanul, plecat cu cele mai dure anvelope, nu oprise încă. Au urmat încă două depășiri din partea spaniolului de la Ferrari în următoarele două tururi. Mai întâi, a trecut de Russell și a apoi l-a depășit și pe Yuki Tsunoda pentru a urca pe locul 6.
Ceva mai în spate, Fernando Alonso a reușit să treacă de Nico Hulkenberg pe 11, după un duel cu germanul de la Haas. Spaniolul de la Aston Martin a fost urmat un tur mai târziu de Stroll într-o manevră de depășire asupra aceluiași Hulkenberg pentru locul 12.
PITSTOP PEREZ ȘI RUSSELL
Abia în turul 29 avea să vină Sergio Perez la boxe pentru a trece de pe hard pe medium. Mexicanul a căzut de pe locul 10 pe locul 15 după oprire. El a fost urmat la boxe un tur mai târziu de către Hulkenberg, Tsunoda și Albon, aflați în fața lui Perez.
În turul 31, Perez a început să recupereze din pozițiile pierdute cu o depășire asupra lui Magnussen pentru locul 11. Două tururi mai târziu a venit rândul lui Tsunoda de a fi depășit de mexican pentru locul 10. Turul 34 a fost momentul în care George Russell a oprit la boxe pentru un set nou de anvelope medium. Britanicul de la Mercedes, aflat pe locul 8 înainte de pitstop, a revenit pe locul 11, în spatele lui Perez.
DUEL NOU ÎNTRE VERSTAPPEN ȘI HAMILTON
Acțiunea de pe circuit avea să se intensifice odată cu începutul unui nou duel între titanii Formulei 1, Max Verstappen și Lewis Hamilton. Britanicul fusese prins din urmă de către olandez, iar prima ocazie a venit în turul 35. Hamilton a blocat roțile pe frânarea în primul viraj, însă și-a păstrat avantajul în fața lui Verstappen.
Olandezul a încercat să treacă pe exteriorul lui Hamilton în următorul viraj, însă a ieșit larg. Mai în spate, Perez a reușit să treacă de Stroll pentru locul 8, în timp ce Alonso trecea pentru a doua oară la boxe pentru un nou set de hard-uri.
A DOUA SERIE DE OPRIRI
Hamilton a fost din nou primul care a trecut la boxe pentru a doua serie de opriri. De această dată, anvelopele hard au fost înlocuite cu un alt set de hard-uri. Fostul campion mondial a venit la boxe în același timp cu Charles Leclerc, care a trecut pe medium.
Următoarele opriri au venit abia 5 tururi mai târziu, cu Norris schimbând de pe hard pe medium și revenind pe circuit pe locul 4. În turul 48 au venit la boxe liderul Piastri și Sainz, care au trecut și ei pe medium. Australianul a revenit pe locul 3, în spatele lui Norris, în timp ce spaniolul a revenit pe circuit în poziția a 6-a.
Verstappen era acum noul lider.ORDINE DE ECHIPĂ LA MCLAREN
Imediat după aceste opriri a urmat un moment care avea să aducă o situație controversată. McLaren a decis, prin ordin de echipă, ca Piastri să termine cursa în fața lui Norris, în contextul în care Norris se afla în fața lui Piastri pe circuit. Au urmat discuții multe pe radio, cu multe momente în care inginerul lui Norris tot încerca să-l convingă pe acesta să încetinească și să-i cedeze eventual poziția lui Piastri.
Tot în turul 48 a venit și a doua oprire a lui Perez, care a trecut pe un nou set de medium-uri.
ACROȘAJ ÎNTRE VERSTAPPEN ȘI HAMILTON
În turul 50, Verstappen avea să oprească pentru a doua oară, pentru a schimba pe anvelopele medium. Din poziția de lider, olandezul a căzut până pe locul 5, lucru care l-a înfuriat. Campionul mondial a criticat strategia echipei pe radio, iar șansele sale reale erau acum pentru locul 3.
Mai întâi, Verstappen a trecut de Leclerc în turul 57, iar apoi s-a apropiat rapid de Hamilton. Punctul fierbinte al cursei a venit în turul 63, atunci când Verstappen a încercat în mod disperat să treacă de Hamilton în primul viraj. Cei doi s-au atins, însă ambii au scăpat fără avarii majore. Hamilton și-a păstrat poziția, în timp ce Verstappen a căzut înapoi pe locul 5, în spatele lui Leclerc.
VICTORIE CONTROVERSATĂ PENTRU PIASTRI
După o discuție îndelungată pe radio, Lando Norris a încetinit pentru a-l lăsa pe Piastri pe primul loc cu doar 3 tururi rămase. Astfel, la finalul Marelui Premiu al Ungariei, Oscar Piastri a câștigat cursa în fața lui Norris și cu Lewis Hamilton pe podium.
Aceasta este prima victorie de Grand Prix pentru Piastri, după ce australianul mai câștigase cursa de sprint din Qatar, în sezonul 2023. Piastri devine cel de-al 7-lea câștigător diferit din acest sezon și primul pilot născut după 2000 care câștigă o cursă de Formula 1. În același timp, Lewis Hamilton a scris și el istorie, după ce a devenit primul pilot cu 200 de clasări pe podium.
Charles Leclerc a terminat pe locul 4 în fața lui Verstappen pe 5 și Sainz pe 6. Sergio Perez, plecat de pe locul 16, a terminat pe locul 7, în timp ce George Russell, plecat de pe locul 17, a terminat pe poziția a 8-a. Yuki Tsunoda și Lance Stroll completează lista piloților din puncte.
În afara punctelor, clasamentul arată astfel: Alonso (11), Ricciardo (12), Hulkenberg (13), Albon (14), Magnussen (15), Bottas (16), Sargeant (17), Ocon (18) și Zhou (19). Singurul abandon a fost Pierre Gasly, nevoit să abandoneze din cauza unei probleme tehnice la monopostul său Alpine.
PRESIUNE PE RED BULL LA CONSTRUCTORI
În clasamentul piloților, Max Verstappen are acum 265 de puncte și un avantaj de 76 de puncte în fața lui Lando Norris pe locul 2. Charles Leclerc ocupă locul 3, cu 162 de puncte, în timp ce Lewis Hamilton urcă două poziții în clasament, în fața lui Perez și Russell. Fostul campion mondial are acum 125 de puncte.
Situația este mai strânsă în clasamentul constructorilor, acolo unde 51 de puncte despart Red Bull (389) de McLaren (338). La mică distanță pe locul 3 este și Ferrari, cu 322 de puncte, în timp ce Mercedes este pe locul 4, cu 241 de puncte.
URMEAZĂ SPA
Următoarea etapă va fi Marele Premiu al Belgiei, pe legendarul circuit Spa-Francorchamps. Evenimentul va avea loc weekend-ul viitor, în perioada 26 – 28 iulie și va fi ultima etapă înainte de pauza de vară.
via Formula 1
In mod normal primul ar fi intrat Piastri, el fiind la conducere, dar în acest caz Norris mai stătea 1-2 tururi și riscă la revenirea pe circuit să fie depășit de Hamilton/Verstappen și McLaren nu mai făcea dubla. Si Mc laren in loc de 43 lua 37- 40p.
Din fericire pentru Piastri, Zack Brown nu este duplicitar precum Horner si echipa este mai presus de fițele unor piloti!
oricum, piastri o sa castige muuuulte curse de acum inainte.
Totuși, nu știu, chiar și când am coborât din mașină, am avut senzația că, dacă am fi rămas pe drumul cel bun cu Max la sfârșitul celui de-al doilea stint, poate am fi putut avea un ultim stint mai bun, dar așa a mers.
Am încercat să facem undercut la Max pentru a-l depăși și chiar am reușit, dar apoi am pierdut poziția.
Până la urmă, nu cred că am fi putut face mult mai mult decât am făcut astăzi.
A fost o cursă bine gestionată, dificilă la final cu mediile uzate, dar ne-am descurcat bine la conducere.
Ferrari este pe drumul cel bun, crestem consistent de la o cursa la alta.
Este de datoria mea ca la Spa sa recuperez locul doi la constructori pentru Ferrari.”
[La Gazzetta dello Sport]
La momentul cand Verstappen decolase in 2021 in duel cu Hamilton in Italia, tot McLaren a reusit dubla in cursa respectiva, cu Ricciardo si Norris.
Teoretic, da.
Practic, sub nicio forma in acest sezon.
Potrivit unor surse - care sunt apropiate de Ferrari - CEO-ul Benedetto Vigna este speriat de salariul pe care Newey ar vrea să-l pună în buzunar la echipa din Maranello.
Mai mult, Vigna se teme că prea multă putere i-ar dăuna lui Newey.
De altfel, nu este încă 100 la sută sigur că Newey se va alătura unei alte formații din F1. Britanicul în vârstă de 65 de ani a sugerat într-un interviu pentru The Times săptămâna aceasta: „Am nevoie de o pauză pentru a afla dacă vreau să încerc din nou în F1 ”.
Intuiția exprimată în articolul de preview al cursei a fost bună: Oscar Piastri chiar a fost pilotul de urmărit în Marele Premiu al Ungariei. A reușit să câștige prima sa cursă în Formula 1.
Performanța lui cea mai interesantă și cea mai grăitoare e însă următoarea: Oscar e singurul pilot de pe grilă care a parcurs toate tururile în acest sezon, până în acest moment. Singurul fără niciun abandon. Asta, în doar cel de-al doilea sezon al său de Formula 1. La 23 de ani. Și este primul învingător de Mare Premiu de F1 născut în acest mileniu.
Anul trecut, cel în care a debutat în “Marele Circ”, australianul a avut doar 3 abandonuri din 22 de curse: dintr-o defecțiune a sistemului electric (Bahrain), acroșaj cu Sainz, fără să fi fost vina lui (Belgia), acroșaj cu Ocon, din nou nu prea a fost vina lui (SUA).
Să mai amintim că Oscar e doar al șaselea pilot care a câștigat titlul de Formula 2 (sau GP2) din sezonul de debut.
După părerea mea, este pilotul de Formula 1 cu cea mai bună creștere din ultimele două sezoane. Acumulează experiență, e constant, e rapid fără a se grăbi, nu aruncă vina, e un jucător de echipă. La anul va fi și mai bun, o să vedeți.
Furiosul Max
Marele învins este, evident, Max Verstappen. Pe care l-am auzit toți cum dădea vina prin radio pe toată lumea pentru mașina nepusă la punct, pentru strategia proastă, ironizând, exagerând, ceea ce l-a determinat chiar și pe inginerul lui de cursă, Gianpiero Lambiase, să califice comportamentul lui drept “copilăresc”.
Cumva însă, cu toate exagerările, Max are dreptate. El își face treaba, dar mulți dintre colegii de echipă nu. S-a văzut cum, pe un astfel de circuit, virajat, fără prea multe pasaje de viteză, într-o cursă disputată pe o temperatură ridicată, mașinile Red Bull nu țin pasul cu monoposturile McLaren și au ajuns să se lupte cu cele Mercedes.
Strategia celor de la Red Bull nu a fost bună. Pe un traseu unde se știe că depășirea e greu de executat, Max s-a pomenit de două ori în spatele vechiului său rival, Lewis Hamilton. Depășirea nu presupune doar timp pierdut și riscuri, dar și o uzură suplimentară de pneuri, ceea ce e total contraindicat la Hungaroring.i
La prima lor întâlnire pe traseu, Max nu a reușit depășirea lui Lewis, la cea de-a doua, când se luptau pentru poziția a treia – între timp, monoposturile McLaren zburau în față și chiar și-au permis luxul de a-și schimba pozițiile între ele -, Verstappen a riscat prea mult și s-a ajuns la coliziune. Numai norocul a făcut să nu abandoneze și să piardă o singură poziție.
În ciuda declarațiilor destul de optimiste ale lui Helmut Marko, consilierul echipei, noul upgrade aerodinamic, cel de-al cincilea din acest sezon, nu a dat rezultatele așteptate. Acest pachet, în mare, consta în micșorarea tunelurilor de răcire, într-o redesenare a capotei și a prizelor de răcire. Se încerca mărirea forței de apăsare la sol și îmbunătățirea comportamentului în virajele lente și evitarea subvirării.
Max cere, din ce în ce mai imperativ, îmbunătățiri ale mașinii, contrazicându-și prietenul, pe Helmut Marko, care spunea că upgrade-urile funcționează.
La Red Bull s-a semnat pacea. Prea târziu?
Zilele trecute, șeful echipei, Christian Horner, a semnat cu Helmut Marko (81) prelungirea contractului acestuia de consiliere la Red Bull, se pare că până la sfârșitul lui 2026. De ce e important? În contractul lui Max, care e valabil până în 2028, există în acesta o clauză potrivit căreia poate părăsi Red Bull dacă Marko pleacă.
Iar aici lucrurile sunt un pic mai complicate. De fapt, decesul lui Dieter Mateschitz din 2022 le-a complicat. Noi vom simplifica povestea: fiecare cofondator al Red Bull – atât Mateschitz, cât și thailandezul Chaleo Yoovidhya (amândoi decedați) – deținea 49% din acțiuni, restul de 2% fiind date fiului lui Chaleo Chalerm, care trăiește. Iar după moartea lui Mateschitz a început lupta pentru putere între tabăra austriacă și cea thailandeză.
Helmut Marko, evident, este în partea austriacă și a fost bănuit că a “scurs” spre presă mesajele cu caracter erotic ale lui Horner către o subordonată din echipă, imediat înaintea începerii sezonului, pentru a slăbi poziția acestuia.
Acum , prin prelungirea contractului lui Marko, se pare că s-a semnat pacea. Dar nu e târziu?
Greșeala lui Horner
Horner s-a asigurat că Max va rămâne la echipă. Dacă ar fi manifestat aceeași grijă și în cazul lui Adrian Newey, cel mai bun designer de monoposturi din F1, probabil că acum n-ar fi avut nicio emoție cu titlurile.
Numai că, la 1 mai 2024, după 19 ani plini de succes la Red Bull, Newey a anunțat că pleacă. Se spune că unul dintre motive a fost nemulțumirea reputatului tehnician legată de atmosfera tensionată din sânul echipei. Un alt motiv ar fi fost faptul că proiectul lui a fost modificat, împotriva voinței sale, de către directorul tehnic Pierre Wache. Faptul că, în ultimele curse, mașinile Red Bull revin cumva la design-uri aerodinamice anterioare, sprijină cumva această teorie.
În primele 7 curse, până la mijlocul lui mai, cei de la Red Bull dominau autoritar Formula 1. Acum se străduiesc cu disperare să se țină aproape de noua echipă dominantă: McLaren. Și nu prea reușesc.
N-am observat pe nimeni sa constate faptul ca frustarea lui Max si-a facut simtita prezenta
-pe buna dreptate- inca din debutul cursei(lap1 -T1) atunci cand a fost scos de pe pista de Norris, cel care a fost "aruncat" de Piastri mult in exteriorul iesirii din virajul1, australianul nereusind sa se mentina la coarda, asa cum de altfel se impunea, iar lui Max i-a fost recomandat de propria-i echipa sa cedeze pozitia a doua lui Norris, cel care, in repetate randuri, se considera nedreptatit pe team-radio.
Aceasta a fost prima eroare MAJORA a RBR in Ungaria, faptul ca i-au recomandat (l-au obligat) sa cedeze locul doi, intr-o speta in care pur si simplu nu se impunea, potentialul castig al lui Max fiind generat cat se poate de evident tocmai de inadvertenta Piastri + Norris, deci McLaren.
Sunt prevederi regulamentare clare, in primele viraje ale fiecarei curse se pot trece cu vederea anumite depasiri ale limitelor circuitului, iar Max in Ungaria a depasit limitele circuitului la iesirea din T1 fiind constrans de cele doua monoposturi rivale.