F1 Olanda: Max Verstappen, încă o victorie în cursa de casă, afectată de ploaie torențială

de Tiberiu Safta, Foto: Red Bull Content Pool
Luni, 28.08.2023
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Max Verstappen a câștigat, pentru al treilea an la rând, Marele Premiu al Țărilor de Jos. Cursa de casă a pilotului de la Red Bull a fost afectată de ploaie torențială, însă dublul campion mondial a făcut față tuturor provocărilor pentru a-și extinde avantajul în campionat.

După o pauză de aproape o lună, Formula 1 a revenit în Țările de Jos pentru a 13-a etapă a sezonului. Având în vedere că prima jumătate a lui 2023 a fost dominată categoric de Red Bull, în special de Max Verstappen, etapa de la Zandvoort anunța un nou succes pentru dublul campion mondial en titre.

Exact acest lucru s-a și întâmplat. Max Verstappen a câștigat în fața propriilor suporteri pentru al treilea an la rând. De această dată, victoria a fost una mai dificilă, din cauza condițiilor meteo capricioase care au afectat inclusiv calificările. Totodată, victoria lui Max Verstappen egalează și un record deținut de către Sebastian Vettel și Alberto Ascari.

DANIEL RICCIARDO, ÎNLOCUIT DE LIAM LAWSON

Acțiunea propriu-zisă a început în ziua de vineri, odată cu primele două sesiuni de antrenamente libere. După o primă sesiune în care Verstappen a avut cel mai bun timp, a doua sesiune a fost marcată de un accident care avea să-l forțeze pe Daniel Ricciardo să rateze cursa. Australianul de la Alphatauri, alături de compatriotul său de la McLaren, Oscar Piastri, au ieșit în decor în al treilea viraj, în incidente separate.

Din nefericire pentru Ricciardo, în urma accidentului, acesta și-a rupt încheietura la mâna stângă, iar asta a însemnat că înlocuitorul lui Nyck de Vries a fost forțat să abandoneze restul weekend-ului de cursă. De altfel, Ricciardo va rata și următoarea etapă de la Monza pentru a se putea recupera.

În schimb, ghinionul unuia este norocul altuia, deoarece Alphatauri a decis să-l aleagă pe neozeelandezul Liam Lawson ca înlocuitor temporar al lui Ricciardo. În vârstă de 21 de ani, Lawson a devenit cel mai tânăr pilot de pe grilă, iar debutul său avea să aibă loc pe un circuit dificil și chiar în condiții de ploaie.

VERSTAPPEN, POLE ÎN CALIFICĂRILE AFECTATE DE PLOAIE

Pe tot parcursul sfârșitului de săptămână, prognoza anunța ploaie pentru sesiunile importante. De această dată, radarele meteo nu au dat greș, iar ploaia s-a făcut simțită în ultima sesiune de antrenamente și chiar și în calificări. Nu este o surpriză să aflăm că Max Verstappen a câștigat pole-ul în ziua de sâmbătă, în fața lui Lando Norris și George Russell.

În schimb, calificările ne-au oferit câteva surprize de proporții. Prima a fost eliminarea lui Lewis Hamilton în Q2, pilotul britanic reușind să se califice doar pe poziția a 13-a. A doua surpriză a fost performanța peste așteptări a echipei Williams. Alex Albon a reușit să se califice pe locul 4, în timp ce debutantul Logan Sargeant a intrat în Q3 pentru prima dată în carieră și s-a clasat pe locul 10.

La final, o a treia surpriză, de această dată neplăcută pentru fanii Ferrari, a fost ieșirea în decor a lui Charles Leclerc în ultima parte a sesiunii, de unde a rezultat doar poziția a 9-a pe grilă. Atât pilotul monegasc, cât și Carlos Sainz Jr au trebuit să se mulțumească cu un monopost SF-23 care se dovedea a fi dificil de pilotat în condiții mixte.

STARTUL CURSEI: PLOAIA SE DEZLĂNȚUIE ÎN PRIMUL TUR

Cu câteva minute înaintea startului cursei, au început să apară primii stropi de ploaie pe circuit. Chiar și așa, erau doar picături, astfel că circuitul era în continuare uscat. În aceste condiții, aproape toți piloții de pe grilă au ales să înceapă cursa cu cea mai moale compoziție a anvelopelor slick. Excepțiile au fost Hamilton și Nico Hulkenberg, care au plecat în cursă cu anvelope medium.

La start, Verstappen și-a păstrat poziția de lider în fața lui Norris, Albon, Russell și Alonso.

Pilotul spaniol de la Aston Martin a executat o depășire fabuloasă în virajul 3 pentru a-i depăși pe Russell și pe Albon, astfel încât Alonso urcase acum pe locul 3.

Apoi, deodată, picăturile s-au transformat în ploaie torențială. Spre sfârșitul primului tur, pista a fost complet udată și venise vremea pentru trecerea de la anvelope de uscat la pneuri de ploaie. Plutonul fruntaș, cu Verstappen lider, a rămas pe circuit pentru încă un tur, în ciuda condițiilor. În schimb, Sergio Perez, plecat de pe locul 7, a fost primul care a intrat la boxe și a montat pneuri intermediare, urmat de mai mulți piloți din spatele mexicanului.

Ploaia s-a întețit în al doilea tur, astfel încât rularea pe slick-uri devenise extrem de dificilă. Mutarea lui Perez s-a dovedit a fi una inspirată. La finalul celui de-al doilea tur, Verstappen, împreună cu restul plutonului fruntaș, au oprit la boxe pentru intermediare.

În tot acest timp, unii au decis să rămână pe circuit pe slick-uri în speranța că ploaia se va opri și că circuitul se va usca rapid. Exact așa au procedat George Russell, Albon, și Piastri, printre alții.

CURSĂ DE REVENIRE PENTRU VERSTAPPEN

După 3 tururi parcurse, ordinea pe circuit era una complet neobișnuită. Sergio Perez devenise lider, acesta fiind în mod surprinzător urmat de chinezul Zhou Guanyu de la Alfa Romeo și de către Pierre Gasly pentru Alpine. Între timp, ca urmare a opririi sale, Verstappen căzuse în afara punctelor. Însă olandezul a recuperat pozițiile pierdute extrem de rapid datorită ritmului său extraordinar pe ploaie. În turul 7, Verstappen a revenit pe locul 2 după ce i-a depășit pe Gasly și pe Zhou, iar acum Perez începea să fie prins din urmă.

În tot acest timp, ploaia se oprise, iar circuitul se uscase foarte rapid, astfel încât cei care au rămas pe anvelope slick au început să stabilească cele mai bune tururi pe circuit. A doua serie de opriri la boxe era iminentă. De această dată, Verstappen a fost primul care a venit la boxe pentru a trece de pe intermediare pe slick.

Răspunsul din partea lui Perez a venit cu un tur mai târziu, însă un out lap foarte tare pentru Verstappen l-a propulsat pe olandez înapoi în fruntea cursei și în fața lui Perez, spre mirarea mexicanului.

SAFETY CAR CAUZAT DE LOGAN SARGEANT

Exact în momentul în care cursa părea să se liniștească puțin, a venit și primul incident. În al 15-lea tur, Logan Sargeant a ieșit în decor cu monopostul Williams și a lovit barierele Tec Pro de pe marginea pistei. Din cauza accidentului, cursa a fost neutralizată mai întâi cu un Safety Car Virtual, înainte ca Bernd Maylander să-și facă apariția pe circuit.

După 6 tururi în spatele Safety Car-ului, cursa a fost reluată, iar Verstappen a început să se distanțeze de restul plutonului. În spate, Perez a fost acum nevoit să se apere de atacurile lui Fernando Alonso, iar ceva mai în spate, Gasly făcea același lucru cu Carlos Sainz Jr.

Și mai în spate, Norris și Hamilton au reușit să intre înapoi în puncte după o depășire dublă efectuată asupra lui Zhou Guanyu. În schimb, pentru Charles Leclerc, cursa avea să fie un coșmar. După ce monegascul s-a ales cu o avarie la aripa față, care a fost eventual schimbată, Leclerc ducea și o avarie ceva mai serioasă la podea. Pilotul de la Ferrari a fost depășit inclusiv de către debutantul cursei, Liam Lawson, iar Leclerc a fost silit la abandon.

A treia repriză de opriri la boxe a venit în turul 43, cu oprirea lui Norris. În față, Perez a oprit în turul 46 pentru un set nou de anvelope slick, în timp ce Verstappen a mai rămas pe circuit pentru încă 4 tururi.

În același timp, Alonso a avut parte de un pitstop lent și a pierdut poziția a treia în favoarea lui Sainz. Alături de acestea, Pierre Gasly a stat cu 5 secunde mai mult la standuri pentru a servi o penalizare. Într-una din primele opriri la boxe, francezul de la Alpine a depășit limita de viteză de la boxe.

Chiar și cu o oprire lentă, Alonso a revenit în fața lui Sainz, în timp ce Hamilton reușise să-l devanseze pe Russell, care rula cu anvelope hard, o strategie care avea să fie una complet neinspirată.

PLOAIA REVINE CU 10 TURURI RĂMASE

În tot acest timp, atât Verstappen cât și ceilalți piloți erau constant avertizați că va veni o nouă repriză de ploaie torențială spre sfârșitul cursei. Asta s-a și întâmplat în turul 61 din cele 72. De data aceasta, ploaia a fost și mai tare decât la începutul întrecerii, iar asta i-a forțat pe toți să intre la boxe pentru anvelope intermediare. Se punea chiar problema dacă să se treacă direct pe anvelopele extreme de ploaie, o strategie aleasă doar de Esteban Ocon.

La ieșirea de la boxe, Verstappen și-a păstrat poziția de lider, însă Perez a blocat roțile din față și s-a răsucit în primul viraj. Mexicanul a pierdut a doua poziție în favoarea lui Alonso. Un incident mai serios a urmat la scurt timp după cel al mexicanului. Zhou Guanyu a făcut acvaplanare în primul viraj și a lovit violent bariera Tec Pro, lucru ce a dus la neutralizarea cursei cu steag roșu. Din fericire, pilotul chinez nu a fost rănit, dar a fost transportat la centrul medical pentru verificări.

După aproape 40 de minute de steag roșu, cursa a fost reluată în spatele Safety Car-ului. La scurt timp după ce a fost arătat steagul verde, Perez a primit o penalizare de 5 secunde pentru depășirea limitei de viteză la boxe, lucru care l-a scos din lupta pentru o poziție pe podium. Cei care au beneficiat de pățania lui Perez au fost Alonso și Gasly.

Mai în spate, Lando Norris l-a depășit cu puțin contact pe George Russell. Cel din urmă pilot s-a ales cu pană și a revenit în cursă pe ultima poziție, acolo unde a și terminat.

RECORDUL LUI VETTEL, EGALAT DE VERSTAPPEN

La finalul celor 72 de tururi extrem de palpitante, Max Verstappen a câștigat în fața propriilor suporteri pentru al treilea an consecutiv. Alonso a terminat pe 2 și a luat și cel mai rapid tur, iar Gasly a urcat pe podium pentru prima dată în acest sezon și în premieră cu echipa Alpine.

Restul clasamentului este format în ordinea următoare: Perez (4), Sainz (5), Hamilton (6), Norris (7), Albon (8), Piastri (9), Ocon (10), Stroll (11), Hulkenberg (12), Lawson (13), Bottas (14), Tsunoda (15), Magnussen (16) și Russell (17).

Odată cu această victorie, a 46-a din carieră, Max Verstappen egalează și recordul deținut de Sebastian Vettel și Alberto Ascari pentru cele mai multe victorii consecutive, 9 la număr. Alături de asta, Verstappen egalează și recordul pentru cele mai multe victorii consecutive într-un singur sezon, tot 9 și deținut alături de Vettel.

După Marele Premiu al Țărilor de Jos, Verstappen pleacă de la Zandvoort cu 339 de puncte în clasamentul piloților și cu un avantaj de 138 de puncte în fața lui Perez. În campionatul constructorilor, Red Bull conduce cu 540 de puncte, având o diferență de 285 de puncte în fața lui Mercedes.

Următoarea etapă din calendarul de Formula 1 va avea loc în Italia, în acest sfârșit de săptămână. Marele Premiu al Italiei este programat în 3 septembrie.

via Formula 1

Comentarii (2)

  • Noroc cu ploaia ca a fost ceva spectacol, in rest ... Sa speram ca la Monza va fi ceva suspans.
    1 1
  • @Radu
    nici o sansa, este prea bun si are masina.
    3 5

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru